Notki strategiczne #23 – newsletter o strategii, marketingu, MŚP oraz startupach

Data wpisu7 grudnia 2020 Ilość komentarzy0

Nowa strategia Orlenu. “Nie ma takiego segmentu jak “ludzie w covidzie”. Raport MKT Survey 2020 czyli co w Polsce szefowie firm mówią o marketingu, marketerzy o szefach firm, a agencje o marketerach. Po więcej zapraszam do najnowszego numeru newslettera.

Notki strategiczne – spis treści wydania

  • Strategia: nowa strategia Orlenu. Nie ma takiego segmentu, jak “ludzie w covidzie”.
  • Marketing: raport MKT Survey 2020 czyli co w Polsce szefowie firm mówią o marketingu, marketerzy o szefach firm, a agencje o marketerach. 
  • MŚP&Startupy: blisko co trzeci konsument spotkał się z nierzetelnością ze strony e-sprzedawców.
  • Technologia&Innowacje: Salesforce kupił platformę Slack za 27,7 miliardów dolarów.
  • Covid-19 i jego konsekwencje: innowacje modelu biznesowego w odpowiedzi na Covid-19.
  • Stałe rubryki: Eduhacker, czyli co branżowego warto przeczytać (w tym tygodniu “Przyszłość marketingu” pod redakcją prof. Roberta Kozielskiego), warto pobrać, obejrzeć, posłuchać, wypróbować oraz w jakich wydarzeniach wziąć udział (w formie otwartego kalendarza Google), a także Marketingowe targowisko próżności i Lesson learned.


Strategia

1. “Orlen ogłosił nową strategię. Chce sprzedawać paliwo, „zielony” prąd i gaz oraz… mieć sieć sklepów spożywczych i automatów do odbioru paczek. Wizjonerzy czy wariaci?” – Maciej Samcik, Subiektywnie o finansach

“Orlen nie chce być już tylko „naftowy”. Ani nawet tylko „energetyczny”. Chce być też „spożywczy” i „paczkowy”. Chce dostarczać paczki do własnych automatów, a obok paliwa i parówek sprzedawać nam prąd, gaz i wodór oraz gazety oraz wszystko, czego potrzebujemy do naszych lodówek. A z tego wszystkiego płacić akcjonariuszom wysoką dywidendę. Ciekawy pomysł na nową formułę działania wielkiej spółki czy niezwykle ryzykowny plan wejścia na nieznane rynki, który może się skończyć wyrzuceniem w błoto grubych miliardów złotych?”

Komentarz: ciekawa mini analiza nowej strategii Orlenu autorstwa Maciej Samcika. Orlen w ciągu 10 lat chce być energetycznym liderem w regionie, a także – co odróżnia go od zbliżonych profilem gigantów (porównanie poniżej) – zarabiać także w innych niż energetyczne segmenty rynku.

Źródło: Strategia Grupy ORLEN do 2030 roku; Orlen.pl

Po pierwsze, chce rzucić rękawice takim firmom jak InPost, Amazon, Allegro, czy Żabka. W tym celu planuje budową sieci własnej sklepów osiedlowych sklepów spożywczych (format convenience) oraz rozwija sklepy O!Shop na stacjach benzynowych. Do tego wszystkiego za chwilę dołączy kioski przejętego ruchu. Po drugie, Orlen planuje stworzenie własnej sieci automatów paczkowych. Ciekawe czy tu zamierza rywalizować z Pocztą Polską, czy też podmioty zamierzają podjąć współpracę? 

Co z tego wszystkiego wyjdzie? Trudno powiedzieć, choć zwraca uwagę (co podkreśla również autor tekstu) brak większego doświadczenia giganta i udziałów w nowych, planowanych do pobicia, rynkach.

Czytaj więcej

 

2. “Nie ma takiego segmentu – “ludzie w covidzie” – Julia Izmałkowa

“Media i marki stworzyły sobie jeden segment ludzi: żyjących w czasie covidu. Ale jest to dalekie od prawdy, że każdy ma takie same potrzeby czy lęki . Tak jak przed i tak jak po będzie po Covid: LUDZIE SĄ RÓŻNI”.

Komentarz: marketing i biznes mają generalnie dużą skłonność do upraszczania. Bez upraszczania trudno bowiem o zrozumienie, a bez zrozumienia o przejście do działania. Np.: kluczowa dla marketingu segmentacja rynku jest przecież w samym swoim założeniu dużym uproszczeniem. Nie ma w tym nic złego, bo rzeczywistość jest tak skomplikowana i złożona, że bez chodzenia na skróty nie bylibyśmy w stanie funkcjonować. Zresztą nasz mózg działa bardzo podobnie, bazując na przeróżnych schematach i heurystykach.

