Notki strategiczne #44 – newsletter o strategii, marketingu, MŚP oraz startupach

Data wpisu7 października 2021 Ilość komentarzy0

Koniec klasy średniej biurowej w Polsce. Biedronka otwiera dark store’y. Duńska aplikacja, która umożliwia kupowanie ryb bezpośrednio od rybaków. Apple, INVIDIA i Intel w tarapatach – problemem wstrzymywanie produkcji w Chinach. Po więcej zapraszam do nowego numeru newslettera.

Notki strategiczne – spis treści

  • Strategia: Koniec klasy średniej biurowej w Polsce. Biedronka otwiera dark store’y.
  • Marketing: Danish app allows consumers to buy directly from sustainable fishermen.
  • MŚP&Startupy: What “forced” entrepreneurs teach us about pivoting, adapting, and succeeding.
  • Technologia&Innowacje: Chiny nakazały wstrzymanie produkcji. Apple, Intel, NVIDIA w tarapatach.
  • Pozostałe stałe sekcje tematyczne: Eduhacker (czyli co branżowego warto przeczytać, pobrać, posłuchać i obejrzeć, a także w jakich wydarzeniach warto wziąć udział (w formie otwartego kalendarza Google), Marketingowe targowisko próżności (cytat/mem tygodnia, wywiad tygodnia, video tygodnia).


Grupy tematyczne – zaproszenie

Jak co tydzień, oprócz subskrypcji newsletterazapraszam do dołączenia do zamkniętej grupy strategiczno-marketingowej, którą prowadzę razem z Pawłem Krzemińskim na Facebooku.

Jeżeli zaś interesujesz się marketingiem sportowym to zajrzyj koniecznie do mojej grupy Marketing & Basketball. To forum do dzielenia się fajnymi praktykami i sposobami promocji tej najpiękniejszej (opinia subiektywna) dyscypliny sportu (zarówno na poziomie dyscypliny, jak i lig, klubów oraz graczy). Podrzucam tam najciekawsze inspiracje m.in.: z NBA, ACB, Euroligi oraz PLK.

Zapraszam!

 

Strategia

1. „Koniec klasy średniej biurowej. “Prezesi uważają, że zatrudnianie ich jest bez sensu” – Grzegorz Sroczyński, next.gazeta.pl

„Dwa lata pracy zdalnej przeorało świadomość firm. “Po co zatrudniać ludzi? Można zamawiać ich pracę na platformach on-line” – tak zaczyna uważać wielu szefów. Model firmy-wydmuszki, gdzie jest tylko prezes, wiceprezes i dyrektor wykonawczy, może pogłębiać peryferyjność polskiej gospodarki – z dr. Karolem Muszyńskim z Katolickiego Uniwersytetu w Leuven rozmawia Grzegorz Sroczyński”.

Komentarz:

„Od przejścia na zadaniowość do outsourcingu jest malutki kroczek. Firmy po doświadczeniu pandemii będą coraz chętniej przechodzić na model wąskiego trzonu i rozproszonych podwykonawców. Bardzo pomagają w tym platformy pracownicze pośredniczące w świadczeniu usług on-line – łączące firmy z freelancerami, którzy wykonują konkretne zadania.

Te platformy sprzedają firmom swoją wizję: dokonaliście w pandemii trudnych działań organizacyjnych związanych z pracą zdalną, nauczyliście się rozliczać ludzi zadaniowo, nie marnujcie tego, idźcie z duchem czasów, przecież nie musicie płacić pracownikowi co miesiąc, możecie zamówić tę samą pracę on-line! Jedna z najbardziej znanych platform oferuje pakiety, które przygotują firmy do outsourcingu, a potem wyszukają osobę zastępującą dane stanowisko pracy”.

