Notki strategiczne #34 – newsletter o strategii, marketingu, MŚP oraz startupach

Data wpisu5 maja 2021 Ilość komentarzy0

Czym jest strategia firmy? Które kraje wydają najwięcej na zbrojenia? Czego można się nauczyć z nieudanego rebrandingu marki GAP? Skąd Polacy czerpią informacje? Czy to koniec Doliny Krzemowej jaką znamy? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w najnowszym wydaniu newslettera.

 

Notki strategiczne – spis treści wydania

  • Strategia: czym jest strategia firmy, które kraje wydają najwięcej na zbrojenia. 
  • Marketing: lekcje z nieudanego rebrandingu marki GAP, skąd Polacy czerpią informacje. 
  • MŚP&Startupy: koniec Doliny Krzemowej jaką znamy?
  • Pozostałe stałe sekcje tematyczne: Eduhacker (czyli co branżowego warto przeczytać, pobrać, posłuchać i obejrzeć, wypróbować, a także w jakich wydarzeniach warto wziąć udział (w formie otwartego kalendarza Google), Marketingowe targowisko próżności (cytat/mem tygodnia, video tygodnia).

Uwaga: jeżeli interesuje Cię strategia oraz marketing to – oprócz subskrypcji newsletterazapraszam do dołączenia do zamkniętej grupy na Facebooku, którą prowadzę razem z Pawłem Krzemińskim.

Z kolei dla wszystkich zainteresowanych marketingiem w koszykówce odpaliłem niedawno nową grupę. Marketing & Basketball łączy 2 części mojego prywatnego mikrokosmosu, tj.: marketing (pracę) oraz koszykówkę (zajawka prywatna). W założeniu grupa ma być miejscem do dzielenia się fajnymi praktykami i sposobami promocji tej najpiękniejszej (opinia subiektywna) dyscypliny sportu (zarówno na poziomie dyscypliny, jak i lig, klubów oraz graczy). Podrzucam tam najciekawsze inspiracje m.in.: z NBA, ACB, Euroligi oraz PLK. Również zapraszam!


Strategia

1. “Strategia firmy – co to jest” – Jacek Bartczak, Casbeg

„Co jakiś czas (najczęściej ten czas wypada w okolicach grudnia) zarządzający postanawiają się zająć strategią firmy. Słowo “strategia” to jedno z najmodniejszych słów w biznesie od bardzo dawna – używa się go w wielu kontekstach. W większości przypadków to słowo jest, delikatnie mówiąc, nadużywane. To, że kilka osób w firmie przez kilka godzin porozmawia o tym, co firma będzie robić przez najbliższe miesiące, nie oznacza, że właśnie powstała strategia firmy”.

Komentarz: wg autora strategia firmy powinna składać się z czterech elementów, tj.: diagnozy, kluczowe podejścia, zbioru spójnych działań oraz kluczowego podejścia. Ciekawe podejście, lecz chyba bardziej opowiadają mi koncepcje z książek prof. Krzysztofa Obłója. O diagnozie strategicznej myślałbym raczej szerzej, w kontekście następujących pytań związanych z modelem biznesowym.

  • Co jest Twoim biznesem?

  • Co nie jest Twoim biznesem?

  • Co powinno być Twoim biznesem? A co być nim nie powinno?

  • Czy geografia obsługiwanego przez Ciebie rynku ma sens finansowy i strategiczny?

  • Kto jest Twoim odbiorcą i czy to są odbiorcy na którym najbardziej Ci zależy?

  • Co jest Twoim kluczowym produktem i dlaczego tworzy on wartość dla odbiorcy? Dlaczego odbiorcy kupują Twój kluczowy produkt?

  • Co jest Twoim kluczowym kanałem dystrybucji czyli jak docierasz do odbiorcy rynku?

  • W jaki sposób komunikujesz się i budujesz relacje z odbiorcami?

  • Czy masz przewagę konkurencyjną i jakie jest jej źródło? 

  • Gdzie są Twoje słabości konkurencyjne? 

Dopiero w kolejnym kroku myślałbym o projektowaniu strategii, przechodząc przez następujące etapy:

  • Definiowanie domeny strategicznej, tj.: odpowiedź na 3 klasyczne pytania – gdzie działamy (rynek), co oferujemy (produkty lub usługi) oraz jak to robimy (technologia). 

  • Określanie sposobu tworzenia i podtrzymywania przewagi konkurencyjnej.

  • Określanie celów.

  • Projektowanie funkcjonalnych programów działania.

Jeżeli interesuje Was temat projektowania strategii polecam lekturę książek prof. Obłója – „Strategii organizacji” oraz „Praktyki strategii firmy”.

Czytaj więcej

 

2. “The Countries With The Highest Military Expenditure” – Statista

„Według najnowszego raportu Sztokholmskiego Międzynarodowego Instytutu Badań nad Pokojem (SIPRI), globalne wydatki na obronę wzrosły do ​​prawie 2 bilionów dolarów w 2020 roku, co stanowi wzrost o 2,6 procent w stosunku do 2019 roku w ujęciu realnym. Wzrost ten nastąpił w roku, w którym światowy PKB spadł o 4,4 procent z powodu pandemii Covid-19. Pięć krajów odpowiadało za 62 procent światowych wydatków wojskowych w zeszłym roku, a Stany Zjednoczone były na pierwszym miejscu z kwotą 778 miliardów dolarów”.

