Notki strategiczne #38 – newsletter o strategii, marketingu, MŚP oraz startupach

Data wpisu13 lipca 2021 Ilość komentarzy0

Polska drugim krajem w Europie, w którym najtrudniej prowadzić biznes. Zostawili korporacje dla kazimierskich wzgórz, tworzą jedną z najpiękniejszych winnic w Polsce. What would a Big Tech breakup look like. Po więcej zapraszam do najnowszego wydania newslettera.

Notki strategiczne – spis treści wydania

  • Strategia: Polska drugim krajem w Europie, w którym najtrudniej prowadzić biznes. 
  • Marketing: Burger King embraces the mold. Hyper removal of artificial ingredients from whoppers.
  • MŚP&Startupy: zostawili korporacje dla kazimierskich wzgórz, tworzą jedną z najpiękniejszych winnic w Polsce.
  • Technologie & Innowacje: what would a Big Tech breakup look like? 
  • Pozostałe stałe sekcje tematyczne: Eduhacker (czyli co branżowego warto przeczytać, pobrać, posłuchać i obejrzeć, wypróbować, a także w jakich wydarzeniach warto wziąć udział (w formie otwartego kalendarza Google), Marketingowe targowisko próżności (cytat/mem tygodnia, wywiad tygodnia).


Grupy tematyczne

Jak co tydzień, oprócz subskrypcji newsletterazapraszam do dołączenia do zamkniętej grupy strategiczno-marketingowej, którą prowadzę razem z Pawłem Krzemińskim na Facebooku.

Jeżeli zaś interesujesz się marketingiem sportowym to zajrzyj koniecznie do mojej grupy Marketing & Basketball. To forum do dzielenia się fajnymi praktykami i sposobami promocji tej najpiękniejszej (opinia subiektywna) dyscypliny sportu (zarówno na poziomie dyscypliny, jak i lig, klubów oraz graczy). Podrzucam tam najciekawsze inspiracje m.in.: z NBA, ACB, Euroligi oraz PLK.

 

Strategia

Polska drugim krajem w Europie, w którym najtrudniej prowadzić biznes” – Money.pl

Polska uplasowała się na 2. miejscu w Europie i na 10. na świecie wśród państw posiadających najbardziej złożone przepisy regulujące prowadzenie biznesu, wynika z raportu TMF Group “Global Business Complexity Index 2021”. To najgorszy wynik Polski w historii. Najtrudniej na świecie jest prowadzić biznes w Brazylii, w Europie – we Francji”.

Komentarz: w końcu jakiś sukces międzynarodowy – odwróć tabelę, Polska na czele. To prawdziwe osiągnięcie, zwłaszcza jak dołoży się do tego, że mamy jeden z najgorszych i najmniej przejrzystych systemów podatkowych wśród państw rozwiniętych. Dla przypomnienia – “Polska zajęła 34 miejsce na 36 krajów pod względem konkurencyjności systemu podatkowego – wynika z raportu “International tax competitiveness Index 2020″ przygotowanego przez organizację Tax Foundation”. Wszystkim kolejnym ekipom rządzącym, które przyczyniły się do tego stanu rzeczy (bo to efekt wieloletnich wysiłków niemal każdej siły politycznej w naszym kraju), należą się szczere podziękowania. Jesteście mistrzami świata w utrudnianiu niemal każdej rzeczy w biznesie i nie tylko. 

Czytaj więcej

 

Marketing

Burger King embraces the mold. Hyper removal of artificial ingredients from whoppers” – Amelia Lucas, cnbc.com

Komentarz: 14 proc. wzrost sprzedaży… 🙂 

Czytaj więcej

 

MŚP & Startupy

„Zostawili korporacje dla kazimierskich wzgórz. Tworzą jedną z najpiękniejszych winnic w Polsce” – Tomasz Kowalewicz, lublin.wyborcza.pl

„Swoją przygodę z winem zaczynali od podglądania pracy lokalnych włoskich winiarzy, dziś prowadzą w Kazimierzu Dolnym jedną z największych winiarni w Polsce. – To miejsce odmieniło nasze życie – przyznają właściciele “Kazimierskich Wzgórz”.

Komentarz: generalnie nie lubię nagłówków medialnych typu „rzucił korporację, założył startup”, bo dosyć często życie dopisuje puentę (pomijaną przez media) „i wrócił z płaczem do korpo po kilku latach”. W tym wypadku trzymam kciuki za projekt, bo słyszałem wiele pozytywnych opinii o winnicy (zwłaszcza w kontekście etnoturystyki). Warto również zwrócić uwagę, jak założyciele przygotowywali się do uruchomienia nowego biznesu. Używając sportowego powiedzenia – „więcej potu na treningu, mniej krwi na ringu”.

„Tematem zainteresowaliśmy się jakieś osiem lat temu. Najpierw jeździliśmy po polskich i włoskich winnicach, potem zaczęliśmy odwiedzać winnice w Austrii, na Węgrzech i w Czechach. W 2019 r. uczyliśmy się w szkole, która kształci winiarzy. Sporo czasu spędziliśmy w Tyrolu, gdzie podglądaliśmy lokalnych producentów.”

Czytaj więcej

 

Technologie&Innowacje

“What would a Big Tech breakup look like?” – Trung T. Phan, The Hustle

“The US House of Representatives has 5 bills in the works to take on Alphabet, Amazon, Apple, and Facebook”.

Komentarz: pomarzyć – dobra rzecz. 😊

Czytaj więcej

 

Eduhacker

1. Warto przeczytać

„Alchemia. Zaskakująca moc pomysłów, które pozornie nie mają sensu” Rory Sutherlanda (legendy branży reklamowej z UK) to nowa książka, którą pochłaniam równolegle z innymi pozycjami. Dotyczy – w dużej mierze – ekonomii behawioralnej. Recenzję podrzucę jak tylko skończę czytać. Jak na razie – oceniam bardzo pozytywnie.

Link do książki

2. Warto pobrać

3. Warto przejrzeć

4. Warto posłuchać

5. Warto wziąć udział

Najnowsze wydarzenie w kalendarzu:

Kalendarz marketingowo-strategiczny:

 

Marketingowe targowisko próżności

1. Cytat/Mem tygodnia

2. Wywiad tygodnia

 

3. Video tygodnia

 

Ostatnie słowo skazańca

Na dzisiaj wystarczy. Kolejne wydanie newslettera już w najbliższy wtorek. Jeżeli nie chcesz go przegapić, dołącz do grona subskrybentów. Będę też wdzięczny za udostępnienie newslettera znajomym w swojej sieci. Z góry dziękuję. 

 

      Logo Jacek Lipski

Jacek Lipski

Jacek Lipski

Marketer z ponad 16 letnim doświadczeniem. Od grudnia 2015 r. działa pod marką B&L Consulting jako niezależny konsultant i szkoleniowiec w obszarze strategii marketingowych dla MŚP i startupów. Doświadczenie zdobywał również w lubelskiej agencji reklamowej Vena Art oraz w korporacyjnych działach marketingu i komunikacji w Warszawie i Gliwicach. Wykładowca na UMCS Lublin oraz WSB w Chorzowie, Gdańsku i Opolu.