Notki strategiczne #46 – newsletter o strategii, marketingu, MŚP oraz startupach

Data wpisu8 kwietnia 2022 Ilość komentarzy1

Po wielomiesięcznej przerwie wracam z kolejną odsłoną newslettera, w zmienionej formie. Co znajdziecie w najnowszym numerze? Wendy’s Winning Breakfast Strategy. Kolejna mocna kampania rajstop Adrian. Ponad 300 pytań które startupom zadały fundusze VC. EdTechy mogą zdominować rynek innowacji. Zapraszam do lektury.

Słowo wstępne

Ostatni numer newslettera wypuściłem na początku października 2021 r., nie widzieliśmy się zatem prawie pół roku. Klasycznie przysypała mnie praca. Trzy wielomiesięczne projekty doradcze realizowane równocześnie to trochę za dużo, nawet dla takiego „cyborga” którym podobno jestem (tak przynajmniej określał mnie kiedyś jeden ze współpracowników). A gdy już zamknąłem projekty, wybuchła wojna na Ukrainie i praktycznie wszystkiego mi się odechciało. Do tej pory zresztą czytanie i oglądanie tego ogromu cierpień spowodowanego przez pieprzonych Sowietów sprawia, że tracę motywację do jakiegokolwiek działania. 

Żyć jednak trzeba dalej, bo innego wyjścia nie ma. Wracam więc do newslettera, natomiast w mocno zmienionej formule. Publikacja co 2 tygodnie i zmniejszenie ilości treści (1 art. per kategoria tematyczna). W tym nawale treści rywalizujących o Twoją uwagę w sieci, w zupełności wystarczy. Zmieniamy też dzień publikacji z wtorku na piątek (lektura jak znalazł na weekend).

 

Notki strategiczne – spis treści

  • #StandWithUkraine: nowy dział tematyczny z wartościowymi i sprawdzonymi inicjatywami pomocy dla Ukrainy. 
  • Strategia: Wendy’s winning breakfast strategy.
  • Marketing: Kolejna mocna kampania rajstop Adrian.
  • MŚP&Startupy: +300 pytań które zadały fundusze VC.
  • Technologia&Innowacje: Startupy 2022. EdTechy mogą zdominować rynek innowacji.
  • Sport&Biznes: NCAA: pożegnalne video dla Coacha K.
  • Eduhacker: rekomendacje wybranych książek, video, podcastów i wydarzeń marketingowych.

#StandWithUkraine

  • Chcecie pomóc finansowo? Warto wesprzeć zbiórkę prowadzoną przez lubelską organizację Homo Faber, która wspólnie z partnerami zorganizowała system pomocy dla uchodźców w Lublinie (możecie przeczytać o nim TUTAJ).
  • Szukacie wartościowych newsów oraz rzetelnych informacji dot. faktycznego przebiegu wojny na Ukrainie? Polecam obserwować facebookowy profil Marcina Ogdowskiego – obecnie pisarza (polecam jego książki, czytałem) i publicysty, poprzednio wieloletniego korespondenta wojennego (m.in.: w Donbasie).

 

Strategia

“Wendy’s Winning Breakfast Strategy” – Larry Light, Branding Strategy Insider

Porozmawiajmy o śniadaniu. Koronawirus zmienił nasze nawyki w pracy. Pożegnanie z dojazdem do niej. Spotkania na Zoom i Google Duo. Pożegnanie się z parzoną Venti. Czas na kawę rozpuszczalną. Śniadania w restauracjach typu fast food odniosły wielki sukces. Jednak śniadanie Wendy – nowicjusz w porannym posiłku – zdołało wykorzystać swój potencjał i stać się śniadaniową potęgą. Wendy’s jest teraz bliski lub faktycznie zastępuje Burger King’a jako drugą co do wielkości śniadaniową markę fast foodów. Nawet z ograniczeniami wynikającymi z pandemii Covid-19 i późnego wejścia do kategorii śniadaniowej (tuż przed lockdownem), restauracje Wendy są teraz mistrzami śniadań i mają już w zasięgu kolejnego giganta – sieć McDonald.

Komentarz:

Powodów sukcesu śniadaniowego Wendy jest kilka:

  • Śniadanie to rutynowy posiłek: Wendy wykorzystała to.
  • Rano organizm człowieka potrzebuje bardzo specyficznego jedzenia. Menu Wendy trafiło we wszystkie potrzeby idealnie.
  • Śniadanie McDonalda cierpiało jeszcze przed koronawirusem. Wendy nadąża i goni tę sieć.
  • To, jak ludzie jedzą, naprawdę ma znaczenie. Najpierw jemy oczami.

