Notki strategiczne #31 – newsletter o strategii, marketingu, MŚP oraz startupach

Data wpisu13 kwietnia 2021 Ilość komentarzy0

Trendy w tech biznesie. Brand purpose. Dlaczego założyciel Dollar Shave Club nie wierzy już w DTC. Przyszłość innowacji związanych z AI. Po więcej zapraszam do lektury najnowszego wydania newslettera.

 

Notki strategiczne – spis treści wydania

  • Strategia:  trendy w tech biznesie 2021-2022.
  • Marketing: brand purpose, czyli wewnętrzny napęd Twojej marki.
  • MŚP&Startupy: dlaczego współzałożyciel Dollar Shave Club Michael Dubin już nie wierzy w DTC.
  • Technologia&Innowacje: przyszłość innowacji AI jest ekscytująca.
  • Pozostałe stałe sekcje tematyczne: Eduhacker (czyli co branżowego warto przeczytać, pobrać, posłuchać i obejrzeć, wypróbować, a także w jakich wydarzeniach warto wziąć udział (w formie otwartego kalendarza Google), Marketingowe targowisko próżności (cytat/mem tygodnia, wywiad tygodnia i video tygodnia).

Uwaga: jeżeli interesuje Cię strategia oraz marketing to – oprócz subskrypcji newsletterazapraszam do dołączenia do zamkniętej grupy na Facebooku, którą prowadzę razem z Pawłem Krzemińskim.

 

Strategia

„Trendy w tech biznesie 2021-2022 r.” – blog Karola Zielinskiego

„Ubiegły rok był dość – nazwijmy to – ciekawy. W wyniku światowej pandemii, byliśmy świadkami wielu przetasowań w gospodarce. Wiele firm straciło, cześć biznesów zyskało. I trudno oprzeć się wrażeniu, że ci, którzy na pandemii i zmianach z niej wynikających skorzystali, dalej będą rosnąć w bardzo przyzwoitym tempie”.

Komentarz: Micro-marketplace lub inaczej niche marketplace. PetTech lub inaczej PeTech, AnimalTech. EduTech lub inaczej EdTech. Usługi subskrypcyjne, nie tylko SaaS. Bezpieczeństwo, cybersecurity, ale również AML, antifraud. Fintech. Blockchain. Cryptocurrency. Omnichannel experience. Big data analytics, management, data visualisation. BiTech. Voice. Warto przeczytać, dlaczego Karol Zielinskie (PayLane) umieścił je w swoim zestawieniu).

Czytaj więcej

 

Marketing

„Brand purpuse, czyli wewnętrzny napęd Twojej marki” – blog Macieja Sznitowskiego

„Nawet jeśli marketing jest Ci obcy, to zapewne kojarzysz te dwa słowa: misja i wizja. Wiele osób kojarzy je ze strategią marki i (niestety i niesłusznie) wiele osób sprowadza strategię marki właśnie do tych dwóch elementów”.

Komentarz: chyba jeden z najlepszych tekstów, jakie czytałem, wyjaśniających czym jest brand purpose i dlaczego jest tak ważny w dzisiejszych czasach (zwróćcie uwagę na to co o tzw. „conscious capitalism” mówi założyciel Dollar Shave Club, link w części MŚP&Startupy). Parę najciekawszych spostrzeżeń do zapamiętania poniżej. 

„Znajdź wartościową odpowiedź na pytanie Dlaczego to co robimy jest ważne? a potem spróbuj ją ubrać w proste słowa”.

„Brand purpose jest bardzo ważnym elementem utrzymania spójności marki – jest tzw. gwiazdą polarną, która pozwala nie zgubić się podczas różnych sztormów i sprawia, że marka zachowuje swój charakter, nawet gdy intensywnie się rozwija”. 

Czytaj więcej

 

MŚP & Startupy

Dlaczego współzałożyciel Dollar Shave Club Michael Dubin już nie wierzy w DTC” – Inc.com

Dubin mówi, że świat startupów zmienił się, od czasu, gdy 10 lat temu wprowadzał swoją markę męskiej pielęgnacji.

Komentarz: model D2C sam w sobie nie tworzy obecnie przewagi konkurencyjnej. W dzisiejszych czasach jest znacznie łatwiej niż kiedyś uruchomić startup, natomiast znacznie trudniej odnieść z nim sukces. Biznes będzie dążył do powrotu do pracy w biurach, a nie tylko pracy zdalnej. Tzw. „Conscious capitalism to przyszłość biznesu w USA. To tak w telegraficznym skrócie, po szczegóły zajrzyjcie proszę do tekstu na Inc.com.

