Notki strategiczne #45 – newsletter o strategii, marketingu, MŚP oraz startupach

Data wpisu13 października 2021 Ilość komentarzy0

Sygnalistka oskarża Facebook o promowanie mowy nienawiści. Wegańskie jajka i krewetki od Nestle. Bezwartościowe pitch decki start-upów. Aplikacja Reebooka do samodzielnego projektowania boiska do kosza. Zapraszam do lektury nowego newslettera.

Notki strategiczne – spis treści

  • Strategia: 13-minutowe wideo z sygnalistką z Facebooka. To jedne z najmocniejszych zarzutów, jakie kiedykolwiek padły wobec firmy.
  • Marketing: Nestle zapowiada wegańskie jajka i krewetki. Mają smakować „jak prawdziwe”.
  • MŚP&Startupy: Pitch decki start-upów często są kompletnie bezwartościowe.
  • Technologia & Innowacje: Courting Greatness” – czyli aplikacja do samodzielnego projektowania boiska do kosza od Reebooka.
  • Pozostałe stałe sekcje tematyczne: Eduhacker (czyli co branżowego warto przeczytać, pobrać, posłuchać i obejrzeć, a także w jakich wydarzeniach warto wziąć udział (w formie otwartego kalendarza Google), Marketingowe targowisko próżności (cytat/mem tygodnia, wywiad tygodnia, video tygodnia).


Grupy tematyczne – zaproszenie

Jak co tydzień, oprócz subskrypcji newsletterazapraszam do dołączenia do zamkniętej grupy strategiczno-marketingowej, którą prowadzę razem z Pawłem Krzemińskim na Facebooku.

Jeżeli zaś interesujesz się marketingiem sportowym to zajrzyj koniecznie do mojej grupy Marketing & Basketball. To forum do dzielenia się fajnymi praktykami i sposobami promocji tej najpiękniejszej (opinia subiektywna) dyscypliny sportu (zarówno na poziomie dyscypliny, jak i lig, klubów oraz graczy). Podrzucam tam najciekawsze inspiracje m.in.: z NBA, ACB, Euroligi oraz PLK.

Zapraszam!

 

Strategia

„13-minutowe wideo z sygnalistką z Facebooka. To jedne z najmocniejszych zarzutów, jakie kiedykolwiek padły wobec firmy” – Hannah Towey, BusinessInsider.com

„Była pracownica Facebooka oskarża swojego dawnego pracodawcę o promowanie mowy nienawiści. W rozmowie z gospodarzem programu “60 minutes” Francis Haugen opowiedziała o kontrowersyjnych działaniach swojego dawnego pracodawcy, mających na celu zwiekszanie zysków mimo poważnych konsekwencji społecznych”.

Komentarz: jeżeli ktokolwiek z Was wierzy jeszcze w dobre intencje oraz pozytywny wpływ Big Tech’ów na nasze życie, bezwzględnie powinien obejrzeć ten wywiad. Haugen zajmowała się w Facebooku koordynacją pracy zespołu walczącego z dezinformacją. Poniżej najciekawszy fragment.

„Dezinformacja i kontrowersyjne materiały przyciągają uwagę ludzi. Jedną z konsekwencji strategii Facebooka jest optymalizacja treści pod kątem największej zdolności do zwiększenia zaangażowania użytkowników. Wewnętrzne badania firmy pokazują jednak, że są to zazwyczaj nienawistne treści, prowadzące do podziałów i polaryzacji. Gniew dużo bardziej przyciąga ludzi w porównaniu z innymi emocjami. Władze serwisu zdały sobie sprawę, że jeśli ich algorytmy będą proponować mniej kontrowersyjny kontent, to ludzie rzadziej będą zaglądać na Facebooka, co przełoży się na spadek kliknięć w reklamy. W konsekwencji przychody firmy spadną – dodaje”.

Co jeszcze można dowiedzieć się ze wspomnianego wywiadu? M.in.: to że Facebook zlikwidował zabezpieczenia mające na celu ograniczanie fałszywych informacji podczas amerykańskiej kampanii prezydenckiej w 2020 r., „motywował” największe europejskie partie polityczne do “zajmowania skrajnych stanowisk”, a także w jaki sposób jego działalność może naruszać regulacje Komisji Papierów Wartościowych i Giełd.

Jak to dla mnie to po prostu kolejne potwierdzenie, że w obecnej formie serwisy społecznościowe są „rakiem” i realnym zagrożeniem dla demokracji. Zwłaszcza przy tak słabym nadzorze ze strony publicznych regulatorów. „Niewidzialna ręka rynku” 😊 nie pomoże, bo w tym wypadku interes podmiotu komercyjnego i interes społeczeństwa są skrajnie rozbieżne.

Link do filmu

 

Marketing

„Nestle zapowiada wegańskie jajka i krewetki. Mają smakować „jak prawdziwe” – Urszula Lesman, rp.pl

„Nestle wprowadza na rynek roślinne substytuty jajek i krewetek. Roślinne zamienniki mają smakować dokładnie tak jak oryginały i na dodatek mają mieć dokładnie te same wartości odżywcze”.

