Notki strategiczne #35 – newsletter o strategii, marketingu, MŚP oraz startupach

Data wpisu1 czerwca 2021 Ilość komentarzy0

Malejąca premia za dyplom. Przewodnik po współczesnym ekosystemie budowania wartości. Polski gaming oraz e-sport w rozkwicie. Jak robić biznes na budowaniu skrzyń dla konsolet nagłośnieniowych. Historie covidowe czyli jak niektórym firmom nagle wyrosły skrzydła.

Notki strategiczne – spis treści wydania

  • Strategia: w Polsce coraz mniej opłaca się studiować, premia za dyplom maleje. Przewodnik dla CEO po dzisiejszym ekosystemie budowania wartości.
  • Marketing: Polski rynek w rozkwicie – gaming i e-sport w 2021 roku. 10 typów konsumentów – wskazówki dla sprzedawców. 
  • MŚP&Startupy: skrzynie na konsolety nagłośnieniowe spod Rzeszowa robią furorę na świecie.
  • Covid-19 i jego konsekwencje: niektórym firmom nagle wyrosły skrzydła.
  • Pozostałe stałe sekcje tematyczne: Eduhacker (czyli co branżowego warto przeczytać, pobrać, posłuchać i obejrzeć, wypróbować, a także w jakich wydarzeniach warto wziąć udział (w formie otwartego kalendarza Google), Marketingowe targowisko próżności (cytat/mem tygodnia, wywiad tygodnia).

Grupy tematyczne – zaproszenie

Jak co tydzień, oprócz subskrypcji newsletterazapraszam do dołączenia do zamkniętej grupy strategiczno-marketingowej, którą prowadzę razem z Pawłem Krzemińskim na Facebooku.
s

Jeżeli zaś interesujesz się marketingiem sportowym to zajrzyj koniecznie do mojej grupy Marketing & Basketball. To forum do dzielenia się fajnymi praktykami i sposobami promocji tej najpiękniejszej (opinia subiektywna) dyscypliny sportu (zarówno na poziomie dyscypliny, jak i lig, klubów oraz graczy). Podrzucam tam najciekawsze inspiracje m.in.: z NBA, ACB, Euroligi oraz PLK.

 

Strategia

1. „W Polsce coraz mniej opłaca się studiować. Premia za dyplom maleje” – Artur Patrzylas, Forsal.pl

„Studiowanie opłaca się coraz mniej, zarówno w USA, jak również w Polsce. Badacz Robert Valetta uważa, że wynika to z dwóch zjawisk: spadku znaczenia średnio zaawansowanych kompetencji zawodowych oraz popytu na zaawansowane poznawczo umiejętności”.

Komentarz: dosyć kontrowersyjna teza w tytule artykułu i przyznam szczerze, że trudno mi się z nią zgodzić. I to nawet pomimo mojego mocno krytycznego podejścia do jakości kształcenia na polskich uczelniach. Tak, wiem że w globalnych rankingach polskie uczelnie zajmują odległe pozycje. Tak, wiem że dyplom przestał w pewnym momencie być wyróżnikiem na rynku pracy, bo posiada go znacznie większy odsetek osób niż np.: na początku lat 90 minionego wieku. Natomiast w Polsce dyplom jest ciągle niezbędny, by realizować wiele ścieżek kariery zawodowej, np.: w administracji publicznej, w zawodach medycznych, prawniczych czy inżynierskich, które relatywnie często wiążą się z wyższym wynagrodzeniem.

Pytanie jednak co stanie się w najbliższych latach, zwłaszcza biorąc pod uwagę podejście wielu firm technologicznych, Np.: Google w 2020 r. ogłosiło, że przestaje wymagać od przyszłych pracowników dyplomu ukończenia college’u. Jego ekwiwalentem może być certyfikat ukończenia kursów oferowanych przez giganta. Co z tego wynika? Wydaje mi się, że w świecie „lifelong learning” polskie uczelnie będą musiały zmienić swoje sztywne podejście do organizacji procesów edukacji, by utrzymać swoją obecną pozycję. 

