Notki strategiczne #48 – newsletter o strategii, marketingu, MŚP oraz startupach

Data wpisu6 maja 2022 Ilość komentarzy0

Jak pozyskać finansowanie na rozwój eksportu. Model biznesowy Twittera. Hit sieci – bierz ciągnik i zgarniaj ruskie czołgi. Start-upy działają na ślepo, nie sprawdzając rynku.

Spis treści newslettera

  • #Prywata czyli jak pozyskać finansowanie na rozwój eksportu w ramach działania Internacjonalizacja MŚP POPW 1.2.
  • #StandWithUkraine: nowy dział tematyczny z wartościowymi i sprawdzonymi inicjatywami pomocy dla Ukrainy. 
  • Strategia: Jak Twitter zarabia pieniądze, a raczej jak ich nie zarabia? Elon Musk wchodzi do stajni Augiasza.
  • Marketing: Bierz ciągnik i zgarniaj rosyjskie czołgi! Nowy hit sieci.
  • MŚP & Startupy: Start-upy działają na ślepo, nie sprawdzając rynku.
  • Technologia & Innowacje: Hidden Heroes – hołd dla osób, które ukształtowały technologię.
  • Eduhacker: rekomendacje wybranych książek, video, podcastów i wydarzeń marketingowych.

 

#Prywata

Prowadzisz firmę w woj. lubelskim, podlaskim, podkarpackim, świętokrzyskim lub warmińsko-mazurskim? Chcesz pozyskać 900 tys. zł finansowania na rozwój eksportu i dodatkowe wsparcie doradcze?

Na początku kwietnia wystartował „trzeci z rzędu-ostatni” (choć ten już chyba naprawdę będzie ostatni) nabór wniosków o dofinansowanie do działania 1.2 Internacjonalizacja MŚP w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020. W ramach programu możesz pozyskać nawet do 900 000 zł dofinansowania (15 proc. wkład własny) na uruchomienie i/lub rozwój działalności eksportowej, tj.: pokrycie kosztów wprowadzenia na nowe rynki zagraniczne produktów lub usług Twojej firmy.

W jaki sposób mogę Ci pomóc w pozyskaniu finansowania na rozwój eksportu? W ciągu ostatnich 5 lat, we współpracy ze sprawdzoną firmą specjalizującą się w obsłudze projektów dofinansowanych ze środków UE, mój zespół opracował 15 modeli biznesowych internacjonalizacji (MBI) dla firm z różnych branż (m.in. teleinformatycznej, wykończeniowej, metalowej, spożywczej, rolniczej, recyklingowej) planujących rozwój eksportu na takie rynki jak m.in.: Bułgaria, Chiny, Francja, Hiszpania, Niemcy, Rumunia, Ukraina, USA, Wielka Brytania oraz Włochy. Każdy z nich został pozytywnie oceniony i otrzymał zgodę na dofinansowanie.

Dowiedz się więcej

 

#StandWithUkraine

  • Chcecie pomóc finansowo? Warto wesprzeć zbiórkę prowadzoną przez lubelską organizację Homo Faber, która wspólnie z partnerami zorganizowała system pomocy dla uchodźców w Lublinie (możecie przeczytać o nim TUTAJ).
  • Szukacie wartościowych newsów oraz rzetelnych informacji dot. faktycznego przebiegu wojny na Ukrainie? Polecam obserwować facebookowy profil Marcina Ogdowskiego – obecnie pisarza (polecam jego książki, czytałem) i publicysty, poprzednio wieloletniego korespondenta wojennego (m.in.: w Donbasie).

 

Strategia

„Jak Twitter zarabia pieniądze, a raczej jak ich nie zarabia? Elon Musk wchodzi do stajni Augiasza” – Daniel Maikowski, Next. Gazeta.pl

„Twitter od lat ma problem z generowaniem zysków, na co wpływ ma przede wszystkim model biznesowy serwisu. Przejęcie firmy przez Elona Muska raczej nie poprawi sytuacji, a może ją wręcz pogorszyć. Miliarder zapowiedział już, że na Twitterze zarabiać nie zamierza”.

Komentarz:

„Jak wynika z raportów finansowych spółki, od 2014 roku Twitter zanotował jedynie dwa kwartały z zyskiem netto powyżej 500 mln dolarów. W całym 2021 roku Twitter wygenerował 5,1 mld dolarów przychodów, co oznacza wzrost o 36,6 proc. r/r. Problem w tym, że nawet tak duża poprawa po stronie przychodów nadal nie zasypała finansowej dziury, w której tkwi firma. W tym samym czasie spółka zanotowała bowiem 221 mln dolarów straty netto. I tak jest lepiej niż rok wcześniej, gdy strata wyniosła aż 1,1 mld dolarów”.

„Przychody spółki możemy dziś podzielić na dwa segmenty. Pierwszym z nich są usługi reklamowe, a drugim – licencjonowanie danych. W 2021 r. reklama odpowiadała za aż 89 proc. wygenerowanych przychodów (4,5 mld dolarów). Twitter sprzedaje swoim klientom dane na temat użytkowników i trendów na platformie, które ci mogą następnie wykorzystać m.in. do prowadzenia własnych działań reklamowych”.

