Notki strategiczne #40 – newsletter o strategii, marketingu, MŚP oraz startupach

Data wpisu28 lipca 2021 Ilość komentarzy0

Edukacyjna katastrofa. Kreatywny eksperyment pożarty przez potwora oszczędności, optymalizacji i technologii. McDonald’s testuje sztuczną inteligencję w punktach drive-thru. Więcej w najnowszym numerze newslettera.

Notki strategiczne – spis treści wydania

  • Strategia: Edukacyjna katastrofa. 
  • Marketing: Kreatywny eksperyment pożarty przez potwora oszczędności, optymalizacji i technologii. 
  • MŚP&Startupy: 10 MARKETING LESSONS FOR EVERY EARLY-STAGE FOUNDER.
  • Technologia & Innowacje: McDonald’s testuje sztuczną inteligencję w punktach drive-thru. This wearable promises to trick your brain into thinking you’re cooler (or warmer) than you actually are.
  • Pozostałe stałe sekcje tematyczne: Eduhacker (czyli co branżowego warto przeczytać, pobrać, posłuchać i obejrzeć, wypróbować, a także w jakich wydarzeniach warto wziąć udział (w formie otwartego kalendarza Google), Marketingowe targowisko próżności (cytat/mem tygodnia, wywiad tygodnia).


Grupy tematyczne – zaproszenie

Jak co tydzień, oprócz subskrypcji newsletterazapraszam do dołączenia do zamkniętej grupy strategiczno-marketingowej, którą prowadzę razem z Pawłem Krzemińskim na Facebooku.

Jeżeli zaś interesujesz się marketingiem sportowym to zajrzyj koniecznie do mojej grupy Marketing & Basketball. To forum do dzielenia się fajnymi praktykami i sposobami promocji tej najpiękniejszej (opinia subiektywna) dyscypliny sportu (zarówno na poziomie dyscypliny, jak i lig, klubów oraz graczy). Podrzucam tam najciekawsze inspiracje m.in.: z NBA, ACB, Euroligi oraz PLK.

Zapraszam!

 

Strategia

Edukacyjna katastrofa” – Witold Orłowski, rp.pl

„Pisałem o tym przed pandemią, piszę w czasie pandemii, będę pisać po pandemii: najważniejszą gospodarczą reformą, którą trzeba w Polsce zrobić, jest fundamentalna reforma edukacji”.

Komentarz: ciekawe kiedy w końcu zrozumiemy w Polsce, że nie da się wyrwać z pułapki średniego rozwoju i budowaniu gospodarki opartej o innowacje bez sensownej edukacji? Obniżanie i tak niskich wymagań maturalnych (cytat z artykułu poniżej) to akurat najmniejszy z naszych problemów.

Policzmy. Do zdania naprawdę łatwej matury na poziomie podstawowym wystarcza w Polsce zdobycie 30 proc. punktów (co jest samo w sobie kuriozum – każdy szanujący się egzaminator żąda 50 proc.). W tym roku trudność egzaminu oficjalnie „obniżono o 20 proc.” (czyli, szacunkowo, do zdania wystarczyło 30 proc. x 80 proc. = 24 proc. wiedzy, którą testuje „normalny” egzamin). I tego poziomu, na granicy funkcjonalnego analfabetyzmu, nie osiągnęła jedna czwarta zdających”.

Znacznie poważniejszy jest problem o charakterze systemowym. Mamy rok 2021, a pod względem podejścia i organizacji nasz system edukacji jest oparty o rozwiązania pruskie, odpowiadające wymaganiom XIX wieku.

„Polska edukacja nie pasuje do XXI w. Żyjemy w świecie, w którym (pierwszy raz w historii ludzkości) problemem nie jest ograniczony dostęp do informacji, ale jej nadmiar. Młodym ludziom trzeba więc dać narzędzia poszukiwania wiedzy, odsiewania informacji prawdziwej od fałszywej, analizy i syntezy. Żyjemy w świecie, w którym dwie trzecie dzieci idących dziś do szkoły będzie pracować w zawodach, które jeszcze nie istnieją. System edukacyjny nie powinien więc dostarczać określonej wiedzy, ale kształtować umiejętność uczenia się i zdobywania wiedzy przydatnej w nieznanej dziś sytuacji”.