Czytaj więcej

 

Marketing

„Kolejna mocna kampania rajstop Adrian” – Dagmara Pakuła, Onet.pl

Hipokryzja rodzicielką wojen i tyranów” – z tym hasłem zwraca się do Polaków Fabryka Rajstop Adrian, słynna ze swoich kontrowersyjnych kampanii reklamowych. — Zależało mi na tym, by uświadomić społeczeństwu, że głosując, muszą mocno się zastanowić, bo ich wybór przekłada się potem tak naprawdę na losy nie tylko danego kraju, lecz także całego świata — tłumaczy w rozmowie z Onetem Małgorzata Rosołowska-Pomorska, właścicielka firmy i pomysłodawczyni akcji.

Komentarz: przeczytałem powyższe wyjaśnienia marki i nadal nic nie rozumiem. Chyba mam mocno opóźnioną mgłę pocovidową. Zestawiam wyjaśnienie z hasłem i kreacją “Hipokryzja rodzicielką wojen i tyranów” i generalnie nic mi się tu nie klei, poza chęcią przyklejenia się do tematu, którym żyje cała Polska. Zupełnie nie rozumiem o co i z czym chce walczyć marka. Jak to ma być brand purpose to chyba nie do końca wyszło, albo nie jestem w grupie docelowej. Moim zdaniem wyszłoby dużo lepiej dla marki, gdyby budżet z tej akcji (500 billboardów w całej Polsce) przeznaczyła na pomoc uchodźcom.

Natomiast ciekawe jest zestawienie opartych o kontrowersję działań komunikacyjnych marki z jej wynikami biznesowymi. Na LinkedIn wyczytałem, że Adrian ma 3 największy udział w rynku (ok. 6,1 proc.), po Gatta i LPP i od lat sukcesywnie go powiększa (źródło: Passport, luty 2021). Wiadomo, że to jest efekt wielu różnych działań, a nie tylko wspomnianych kampanii, niemniej jednak wygląda na to że na pewno nie przeszkadzają one we wzroście marki.

Czytaj więcej

 

MŚP&Startupy

„+300 pytań które zadały fundusze VC” – Paweł Maj, LinkedIn

Od Q2 2021 wspieram startupy w fundrasingu, zamykając średnio jedną rundę w miesiącu. W tym czasie uczestniczyłem w +200 spotkaniach (z czego prawie wszystkie online) startupów z potencjalnymi inwestorami (spotkałem się z prawie wszystkimi aktywnymi polskimi funduszami VC, w tym z programu PFR Ventures, NCBR Bridge Alfa, funduszami z programu EIF, funduszami CVC oraz funduszami prywatnymi bez wsparcia publicznego). Średnio wspieramy przeze mnie startup otrzymywał 5 term sheetów, co wymagało ponad 20 spotkań z funduszami (fundusze które ostatecznie inwestowały spotykały się 3-4 razy przez złożeniem term sheet). W trakcie każdego spotkania zapisuję pytania inwestorów oraz udzielone odpowiedzi, poniżej przedstawiam wykaz ponad 90% zadanych pytań (pominąłem pytania specyficzne tylko dla danego startupu lub pytania mogące zidentyfikować dany startup).

Komentarz: cóż, mogę tu więcej dodać? Czytajcie i przygotowujcie odpowiedzi. Lepszą ściągawkę trudno sobie wymarzyć…😊

Czytaj więcej

 

Technologia&Innowacje

„Startupy 2022. EdTechy mogą zdominować rynek innowacji” – Michał Duszczyk, CyfrowaRP.pl

Pandemia rozkręciła trend związany ze zdalnym dostępem do usług, co sprawiło, że branża edukacyjna stała się dla rodzimych startupów szczególnie atrakcyjna.

Komentarz: globalnie fundusze VC w 2021 r. zainwestowały w branżę EdTech ponad 10 mld dolarów. Szkopuł w tym, że technologiczna rewolucja w edukacji jest widoczna głównie na rynku amerykańskim oraz w Azji. Zastanawiam się, czy i kiedy dotrze ona również do polskich szkół. Klasyczny pruski model edukacji, jaki nadal praktykujemy w szkołach publicznych, nie sprawdza się bowiem we współczesnym świecie. W XXI wieku mierzymy się przecież z zupełnie innymi wyzwaniami niż w wieku XIX, m.in.: dostęp do wiedzy oraz informacji dawno temu przestał być problemem. Problemem jest raczej ich nadmiar oraz umiejętność odsiewania fake newsów. Problemem jest również sztywny i mało elastyczny schemat działania klasycznej edukacji, kompletnie niedopasowanej do świata wymuszającego na nas „lifelong learning”. Tutaj bez wątpienia jest pole do działania dla innowacyjnych startupów edutechowych.

