Notki strategiczne #32 – newsletter o strategii, marketingu, MŚP oraz startupach

Data wpisu20 kwietnia 2021 Ilość komentarzy0

Cyfrowa strategia na czas kryzysu. Zmęczenie i niepewność – dzisiejszy towarzysz menedżerów. Dlaczego startupy upadają. Polak w pracach nad sztuczną inteligencją zawstydza Google’a i Microsoft. Po więcej zapraszam do najnowszego wydania newslettera. 

 

Notki strategiczne – spis treści wydania

  • Strategia: cyfrowa strategia na czas kryzysu, zmęczenie i niepewność to dziś towarzysz menedżerów. 
  • Marketing: „Brands I wish I made” – kanadyjskie studio projektowe Metalab.
  • MŚP&Startupy: dlaczego startupy upadają.
  • Technologia&Innowacje: Polak w pracach nad sztuczną inteligencją zawstydza Google’a i Microsoft.
  • Pozostałe stałe sekcje tematyczne: Covid-19 i jego konsekwencje, Eduhacker (czyli co branżowego warto przeczytać, pobrać, posłuchać i obejrzeć, wypróbować, a także w jakich wydarzeniach warto wziąć udział (w formie otwartego kalendarza Google), Marketingowe targowisko próżności (cytat/mem tygodnia, video tygodnia).

Uwaga: jeżeli interesuje Cię strategia oraz marketing to – oprócz subskrypcji newsletterazapraszam do dołączenia do zamkniętej grupy na Facebooku, którą prowadzę razem z Pawłem Krzemińskim.

 

Strategia

1. „Cyfrowa strategia na czas kryzysu” – Rajmund T. Andrzejczak, Paweł Górecki, MIT Sloan Management Review Polska

„Wojsko z założenia przygotowuje się na sytuację kryzysową, jaką jest konflikt zbrojny. Wie, jak osiągnąć zwinność operacyjną, jak zareagować na nagłe zmiany otoczenia i dostosować się do nowych okoliczności oraz jak wykorzystać najnowsze rozwiązania techniczne, aby ten cel zrealizować. Ta wiedza może okazać się niezwykle cenna dla menedżerów w czasie kryzysu”.

Komentarz: świetny tekst generała Rajmunda T. Andrzejczaka, Szega Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, pokazujący jak ważne dla biznesu w czasach kryzysu jest sprawne operowanie w obszarze przywództwa, komunikacji i rozpoznania środowiska operacyjnego. Poniżej kilka najciekawszych przemyśleń, jakie odnotowałem w trakcie lektury. Warto przeczytać, bo koniec końców strategia ma rodowód militarny, a nie biznesowy. 

  • „To, co dzisiaj, w czasach pandemii, dla wielu firm jest nowinką, w armii jako kultura komunikacji stosowane jest od dawna. Ta technologiczna sprawność jest źródłem przewagi na polu walki, ale też zapewnia wojsku zwinność operacyjną. Warto jednak dodać, że sama technologia to za mało. Aby być przygotowanym na sytuacje kryzysowe, potrzeba sprawności w trzech, nieco mniej technologicznych, choć z technologią związanych, obszarach: przywództwa, komunikacji i rozpoznania środowiska operacyjnego”.

  • „Jeszcze w czasie służby w Iraku i Afganistanie przyswoiłem sobie podejście do przywództwa określane mianem mission command, czyli po polsku dowodzenie przez cele. To wymiar przywództwa, który moim zdaniem ma szczególne znaczenie dla zwinnej, a jednocześnie spójnej strategicznie organizacji działające w dynamicznym środowisku zmiany. Polega ono na tym, że lider wyznacza jedynie kierunek działań i cel, efekt, jaki chce uzyskać. Natomiast jego realizacja, forma, pozostaje w gestii jego podwładnych. Choć nowe technologie pozwalają śledzić w czasie rzeczywistym ruch każdego żołnierza, co rodzi pokusę mikrozarządzania, lider powinien tę pokusę odrzucić i powierzyć sposób realizacji zadań swoim podwładnym, powinien zaufać. Dzięki temu wzbudzi ich zaangażowanie i uzyska kreatywne podejście do rozwiązywania problemów. Pruski dryl takiego  efektu nigdy nie da, dlatego słusznie powoli odchodzi do lamusa”.

