Notki strategiczne #43 – newsletter o strategii, marketingu, MŚP oraz startupach

Data wpisu28 września 2021 Ilość komentarzy0

Chińska krucjata, czyli dlaczego Xi Jinping daje popalić technologicznym gigantom. Quick commerce w Polsce. Dekalog działań marketingowych dla mikroprzedsiębiorcy. Paradoks chmury. Więcej w najnowszym numerze newslettera.

Notki strategiczne – spis treści

  • Strategia: Chińska krucjata. Dlaczego Xi Jinping daje popalić technologicznym gigantom.
  • Marketing: Quick commerce – nowy format handlu dociera do Polski.
  • MŚP&Startupy: Zacznij od podstaw, czyli dekalog działań marketingowych dla mikroprzedsiębiorcy.
  • Technologia & Innowacje: Paradoks chmury.
  • Pozostałe stałe sekcje tematyczne: Eduhacker (czyli co branżowego warto przeczytać, pobrać, przejrzeć, posłuchać i obejrzeć, wypróbować, a także w jakich wydarzeniach warto wziąć udział (w formie otwartego kalendarza Google), Marketingowe targowisko próżności (cytat/mem tygodnia, wywiad tygodnia, video tygodnia).


Grupy tematyczne – zaproszenie

Jak co tydzień, oprócz subskrypcji newsletterazapraszam do dołączenia do zamkniętej grupy strategiczno-marketingowej, którą prowadzę razem z Pawłem Krzemińskim na Facebooku.

Jeżeli zaś interesujesz się marketingiem sportowym to zajrzyj koniecznie do mojej grupy Marketing & Basketball. To forum do dzielenia się fajnymi praktykami i sposobami promocji tej najpiękniejszej (opinia subiektywna) dyscypliny sportu (zarówno na poziomie dyscypliny, jak i lig, klubów oraz graczy). Podrzucam tam najciekawsze inspiracje m.in.: z NBA, ACB, Euroligi oraz PLK.

Zapraszam!

 

Strategia

„Chińska krucjata. Dlaczego Xi Jinping daje popalić technologicznym gigantom” – Hubert Kozieł, rp.pl 

„Władze w Pekinie chcą zwiększyć kontrolę nad spółkami technologicznymi i posiadanymi przez nie danymi o klientach. Działania te są jednak ryzykowne”.

Komentarz:

„Inwestorzy byli w ostatnich miesiącach zasypywani informacjami o chińskiej kampanii zacieśniania regulacji. Zaczęła się w listopadzie zeszłego roku, gdy nacisk regulatorów doprowadził do odwołania wielkiej oferty publicznej Ant Group, spółki należącej do miliardera Jacka Ma (założyciela koncernu Alibaba). Kampania nasiliła się w lipcu, a na celowniku znalazły się takie giganty jak Tencent, Meituan czy Didi Chuxing (chiński odpowiednik Ubera). W jej wyniku akcje niektórych chińskich spółek technologicznych straciły od tegorocznych szczytów po ponad 40 proc. Inwestorzy wciąż szukają odpowiedzi na to, jaka jest motywacja stojąca za tą kampanią i czy zaostrzenie regulacji nie uderzy rykoszetem w chińską potęgę”.

Dostęp do danych. Zwiększenie kontroli nad gigantami. Element wojny kulturowej. To podstawowe przyczyny obecnych działań chińskiego rządu, opisywane w artykule. Wydaje mi się jednak, że jeden aspekt w tekście potraktowano trochę „po macoszemu”. Sytuacja chińskich Big Techów jest odmienna od ich amerykańskich odpowiedników. Przede wszystkim ze względu na różnice kulturowe, wpływające na sposób ukształtowania relacji na linii władza-biznes w obydwu światach. W Chinach biznes, oprócz zarabiania pieniędzy, ma także wpisywać się w realizację celów i priorytetowych kierunków działania państwa. Niezależnie od tego, czy mu się to podoba czy nie. Jack Ma coś wie na ten temat. 😊

Czytaj więcej

 

Marketing

„Quick commerce – nowy format handlu dociera do Polski” – Aleksandra Borawska, CMO Insider

„Czy w kraju, w którym na 10 tysięcy mieszkańców przypada ok. 19 sklepów, a statystyczny „Polak odwiedza średnio ponad 4 różne rodzaje sklepów w miesiącu – jest jeszcze miejsce na kolejne sklepowe formaty? Czy pomimo ponad 3100 placówek Biedronki, 7100 placówek Żabki, czy 900 placówek sklepów Carrefour oraz rozwijającego się dynamicznie handlu e-grocery, Polacy wciąż będą mieli chęć na zakupy w kolejnych sklepach?”

Komentarz: polski rynek e-grocery ma obecnie wartość około 4 mln zł (dane PWC), natomiast w latach 2020-2026 jego skumulowany wzrost ma wynieść aż 29 proc. (Wiadomości Handlowe). To w połączeniu z rosnącymi wymaganiami konsumentów sprawia, że formaty „next day delivery” (dostawa następnego dnia, np.: Auchan Direct) oraz „express delivery” (dostawa do 3 godzin, np.: Barbora, Carrefour Sprint) przestały być wystarczające. I tutaj pojawia się format quick-commerce zakładający dostawę produktów w ciągu max. kilkudziesięciu minut od złożenia zamówienia (węższy asortyment produktowy, zazwyczaj zakupy typu „emergency” (brakujące produkty spożywcze) oraz typu „indulgence” (przekąski, alkohol i papierosy w wieczory i weekendy). Moim zdaniem to ciekawy koncept. Propozycja wartości oparta na wygodzie (zamówienie online, nie muszę ruszać tyłka z domu) oraz szybkości (rzecz jasna, jeżeli da się to sprowadzić do np.: 15 min.) – przy sensownej stawce za dostawę – ma rację bytu, choć raczej tylko w dużych miastach. Choć przyznam szczerze, że zderzenie z cały czas rosnącymi sieciami „Żabek”, „Biedronek” i „Lidli” na pewno łatwe nie będzie.