Odważna teza, natomiast artykuł – w mojej opinii – bardzo mocno traci na tym, że żadne z wypowiedzi respondenta nie są podparte liczbami, badaniami, źródłami, itp. Niespecjalnie można zatem dowiedzieć się , gdzie konkretnie występuje taki problem (np.: kraje, branże), jaka jest skala zjawiska, itp. Wrodzony pesymizm i znajomość brutalnych realiów biznesowych naszego świata podpowiada mi jednak, że coś jest na rzeczy. 😊

Czytaj więcej

 

2. „Biedronka otwiera dark store’y. Nowa oferta dyskontu i Glovo” – Business Insider

„Biedronka Express BIEK – pod taką nazwą będą funkcjonować mikrocentra dystrybucyjne popularnego dyskontu, z których Glovo będzie w kwadrans dostarczać wybrane produkty dla klientów. Tym samym Biedronka wchodzi w sektor tzw. dark stores, czyli ciemnych sklepów”.

Komentarz: to przykład tego, że w internetowym FMCG kluczową kwestią obecnie jest rywalizacja o maksymalne skrócenie czasu dostawy. Kwadrans to bardzo mocna obietnica marketingowa, zobaczymy czy dowiozą. Warto też spojrzeć na ten koncept w kontekście strategicznym. Biedronka szuka nowych pomysłów na rozwój wykorzystując model strategii sąsiednich (nowy kanał dystrybucji, nowe segmenty klientów, zaspokajanie nowych potrzeb z wykorzystaniem już posiadanych zasobów) w partnerstwie z graczem z branży technologiczno-dystrybucyjnej (z którym współpracuje od czasów COVIDU), próbując wpisywać się w post-covidowe zmiany w przyzwyczajeniach konsumentów (zakupy żywności on-line, szybkość dostawy i wygoda ważniejsze w wielu wypadkach niż niższa cena).

Czytaj więcej

 

Marketing

„Danish app allows consumers to buy directly from sustainable fishermen” – TrendWatching

„A Copenhagen-based app that connects chefs with low-impact fishermen is now open to consumers. Founded in 2018, Blue Lobster’s mission was threefold: give chefs easy access to the freshest fish, right off the boat, ensure that fishermen are paid fairly, and save Denmark’s small-scale fishing industry. (A small country, Denmark has over 7,000 km of coast, but 90% of fish consumed in the country is imported.) And now non-chef customers can join in, too”.

Komentarz: fajny pomysł, jak dzięki cyfryzacji, mali dostawcy (w tym wypadku ryb) mogą eliminować pośredników, zjadających im znaczącą część marży. Ciekawe czy to dałoby się przenieść na polski grunt np.: małych gospodarstw rolnych (ekologiczne, naturalne produkty)?

Czytaj więcej

 

MŚP&Startupy

„What “forced” entrepreneurs teach us about pivoting, adapting, and succeeding” – Harley Finkelstein, Quartz at Work

„Think of the term “entrepreneur” and you likely picture a young guy from a tech startup in Silicon Valley. But this is an exceedingly narrow definition of the term. Entrepreneurs come in so many varieties—many of whom wouldn’t self-identify with the “entrepreneur” label. I spoke to someone from India the other day who told me, “No one calls themselves an entrepreneur here, but everyone is one. They just call it work.” They also might call it survival. And they’ve earned their stripes as entrepreneurs whether they use the term or not”.

Komentarz: poznajcie nową kategorię przedsiębiorców, którzy zakładają firmy z przymusu, a nie z wyboru. Autor pisze o zjawisku z rynku USA (nowe firmy zakładane przez ludzi, którzy stracili pracę w trakcie pandemii).

Czytaj więcej

 

Technologie&Innowacje

„Chiny nakazały wstrzymanie produkcji. Apple, Intel, NVIDIA w tarapatach” – Maksym Słomski, instalki.pl

„Źle się dzieje w Państwie Środka. Lwia część światowej produkcji ma miejsce w Chinach. Najwięksi producenci na świecie w dobie trwającego kryzysu są niejako uzależnieni od Chin, a politycy Państwa Środka mogą w dowolny sposób wpływać na pracę fabryk. Nie są to słowa na wyrost, o czym boleśnie przekonują się właśnie firmy Apple, NVIDIA, Intel i wiele innych, których dostawcy zostali zmuszeni przez rząd do wstrzymania produkcji”.