  • „Często więc, myśląc o współczesnym środowisku operacyjnym, przypominam sobie słowa rzymskiego cesarza i myśliciela Marka Aureliusza: „Wszystko, co słyszymy, jest opinią, nie faktem. Wszystko, co widzimy, jest punktem widzenia, nie prawdą”. W moim odczuciu zalew informacji powoduje, że nie dostrzegamy najważniejszych spraw”.

  • „Radziłbym jednak patrzeć na otoczenie biznesowe bardzo szeroko. Nawet jeśli firma działa w jednym obszarze technologicznym, jeśli dostarcza jakąś wyspecjalizowaną usługę, powinna spoglądać na swoje otoczenie szerzej, nawet globalnie, ponieważ w efekcie kompresji czasu (wszystko jest na już) i globalizacji środowisko, w którym działamy, jest siecią globalnych połączeń, których istnienia często sobie nie uświadamiamy. I tak działania o charakterze militarnym na zachodnim Pacyfiku wpływają na liczbę statków przepływających codziennie przez cieśninę Malakka, łączącą Pacyfik z Oceanem Indyjskim, co z kolei przekłada się na zmniejszenie dostaw towarów do Europy i Polski, a w efekcie na bezpieczeństwo i biznes”.

  • „Walka o dane staje się naturalnym polem bitwy, także w biznesie. Uważam, że jeśli biznes nie zadba o ochronę swoich danych i swojej łączności, tymi danymi w pewnym momencie zacznie zarządzać ktoś inny”.

  • „Warto zwrócić uwagę na jeszcze jeden wątek, a mianowicie na rozróżnienie pomiędzy cyberbezpieczeństwem a bezpieczeństwem informacyjnym. Nigdy wcześniej nie uświadamialiśmy sobie tak wyraźnie, że to zdecydowanie odrębne zagadnienia. Także w biznesie zrozumienie różnicy staje się, mam wrażenie, coraz większe. Wielu organizacjom wydaje się, że zabezpieczenie systemów informatycznych przed różnego rodzaju włamaniami wystarcza, żeby chronić cenne dane. Nie wystarcza. Jeśli ktoś ma szczelne systemy informatyczne, wcale nie oznacza to, że jest odporny na propagandę czy inne działania dezinformacyjne”.

  • „Pojawiło się wiele głosów mówiących, że po pandemii nic nie będzie już takie jak dawniej. John Allen, emerytowany czterogwiazdkowy generał i prezes Brookings Institution, wyraził niedawno opinię, że historię napiszą zwycięzcy COVID19. Mam wątpliwości, czy tak będzie rzeczywiście.  Wydaje mi się bowiem, że wyzwania związane z pandemią, które tak nas obecnie pochłaniają, odwracają naszą uwagę od rzeczywistych długoterminowych trendów i niepotrzebnie odwodzą organizacje od realizowania długoterminowych celów strategicznych. Parafrazując wypowiedź Allena, mam wrażenie, że historię napiszą ci, którzy mimo pandemii nie utracili z oczu swoich strategicznych celów”.

  • „Żeby nie działać impulsywnie, czy reaktywnie każdy przywódca musi dostrzegać bardzo złożone procesy, o których wspomniałem, takie jak demografia, urbanizacja, postęp technologiczny czy zmiany klimatyczne. Nie może tylko gonić za nowinkami, robotyzacją platform, automatyzacją procesów czy sztuczną inteligencją. Jestem gorącym zwolennikiem tych technologii, ale uważam jednocześnie, że niekiedy bardziej od nich współczesnym liderom potrzebna jest refleksja i dotyczy to zarówno armii, jak i biznesu. Generał Omar N. Bradley, pierwszy Przewodniczący Komitetu Wojskowego NATO mawiał, by w życiu zawsze wyznaczać kurs według gwiazd, nie według świateł każdego statku, który nas mija. Wtedy zmierzamy w dobrym kierunku, a nie reagujemy na rozpraszające uwagę bodźce codzienności”.

