Notki strategiczne #41 – newsletter o strategii, marketingu, MŚP oraz startupach

Data wpisu8 września 2021 Ilość komentarzy0

Lockdown w chińskim porcie gorszy niż blokada Kanału Sueskiego. Blizzard drama. 30 lat polskiego internetu. Jak PSG korzysta z ulicznego soft-power. Zapraszam do lektury pierwszego newslettera po sierpniowej przerwie wakacyjnej.

Notki strategiczne – spis treści wydania

  • Strategia: how businesses can see big changes coming ahead of time. Lockdown w chińskim porcie gorszy niż blokada Kanału Sueskiego.
  • Marketing: dla zysku zatruli miliony ludzi, w Polsce też. Blizzard drama – czego upadek Blizzarda uczy badaczy i opiekunów marek.
  • MŚP&Startupy: Europe has now created more $1bn ‘unicorn’ companies than China.
  • Technologia & Innowacje: 30 lat polskiego internetu.
  • Sport & Biznes: Beyonce, Neymar i Jordan – jak PSG korzysta z ulicznego soft-power.
  • Pozostałe stałe sekcje tematyczne: Eduhacker (czyli co branżowego warto przeczytać, pobrać, posłuchać i obejrzeć, wypróbować, a także w jakich wydarzeniach warto wziąć udział (w formie otwartego kalendarza Google), Marketingowe targowisko próżności (cytat/mem tygodnia, wywiad tygodnia, video tygodnia).


Grupy tematyczne

Jak co tydzień, oprócz subskrypcji newsletterazapraszam do dołączenia do zamkniętej grupy strategiczno-marketingowej, którą prowadzę razem z Pawłem Krzemińskim na Facebooku.

Jeżeli zaś interesujesz się marketingiem sportowym to zajrzyj koniecznie do mojej grupy Marketing & Basketball. To forum do dzielenia się fajnymi praktykami i sposobami promocji tej najpiękniejszej (opinia subiektywna) dyscypliny sportu (zarówno na poziomie dyscypliny, jak i lig, klubów oraz graczy). Podrzucam tam najciekawsze inspiracje m.in.: z NBA, ACB, Euroligi oraz PLK.

Zapraszam!

 

Strategia

1. „How businesses can see big changes coming ahead of time” – Rita McGrath, Fortune.com

Strategic inflection points—changes that alter the taken-for-granted assumptions underlying a business model—can feel sudden. In reality, however, they tend to build up slowly, gathering momentum until a transformative shift becomes clear. Andy Grove, who coined the term, said it referred to change that was 10 times more significant than a typical change encountered by a business”.

Komentarz: jeżeli w dzisiejszych czasach nie ma nic bardziej pewnego niż zmiana (a trudno się z tym stwierdzeniem nie zgodzić), jednym z kluczowych wyzwań biznesowych jest próba dostrzeżenia nadchodzących zmian oraz przygotowania się na nie. Więcej na ten temat w artykule Rity McGrath.

Czytaj więcej

 

2. „Lockdown w chińskim porcie gorszy niż blokada Kanału Sueskiego. Szykują się poważne zakłócenia w dostawach z Azji” – Marcin Walków, Business Insider

„Koszty wysyłki drogą morską kontenerów z Chin do Europy wzrosły dziesięciokrotnie. Firmy logistyczne ostrzegają, że zatory w portach morskich i lotniczych oraz przerwane łańcuchy dostaw grożą niespotykanym dotąd wzrostem stawek transportu towarów drogą powietrzną”.

Komentarz: kiedyś mówiło się, że jak USA kichną to reszta świata zapada na grypę. Teraz to powiedzenie dotyczy raczej Chin. Lockdown w porcie Yantian, ograniczenie lotów cargo ze względu na miejscowe restrykcje przeciwepidemiczne i znowu mamy problem. Pytanie, czy biorąc pod uwagę podobne problemy z dostawami w trakcie pierwszych fal COVID-19, firmy z krajów rozwiniętych zaczną rozważać mocniej skrócenie łańcuchów dostaw?

Czytaj więcej

 

Marketing

1. „Dla zysku zatruli miliony ludzi. W Polsce też” – Tomasz Borejza, Smoglab.pl

„Jeżeli uważasz, że ludzie zasługują, by swój gatunek nazywać człowiek rozumny, to prawdopodobnie nie znasz historii o tym, jak do samochodowych baków trafiła benzyna ołowiowa. Ta nie pozostawia wątpliwości. Choć są wśród nas rozumne jednostki, to jako gatunek jesteśmy raczej głupi i podatni na manipulacje”.