Czytaj więcej

 

Sport&Biznes

„NCAA: pożegnalne video dla Coacha K” – blog Basketball & Marketing

Mike Krzyzewski – Coach K – po 42 latach prowadzenia zespołu Duke Blue Devils odchodzi na emeryturę. W jaki sposób pożegnał go koszykarski świat?

Komentarz: najwięcej zwycięstw i udziałów w Final Four w historii NCAA. 5 mistrzowskich tytułów. Jedna z największych, obok Johna Woodena, legend uniwersyteckiej (choć nie tylko, bo prowadził również z sukcesami reprezentację USA) koszykówki. Mike Krzyzewski – Coach K – po 42 latach prowadzenia zespołu Duke Blue Devils odchodzi na emeryturę. I choć nie udało mu się w swoim „ostatnim tańcu” wygrać mistrzostwa (Duke przegrało w półfinale Final Four z North Carolina), to i tak jest absolutnym zwycięzcą.

Wystarczy posłuchać co mówią o nim w pożegnalnym materiale video gracze, których przez te lata wychował, często wyprowadzając na życiową prostą, w swoim zespole. Jak mówi jego córka w emocjonalnym nagraniu – „God gave my dad three daughters but he has 40 years worth of sons”. Wielki Trener i jeszcze większy Człowiek. Będzie go nam w koszykówce brakowało…

Ps. świetny przykład wykorzystania video w komunikacji marketingowej. Tekst pochodzi z mojego drugiego blogu „Basketball & Marketing”.

 

Eduhacker

Warto przeczytać

„Cyberbroń i wyścig zbrojeń” reporterki „New York Times” Nicole Perltoh to najlepsza książka biznesowa roku 2021 Financial Times & McKinsey. W mojej opinii niekoniecznie, bo jest mocno przegadana i ciężko się ją czyta, natomiast lektura jest na tyle wartościowa, iż warto podjąć ten wysiłek. Chociażby po to, by przekonać się jak – nawet w teorii najpotężniejsze państwo świata (USA) – jest bezbronne w obliczu ataków hakerskich. Wyłączenie prądu w środku zimy, wykradanie własności intelektualnej i danych osobowych, ingerencja w procesy wyborcze – to wszystko jest coraz większym zagrożeniem ze względu na lawinowo rosnącą ilość urządzeń podłączonych do internetu (IoT – Internet of Things) oraz rosnący jak na drożdżach rynek błędów zero-day oraz exploitów. Warto przeczytać, choćby po to by uświadomić sobie skalę zagrożenia.

Powszechna cyfryzacja ma też swoje ciemne strony. Poznała je dobrze np.: Ukraina, na której Rosja „testowała” skuteczność swoich rozwiązań i zespołów hakerskich. W 2016 r. „Kacapia” była w stanie wyłączyć prąd na 6 godzin, a w 2017 r. zdewastować sporą część zasobów informatycznych w całym kraju (wirus NotPetya).

Warto zobaczyć

 

Warto posłuchać

Warto pobrać

Warto przetestować

Warto wziąć udział

Nowe wydarzenie w kalendarzu:

  • Mity i fakty usług subskrypcyjnych” to cykl czterech webinarów od Deloitte, które odbędą się w dniach 13.04, 10.05, 25.05 i 16.06. Tematy webinarów: 
    • Jaki jest przepis na sukces modelu subskrypcyjnego?
    • Które produkty i usługi sprawdzają się jako subskrypcje?
    • Czy subskrypcja może zastąpić tradycyjny program lojalnościowy?
    • Jak będzie wyglądał model subskrypcyjny przyszłości?

Kalendarz marketingowo-strategiczny:

 

Warto polubić


Ostatnie słowo na do widzenia

Dzięki za odwiedziny i do zobaczenia za 2 tygodnie.

Pozdrawiam

Logo Jacek Lipski

Jacek Lipski

Jacek Lipski

Marketer z ponad 16 letnim doświadczeniem. Od grudnia 2015 r. działa pod marką B&L Consulting jako niezależny konsultant i szkoleniowiec w obszarze strategii marketingowych dla MŚP i startupów. Doświadczenie zdobywał również w lubelskiej agencji reklamowej Vena Art oraz w korporacyjnych działach marketingu i komunikacji w Warszawie i Gliwicach. Wykładowca na UMCS Lublin oraz WSB w Chorzowie, Gdańsku i Opolu.