Jeżeli nie zdecydujemy się na radykalną przebudowę systemu, obejmującą zmianę filozofii, organizacji i finansowania (w tym podniesienia żenująco niskich płac, poczynając już od poziomu żłobków i przedszkoli), to mamy dużą szansę na obniżenia naszej, i tak nie najwyższej, pozycji w światowych łańcuchach tworzenia wartości. O awansie możemy zapomnieć. Moim zdaniem, obok kwestii związanych ze zmianami klimatycznymi oraz zapaścią służby zdrowia, to jest najważniejsze wyzwanie, jakie stoi przed Polską w najbliższych latach. Szkoda tylko, że najpewniej go nie podejmiemy, bo nasi wybrańcy mają ważniejsze kwestie na głowie, i skończy się tym że lukę edukacyjną zaczną zapełniać przeróżne edu techy.

Czytaj więcej

 

Marketing

„Kreatywny eksperyment pożarty przez potwora oszczędności, optymalizacji i technologii”- Jakub Muller, Marketing przy Kawie

„Marketing całą swoją energię zaczął wkładać w działania krótkoterminowe i efektywnościowe. Wszystko za sprawą presji działów finansów oraz technologii, które stały się potworami – silosami nagradzanymi za zasługi w redukcji kosztów. Jednocześnie nie ponoszą one odpowiedzialności za brak eksperymentów kreatywnych i utracone możliwości biznesu – ostrzegają specjaliści od budowania marek”.

Komentarz:

„Zdaniem Rory’ego Sutherlanda sojusz firm technologicznych z domami mediowymi oraz działami finansów dąży do przekształcenia marketingu i reklamy wyłącznie w optymalizację i wydajność. Działy finansów i zakupów są najbardziej niechętne eksperymentom i ryzyku we wszystkich firmach. Przypisują sobie zasługi redukcji kosztów, ale nie ponoszą konsekwencji utraconych przez firmę okazji.

Wystąpienie wiceprezesa Ogilvy można by uznać za wyraz frustracji przedstawiciela branży reklamowej, gdyby nie fakt, że podobnych głosów jest więcej. Na przykład Jason Petterson, były dyrektor kreatywny Huawei uważa, że działy marketingu zaczęły funkcjonować jak fabryki, w których liczy się wyłącznie dyscyplina, wydajność, powtarzalność. Wzrost liczby kanałów dotarcia zmusił marki do działania jak wydawcy. Muszą szybko tworzyć atrakcyjne, sformatowane treści w rygorystycznym i częściowo zautomatyzowanym procesie. Bezstronnie opowiadać historie oparte na faktach”.

Narastający konflikt kreatywności vs. optymalizacji/efektywności w marketingu to niekończąca się historia. W ostatnich latach, głównie dzięki eksplozji popularności działań digitalowych, przewaga jest po stronie efektywności. Czy na pewno jednak działy marketingu powinny funkcjonować jak wspomniane powyżej fabryki? Mam spore wątpliwości, niemniej jednak ten dylemat z mojej perspektywy jest na razie nierozstrzygnięty. Wydaje mi się jednak , że popadanie ze skrajności w skrajność prawie nigdy nie jest dobrym rozwiązaniem…

Czytaj więcej

 

MŚP&Startupy

10 marketing lessons for every early-stage founder” – Sophia Bendz, Christian Meerman, Slush

Sophia Bendz and Christian Meerman were CMOs at early stage Spotify and Zalando, respectively. Now as partners at Cherry Ventures, they’re on the other side of the equation supporting early-stage startups. Needless to say, they know what early-stage founders need to know when it comes to marketing – here are their 10 lessons”.

Komentarz: niby to proste, jasne i oczywiste, ale lekcje warto odrobić. Poniżej ściągawka. 😊 

    • Create a unique — and protected — brand name,
    • nail what your brand should stand for,
    • get your 3 USPs straight once and forever,
    • don’t scale before you know your product is badly wanted,
    • every dollar counts — bulletproof your marketing analytics, 
    • look at your KPIs every single morning,
    • don’t stop at traffic,
    • it’s all about rinse, lather, repeat,
    • define, optimize, and fuel your marketing flywheel,
    • foster a loved brand and community.

Czytaj więcej

 

Technologie&Innowacje

1. „McDonald’s testuje sztuczną inteligencję w punktach drive-thru. Czy to oznacza zwolnienia?” – Diana Szwajcer, Business Insider

„McDonald’s wdrożył w dziesięciu punktach drive-thru w Chicago system sztucznej inteligencji, który rozpoznaje głos. Jednym z największych wyzwań było wyszkolenie pracowników, aby ci nie pomagali sztucznej inteligencji, gdy ma problemy”.