Komentarz: artykuł może wydawać się nieco jednostronny, natomiast nie zmienia to stanu rzeczy. By zarobić 3 centy więcej na galonie producenci benzyny ołowiowej przez dziesiątki lat truli ludzi oraz środowisko. Przestali dopiero wtedy, jak okazało się że ołów zatyka katalizatory w samochodach. Rzecz jasna nie na wszystkich rynkach, bo np. kraje Trzeciego Świata zatruwali jeszcze w latach 90. Proceder był możliwy, bo wspomniane korporacje bezwzględnie wykorzystywały starą taktykę komunikacyjną (stosowaną do dzisiaj), tj. siania wątpliwości w stosunku do badań naukowych wskazujących na niezwykłą szkodliwość ołowiu, zwłaszcza dla dzieci.

Czytaj więcej

 

2. „Blizzard drama – czego upadek Blizzarda uczy badaczy i opiekunów marek” – Krzysztof Domeradzki, Marketing przy Kawie

„Bycie człowiekiem to dość skomplikowana i trudna do zrozumienia sprawa. Jesteśmy na tej planecie +/- 300 000 lat, a dalej nie mamy pojęcia, co tak naprawdę sprawia, że jesteśmy czym jesteśmy. Pasja, miłość, nienawiść, smutek czy kreatywność? Człowieczeństwo to skomplikowana pajęczyna emocji, myśli i wspomnień, które przelatują przez naszą świadomość jak deszcz komet przelatuje przez czarne niebo (tak jest, to zdanie naprawdę powstało i nie żałuje absolutnie niczego!). Jesteśmy otwarcie zakochani w swojej złożoności i tajemniczości. Nie przeszkadza nam to jednak usilnie dążyć do skategoryzowania, zbadania i opisania tylu aspektów naszego istnienia, ile tylko się da”.

Komentarz: „love brand” z branży gier doświadcza teraz na własnej skórze, że humanizacja marek oznacza nie tylko politykę uśmiechów i pięknych zdjęć w socialach. Pełna przejrzystość oznacza również, że na światło dzienne mogą wyjść demony dręczące firmę. A tak jak się okazało miała tak dużo na sumieniu, że aż nóż w kieszeni się otwiera, jak normalny człowiek o tym czyta (słowa klucze: przemoc seksualna, groźby, molestowanie, próby gwałtów, samobójstwa pracownic).

„To przejdzie do historii branży jako jeden z największych i najbardziej spektakularnych upadków publicznie znanej marki. Wewnętrzne strajki pracowników oraz graczy, masowe dymisje managerów i dyrektorów (tym CEO samej firmy  oraz groźby ponad tysiąca pracowników zarzekających się, że zwolnią się z pracy jeśli w firmie nie nastąpi „realna zmiana”… Wszystko to pokazuje skalę wewnętrznego kryzysu, jaki rozchodzi się właśnie po wszystkich strukturach firmy”.

Czytaj więcej

 

MŚP&Startupy

Europe has now created more $1bn ‘unicorn’ companies than China” – Riddhi Kanetkar, Sifted.eu

Europe’s bumper year has pushed it to overtake China’s total unicorn count for the first time since 2016.”

Komentarz: dane z Dealroomu wskazują, że w 2021 w Europie powstały w 2021 r. 72 nowe unicorny podczas gdy w Chinach tylko 22. Nieco zaskakujący rezultat, choć warto też wziąć pod uwagę że to właśnie Stary Kontynent jest najszybciej rozwijającym się regionem pod względem wartości inwestycji VC.

Czytaj więcej

 

Technologie&Innowacje

„30 lat polskiego internetu. Wyrosła nam potęga rządząca ludźmi i gospodarką” – Sylwia Czubkowska, Spider’s Web

„Internet w Polsce kończy dziś 30 lat. I coraz bardziej zaczyna mieć objawy kryzysu wieku średniego. Na czele z panicznym miotaniem się między światowymi ambicjami a zaspokajaniem lokalnych, przyziemnych problemów. Oto historia polskiego internetu”.

Komentarz:

„Tyle że nie bardzo możemy już mówić o polskim internecie. Nie zostało nam praktycznie nic z faktycznie polskich, dużych i ważnych usług. Żyjemy w takim samym internetowym świecie jak reszta Zachodu. A trochę szkoda, bo mieliśmy szansę na rzeczywiście ciekawe usługi, które mogły nie tylko działać u nas, ale i próbować światowej ekspansji – rozkłada ręce Grzegorz Zajączkowski, inżynier, programista, animator społeczny i Lider Cyfryzacji Komisji Europejskiej na Polskę. – Szczególnie, że już u samych początków naszej cyfryzacji było widać spore ambicje i czasem szalone oddolne pomysły – dodaje”.

Smutna, ale prawdziwa konkluzja. Allegro, Gadu Gadu, Grono, Nasza Klasa albo zmieniły właściciela (Allegro) albo nie wytrzymały konkurencji z zachodnimi gigantami.

