Notki strategiczne #18 – newsletter o strategii, marketingu, MŚP oraz startupach

Kim są współczesne Polki. Dlaczego strategie zawodzą. Liderzy jutra. Trendy na rynku dóbr luksusowych.  Apple pracuje nad wyszukiwarką. Po więcej zapraszam do najnowszego numeru newslettera.

Notki strategiczne – spis treści wydania

  • Strategia: raport na temat współczesnych Polek. Dlaczego strategie zawodzą. Liderzy jutra. 
  • Marketing: rynek dóbr luksusowych w 2020 roku. 
  • MŚP&Startupy: Ultimately, Quibi Was the Quickest Bite of All”.
  • Technologia&Innowacje: Apple pracuje nad własną wyszukiwarką.
  • Stałe rubryki: Covid-19 i jego konsekwencje. Eduhacker, czyli co branżowego warto przeczytać (w tym tygodniu książka Piotra Buckiego „Viral. Jak zarażać ideami i tworzyć wirusowe treści”), warto pobrać, obejrzeć, posłuchać, zasubskrybować, wypróbować oraz w jakich wydarzeniach wziąć udział (od teraz w formie otwartego kalendarza Google), a także Marketingowe targowisko próżności, Lesson learned oraz Siła drobiazgów w marketingu.


Strategia

1. „Siła kobiet. Jakie są współczesne Polki?” – raport Mobile Institute, Marketing przy Kawie

„Jaka jest współczesna kobieta? Agencja badawcza Mobile Institute wraz z ambasadorkami, ekspertkami oraz internautkami przyjrzała się Polkom w różnych obszarach życia, prowadząc badanie na polskich internautkach. Na jego podstawie powstał raport „Siła kobiet. Jakie są współczesne Polki?”.

Komentarz: o sile i determinacji Polek można się przekonać obserwując ostatnie demonstracje po wyroku Trybunału Konstytucyjnego. Bez obaw, newsletter nie jest miejscem do podejmowania kwestii politycznych i nie zamierzam tego robić. To co miałem do powiedzenia w tej sprawie znajdziecie (jeżeli jesteście zainteresowani) w osobnym wpisie na blogu. Wracając do raportu z badań, poniżej kilka najciekawszych moim zdaniem wyników:

  • „47 proc. badanych kobiet interesuje się technologią”: warto zwrócić uwagę, że w Pokoleniu Z” więcej kobiet  interesuje się technologią niż modą, co oznacza że czas najwyższy zapomnieć o krzywdzących stereotypach,
  • „48% badanych Polek nie wierzy w swoje zdolności ani możliwość osiągnięcia sukcesu”: aż ciężko w to uwierzyć, zwłaszcza że ten problem dotyczy często młodych kobiet (do 24 roku życia), wydaje mi się że to gigantyczne wyzwanie dla polskiego systemu edukacji,
  • „prawie połowa Polek chce się dokształcać”: zastanawiające jest, że najchętniej te z pokolenia silver power” (55+), a najrzadziej przedstawicielki Milenialsów” (31-46 lat), problem wydaje się tu zatem brak czasu (bo to akurat okres w życiu, gdy kobiety mają zdecydowanie zbyt dużo na głowie).

Pełny raport z badań znajdziecie tutaj.

Czytaj więcej

 

2. Many Strategies Fail Because They’re Not Actually Strategies” – Freek Vermeulen, Harvard Business Review

„Many strategy execution processes fail because the firm does not have something worth executing”.

Komentarz: Freek Vermeulen, profesor strategii i przedsiębiorczości z London Business School, podejmuje temat porażek strategicznych, które bardzo często wynikają z faktu, iż strategie tworzone w firmach tak naprawdę nie są strategiami. Prawdziwa strategia jest bowiem zawsze zestawem wyborów, który określa co przedsiębiorstwo ma robić oraz czego ma nie robić. Wiele strategii nie kończy się sukcesem, bo nie są zestawem wyborów. Inne z kolei są tylko zestawem celów, np.: “chcemy być firmą nr 1 na danym rynku”, bez wskazania jak chcemy te cele osiągnąć. Pozostałe są zestawem priorytetów i wyborów, ale często dosyć przypadkowo wybranych, przez co razem nie tworzą strategii.