Komentarz: nie wiem jak Was, ale mnie te cyfry przerażają. W 2020 r. USA wydały na zbrojenia 778 mld $. Drugie na liście Chiny mniej niż 30 proc. tej kwoty, natomiast 26 rok z rzędu zwiększają wydatki na zbrojenia. Geopolityka geopolityką, ale zawsze zastanawiam się ile problemów można by rozwiązać, gdyby przeznaczyć tą kasę na inne cele o charakterze pokojowym, np.: łagodzenie ekonomicznych i społecznych skutków COVID-19. Pod tym względem jesteśmy naprawdę dziwnym gatunkiem…😊

Czytaj więcej

 

Marketing

1. “Learning from the Gap Logo Redesign Fail” – Abigail, Branding Journal

„Gap to znana, renomowana firma zajmująca się sprzedażą odzieży i akcesoriów, założona w 1969 roku. Ze względu na swoją popularność wśród szerokiej grupy demograficznej konsumentów, jest jednym z największych światowych sprzedawców specjalistycznych. W 2010 r., po spadku sprzedaży po kryzysie finansowym 2008 r., Gap zdecydował się na przeprojektowanie swojego 20-letniego logo, co dało początek zjawisku „Gapgate”. W tym artykule przyjrzymy się niefortunnej zmianie projektu tego logo, podkreślając lekcje, których marki powinny się nauczyć z tej pozornie niewyjaśnionej strategii rebrandingu ”.

Komentarz: cofnijmy się na chwilę w czasie do roku 2010. GAP, podobnie jak wiele firm z branży, ciągle liże rany po globalnym kryzysie finansowym 2008. W tym okresie postanawia przeprowadzić rebranding i zmienić swoje logo, które funkcjonowało od 20 lat. Do tego praktycznie bez żadnej zapowiedzi. Jak kończy się ta historia? Masowa krytyka w mediach społecznościowych i po tygodniu firma rakiem wycofuje się ze swojej decyzji i wraca do starego logo. Historia stara, ale warto ją poznać. Ku przestrodze. 

Czytaj więcej

 

2. Skąd Polacy czerpią informacje” – Wirtualne Media

„67 proc. Polaków wskazuje internet jako główne źródło informacji, a tylko 29 proc. uważa za takie źródło media społecznościowe. W kategorii telewizyjnych programów informacyjnych „Wydarzenia” Telewizji Polsat zastąpiły „Fakty” TVN na pozycji lidera źródeł informacji Polaków”.

Komentarz: wielkich zaskoczeń właściwie nie ma. Internet rządzi, dominują portale informacyjne, natomiast znaczenie social media jest tym większe, im młodsza grupa wiekowa. Spada popularność prasy oraz radia. To najważniejsze wnioski z najnowszego badania IBRIS i Instytutu Badań Internetu i Mediów Społecznościowych.

Czytaj więcej

 

MŚP & Startupy

“The End of Silicon Valley as We Know It?” – Tim O’Reilly

„Znani przedsiębiorcy, tacy jak Elon Musk, inwestorzy wysokiego ryzyka, tacy jak Peter Thiel i Keith Rabois, oraz duże firmy, takie jak Oracle i HP Enterprise, wszyscy opuszczają Kalifornię. Podczas COVID-19 pracownicy techniczni obsługujący Zoom odkryli korzyści płynące z pracy zdalnej w tańszych, mniej zatłoczonych społecznościach w innych miejscach. Czy to koniec Doliny Krzemowej, jaką znamy? Być może. Ale inne wyzwania dla prymatu Doliny Krzemowej są bardziej fundamentalne niż diaspora technologiczna ”.

Komentarz: te wyzwania to 4 trendy, które wg autora kształtują w tej chwili przyszłość Doliny Krzemowej. Należą do nich:

  • Consumer internet entrepreneurs lack many of the skills needed for the life sciences revolution.

  • Internet regulation is upon us.

  • Climate response is capital intensive, and inherently local.

  • The end of the betting economy.
  •  

Czytaj więcej

 

Eduhacker

1. Warto przeczytać

Podobno „takiej książki nie było i pewnie drugiej podobnej szybko nie będzie, cała teraźniejsza i aktualna wiedza o badaniach marketingowych na wyciągnięcie ręki”. W takim razie chyba trzeba będzie się „szarpnąć” (164,25 zł) i przeczytać. 😊

Link do książki

2. Warto pobrać

3. Warto posłuchać

4. Warto obejrzeć


5. Warto wypróbować

6. Warto wziąć udział

Najnowsze wydarzenia w kalendarzu:

Otwarty kalendarz marketingowo-strategiczny (Google):

 

Marketingowe targowisko próżności

1. Cytat/Mem tygodnia

2. Wywiad tygodnia

3. Video tygodnia

 

Ostatnie słowo skazańca

Na dzisiaj wystarczy. Kolejne wydanie newslettera już w najbliższy wtorek. Jeżeli nie chcesz go przegapić, dołącz do grona subskrybentów. Będę też wdzięczny za udostępnienie newslettera znajomym w swojej sieci. Z góry dziękuję. 

 

Logo Jacek Lipski
Jacek Lipski

Jacek Lipski

Marketer z ponad 16 letnim doświadczeniem. Od grudnia 2015 r. działa pod marką B&L Consulting jako niezależny konsultant i szkoleniowiec w obszarze strategii marketingowych dla MŚP i startupów. Doświadczenie zdobywał również w lubelskiej agencji reklamowej Vena Art oraz w korporacyjnych działach marketingu i komunikacji w Warszawie i Gliwicach. Wykładowca na UMCS Lublin oraz WSB w Chorzowie, Gdańsku i Opolu.