Komentarz: AI wykorzystano w systemie do rozpoznawania głosów (obsługa zamówień). Na razie ma 85 proc. skuteczność, zatem mniej więcej jedno na pięć zamówień i tak musi być obsługiwanych przez człowieka. Biorąc pod uwagę wcześniej wdrożone samoobsługowe tablice do składania zamówień, widać jednak wyraźnie że sieć wdraża kolejne rozwiązania automatyzujące, zatem w dalszej przyszłości należy się spodziewać redukcji zatrudnienia.

Czytaj więcej

 

2. This wearable promises to trick your brain into thinking you’re cooler (or warmer) than you actually are” – Rachel Kim Raczka

„I gave the Embr Wave 2 wearable from Embr Labs a test to see if its tech actually works”.

Komentarz: zaiste są na tym świecie rzeczy, o których nie śniło się naszym filozofom. 😊

Czytaj więcej

 

Eduhacker

1. Warto przeczytać

W minionym tygodniu żadna nowa godna uwagi lektura nie wpadła w moje ręce. Polecam zatem Waszej uwadze rekomendacje 6 najlepszych książek dot. przyszłości i prognozowania od szefa Y Combinator (Geoff Ralston):

  • “The Undoing Project: A Friendship That Changed Our Minds” – Michael Lewis.
  • “Superforecasting: The Art and Science of Prediction” – Philip E. Tetlock i Dan Gardner.
  • “The Precipice: Existential Risk and the Future of Humanity” – Toby Ord.
  • “Warnings: Finding Cassandras to Stop Catastrophes” – R.P. Eddy i Richard A. Clark.
  • “Profiles of the Future: An Inquiry into the Limits of the Possible” – Arthur C. Clarke.
  • “A Crack in Creation: Gene Editing and the Unthinkable Power to Control Evolution” – Jennifer A. Doudna i Samuel H. Sternberg.

2. Warto pobrać

3. Warto wypróbować

4. Warto wziąć udział

Najnowsze wydarzenia w kalendarzu:

  • Wydarzenie Customer Care Festival 2021 odbędzie się w dniach 6 – 7 września (poniedziałek i wtorek). W festivalu weźmie udział 100 prelegentów, którzy przeprowadzą łącznie 36 godzin wykładów. Organizatorem wydarzenia jest Be Local Polska.

  • Skuteczny content marketing w sprzedaży B2B to webinar, który odbędzie się we wtorek (3 sierpnia) w godzinach 14:30 – 15:30. Organizatorem wydarzenia jest Fundacja Analityczna.org.

  • Wydarzenie pt. “Jak ważny jest BRANDING w biznesie?” odbędzie się w czwartek (29 lipca) o godzinie 20:00. Prelegenci: Arkadiusz Szczudło i Bartek Kotowicz. Organizatorzy: Creativa Legal i Arkadiusz Szczudło – adwokat branży odzieżowej i IT.

  • Cykl wywiadów to wydarzenie, które rozpocznie się we wtorek (3 sierpnia) o godzinie 20:00. Prelegentem pierwszego z wywiadów będzie Prezes Partnerskich Klubów Biznesu – Radosław Rogiewicz. Organizator: IC Projekt.


Kalendarz marketingowo-strategiczny:

 

Marketingowe targowisko próżności

1. Cytat/Mem tygodnia

2. Wywiad tygodnia

3. Video tygodnia


Ostatnie słowo skazańca

Na dzisiaj wystarczy. Kolejne wydanie newslettera już w najbliższy wtorek. Jeżeli nie chcesz go przegapić, dołącz do grona subskrybentów. Będę też wdzięczny za udostępnienie newslettera znajomym w swojej sieci. Z góry dziękuję. 

     Logo Jacek Lipski

Jacek Lipski

Jacek Lipski

Marketer z ponad 16 letnim doświadczeniem. Od grudnia 2015 r. działa pod marką B&L Consulting jako niezależny konsultant i szkoleniowiec w obszarze strategii marketingowych dla MŚP i startupów. Doświadczenie zdobywał również w lubelskiej agencji reklamowej Vena Art oraz w korporacyjnych działach marketingu i komunikacji w Warszawie i Gliwicach. Wykładowca na UMCS Lublin oraz WSB w Chorzowie, Gdańsku i Opolu.