Czytaj więcej

 

2. „Zmęczenie i niepewność to dziś towarzysz menedżerów” – Aleksandra Sobczak, Wyborcza.pl

„Jakie zachowania firm w kryzysie pandemicznym są mądre? Co zrobić, żeby firma funkcjonowała prawidłowo? “Jednym ze sposobów jest adaptacja – tak jak z suknią panny młodej – coś nowego, coś starego, coś dziwnego, coś pożyczonego, czyli trochę tniemy koszty, a trochę eksperymentujemy” – mówi prof. Krzysztof Obłój, który od wybuchu pandemii bada nastroje wśród szefów polskich firm”.

Komentarz: każdy właściwie wywiad z prof. Krzysztofem Obłójem nadaje się w całości do cytowania. Podrzucam jedną z najciekawszych wypowiedzi dot. innowacji, a po resztę odsyłam do lektury wywiadu. 😊

„Czy innowacyjność to jest dobra postawa w takim kryzysie, jaki teraz mamy?

„Innowacja nigdy nie jest bardzo dobrą postawą, dlatego że bliźniakiem innowacji jest ryzyko. Wprowadzanie jakichkolwiek innowacji oznacza dodatkowe ryzyka. Teraz pytanie, czy firma ma na to apetyt, czy się decyduje? To, co widzimy – obojętnie, czy są to hitechy, czy Netflixy, czy coś innego – to jest ta nieliczna populacja firm, która przeżyła innowację. Bo większość innowatorów kończy tam, gdzie powinni skończyć, na cmentarzach biznesowych.

Natomiast to, co jest korzystne, to to, że na ich innowacjach korzystamy my wszyscy. Mówiąc brutalnie, koszty innowacji, czy bycia innowacyjnym ponosi innowator, a zyski z tego ma całe społeczeństwo. Więc w tej chwili jest tego mniej, dlatego że firmy nie chcą – oprócz ryzyk, które stworzyła pandemia – podejmować ryzyk dodatkowych. Po prostu i zwyczajnie”.

Czytaj więcej

 

Marketing

„Brands I wish I made” – materia.st, Facebook

„Odcinek drugi, czyli rozkładamy marki o ciekawej komunikacji na części pierwsze. Tym razem kanadyjskie studio projektowe Metalab, czyli jak opowiedzieć o sobie prosto, szczerze, a do tego pokazać, że społeczną odpowiedzialność biznesu da się zakomunikować bez virtue signallingu”

Komentarz: ciekawa mini analiza komunikacji marketingowej marki kanadyjskiego studia projektowego Metalab, popełniona przez agencję Materia.st. Polecam rzucić okiem. 

Czytaj więcej

 

MŚP & Startupy

Why do startups fail? This Harvard professor blames the ‘speed trap’” – Tom Eisenmann, Fast Company

„Expanding at an unsustainable pace is one of the primary reasons why startups go out of business, writes Harvard Business School professor Tom Eisenmann”.

Komentarz: średnio przemawia do mnie koncepcja “speed trap”, jako mechanizmu odpowiadającego za większość startupowych porażek. Być może dlatego, że w artykule jest podany tylko 1 konkretny przykład takiej sytuacji (Fab.com), a dla mnie to trochę mało. By lepiej zrozumieć koncepcję autora pewnie musiałbym przeczytać jego książkę „Why Startups Fail. A NEW ROADMAP FOR ENTREPRENEURIAL SUCCESS”.

Jak uniknąć lub bezpiecznie przejść przez pułapkę prędkości? Mówiąc prościej, musisz znać ograniczenia prędkości i przestrzegać ich. Przed wejściem na Gas przedsiębiorca powinien zadać dwa zestawy pytań.