Czytaj więcej

2. „Przewodnik dla CEOs po dzisiejszym ekosystemie budowania wartości” – PWC

„Pandemia COVID-19 błyskawicznie wprowadziła zamęt w środowisku biznesowym i uwidoczniła podstawową, choć niekiedy pomijaną prawdę głoszącą, że aby stworzyć, ochronić i utrzymać wartość przedsiębiorstwa, kadra zarządzająca musi brać pod uwagę znacznie szerszą i bardziej zróżnicowaną grupę interesariuszy niż sami akcjonariusze”.

Komentarz: 

Przeanalizujmy przykład francuskiego producenta dóbr luksusowych LVMH. W marcu 2020 r. firma ta przestawiła swoje trzy zakłady produkujące luksusowe perfumy i kosmetyki na produkcję środków do dezynfekcji rąk, które nieodpłatnie przekazała do dystrybucji we francuskich szpitalach. Następnie pomogła rozwiązać problem niedoboru masek chirurgicznych we Francji, wykorzystując swoją globalną sieć dystrybucji do złożenia zamówienia u chińskiego dystrybutora. Wszystkie te wydarzenia miały miejsce w roku, w którym kapitalizacja rynkowa LVMH wzrosła o około jedną trzecią. Istnieje wiele podobnych przykładów firm, które przekierowały swoje zasoby w taki sposób, aby pomóc w walce z pandemią. W Japonii gigant elektroniczny Sharp wykorzystał sterylne pomieszczenia w fabryce telewizorów do produkcji 150 000 masek chirurgicznych dziennie; liczba ta wzrosła do 600 000, gdy firma zwiększyła swoje moce produkcyjne. W Hiszpanii grupa odzieżowa Inditex, właściciel marki Zara, udostępniła swoje zaplecze logistyczne i zaopatrzeniowe, aby pomóc w zakupie i transporcie sprzętu medycznego.

W pandemii COVID-19 niektóre firmy wpadły jednak w pułapki. Na przykład w Wielkiej Brytanii kilka największych supermarketów początkowo zaakceptowało rządową ofertę zwolnienia z podatku od nieruchomości, mimo że sklepy mogły pozostać otwarte po wprowadzeniu obostrzeń związanych z koronawirusem. Burza krytyki w mediach społecznościowych i ze strony polityków nasiliła się, gdy niektóre z tych firm wypłaciły dywidendę dla akcjonariuszy. W grudniu 2020 r. pięć największych supermarketów w Wielkiej Brytanii zadeklarowało, że zwróci łącznie ponad 2,3 mld dolarów otrzymanych z tytułu ulgi rządowej.

Trend „Being Good” zatacza coraz szersze kręgi i najpewniej lada chwilę stanie się dla firm „nową normalnością”. Konkretnie oznacza to, że otoczenie przedsiębiorstw oczekuje od nich odpowiedzialności znacznie szerszej, niż tylko ograniczającej się do dbania o wyniki finansowe i kurs akcji. Zwłaszcza młodsze pokolenia chcą, by firmy miały także pozytywny wpływ społeczny na ekosystem, w którym działają. Cieszy mnie, że podobne podejście widać już coraz częściej również w Polsce.

Czytaj więcej

 

Marketing

1. Polski rynek w rozkwicie. Gaming i e-sport w 2021 roku” – Monika Bartnik, Marketer Plus

„Według raportu „The game industry of Poland — Report 2020”, w Polsce gra już ponad 16 mln użytkowników, z czego aż 14 mln to osoby pełnoletnie. Polski rynek tworzą 440 studia deweloperskie, a rocznie wydajemy 480 nowych gier. Jak w gamingu i e-sporcie odnajdują się marki? Czy dla każdej z nich jest miejsce w tym świecie? Na jakim etapie jest polski rynek gamingu i e-sportu w kontekście wykorzystania obu zjawisk w działaniach marketingowych? Zapytaliśmy o to przedstawicieli marek, agencji kreatywnych, agencji gamingowych oraz domów mediowych”.