Komentarz: co tu dużo gadać. Jeżeli globalny gigant FMCG wprowadza do swojej oferty takie produkty (a w zeszłym roku wprowadził wegańskiego tuńczyka Vuna), to oznacza że weganizm przestał być małą rynkową niszą, traktowaną w kategorii ciekawostki.

Czytaj więcej

 

MŚP&Startupy

„Pitch decki start-upów często są kompletnie bezwartościowe” – Szymon Janiak, Linkedin

„Pitch deck z założenia powinien być pigułką kluczowych informacji, która ma zachęcić inwestora do podjęcia rozmów. Tymczasem bardzo często jest to jedynie zlepek ogólnikowych slajdów, po lekturze których ciężko nawet dojść do tego, czym właściwie zajmuje się spółka. Fundusz w efekcie nie podejmuje rozmów”.

Komentarz: trochę pitch decków w życiu obejrzałem i wysłuchałem, sporo konsultowałem i zdecydowanie zgadzam się z konkluzją autora. Szkopuł dosyć często tkwi w tym, że startup ma tak dużo rzeczy do zrobienia w krótkim czasie, iż często po prostu nie daje rady przygotować pitch decka w 2 wersjach. Skróconej do prezentowania i rozbudowanej do wysłania emailem. Ta druga musi obronić się sama, tj.: być na tyle kompletna i zrozumiała, by poradzić sobie bez prelegenta. Czasem jest też tak, iż startup popada w tzw. „Klątwę Wiedzy”. Rezygnuje wtedy z szerszego wyjaśniania kontekstu projektu oraz specyfiki i zasad działania produkt, bo wydaje mu się iż odbiorca ma podobny do niego poziom wiedzy i zrozumienia tematu („oczywista oczywistość”). Niestety zazwyczaj tak nie jest. Fajnym sposobem na uniknięcie tej klątwy jest tzw. „test babci”. Wystarczy pokazać wtedy laikowi swoją prezkę i zapytać co z niej zrozumiał. Simple as that. 😊

Czytaj więcej

 

Technologie&Innowacje

„Courting Greatness” – czyli aplikacja do samodzielnego projektowania boiska do kosza od Reebooka

Koszykówka to moja największa zajawka od 5 klasy podstawówki, zatem nie mogłem przegapić tego rozwiązania.

Apka Courting Greatness powstała w ramach globalnej kampanii promocyjnej Reeboka. Wykorzystuje technologie VR i AR do projektowania boisk koszykarskich w dowolnym miejscu. Za pomocą tego narzędzia oraz kamery w Twoim smartfonie bez problemu namalujesz w plenerze linie boczne, zaznaczysz „trójkę” i linię „rzutów wolnych” oraz ustalisz wysokość obręczy. Jak dla mnie mistrzostwo świata, bo z tym w ulicznym baskecie od zawsze był problem. Przetestuję działanie narzędzia na swoim podjeździe (mam swój przenośny kosz przed domem) i dam znać, jak działa. 😊

Czytaj więcej

 

Eduhacker

1. Warto przeczytać

„Marketing 5.0. Technologie Next Tech” autorstwa Philipa Kotlera, Hermawana Kartajaya oraz Iwana Setiawana to kolejna książka ze słynnej „kotlerowskiej serii”. Tym razem skupiona na 3 głównych zjawiskach, najważniejszych z punktu widzenia marketerów w 2021 r., tj.: szybkim postępie technologicznym, zmieniających się zachowaniach konsumenckich oraz zmianach w modelach biznesowych. Jest dostępna w pakiecie Legimi, zatem przeczytam i napiszę parę słów o lekturze, jak tylko skończę „Wiek paradoksów” Natalii Hatalskiej.

Link do książki

 

2. Warto pobrać

3. Warto posłuchać

4. Warto obejrzeć

 

5. Warto wziąć udział

Nowe wydarzenie w kalendarzu:

  • Wydarzenie online pt. “How to talk about your business?” odbędzie się w środę (13 października) w godzinach 19:30 – 21:00. Prelegent: Matt Abrahams (Stanford University). Organizator: Klub Inteligencji Biznesu.

Kalendarz marketingowo-strategiczny:

 

Marketingowe targowisko próżności

1. Cytat/Mem tygodnia


2. Wywiad tygodnia


3. Video tygodnia

 

Ostatnie słowo skazańca

Na dzisiaj wystarczy. Kolejne wydanie newslettera już w najbliższy wtorek. Jeżeli nie chcesz go przegapić, dołącz do grona subskrybentów. Będę też wdzięczny za udostępnienie newslettera znajomym w swojej sieci. Z góry dziękuję.

  Logo Jacek Lipski

Jacek Lipski

Jacek Lipski

Marketer z ponad 16 letnim doświadczeniem. Od grudnia 2015 r. działa pod marką B&L Consulting jako niezależny konsultant i szkoleniowiec w obszarze strategii marketingowych dla MŚP i startupów. Doświadczenie zdobywał również w lubelskiej agencji reklamowej Vena Art oraz w korporacyjnych działach marketingu i komunikacji w Warszawie i Gliwicach. Wykładowca na UMCS Lublin oraz WSB w Chorzowie, Gdańsku i Opolu.