Przykład prawidłowo sformułowanej strategii? Hornby Railways , słynny brytyjski producent z branży zabawkowej (m.in.: znany z modeli kolejek), 15 lat temu stanął przed groźbą bankructwa. Przedsiębiorstwa uratowała strategia, która powstała pod wodzą nowego CEO Franka Martina, tj.: skupiamy się na modelach, a nie na zabawkach, przeznaczonych dla dorosłych kolekcjonerów (a nie dla dzieci), w ten sposób trafiamy do nich bazując na nostalgii (za czasami dzieciństwa)”. Niby proste, ale jednocześnie cholernie trudne do “wyduszenia”. Uroki strategii. 🙂

Czytaj więcej

 

3. Koronawirus wywrócił stolik. Santorski: Trzeba uciekać z firm z dysfunkcyjnymi liderami” – Dorota Kalinowska, Dziennik.pl

„Rzeczywistość może wymagać tego, by firma przestała być fabryką, a stała się laboratorium” – mówi w rozmowie z dziennik.pl Jacek Santorski, psycholog społeczny i psycholog biznesu. Czym w takim razie powinni się zająć teraz managerowie? A na czym skupić pracownicy? I co zrobić, jeśli masz nad sobą szefa-półboga?

Komentarz: w dzisiejszym świecie VUCA bez wątpienia potrzebujemy liderów typu B, a nie A. Czyli osób, które są w stanie zarządzać zarówno niepokojem własnym, jak i zespołu. Monitorujących potrzeby i nastroje. Będących w ciągłym kontakcie z zespołem. Budujących zaufanie. A przede wszystkim takich, którzy traktują firmę jak laboratorium, a nie fabrykę. Takich którzy pozwalają pracownikom, a także sobie na popełnianie błędów. To kluczowe przede wszystkim w zespołach kreatywnych, pracujących nad innowacjami. Jeżeli zainteresował Was temat przywództwa, polecam obejrzeć nagranie rozmowy “ DNA SuXesu – Kim są liderzy jutra? (Jacek Santorski i Olga Kordys Kozierowska)”.


Najlepszym podsumowaniem krótkiego wywiadu z Jackiem Santorskim jest poniższy cytat.

Rzeczywistość może wymagać tego, by firma przestała być fabryką, a stała się laboratorium. Miejscem, gdzie się eksperymentuje, poszukuje rozwiązań, daje prawo do niepowodzeń, gdzie błędami się nie zrażamy, tylko na nich uczymy. Gdzie dajemy sobie prawo, by mówić “Nie wiem”. Sobie i innym. To nowa lekcja, bo jak dotąd bardzo rzadko uczuciom pracowników i wewnętrznym konsultacjom poświęcano tyle czasu co dziś. To były schematy i paradygmaty, które realizowały tylko elity”.

Czytaj więcej

 

Marketing

Rynek dóbr luksusowych – najważniejsze trendy na 2020 rok” – Dominika Trawka, blog Harbingers.io

Marketing dóbr luksusowych różni się znacznie od marketingu produktów ze średniej i niskiej półki. Reklama dóbr luksusowych skupia się na zupełnie innej grupie docelowej, która przy okazji jest też zupełnie inna grupą społeczną niż przeciętny Kowalski. Jakie trendy przyniesie 2020 w kategorii marketing dóbr luksusowych? Jak będzie ewoluować reklama dóbr luksusowych?”

Komentarz: książka Dominiki Trawki “Marketing premium” leży gdzieś w czeluściach pamięci mojego Kindle’a, więc przynajmniej artykuł przeczytałem. Naprawdę warto, bo w świecie marek luksusowych zachodzą spore zmiany. Poniżej jeden z najbardziej zaskakujących przykładów – wzrost rynku wtórnego dóbr luksusowych, wygenerowany w dużej mierze dzięki nowym platformom cyfrowym.

Bardzo ciekawym trendem jest rosnący rynek dóbr luksusowych sprzedawanych na rynku wtórnym. Widać, że dobra te traktowane są często jako inwestycja, a sam proces przez konsumentów jest rozumiany również jako forma dbania o środowisko, odchodzenia od fast fashion. Ten segment stanowi już 7% rynku luksusowych dóbr osobistych i rośnie w tempie 12% rocznie! Co ciekawe, 80% osób, które kupują lub sprzedają dobra luksusowe, korzysta z platform online (np.: Vestiaire Collective, Vinted, Instant Lux czy TheRealRea)”.

Czytaj więcej

 

MŚP&Startupy

Ultimately, Quibi Was the Quickest Bite of All” – Katie Ringer, The Ringer

Jeffrey Katzenberg and Meg Whitman’s heavily funded streaming service didn’t change everything after all. And now that it’s folded, it’s clear that its greatest purpose was to serve as an internet fascination”.

Komentarz: ciekawy tekst analizujący przyczyny upadku startupu Quibi, który to odbił się dosyć głośnym echem w Internetach.

Czytaj więcej

 

Technologia&Innowacje

Apple pracuje nad własną wyszukiwarką. Ma być alternatywą dla Google” – Wirtualne Media

Apple może szykować własną wyszukiwarkę internetową. Według doniesień ślady wskazujące na takie przygotowania są obecne w kodzie systemu iOS 14. Nowa platforma miałaby być alternatywą dla wyszukiwarki Google i w przyszłości ją zastąpić”.