Komentarz: w ostatnim wywiadzie z Martinem Lindstromem przeczytałem, że najpewniej w najbliższych 10 latach większa część aktywności marketingowych marek przeniesie się do świata gier. Z tego względu warto trzymać rękę na pulsie i przeczytać ten artykuł. Nawet jeżeli tak jak ja preferujecie gry off-line’owe. 😊

Źródło: Global Game Market Report; newzoo.com

Czytaj więcej

2. „10 typów konsumentów – wskazówki dla sprzedawców” – DlaHandlu.pl

„Firma Euromonitor International w swoim najnowszym raporcie „Understanding the Path to Purchase” pokusiła się o wyłonienie 10 globalnych typów konsumentów. Segmentacja umożliwia firmom odpowiedz m.in. na następujące pytania: czy konsument, który starannie planuje swoje zakupy jest podatny na komunikację niskich cen? czy klient, który podąża za najnowszymi trendami, dokonuje zakupów pod wpływem mediów społecznościowych i rekomendacji celebrytów? oraz czy „zieloni” konsumenci są skłonni więcej zapłacić za produkty, które są przyjazne środowisku?”

Źródło: Euromonitor International, Voice of the Consumer, Lifestyles Survey 2021

Komentarz: przykładowy opis jednego z typów konsumentów poniżej. Po więcej, zajrzyjcie koniecznie do artykułu.

„Impulsive Spender – tacy konsumenci interesują się najnowszymi trendami i starają się być na bieżąco obserwując media społecznościowe oraz zaangażowane marki. Bardziej cenią doświadczenia, niż materialne wartości. Impulsive Spender lubi kupować i chętnie przegląda ofertę sklepów stacjonarnych i internetowych, nawet jeśli nie planuje żadnych zakupów. Chociaż jest ostrożny w udostępnianiu swoich danych osobowych w internecie, jest też skłonny pójść na ustępstwa, jeśli umożliwi mu to dostęp do produktów i usług, które odpowiadają jego osobistym potrzebom i wartościom. Podczas zakupów klienci impulsywni kierują się niskimi cenami. Często robią impulsywne zakupy jeśli wierzą, że natrafili na okazję. Są otwarci na zakup nowych produktów, także marek własnych, jeśli mieszczą się w ich budżecie i mają cechy, które są zgodne z ich osobistymi wartościami. Konsumenci z tej kategorii szukają w życiu wygody i często są chętni zapłacić więcej, aby to osiągnąć. Ich styl zakupów to płynne połączenie platform internetowych i stacjonarnych placówek. W ich przypadku dobrze sprawdzą się wielokanałowe działania marek. Najlepsze sposoby na pozyskanie Impulsive Spenders to promowanie produktów i usług, które są szybkie i wygodne. Firmy muszą też jasno komunikować ceny i rabaty podkreślając stosunek jakości do ceny oraz położyć nacisk na personalizację”.

Czytaj więcej

 

MŚP & Startupy

„Buduje pod Rzeszowem skrzynie na konsole – robią furorę na świecie” – Alina Bosak, Biznes i Styl

„Łukasz Zawada – biznesmen i basista. Kiedyś grał z KSU i pracował w firmie lotniczej. Aby podreperować domowy budżet, dodatkowo w przydomowym produkował opakowania dla fabryk. W końcu rzucił pracę na etacie i skoncentrował się na własnym biznesie. Wymyślił wielofunkcyjny mechanizm obrotowy do skrzyń transportowych typu „flip case” dla konsolet nagłośnieniowych. Dziś z urządzeniami do realizacji dźwięku lub oświetlenia scenicznego w skrzyniach Zcase podróżują takie zespoły jak Machine Head, Jamiroquai, Kelly Family, a także Orkiestra Reprezentacyjna Sił Powietrznych USA. Produkcja odbywa się w Inkubatorze Technologicznym w Jasionce”.

Komentarz: o niszowych biznesach zrodzonych z pasji mógłbym czytać bez końca. Jeżeli macie podobnie, wiecie co robić. Bardzo podoba mi się kilka elementów propozycji wartości firmy (opis poniżej), m.in.: możliwość rozpakowania przez 1 osobę, choćby nawet sprzęt ważył kilkanaście kilogramów. 🙂

„Wystarczyły cztery lata od pierwszej prezentacji skrzyni Zcase z konsoletą nagłośnieniową  na targach ProLight + Sound we Frankfurcie, by logo Zcase stało się rozpoznawalne przez akustyków na całym świecie. Dla branży scenotechnicznej to synonim jakości, solidności i gwarancja, że czuły na transportowe wstrząsy sprzęt elektroniczny bezpiecznie dotrze na miejsce koncertu. I choćby ważył ponad 200 kilogramów, będzie mogła go rozpakować jedna osoba”.

