Notki strategiczne #47 – newsletter o strategii, marketingu, MŚP oraz startupach

Data wpisu21 kwietnia 2022 Ilość komentarzy0

Jak wielkie niemieckie korporacje zagrały w rosyjską ruletkę i… przegrały. Dlaczego rosyjska próba podszywania się pod globalne marki skończy się porażką. Po więcej zapraszam do lektury najnowszego wydania newslettera.

Spis treści newslettera

  • #StandWithUkraine – nowy dział tematyczny z wartościowymi i sprawdzonymi inicjatywami pomocy dla Ukrainy. 
  • Strategia: „Jak wielkie niemieckie korporacje zagrały w rosyjską ruletkę i… przegrały”.
  • Marketing: „Asymetria cytryn: dlaczego rosyjska próba podszywania się pod globalne marki skończy się porażką”.
  • MŚP & Startupy: „New Study Finds Facebook’s Interest Targeting is Inaccurate Around 30% of the Time”.
  • Technologia & Innowacje: Robotic dog equipped with a loudspeaker broadcasts anti-pandemic measures in eastern China.
  • Sport & Biznes: video zapowiadające występ Phoenix Suns w play-off w NBA.
  • Eduhacker – rekomendacje wybranych książek, video, podcastów i wydarzeń marketingowych.

#StandWithUkraine

  • Chcecie pomóc finansowo? Warto wesprzeć zbiórkę prowadzoną przez lubelską organizację Homo Faber, która wspólnie z partnerami zorganizowała system pomocy dla uchodźców w Lublinie (możecie przeczytać o nim TUTAJ).
  • Szukacie wartościowych newsów oraz rzetelnych informacji dot. faktycznego przebiegu wojny na Ukrainie? Polecam obserwować facebookowy profil Marcina Ogdowskiego – obecnie pisarza (polecam jego książki, czytałem) i publicysty, poprzednio wieloletniego korespondenta wojennego (m.in.: w Donbasie).

 

Strategia

„Jak wielkie niemieckie korporacje zagrały w rosyjską ruletkę i… przegrały” –  Matthew Karnitschnig, Nette Nöstlinger, Politico/Onet

„Jeszcze zanim zaczęły spadać bomby na Ukrainę, był to najbardziej oczekiwany termin w kalendarzu korporacyjnych Niemiec: herbatka z Władimirem Putinem. Coroczne spotkanie w rezydencji prezydenta w Soczi lub w Moskwie na Kremlu dawało prezesom firm niemieckich rzadką możliwość porozmawiania z rosyjskim przywódcą, wysłuchania jego poglądów na sprawy międzynarodowe i – owszem – przedstawienia swoich firm jednemu z najpotężniejszych ludzi na świecie”.

Komentarz:
W ostatnich latach bardzo często mówi się o marketingu wartości i tzw. brand purpose. Mówi się też o społecznym zaangażowaniu marek, którego domaga się od nich Generacja Z. Szkoda tylko, że te wyświechtane frazesy, jakimi operuje wiele największych korpo na świecie, zbyt często nijak mają się nijak do rzeczywistości. Tzn.: w sferze deklaracji i komunikacji jesteśmy odpowiedzialną marką, natomiast w sferze działań to zależy przede wszystkim od kalkulacji finansowej. Najbardziej znane w Polsce przykłady to Leroy Merlin (aka Kremlin), Auchan i Decathlon z francuskiej grupy Mulliez. Decathon wprawdzie ostatnio zadeklarował wycofanie się z Rosji, ale Leroy tylko zawiesza tam dalsze inwestycje, a Auchan milczy.

Spójrzmy jednak na największe korporacje niemieckie. Henkel i Metro odmówiły zaprzestania prowadzenia biznesu w Rosji. Z kolei innym miejscowym gigantom, zrzeszonym Ost-Ausschuss (Komitet Wschodni) w ogóle nie przeszkadzała aneksja Krymu, wojna w Donbasie, zestrzelenie malezyjskiego samolotu pasażerskiego czy próba otrucia Aleksieja Nawalnego. Warto zwrócić uwagę na słowa przewodniczącego Komitetu Wschodniego – Olivera Helmesa – wypowiedziane gdy rosyjski lider opozycji walczył o życie w berlińskim szpitalu.

„Nie możemy pozwolić, aby ten przypadek stał się długotrwałym obciążeniem dla naszych stosunków dwustronnych
i jeszcze bardziej ograniczył niemiecko-rosyjskie więzi gospodarcze”.

Cóż, dla niektórych najważniejszy jest „business as usual”, a sumienie czy empatia to zbędne fanaberie.