Nie znam planów Muska względem Twittera, natomiast trochę powątpiewam w to czy za transakcją stał rachunek ekonomiczny i logika biznesowa. Stawiam raczej na bardziej emocjonalne i statusowe czynniki decyzyjne (np.: chęć zostawienia po sobie czegoś wykraczającego poza kwestie biznesowe). Twitter, zarówno obecnie jak i historycznie, nie wygląda dobrze w liczbach. Ani tych dotyczących liczby użytkowników (znacznie ustępuje największym graczom), ani tych dot. osiąganych zysków.

Przy modelu biznesowym opierającym się na zarabianiu na reklamach (klasycznym dla większości społecznościówek) trudno będzie tu coś więcej ugrać. Samo cięcie kosztów nie pomoże, ale to już zmartwienie Muska.

Czytaj więcej

 

Marketing

„Bierz ciągnik i zgarniaj rosyjskie czołgi! Nowy hit sieci” – Rafał Pikuła, Wyborcza.biz

„Czego boją się rosyjscy czołgiści? Traktorów. Humorystyczne opowieści o tym, jak Ukraińcy kradną wojskowy sprzęt rosyjskim okupantom i uprowadzają go ciągnikami, podbiły sieć. Teraz te historie stały się kanwą gry”.

Komentarz: bardzo nie lubię stosowanej przez niektórych komentatorów frazy „marketing wojenny”, natomiast w kontekście wojny informacyjnej Ukraina bez wątpienia bije Rosję na głowę (w kontekście docierania do zachodnich odbiorców oczywiście). Gaming to kolejne pole, które jest wykorzystywane w tym kontekście. Kluczowe, zwłaszcza jeżeli chodzi o docieranie do młodszego pokolenia, gdzie odsetek „gamerów” jest z reguły największy.

Czytaj więcej

 

MŚP & Startupy

„Start-upy działają na ślepo, nie sprawdzając rynku” – Szymon Janiak, LinkedIn

„Niesprawdzony rynek to strata czasu dla founderów i ogromne ryzyko dla funduszu VC. Dlatego jego analiza to kluczowy element pitch decka – pozwala on oszacować inwestorowi jak duża może być spółka, a to z kolei determinuje, ile może na niej zarobić. Lekceważą to niestety sami founderzy, którzy najczęściej wklejają na tym slajdzie wykres z dowolnego raportu z dużymi liczbami, więc sami nie wiedzą, czy ten biznes ma sens w skali makro”.

Komentarz: z generalną konkluzją artykułu się zgadzam, natomiast to nie zawsze wynika z lekceważenia sprawy przez founderów. Wielu po prostu nie wie, jak do tego podejść (oszacowanie wielkości rynku to wcale nie jest łatwa sprawa) i tu generalnie przydałoby się jakieś wsparcie np.: ze strony VC. Poza tym trzeba też zwrócić uwagę na nieco sprzeczne interesy VC oraz founderów na tym etapie. Z punktu widzenia founderów pitch deck jest jak prospekt reklamowy, więc siłą rzeczy często pokazuje się tam mocno podkoloryzowany obraz sytuacji rynkowej. 😊

Czytaj więcej

 

Technologia & Innowacje

Ukryci bohaterowie – nieznane persony, które kryją się za słynnymi projektami. Ich wynalazki prowadzą współczesny świat, jednak ich historie pozostają ukryte. Odkryj zróżnicowane profile innowatorów, którzy stawiają kamienie milowe w budowie najważniejszych rozwiązań współczesnego świata.

Czytaj więcej

 

Eduhacker

Warto przejrzeć

Warto zobaczyć

  • „JESTEM BEZ PORÓWNANIA” – Puma „She moves us”

Warto posłuchać

Warto pobrać

Warto przetestować


Warto wziąć udział

Nowe wydarzenia w kalendarzu:

  • Bezpłatne wydarzenie Carpathian Startup Fest #Intro odbędzie się we wtorek (17 maja) o godzinie 10:30. To pierwszy podkarpacki festiwal dedykowany dla startupów, pomysłodawców i inwestorów. Lokalizacja: Jasionka. Organizator: Podkarpacki Park Naukowo-Technologiczny AEROPOLIS.

  • Online Marketing Day to wydarzenie, które odbędzie się 3 czerwca (piątek) i będzie mieć formę otwartej konferencji online. Tematyka wydarzenia: SEO, content marketing, promocja w mediach społecznościowych i reklamach w Google. Prelegenci: Milena Majchrzak, Joanna Wrycza-Bekier, Łukasz Żelezny, Anna Moczulska, Piotr Michalak, Roman Rozenberger, Anna Jaroszewska. Organizator: SEMSTORM.

Kalendarz marketingowo-strategiczny:



Warto polubić


Ostatnie słowo na do widzenia

Dzięki za odwiedziny i do zobaczenia za 2 tygodnie.

Pozdrawiam

Logo Jacek Lipski

Jacek Lipski

Jacek Lipski

Marketer z ponad 16 letnim doświadczeniem. Od grudnia 2015 r. działa pod marką B&L Consulting jako niezależny konsultant i szkoleniowiec w obszarze strategii marketingowych dla MŚP i startupów. Doświadczenie zdobywał również w lubelskiej agencji reklamowej Vena Art oraz w korporacyjnych działach marketingu i komunikacji w Warszawie i Gliwicach. Wykładowca na UMCS Lublin oraz WSB w Chorzowie, Gdańsku i Opolu.