Notki strategiczne #36 – newsletter o strategii, marketingu, MŚP oraz startupach

Data wpisu15 czerwca 2021 Ilość komentarzy0

Dlaczego Nasza Klasa upadła. Czy kultura naprawdę zjada strategię na śniadanie. Zwodnicze obietnice Lambda School. Nieinwestowalny startup. Gorące krzesło i gasnące światła. Po więcej zapraszam do najświeższego wydania newslettera.

Notki strategiczne – spis treści wydania

  • Strategia: Nasza Klasa – dlaczego największy serwis social media w Polsce upadł. Czy kultura naprawdę zjada strategię na śniadanie. 
  • Marketing: jak będzie wyglądał marketing w roku 2030. 
  • MŚP&Startupy: Lambda School’s Misleading Promises. Nieinwestowalny startup.
  • Technologie & Innowacje: Gorące krzesło i gasnące światła.
  • Pozostałe stałe sekcje tematyczne: Eduhacker (czyli co branżowego warto przeczytać, pobrać, posłuchać i obejrzeć, wypróbować, a także w jakich wydarzeniach warto wziąć udział (w formie otwartego kalendarza Google), Marketingowe targowisko próżności (cytat/mem tygodnia, wywiad tygodnia).


Grupy tematyczne – zaproszenie

Jak co tydzień, oprócz subskrypcji newsletterazapraszam do dołączenia do zamkniętej grupy strategiczno-marketingowej, którą prowadzę razem z Pawłem Krzemińskim na Facebooku.

Jeżeli zaś interesujesz się marketingiem sportowym to zajrzyj koniecznie do mojej grupy Marketing & Basketball. To forum do dzielenia się fajnymi praktykami i sposobami promocji tej najpiękniejszej (opinia subiektywna) dyscypliny sportu (zarówno na poziomie dyscypliny, jak i lig, klubów oraz graczy). Podrzucam tam najciekawsze inspiracje m.in.: z NBA, ACB, Euroligi oraz PLK.


Strategia

1. „Nasza Klasa – dlaczego największy serwis social media w Polsce upadł?” – Damian Jemioło, Ad(s) Talk

„Nasza Klasa zostaje oficjalnie zamknięta. Na serwisie znanym od pewnego czasu jako NK.pl, w szczytowym okresie konta miała prawie ⅓ Polaków. Co sprawiło, że Nasza Klasa umarła i czy można było temu zapobiec?”.

Komentarz: serwisy społecznościowe mają to do siebie, że nie są wieczne. W momencie, gdy przestają nadążać za konkurencją i zaczynają nerwowo reagować na jej poczynania lub wybierają nieodpowiedni model monetyzacji, najczęściej zaczyna się ich upadek. Podobnie było z Naszą Klasą. Nie korzystałem wprawdzie z tego serwisu, natomiast żałuję że obecnie nie mamy w Polsce żadnego rodzimego serwisu społecznościowego o charakterze powszechnym (vide jak np.: Vkontakte w Rosji). Hegemonia amerykańskich tworów oznacza, że pieniądze wygenerowane ze sprzedawania danych z naszych śladów cyfrowych wędrują do USA.

Czytaj więcej

2. Does culture really eat strategy for breakfast? – Adam Bryant, Strategy-business.com

This chestnut of the business world overlooks the importance of, and the challenge of creating, a clear strategy.

Komentarz:  ciekawa polemika z przypisywanym Druckerowi powiedzeniu, że „kultura zjada strategię na śniadanie”.

Bad culture can devour a good strategy. But more companies need to appreciate the degree to which a sharp strategy can be a cornerstone of a healthy culture”.

Czytaj więcej

 

Marketing

What marketing will look like in 2030” – Rani Arsanios, Marketingmag.com

Marketing is an industry shaped by rapid tech development and disruptive change, making it challenging to work ‘future forward’. Rani Arsanios looks ahead to the year 2030, speculating on how the industry will evolve and change”.

Komentarz: brain interface advertising. Location-based and AR-based advertising. Bot optimised marketing. Cut-through-the-clutter marketing. Content quality and originality. Personalised products marketing. Car and vehicle-based advertising. Try before you buy marketing. Marketing channel diversification. Tak podobno ma wyglądać marketing w 2030 roku. Część tych rzeczy pewnie już znacie z autopsji, część wygląda jak mocne science fiction, natomiast nie ulega wątpliwości że marketing zmienia się w ekstremalnie szybkim tempie (za czym w dużej mierze stoją zmiany technologiczne). Artykuł generalnie wypchany marketingowymi buzzwordami, natomiast sporo w nim wartościowej treści.

Czytaj więcej

 

MŚP & Startupy

1. Lambda School’s Misleading Promises” – Vincent Woo, Intelligencer

If you visit the website of Lambda School, a “boot camp” for people who want to quickly learn how to code, you’re greeted by a photograph of a grinning student with an open laptop and the encouraging words: “Your new tech career starts here.” It’s the first of many promises made by Lambda, which currently boasts 2,500 students, all of whom receive their education online from their own homes — and none of whom pay out of pocket for their educations, instead signing “Income Sharing Agreements,” or ISAs, through which Lambda gets a percentage of their first tech job after graduating”.

