Dlaczego Twój biznes powinien być innowacyjny?
Nadszedł ten moment! W Twojej głowie pojawił się pomysł. Pierwsze ciarki ekscytacji za Tobą, teraz czas na rzetelną weryfikację nowej koncepcji biznesowej. Czy to wypali? Czym wyróżnię się na rynku? Postaw na innowację. Zobacz, dlaczego Twój biznes zdecydowanie powinien być innowacyjny.
Innowacja – co to w ogóle jest? Krótka definicja
Innowacja to seria działań prowadzących do stworzenia nowych lub ulepszenia już istniejących produktów, procesów lub systemów. Wyróżniamy głównie innowację produktową, procesową, marketingową i innowację modelu biznesowego. Szerzej omawiamy je w artykule pomysł na innowacyjny biznes. Innowacja w biznesie to bardzo pojemne pojęcie. Nie musisz wymyślić zupełnie nowego produktu, możesz zaproponować ludziom nowy sposób jego używania. Skoro mam już dom, może wynajmę jeden pokój i na tym zarobię. Brzmi znajomo? Tak powstało innowacyjne Airbnb. Jak wpaść na dobry, innowacyjny pomysł?
Jak wymyślić innowacyjny biznes?
Przede wszystkim nie skupiaj się wyłącznie na samej innowacyjności. Niech nie ogranicza Twojej kreatywności i zdolności do analizy otoczenia. Innowacja biznesowa rodzi się w codziennych sytuacjach, powstaje z pasji i regularnej obserwacji środowiska. Innowacyjne pomysły biznesowe zwykle powstają tak:
- pasjonat zmienia swoją pasję w biznes,
- na rynku pojawia się potrzeba, którą trzeba zaspokoić,
- wykorzystuje się już istniejące trendy i buduje na nich swój pomysł.
Przykłady innowacyjnych firm i startupów
Zobacz, ile innowacyjnych biznesów operuje wokół Ciebie. Na pewno codziennie korzystasz z usług niektórych z nich:
Innowacje, które zrodziły się z pasji
Zawsze powtarzam, że nie ma hobby, którego nie dałoby się przekuć w biznes. Tak miłośnicy podróżowania tworzą butikowe spersonalizowane biura podróży, tak fani motoryzacji zarabiają na odrestaurowywaniu niebotycznie drogich, wiekowych aut. Stworzenie biznesu z pasji daje Ci czystą motywację i gwarantuje wiarygodność. Tak również powstał TikTok, Szumisie, Magly, Pora na Pola.
Innowacje, które zaspokoiły potrzeby rynkowe
Z obserwacji rynku zrodziła się innowacyjna spółka Weatlhon, która oferuje pożyczki dla przedsiębiorców zadłużonych w ZUSie czy Urzędzie Skarbowym. Tak powstały też Uber, Tinder i Spotify, które bazują na prostym uporządkowaniu tego, z czego ludzie korzystali, ale mieli pewne trudności. Wiele takich okazji można zauważyć, kiedy sami mamy z czymś problem: zamówienie taksówki, znalezienie pary. Innowacyjny pomysł upraszcza skomplikowane procesy i dlatego jest atrakcyjny dla potencjalnych klientów.
Innowacyjne pomysły zbudowane na już istniejących trendach
Ciągle bardzo gorące trendy to sharing economy, czyli ekonomia współdzielenia (Airbnb pozwala na dzielenie przestrzeni, Plenti wynajmuje elektronikę, BlaBlaCar dzieli się samochodami, to też systemy rowerów miejskich na wynajem). Sztuczna inteligencja, trend pracy zdalnej (WeWork, BusinessLink), profesjonalizacja codziennych czynności (Pozamiatane.pl, Jokr, Fixly.pl, Lisek, Glovo), hybrydyzacja mediów, np. Insbay – platforma, na której obejrzysz program lub serial, a następnie bezpośrednio kupisz wszystkie prezentowane tam towary przez aplikację.
Dlaczego warto postawić na innowację przy budowaniu biznesu?
Innowacja to domena liderów rynkowych. Jeśli jesteś pierwszy, a Twój pomysł podoba się konsumentom, to właśnie Ty zostaniesz najlepiej zapamiętany. Tobie będzie najłatwiej negocjować ceny z dostawcami, będziesz mógł dyktować ceny, Ty będziesz miał największy obrót. Innowacyjna firma czy startup to przewaga rynkowa. Czas również działa na Twoją korzyść – upłynie go trochę, zanim konkurencja zaproponuje swoje substytuty. Innowacyjny pomysł biznesowy to też szansa na łatwiejsze pozyskanie dofinansowania. Jest jednak druga strona medalu.
Wyzwania innowacyjnego biznesu
Kiedy jesteś pierwszy, możesz dużo zyskać. Czekają Cię też wyzwania: jak przekonać potencjalnych konsumentów do mojego pomysłu? Jak tworzyć wysokie bariery wejścia, aby konkurencja nie mogła łatwo mnie naśladować? Co zrobić, żeby jak najdłużej być liderem na rynku? Na to wszystko możesz dobrze się przygotować, jeśli korzystasz ze wsparcia doświadczonych osób. Na przykład tych ze Startup Academy 🙂
Tworzenie innowacyjnego biznesu – o czym nie możesz zapomnieć
Pamiętaj, że największą motywację do działania da Ci szczera wiara w to, co robisz. Jeśli jest coś, co kochasz i jesteś w tym dobry – zastanów się, czy właśnie na tym nie warto zbudować pierwszego biznesu. Kto zrozumie lepiej potrzeby piłkarzy niż zapalony piłkarz? Kto stworzy lepsze kursy kulinarne online niż pasjonat gotowania? Warto dążyć do innowacji i szukać tego, co wyróżni Cię od konkurencji. Oczywiście, sięgaj gwiazd – ale nie blokuj również prostszych pomysłów biznesowych, dzięki którym zdobędziesz doświadczenie konieczne w zarządzaniu firmą. Gwarantuję, że im więcej będziesz działać, tym więcej innowacyjnych pomysłów wpadnie Ci do głowy.
Masz już pomysł na innowacyjny biznes, ale dalej nie masz pewności, czy Twój model biznesowy się sprawdzi? Pytaj, szukaj, sprawdzaj. Napisz do mnie.
Michał Misztal
CEO Startup Academy
kontakt@startupacademy.pl
Artykuł gościnny przygotowany przez Startup Academy
Spodobał Ci się wpis?
Polecam sprawdzić też
Trwa rekrutacja na studia podyplomowe „Branding i Content Marketing” na WSB Merito
Jesteś zainteresowany ścieżką kariery w marketingu? Aplikuj na Branding i Content Marketing na WSB Merito – unikalne studia praktyczne.
Biznesowo-sportowe podsumowanie pierwszego półrocza 2023 – B&L Consulting
To nie było łatwe 6 miesięcy (niecałe). Zawodowo przesadziłem z ilością projektów oraz innych zobowiązań biznesowych. Życiowo przerobiliśmy z dzieciakami 2 razy szpital i trochę nam z żoną dał w kość sportowy tryb wychowania naszych pociech.