Czytaj więcej

 

Covid-19 i jego konsekwencje

„Niektórym firmom nagle wyrosły skrzydła” – Anita Błaszczak, rp.pl

„Spora grupa przedsiębiorców mogła, ale i umiała, wykorzystać zmiany wywołane koronakryzysem do przyspieszenia rozwoju. Liczne firmy wykorzystały szanse biznesowe, jakie stworzyła im pandemia, już wiosną 2020 r., gdy rynkowym hitem niemal na całym świecie stały się maseczki, rękawiczki ochronne oraz płyny do dezynfekcji. Ich producenci nie mogli nadążyć z dostawami, a główną barierą w biciu kolejnych rekordów sprzedaży była dostępność surowców”.

Komentarz: co dla jednych branż było najgorszym koszmarem (np.: Horeca), dla innych było olbrzymią szansą do rozwoju. Sprawdźcie jak z niej skorzystały m.in.: takie firmy jak Mercator Medical, Click Meeting, Sentione, Medisept oraz LSP Life.

Czytaj więcej

 

Eduhacker

1. Warto przeczytać

Właśnie jestem w trakcie czytania „SPEED bez granic w cyfrowym świecie” dr Aleksandra Poniewierskiego. Naprawdę dobra rzecz, jeżeli interesują Was trendy technologiczne oraz wpływ technologii na zmiany w naszej rzeczywistości. Więcej na temat książki napiszę jak tylko skończę lekturę. 

Link do książki

Poza tym na mojej liście zakupowej wylądowała nowa, już dostępna w przedsprzedaży, książka dr Jacka Kotarbińskiego „Marka 5.0”. Czekam na premierę i przesyłkę.

Link do książki

2. Warto pobrać


3. Warto posłuchać

4. Warto zasubskrybować

5. Warto wziąć udział

Najnowsze wydarzenia w kalendarzu:

  • Wydarzenie “Industrialna Akademia dla Startupów: marketing i wizerunek” odbędzie się we wtorek (8 czerwca) o godzinie 10:00. Prelegenci: Jacek Szlak (założyciel i redaktor naczelny Marketing przy kawie) oraz Przemysław Zieliński (osoba odpowiedzialna za marketing w KPT ScaleUP. Organizator: KPT ScaleUP.

  • Wydarzenie “Automatyzacja. Odczarowana!”, które odbędzie się w czwartek (10 czerwca) w godzinach od 10:00 do 14:00. Prelegenci: Adam Gospodarczyk (twórca Overment), Michał Korba (COO & Co-Founder, User.com) i Grzegorz Róg (twórca eduweb.pl). Organizatorzy: User.com, Zautomatyzowani.

Pełną listę wydarzeń znajdziecie w otwartym kalendarzu marketingowo-strategicznym (Google):

 

Marketingowe targowisko próżności

1. Cytat/Mem tygodnia

2. Wywiad tygodnia


Ostatnie słowo skazańca

Na dzisiaj wystarczy. Kolejne wydanie newslettera już w najbliższy wtorek. Jeżeli nie chcesz go przegapić, dołącz do grona subskrybentów. Będę też wdzięczny za udostępnienie newslettera znajomym w swojej sieci. Z góry dziękuję. 

 

Logo Jacek Lipski
Jacek Lipski

Jacek Lipski

Marketer z ponad 16 letnim doświadczeniem. Od grudnia 2015 r. działa pod marką B&L Consulting jako niezależny konsultant i szkoleniowiec w obszarze strategii marketingowych dla MŚP i startupów. Doświadczenie zdobywał również w lubelskiej agencji reklamowej Vena Art oraz w korporacyjnych działach marketingu i komunikacji w Warszawie i Gliwicach. Wykładowca na UMCS Lublin oraz WSB w Chorzowie, Gdańsku i Opolu.