Komentarz: jeżeli zarzuty z artykułu się potwierdzą to będę musiał zmienić zdanie na temat tego startupu, o którym często wspominałem na szkoleniach i warsztatach w kontekście zmian w edukacji. Wygląda na to, że Lambda skręciła na ścieżkę startupowej ściemy, bardzo mocno przekłamując rzeczywistość w swojej komunikacji marketingowej. Niestety kłamstwo w XXI wieku ma zazwyczaj bardzo krótkie nogi…

Czytaj więcej

2. Nieinwestowalny startup” – Paweł Maj, Linkedin

„Częściej niż bym chciał spotykam nieinwestowalne startupy. Spółki te, pomimo posiadania dobrej technologii oraz zespołu, nie są w stanie pozyskać nowych inwestorów z uwagi na swoją strukturę właścicielską. Przeszkodą jest posiadanie przez założycieli relatywnie małego udziału w firmie, co zniechęca potencjalnych inwestorów obawiających się, iż założyciele mogą być słabo zmotywowani. O ile nie ma sztywnych reguł, to idealnie aby po rundzie A założyciele posiadali co najmniej 50% udziałów w firmie, a pracownicy kolejne 10% (w formie objętych już udziałów lub programu ESOP)”.

Komentarz: za dużo udziałów dla pierwszych inwestorów. Spółki powstałe w ramach spin-off. Odejście ze spółki części lub całości założycieli. To przy podstawowe przyczyny „nadmiernego rozwodnienia założycieli w strukturze właścicielskiej swojej firmy”, jakie wskazuje w swoim artykule Paweł Maj.

Czytaj więcej

 

Technologie & Innowacje

Gorące krzesło i gasnące światła” – Irek Piecuch, Linkedin

„Chyba niewiele jest osób, które nie słyszałoby o firmie General Electric. W 2022 roku obchodzić będzie 130 lecie swojego powstania a w zasadzie połączenia spółki założonej przez genialnego wynalazcę Thomasa Edisona – Edison General Electric Company oraz Thomas-Houston Electric Company. W ten sposób powstał jeden z największych światowych konglomeratów, który zaczął co prawda od wytwarzania i dystrybucji energii elektrycznej, ale wkrótce rozwinął się na inne dziedziny życia takie, jak radio i telewizja, produkcja i dystrybucja sprzętu AGD, wyroby chemiczne, przemysł lotniczym, medyczny, paliwowy, transport, ubezpieczenia i finanse”.

Komentarz: transformacja cyfrowa to trudny orzech do zgryzienia. Nawet jak jesteś wielkim korpo z nieograniczonymi zasobami, co widać na poniżej opisanym przykładzie (GE).

„Jeszcze raz okazało się, że dobre chęci, głęboka kieszeń, a nawet dobre wyczucie dominujących na rynku trendów nie wystarczą dla zapewnienia sukcesu transformacji cyfrowej. GE, pomimo spadku wyceny akcji, w dalszym ciągu był jednym z największych konglomeratów gospodarczych na świecie. Predix był zatem „skazany” na wielkość od dnia zero. Zamiast skupić się na rozwoju produktu skierowanego na wąski wycinek rynku, a dopiero później dobudować odpowiednia strukturę dla dystrybucji, wsparcia i dalszego rozwoju takiego produktu GE zdecydowało się na zbudowanie pełnej struktury od samego początku, a jako że każdy proces rozwoju oprogramowania ma swoje wzloty i upadki, wszystkie te zasoby musiały czekać w gotowości aż produkt przejdzie chorobę wieku dziecięcego. Predix miał być produktem uniwersalnym dla wielu gałęzi przemysłu, co uniemożliwiało skupienie się jedynie na określonym wycinku rynku i szybkie wdrożenie do produkcji”.

Wniosek z tego taki, że dodaję wspomniane w artykule książki (“Hot Seat: What I Learned Leading a Great American Company” Jeff Imelt , “Lights Out: Pride, Delusion, and the Fall of General Electric Twarda oprawa” Thomas Gryta, Ted Mann) do swojej listy zakupowej.

Czytaj więcej

 

Eduhacker

1. Warto przeczytać

Inne lektury ciągle w trakcie, natomiast kolejna zmieniła status z obserwowanej na zakupioną. “Sztuka szukania” Anny Karcz-Czajkowskiej to kompendium wiedzy o skutecznym prowadzeniu desk research dla badaczy, marketerów, analityków i UX researcherów. Jak na razie pierwsze kilkanaście przeczytanych stron potwierdzają te słowa. Napiszę więcej, jak tylko skończę lekturę.

Link do książki

2. Warto pobrać

3. Warto przejrzeć

4. Warto posłuchać

5. Warto wziąć udział

Najnowsze wydarzenia w kalendarzu:

Pełną listę wydarzeń znajdziecie w otwartym kalendarzu marketingowo-strategicznym (Google):

 

Marketingowe targowisko próżności

1. Cytat/Mem tygodnia

2. Wywiad tygodnia

3. Video tygodnia

 

Ostatnie słowo skazańca

Na dzisiaj wystarczy. Kolejne wydanie newslettera już w najbliższy wtorek. Jeżeli nie chcesz go przegapić, dołącz do grona subskrybentów. Będę też wdzięczny za udostępnienie newslettera znajomym w swojej sieci. Z góry dziękuję.

 

  Logo Jacek Lipski

Jacek Lipski

Jacek Lipski

Marketer z ponad 16 letnim doświadczeniem. Od grudnia 2015 r. działa pod marką B&L Consulting jako niezależny konsultant i szkoleniowiec w obszarze strategii marketingowych dla MŚP i startupów. Doświadczenie zdobywał również w lubelskiej agencji reklamowej Vena Art oraz w korporacyjnych działach marketingu i komunikacji w Warszawie i Gliwicach. Wykładowca na UMCS Lublin oraz WSB w Chorzowie, Gdańsku i Opolu.