Czytaj więcej

 

Marketing

„Asymetria cytryn: dlaczego rosyjska próba podszywania się pod globalne marki skończy się porażką”- Jakub Muller, Marketing przy Kawie

„Wujek Wania, Idea, Coca-Cola z Syberii – Rosjanie w odpowiedzi na sankcje znieśli ochronę patentową i chcą podrabiać globalne marki. Pomysł technicznie łatwy do przeprowadzenia, ale w dłuższej perspektywie przyniesie porażkę. Wszystko dlatego, że istnienie marek jest warunkiem funkcjonowania kapitalizmu”.

Skopiowanie „otoczki produktowej” (charakterystyczny układ kolorystyczny) najbardziej znanych brandów, które wycofały się z Rosji, przez lokalne firmy w teorii wydaje się dobrym pomysłem (z punktu widzenia interesu „podrabiających” rzecz jasna). Natomiast w praktyce już niekoniecznie. Z bardzo prostej przyczyny. Na podstawowym poziomie marka jest gwarantem jakości produktu, który sygnuje, a to (jakość) już podrobić trudno. Na kolejnych poziomach jest także symbolem wartości i dostarczycielem określonych doświadczeń. Tego już podrobić moim zdaniem nie sposób. A klienci nie są idiotami, jak mawiał niegdyś Ogilvy. 😊

Czytaj więcej

 

MŚP & Startupy

„New Study Finds Facebook’s Interest Targeting is Inaccurate Around 30% of the Time” – Andrew Hutchinson, Social Media Today

„So how accurate are Facebook’s ad targeting options anyway?”

Komentarz:

„To obtain insights into how Facebook generates interests from a user’s Facebook activities, we performed controlled experiments by creating new accounts and systematically executing numerous planned activities. We found 33.22% of the inferred interests were inaccurate or irrelevant. To understand if our findings hold for a large and diverse sample, we conducted a user study where we recruited 146 participants (through Amazon Mechanical Turk) from different regions of the world to evaluate the accuracy of interests inferred by Facebook. We developed a browser extension to extract data from their own Facebook accounts and ask questions based on such data. Our participants reported a similar range (29%) of inaccuracy as observed in our controlled experiments.”

Badanie na małej próbie, natomiast to kolejne potwierdzenie tego, że nie warto wierzyć we wszystkie statystki podawane przez gigantów technologii marketingowych. Ciekawe czy kiedyś doczekamy się jakiś obiektywnych danych i standardów ze strony zewnętrznej instytucji pomiarowej, tak jak to się dzieje w przypadku tradycyjnej TV? 

Czytaj więcej

 

Technologia & Innowacje

Szanghaj, 2022 r. Po ulicach porusza się „robo-pies” z przymocowanym megafonem. Przypomina o konieczności noszenia masek oraz mycia rąk. Warto rzucić okiem.

 

Sport & Biznes

NBA. Fajne video do social media zapowiadające występ Phoenix Suns w play off. Enjoy!

 

Eduhacker

Warto przeczytać

Nieznajomość prawa szkodzi, także w marketingu. Dlatego też polecam Waszej uwadze „Poradnik prawny dla influencerów i digital marketerów”. Jeszcze nie przeczytałem, ale pozycja ląduje na mojej liście zakupowej. Jest też dostępna w formie ebooka.


Warto przejrzeć

Warto zobaczyć

Warto posłuchać

Warto pobrać

Warto przetestować

Warto wziąć udział

Nowe wydarzenie w kalendarzu:

  • Wydarzenie #Scale2Emirates w Krakowie odbędzie się 27 kwietnia (środa) w godzinach 12:30 – 16:00, natomiast w Gdańsku 28 kwietnia (czwartek) w godzinach 12:30 – 16:00. Seminaria będą prowadzone w języku angielskim. W ramach wydarzenia uczestnicy dowiedzą się jakie możliwości dla rozwoju ich biznesu ma do zaoferowania rynek Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

  • Bezpłatny program Umiejętności Jutra dotyczący marketingu internetowego to szansa na nową ścieżkę kariery już po 8 tygodniach. Rekrutacja trwa do 13 maja. W ramach wydarzenia uczestnicy otrzymają certyfikat od Google i SGH.

  • Wydarzenie pt. „Budowanie wizerunku przez sport” odbędzie się 27 kwietnia (środa) o godz. 14:00. Ogranizator: Publicon.



Kalendarz marketingowo-strategiczny:

 

Warto polubić

Źródło: marketoonist.com


Ostatnie słowo na do widzenia

Dzięki za odwiedziny i do zobaczenia za 2 tygodnie.

Pozdrawiam

Logo Jacek Lipski

Jacek Lipski

Jacek Lipski

Marketer z ponad 16 letnim doświadczeniem. Od grudnia 2015 r. działa pod marką B&L Consulting jako niezależny konsultant i szkoleniowiec w obszarze strategii marketingowych dla MŚP i startupów. Doświadczenie zdobywał również w lubelskiej agencji reklamowej Vena Art oraz w korporacyjnych działach marketingu i komunikacji w Warszawie i Gliwicach. Wykładowca na UMCS Lublin oraz WSB w Chorzowie, Gdańsku i Opolu.