Komentarz: nic nie zostało oficjalnie potwierdzone, natomiast „ptaszki ćwierkają” że nowa platforma ma się nazywać Apple Search lub Siri Search, a Google miałoby przestać być domyślną wyszukiwarką w systemie. Cóż, otwieram popcorn…:)

Czytaj więcej

 

Covid-19 i jego konsekwencje

Eduhacker

1. Warto przeczytać

„Viral. Jak zarażać ideami i tworzyć wirusowe treści” Piotra Buckiego to kolejna pozycja na mojej obecnej liście czytelniczej. Czytam równolegle z “Przyczepnymi historiami”, bo obydwie książki traktuję uzupełniająco (w kontekście budowania skutecznych przekazów marketingowych). Jak tylko skończę lekturę, napiszę rzecz jasna parę słów w kolejnym newsletterze.

Czytaj więcej

 

2. Warto pobrać

3. Warto posłuchać

4. Warto zasubskrybować

5. Warto obejrzeć

 

6. Warto wypróbować

7. Warto wziąć udział

Od tego numeru newslettera ogarnąłem dla Was wydarzenia marketingowo-strategiczne w formie otwartego kalendarza Google. Znajdziecie tam komplet informacji oraz linków do rekomendowanych wydarzeń (w tym również z poprzednich numerów newslettera). Kalendarz będę aktualizował co tydzień. Osobno wrzucam również listę najnowszych polecanych wydarzeń.

  • Wydarzenie online Expand your startup. Zbuduj strategię”. – środa, czwartek i piątek (18 – 20 listopad), godz. 9:30 – 14:00. Organizatorzy: Inkubator Technologiczny w Krakowie i Krakowski Park Technologiczny.






  • Konferencja Marketing Summit – środa (4 listopada), godz. 9:00. Prelegenci: Artur Jabłoński, Marek Piasek, Mariusz Łodyga, Dominik Juszczyk, Anna Popławska, Marek Gwóźdź. Organizator: Marketing Summit.



Marketingowe targowisko próżności

1. Cytat/Mem tygodnia

Źródło

2. Wywiad tygodnia

3. Video tygodnia

 

Opublikowany przez Marika Sobota, 31 października 2020

 

4. Chwila dla (nie tylko dla marketingowego) debila

UE miała przyjąć wspólne stanowisko w temacie AI, w tym jej aspektów etycznych. Niestety nie udało się, mimo poparcia 26 krajów unijnych. Jedyny głos sprzeciwu pochodził z Polski. Dlaczego zablokowaliśmy ten projekt, kluczowy z punktu widzenia obrony praw podstawowych przed nadmierną ingerencją w prywatność ze strony algorytmów? Otóż dlatego, że… w katalogu wartości w kontekście AI wymieniono pojęcie „równości płci” (ang. gender equality). Cóż, ręce po prostu opadają…

Czytaj więcej

 

Lesson learned

Deadline’y projektowe mają fascynującą zdolność przyciągania się. Z reguły uwielbiają się kumulować w jednym tygodniu, a czasem nawet w jednym dniu. Zupełnie ignorując fakt, iż planowaliśmy zupełnie inaczej. 🙂

 

Siła drobiazgów w marketingu

„Męczę” (dosłownie) od kilku tygodniu kurs online’owy z Data Science. Ostatnio jeden zjazd został przełożony ze względu na chorobę wykładowcy. Nowy termin mi nie pasował, bo kolidował mi z zajęciami które prowadzę na uczelni. Napisałem do organizatora i praktycznie od ręki dostałem rozwiązanie. Do wyboru – nagranie zajęć albo możliwość ich odrobienia w trakcie kolejnej edycji kursu. Niby prosta i oczywista rzecz, ale z punktu widzenia „customer experience” bezcenna. Coders Lab, dobra robota!

 

Ostatnie słowo skazańca

Na dzisiaj wystarczy. Kolejne wydanie newslettera już w najbliższy wtorek. Jeżeli nie chcesz go przegapić, dołącz do grona subskrybentów. Będę też wdzięczny za udostępnienie newslettera znajomym w swojej sieci. Z góry dziękuję.

Logo Jacek Lipski

Spodobał ci się wpis? Doceń autora „lajkiem”!



Nie chcesz przegapić kolejnych wpisów? Zapisz się na newsletter.

Jacek Lipski

Marketer z ponad 15 letnim doświadczeniem. Od 2015 r. niezależny konsultant specjalizujący się w doradztwie strategicznym i marketingowym dla MŚP oraz startupów. Doświadczenie zawodowe zdobywał m.in.: w agencji reklamowej Vena Art w Lublinie oraz w korporacyjnych działach komunikacji marketingowej (Żagiel S.A. w Warszawie) oraz komunikacji wewnętrznej (Vattenfall Distribution Poland w Gliwicach).