Po pierwsze, czy przedsięwzięcie jest naprawdę gotowe do skalowania biznesu? W szczególności, czy jest dopasowane do rynku produktowego – to znaczy, czy jego produkt spełnia potrzeby rynku – i czy ma jasną ścieżkę do rentowności? Czy przedsięwzięcie może utrzymać rynek produktów w miarę wzrostu? Czy rynek docelowy jest wystarczająco duży, aby wspierać ekspansję? Czy przedsięwzięcie ma wystarczająco wysoką marżę zysku, aby wytrzymać spadek ceny / kosztów, gdy rywale wkraczają, a nowi klienci stają się trudniejsi do przyciągnięcia?

Po drugie, czy przedsięwzięcie będzie w stanie się skalować? W szczególności, czy przedsięwzięcie może uzyskać dostęp do zasobów ludzkich i kapitałowych wymaganych do szybkiego rozwoju? Czy może zatrudniać i szkolić dużą liczbę nowych pracowników? I czy, aby skoordynować wysiłki, może zatrudnić odpowiednich menedżerów specjalistów? Czy rynki kapitałowe będą otwarte dla biznesu, gdy firma będzie musiała sfinansować dalszą ekspansję? To jest prawdziwe zagrożenie: w całych sektorach przemysłu mogą wystąpić nagłe i długotrwałe spadki nastrojów inwestorów, tak jak w przypadku czystych technologii od 2011 r. W okresie suszy finansowej nawet zdrowe firmy mogą mieć trudności ze zdobyciem kapitału.

Czytaj więcej

 

Technologia & Innowacje

„Polak w pracach nad sztuczną inteligencją zawstydza Google’a i Microsoft” – Paweł Szygulski, WNP.pl

„Jesteśmy pionierami tzw. neuro-symbolicznej sztucznej inteligencji, która pozwala na naukę z danych i wnioskowanie z wykorzystaniem wiedzy – mówi Michał Wroczyński, prezes start-upu Samurai Labs. I zapewnia, że udało mu się stworzyć narzędzie, które przewyższa rozwiązania Google’a i Microsoftu”.

Komentarz: Samurai Labs to start-up, który pracuje nad rozwiązaniem technologicznym mającym zapobiegać przemocy w internecie, włącznie z próbami samobójczymi i przestępstwami pedofilskimi. Kibicuję z całego serca!

Czytaj więcej

 

Covid-19 i jego konsekwencje


Eduhacker

1. Warto przeczytać

Nowość na mojej liście zakupowej. Pewnie warto byłoby przeczytać, podobnie jak poprzednią pozycję autora („They ask, you answer”). 😊

Link do książki

2. Warto pobrać

3. Warto posłuchać


4. Warto obejrzeć


5. Warto wziąć udział

Najnowsze wydarzenia w kalendarzu:

Otwarty kalendarz marketingowo-strategiczny (Google):

 

Marketingowe targowisko próżności

1. Cytat/Mem tygodnia


2. Video tygodnia

 

Ostatnie słowo skazańca

Na dzisiaj wystarczy. Kolejne wydanie newslettera już w najbliższy wtorek. Jeżeli nie chcesz go przegapić, dołącz do grona subskrybentów. Będę też wdzięczny za udostępnienie newslettera znajomym w swojej sieci. Z góry dziękuję. 

 

Logo Jacek Lipski
Jacek Lipski

Jacek Lipski

Marketer z ponad 16 letnim doświadczeniem. Od grudnia 2015 r. działa pod marką B&L Consulting jako niezależny konsultant i szkoleniowiec w obszarze strategii marketingowych dla MŚP i startupów. Doświadczenie zdobywał również w lubelskiej agencji reklamowej Vena Art oraz w korporacyjnych działach marketingu i komunikacji w Warszawie i Gliwicach. Wykładowca na UMCS Lublin oraz WSB w Chorzowie, Gdańsku i Opolu.