Problem w tym, że – mam na myśli głównie marketerów – zbyt często idziemy na łatwiznę i przesadzamy z chodzeniem na skróty. Lubimy sobie wrzucić wszystkich klientów do jednego worka na bazie pojedynczego kryterium. Tak bywa chociażby z “Millenialsami”, choć traktowanie daty urodzenia jako kluczowej determinanty tego kim jesteśmy i jak się zachowujemy jest z punktu widzenia marketingu błędne, o czym wielokrotnie pisał np.: Mark Ritson. Na podobny problem wskazuje w swoim artykule Julia Izmałkowa, z tym że w tym wypadku chodzi o wydumany segment “ludzi żyjących w czasie Covidu”. Traktowanie ich tak samo jest pozbawione sensu, bo ich sposób myślenia i zachowania będzie się różnił, m.in: ze względu na 4 czynniki, wskazywane przez autorkę, tj.:
– poziom ekstrawersji,
– posiadanie rodziny i ewentualne wsparcie z jej strony,
– sytuacja finansowa,
– posiadanie dzieci,
– rodzaj wykonywanej pracy.

Reasumując, uważajcie z chodzeniem na skróty w marketingu. Pamiętajcie o zdrowym rozsądku.

Czytaj więcej

 

Marketing

“Raport MKT Survey 2020” – Piotr Golczyk,  MKT

“Co szefowie firm mówią o marketingu, a marketerzy o szefach firm. Co myślą agencje o marketerach? Trzej muszkieterowie czy starcie trzech armii”?

Komentarz: chyba pierwsze sensowne badanie typu „state of marketing” dot. rynku polskiego. Na razie podrzucam tylko link, bo na dłuższą opinię poświęcę osobny wpis na blogu. Poniżej posłużę się cytatem współautora projektu, bo on najlepiej tłumaczy, dlaczego koniecznie powinniście przejrzeć wyniki badania.

„Marketing. Chyba nie ma drugiego słowa w biznesie, które rodziłoby tyle emocji, skrajnych opinii i fałszywych przekonań. Ten stan wpływa nie tylko na losy marketingu i marketerów, ale przede wszystkim na kondycję biznesu.

Przykład: dane jasno wskazują, że firmy mające marketerów w zarządzie w trudnych czasach osiągają o 3% lepsze wyniki niż konkurencja, ale jednocześnie tylko 0,5% członków zarządów to marketerzy i tylko 4% członków zarządu uważa, że marketing może im pomóc w podejmowaniu decyzji.

W MKTOUT chcemy demaskować fałszywe przekonania dotyczące roli marketingu, edukować i zarządzać zmianą w firmach, aby osiągały lepsze wyniki biznesowe dzięki rosnącemu znaczeniu działów marketingu. 

Dlatego wraz z naszymi partnerami medialnymi jak Marketing Przy Kawie czy magazyn Brief oraz partnerami biznesowymi jak Abanana uruchomiliśmy badanie działów marketingu oraz biznesu – bo zmierzyć i zrozumieć to zarządzać”.

Czytaj więcej

 

MŚP&Startupy

“Blisko co trzeci konsument spotkał się z nierzetelnością ze strony e-sprzedawców” – Portal Spożywczy

“Blisko co trzeci konsument doświadczył nierzetelności ze strony internetowych sprzedawców – wynika z badania dotyczącego e-sklepów. Niemal połowa badanych deklaruje natomiast, że będzie robić świąteczne zakupy przez Internet”.

Komentarz: artykuł powołuje się na wyniki badań z października 2020 r., przeprowadzonych przez IMAS dla “Rzetelnej Firmy”. Warto rzucić okiem, na co najczęściej narzekają i czego najczęściej obawiają się klienci polskich e-commerce’ów.

Na co najczęściej narzekają klienci?
– Nieterminowość (30 proc.)
– Zła jakość produktu (29 proc.),
– Niezgodność produktu z opisem (28 proc.),
– Oszustwa (15 proc.),
– Niekompetentna obsługę (12 proc.),
– Utrudnianie zwrotu towaru przez sklep (12 proc).

Czego najczęściej obawiają się klienci?
– Wyciek danych osobowych (54 proc.)
– Niedostarczenie opłaconego zamówienia (50 proc.)
– Fikcyjny charakter sklepu (41 proc.)
– Uszkodzony lub niezgodny z opisem produkt (32 proc.)
– Problemy ze zwrotem, wymianą i reklamacją produktu (27 proc.)

Do czego można wykorzystać te dane? Chociażby do modyfikacji lub uzupełnienia komunikacji na poziomie sklepu, social media oraz newsletterów. Tak, żeby na odpowiednio wczesnym etapie rozwiewać te obawy klientów. Jak dla mnie najbardziej zaskakująca jest obawa o wyciek danych osobowych. Jak widać afery z wyciekiem danych (np.: Morele.net, Shoplo, Spotify) nie pozostały bez echa i być może warto już od teraz ujmować w komunikacji kwestie dot. cyberbezpieczeństwa i zabezpieczenia danych osobowych w sklepie.