Komentarz: oficjalny powód wstrzymania produkcji to zmniejszenie emisji zanieczyszczeń, powodowane przez zwiększony pobór prądu w fabrykach (mix energetyczny Chin jest oparty o węgiel). Nie do końca w to jednak wierzę. Jak dla mnie to jest po prostu kolejny etap wojny handlowej Chin z USA, w której biznes jest tylko środkiem do politycznie określonego celu.

Czytaj więcej

 

Eduhacker

1. Warto przeczytać

„Dlaczego niektóre firmy triumfują a inne upadają? iPhone kontra BlackBerry. Adidas kontra Puma. Fender kontra Gibson. H&M kontra Zara. David Brown, autor jednego z najpopularniejszych podcastów, „Business Wars”, przedstawia największe rywalizacje biznesowe w historii. Co stoi za sukcesami i porażkami marek, które wpływają na nasze życie? David Brown wykorzystując kultowe strategiczne zagrywki i rady Sun Zi pokazuje, jak potężne firmy wyrastają, pokonują rywali, tworzą innowacyjne plany i dostosowują się do zmiennych oczekiwań społeczeństwa. Ich cel? Być o kilka kroków przed resztą i pozostać triumfalnym tytanem swojej branży”.

Opis okładkowy dużo obiecuje. Książka zamówiona w przedsprzedaży, więc 13 października przekonam się czy to nie było na wyrost. Temat na pewno fascynujący, bo któż nie lubi wojen i konfliktów. Dam znać, czy było warto kupić i przeczytać. 😊

Link do książki

2. Warto pobrać

3. Warto posłuchać

4. Warto obejrzeć


5. Warto wziąć udział

Najnowsze wydarzenie w kalendarzu:

  • Trzecia edycja konferencji #LinkedinLocalVirtual to spotkanie online, które odbędzie się w środę i czwartek (13-14 październik) w godzinach od 10:00 do 16:00. Prelegenci, którzy wezmą udział w wydarzeniu: dr Natalia Wiechowski, Karolina Gębura-Nowak, Martyna Skalska, Anna Martinez, Milena Kulon, Dagmara Pakulska, Maja Gojtkowska, Paulina Mazur, Grzegorz Piwowar, Sarunas Sakalauskas, Łukasz Malczewski, Piotr Jamrogiewicz, Adrian Gamoń, Mateusz Jabłonowski, Łukasz Kosuniak, Jakub Sito, Szymon Negacz, Dariusz Użycki, Bartek Ziemiański, Karol Stróż, Marcin Sokołowski. Organizator: sharebee – Marketing Social Selling Simple.

Kalendarz marketingowo-strategiczny:

 

Marketingowe targowisko próżności

1. Cytat/Mem tygodnia



2. Video tygodnia

 

Ostatnie słowo skazańca

Na dzisiaj wystarczy. Kolejne wydanie newslettera już w najbliższy wtorek. Jeżeli nie chcesz go przegapić, dołącz do grona subskrybentów. Będę też wdzięczny za udostępnienie newslettera znajomym w swojej sieci. Z góry dziękuję.

  Logo Jacek Lipski

Jacek Lipski

Jacek Lipski

Marketer z ponad 16 letnim doświadczeniem. Od grudnia 2015 r. działa pod marką B&L Consulting jako niezależny konsultant i szkoleniowiec w obszarze strategii marketingowych dla MŚP i startupów. Doświadczenie zdobywał również w lubelskiej agencji reklamowej Vena Art oraz w korporacyjnych działach marketingu i komunikacji w Warszawie i Gliwicach. Wykładowca na UMCS Lublin oraz WSB w Chorzowie, Gdańsku i Opolu.