Czytaj więcej

 

MŚP&Startupy

„Zacznij od podstaw, czyli dekalog działań marketingowych dla mikroprzedsiębiorcy” – Kamila Kierzek, Linkedin

„W mojej codziennej pracy stratega i doradcy ds. marketingu głównie działam z firmami rodzinnymi i firmami z sektora MŚP. Moi Klienci średnio zatrudniają 50-200 pracowników, a ich przychody pozwalają, by co roku pojawiać się na listach typu Gazele Biznesu czy Diamenty Forbes”.

Komentarz: weryfikacja rynku, analiza konkurencji, określenie grupy docelowej, POD i POD, stworzenie oferty, określenie gdzie jest klient, przygotowanie planu, zachowanie konsekwencji – to tylko hasłowe określenie kwestii, jakie mikroprzedsiębiorca powinien ogarnąć, planując swoje działania marketingowe. Sensowny i bardzo zdroworozsądkowy artykuł Kamili Kierzak z BUZZcenter – polecam zajrzeć po więcej szczegółów.

Czytaj więcej

 

Technologie&Innowacje

„Paradoks chmury” – Wojciech Urbanek, CRN

„Andreessen Horowitz, jeden z najbardziej znanych funduszy venture capital, opublikował artykuł „The Cost of Cloud, a Trillion Dollar Paradox”. Jego treść może być dużym zaskoczeniem dla największych orędowników chmury publicznej”. 

Komentarz: warto przeczytać, choćby po to by uświadomić sobie, że nawet „oczywiste oczywistości” nie zawsze mają pokrycie w faktach. 😊

„Chmura jest bezpieczna, tania i skalowalna – to najczęściej powtarzane argumenty przez zwolenników rozwiązań chmurowych. Nikt nie ma wątpliwości, że takie usługi jak IaaS, PaaS czy SaaS zmieniły świat nowych technologii. Ale czy są lekarstwem na wszelkie bolączki branży IT, jak próbują nas przekonać najwięksi providerzy? Sarah Wang i Martin Casado, autorzy artykułu „The Cost of Cloud, a Trillion Dollar Paradox” przekonują, że chmura nie tylko nie jest panaceum na wszystko (to akurat truizm), ale w niektórych przypadkach może być pułapką. Tekst spotkał się z dużym odzewem w społeczności IT, w tym ze sporą dawką krytyki ze strony apologetów usług chmurowych. Trudno się temu dziwić, bowiem głos ekspertów Andreessen Horowitz ma swoją wagę. Mowa bowiem o jednym z najbardziej znanych na świecie funduszy venture capital, który wspierał takie startupy jak Airbnb, Box, Slack, Instagram czy Skype”.

Czytaj więcej

 

Eduhacker

1. Warto przeczytać

Na tapecie czytelniczej mam ciągle „Wiek paradoksów” Natalii Hatalskiej, równolegle zerkając również („płodozmian”) do „Potęgi geografii” Tima Marshalla. Nie oznacza to jednak, że zrezygnowałem z kolejnych zakupów. W weekend nabyłem w przedsprzedaży „Połącz kropki” dziennikarza naukowego Łukasza Lamży.

„Algorytmy odgadujące myśli, nanocząstki i nanoboty medyczne krążące w naszych żyłach, genetyczna edycja embrionów ludzkich, samodzielnie chodzące i rozmawiające z nami seksroboty, autonomiczne drony bojowe, organy wewnętrzne na wymianę hodowane w laboratorium, sztuczna inteligencja pisząca opowiadania, komponująca muzykę i mówiąca jak człowiek… Wszystko to jest albo już dostępne, albo tuż za rogiem”.

Opis okładkowy i video z intro zapowiadają kawał dobrej lektury. Dam znać jak przeczytam!


2. Warto pobrać 

3. Warto przejrzeć

4. Warto posłuchać

5. Warto obejrzeć

6. Warto wypróbować

  • Auto Draw – szybkie rysowanie dla każdego.



7. Warto wziąć udział

Najnowsze wydarzenia w kalendarzu:


Kalendarz marketingowo-strategiczny:

 

Marketingowe targowisko próżności

1. Cytat/Mem tygodnia


2. Wywiad tygodnia

3. Video tygodnia

Ostatnie słowo skazańca

Na dzisiaj wystarczy. Kolejne wydanie newslettera już w najbliższy wtorek. Jeżeli nie chcesz go przegapić, dołącz do grona subskrybentów. Będę też wdzięczny za udostępnienie newslettera znajomym w swojej sieci. Z góry dziękuję.

  Logo Jacek Lipski

Jacek Lipski

Jacek Lipski

Marketer z ponad 16 letnim doświadczeniem. Od grudnia 2015 r. działa pod marką B&L Consulting jako niezależny konsultant i szkoleniowiec w obszarze strategii marketingowych dla MŚP i startupów. Doświadczenie zdobywał również w lubelskiej agencji reklamowej Vena Art oraz w korporacyjnych działach marketingu i komunikacji w Warszawie i Gliwicach. Wykładowca na UMCS Lublin oraz WSB w Chorzowie, Gdańsku i Opolu.