Czytaj więcej

 

Technologie&Innowacje

“Salesforce acquires Slack for $27.7 billion” – VentureBeat

“Salesforce has confirmed that it is buying team collaboration platform Slack in a deal worth $27.7 billion. Salesforce said it plans to combine Slack with Salesforce Customer 360, a tool it introduced in 2018 that allows companies to connect Salesforce apps and Map teams and reconcile data sources across an organization, creating what they tout as an “operating system for the new way to work.”

Komentarz: wrzucam raczej z kronikarskiego obowiązku niż realnej potrzeby skomentowania. Wiadomość z zeszłego tygodnia, więc pewnie już dawno słyszeliście o przejęciu Slacka przez Salesforce.

Czytaj dalej

 

Covid-19 i jego konsekwencje

Eduhacker

1. Warto przeczytać

Koniec roku nie sprzyja moim planom czytelniczym. Częściej kupuję nowe książki niż czytam te nabyte. Z tego względu zamiast recenzji mam tylko rekomendację. Kilka dni temu kupiłem książkę “Przyszłość marketingu” pod redakcją prof. Roberta Kozielskiego. Jak wyczytałem w opisie okładkowym “w książce zaprezentowano trzydzieści dwie koncepcje, metody, technologie, które pozwolą zarówno docenić współczesny marketing, jak i poznać marketing jutra”. Jak tylko skończę lekturę, dam znać czy opis był zgodny z rzeczywistością.



2. Warto pobrać

3. Warto posłuchać

4. Warto obejrzeć

 

5. Warto wypróbować



6. Warto wziąć udział

 

Najnowsze wydarzenia dodane do kalendarza:

  • Wydarzenie “Jak zaplanować marketing B2B na rok 2021?” – piątek (11 grudnia), godz. 10:00. Prezenter: Łukasz Kosuniak. Organizator: Growconsulting.

  • Wydarzenie online “Obroń swój projekt! – czyli tajniki skutecznej prezentacji” – wtorek (8 grudnia) w godzinach 18:00 – 20:00. Prelegent: Michał Ćwiek. Organizatorzy: Michał Ćwiek – studio kreatywne, LuCreate.

  • Webinar “Hakuj umysły, poprawiaj content, zarabiaj więcej!” – czwartek (10 grudnia) w godzinach 10:00 – 11:00. Prelegent: Artur Pajkert (Head od Marketing w cyber_Folks). Organizator: CyberFolks.pl.

  • Forum Przedsiębiorczości 2020 – środa (9 grudnia), godz. 10:00. Prelegenci: Piotr Smoleń, Michał Gołkiewicz, Martyna Sztaba, Marcin Seniuk, Wojciech Radomski, Rafał Tomasiak, Maciej Maniecki, Marcin Czyża, Marek Talarczyk, Stefan Batory, Adam Mokrysz, Michał Polański, Michał Sadowski, Maciej Herman, Helen Sydorenko, Dominika Wajnert, Małgorzata Oleszczuk, Piotr Voelkel, Jacek Santorski, Greg Albrecht, Olga Kozierowska, Mikołaj Różycki. Organizator: PARP Grupa PFR.

  • Esport&Gaming Academy – pierwsza w Polsce szkoła kształtująca przyszłych graczy, komentatorów, streamerów i osoby chcące pracować w szeroko pojętej branży esportowej.


Marketingowe targowisko próżności

1. Cytat/Mem tygodnia

Źródło

2. Wywiad tygodnia

3. Video tygodnia

 

Lesson learned

Kiedyś wyczytałem, że blisko 70 proc. firm nie dożywa 5 urodzin. 3 grudnia oficjalnie przekroczyłem tę nieoficjalną „linię biznesowej śmierci”. B&L Consulting oficjalnie obchodzi 5 urodziny, czas zatem na oficjalny bilans 5-latka. Jak to wygląda w liczbach? Co mi się udało, a na czym poległem? W którą stronę zmierzam? Jeżeli Was to ciekawi, zapraszam do lektury krótkiego podsumowania 2015-2020.

 

Ostatnie słowo skazańca

Na dzisiaj wystarczy. Kolejne wydanie newslettera już w najbliższy wtorek. Jeżeli nie chcesz go przegapić, dołącz do grona subskrybentów. Będę też wdzięczny za udostępnienie newslettera znajomym w swojej sieci. Z góry dziękuję.

 

Logo Jacek Lipski
Jacek Lipski

Jacek Lipski

Marketer z ponad 16 letnim doświadczeniem. Od grudnia 2015 r. działa pod marką B&L Consulting jako niezależny konsultant i szkoleniowiec w obszarze strategii marketingowych dla MŚP i startupów. Doświadczenie zdobywał również w lubelskiej agencji reklamowej Vena Art oraz w korporacyjnych działach marketingu i komunikacji w Warszawie i Gliwicach. Wykładowca na UMCS Lublin oraz WSB w Chorzowie, Gdańsku i Opolu.