Czytaj więcej

 

Sport & Biznes

„Beyonce, Neymar i Jordan. Jak PSG korzysta z ulicznego soft-power” – Damian Smyk, Weszło.com

„Justin Timberlake śpiewał swoje kawałki w kurtce z logo Paris Saint-Germain. Koszulkę paryżan wysadzaną diamentami zakłada Beyonce. Michael Jordan buja się w bluzie PSG. Spike Lee przechadza się po ulicy w czapeczce z Jumpmanem wciśniętym w herb futbolowej potęgi”.

Komentarz: PSG jest obecnie najszybciej rozwijającym się brandem odzieżowym świata futbolu. Jak do tego doszło?

„Chcemy być wielkim klubem piłkarskim, ale i globalną marką lifestyle’ową. Udało nam się zająć rynki, których kluby piłkarskie nie zajmują. Docieramy do nowych fanów, którzy może niekoniecznie nam kibicują przez wzgląd na czysty sport, ale chcą być z PSG. Bycie z nami nie musi oznaczać tego, że oglądasz nasz każdy mecz. Możesz być z nami nosząc naszą koszulkę, identyfikując się z PSG czy… po prostu nas lubić. Chcieliśmy, by ludzie nosili te koszulki na co dzień. Wyszli w niej na imprezę, spotkali się ze znajomymi. Naszym celem było wyjście poza koszulkę piłkarską w jej typowym rozumieniu. By to nie była tylko odzież do uprawiania sportu, grania w piłkę czy biegania”.

„Godne uwagi są więzi, jakie PSG tworzy z „pokoleniem Z”. Społecznie i kulturowo nawiązują do miejsca, tożsamości miejskiej, zróżnicowania. Również do konsumpcji, która jest związana ze stylem życia, modą i technologią cyfrową – pisze profesor Simon Chadwick”.

Nie bez znaczenia jest też pewnie wielkość budżetu marketingowego, który biorąc pod uwagę zasobność portfela katarskich właścicieli, nie należy do najmniejszych.

Czytaj więcej

 

Eduhacker

1. Warto przeczytać

Najnowszą książkę Natalii Hatalskiej zamówiłem w przedsprzedaży pod koniec lipca. Dotarła do mnie na początku września, do tej pory przeczytałem max. 30 proc., natomiast już teraz mogę podzielić się z Wami refleksją. To jedna z najciekawszych, najmądrzejszych i najbardziej humanistycznych książek o technologii, jakie czytałem. Bez wątpienia warto dołączyć tą pozycję do listy jesiennych lektur.

Link do książki

2. Warto pobrać

3. Warto posłuchać

4. Warto obejrzeć

 

5. Warto wypróbować

 

6. Warto wziąć udział

Najnowsze wydarzenia w kalendarzu:

  • Wydarzenie online pt. “Digital Health 2021 LubTech” odbędzie się w środę (8 września) o godzinie 10:00. Organizatorzy wydarzenia: Klastra Lubelska Medycyna, Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego, Urząd Miasta Lublin, Uniwersytet Medyczny w Lublinie i Uniwersytet Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie.

  • Webinarium pt. “Dlaczego Twoje działania digital nie działają? O taktyce bez strategii” odbędzie się w czwartek (9 września) o godzinie 17:00. Prelegenci: Marcin Morawski (Dell), Joanna Grzanecka (Yamaha), Tadeusz Żurawski (Molecular BBDO), Robert Kozielski (Questus). Organizator: Questus. 

  • “Pipeline Meetup #3 – Meetupy o efektywnej sprzedaży B2B online” to wydarzenie, które odbędzie się w środę (15 września) w godzinach 17:00 – 19:00. Prelegenci: Agata Krzysztofik (Piktochart), Marcin Morawski (Dell), Łukasz Maroszczyk (Signify), Ardavan Beigui (HumanSoft). Organizator: Pipeline Summit.

Kalendarz marketingowo-strategiczny:

 

Marketingowe targowisko próżności

1. Cytat/Mem tygodnia

2. Wywiad tygodnia

3. Video tygodnia


Ostatnie słowo skazańca

Na dzisiaj wystarczy. Kolejne wydanie newslettera już w najbliższy wtorek. Jeżeli nie chcesz go przegapić, dołącz do grona subskrybentów. Będę też wdzięczny za udostępnienie newslettera znajomym w swojej sieci. Z góry dziękuję.

 

  Logo Jacek Lipski

Jacek Lipski

Jacek Lipski

Marketer z ponad 16 letnim doświadczeniem. Od grudnia 2015 r. działa pod marką B&L Consulting jako niezależny konsultant i szkoleniowiec w obszarze strategii marketingowych dla MŚP i startupów. Doświadczenie zdobywał również w lubelskiej agencji reklamowej Vena Art oraz w korporacyjnych działach marketingu i komunikacji w Warszawie i Gliwicach. Wykładowca na UMCS Lublin oraz WSB w Chorzowie, Gdańsku i Opolu.