Czytaj więcej

 

Technologia & Innowacje

„Przyszłość innowacji AI jest ekscytująca” – Dev Patel

Po szybkim rozwoju w ciągu ostatnich kilku lat, sztuczna inteligencja stała się jednym z NAJWIĘKSZYCH priorytetów przedsiębiorstw”.

Komentarz: jak dla mnie to poniższy wykres ze Statisty jest najlepszą motywacją do przeczytania artykułu. 😊

Źródło: blog Forbes.com

Czytaj więcej

 

Covid-19 i jego konsekwencje

„Polskie firmy świetnie radzą sobie z pandemią” – Piotr Mazurkiewicz, rp.pl

„Pod względem wymuszonej likwidacji działalności i zwolnień pracowników biznes nad Wisłą wypada lepiej niż światowa średnia – wynika z badania FB, Banku Światowego i OECD”.

Komentarz: najciekawsze dane z artykułu poniżej, natomiast w hurraoptymizm bym chyba nie popadał. Są branże w Polsce, gdzie sytuacja jest dramatyczna (hair&beauty, Horeca), a też trzeba wziąć pod uwagę że korzystając z tarczy pomocowych wiele podmiotów musiało utrzymać aktualny stan zatrudnienia. Moim zdaniem dopiero pod koniec 2021 r. będzie można próbować oceniać, jak polski biznes faktycznie poradził sobie ze skutkami pandemii. Rozwój e-commerce jest faktycznie imponujący, co nie zmienia jednak faktu iż wiele tradycyjnych biznesów nie da się przenieść do Internetu.

  • 84 proc. polskich firm deklaruje, iż nadal prowadzi działalność, co jest wynikiem o 8 pkt proc. wyższym od światowej średniej.

  • Spadek sprzedaży wskazało 57 proc. polskich firm przy średniej światowej 55 proc.

  • Zwolnienia pracowników zadeklarowało tylko 13 proc. firm, podczas gdy na świecie odsetek był ponad dwukrotnie wyższy.

  • 36 proc. firm spodziewa się zmniejszonego popytu w nadchodzących miesiącach, a 13 proc. obawia się też problemów z płynnością finansową.

  • W 2020 r. wskutek lockdownu branża hair&beauty straciła ponad 7 mld zł.

  • Według szacunków sprzed kilku lat rynek e-commerce w Polsce w 2020 r. miał osiągnąć wartość 70 mld zł, ale w wyniku pandemii i powszechnego przeniesienia aktywności zakupowej do Internetu jego wartość przebiła 100 mld zł.

Czytaj więcej

 

Eduhacker

1. Warto przeczytać

„Od pokoleń wszystko wokół nas rośnie wykładniczo – liczba ludności, ilość pieniędzy, światowy PKB, zużycie energii, wydobycie metali, produkcja żywności i szereg innych wskaźników, cieszących oko ekonomistów. Wyeliminowaliśmy z naszego świata niewolnictwo i pańszczyznę, zastępując je demokracją, wolnością osobistą i prawami człowieka. Żyjemy w sposób, którego mogliby nam zazdrościć książęta i imperatorzy z minionych wieków.

Mamy naturalną tendencję do wyobrażania sobie, że przyszłość będzie kontynuacją tego, co się działo w przeszłości. Cóż – wiele wskazuje na to, że taką kontynuacją nie będzie, w każdym razie nie dla naszego pokolenia. Sposób, w jaki żyjemy i jakie wartości wyznajemy, zmieni się bowiem w najbliższych dekadach nie do poznania, a czy na lepsze, czy na gorsze, zdecydują o tym decyzje, które podejmiemy (lub nie podejmiemy) w najbliższych latach.

W języku angielskim funkcjonuje powiedzenie „ignorować słonia w pokoju”, dotyczące bijących w oczy tematów i spraw, które jednak są trudne i nieprzyjemne, więc są ignorowane, a ich poruszanie jest źle widziane. To jest książka o takim słoniu, a nawet o całym ich stadzie”

To krótki opis okładkowy książki „Świat na rozdrożu” Marcina Popkiewicza. Znalazłem ją zupełnie przypadkowo w moim Legimi i przyznam, że od czasów „Świata Schrodingera. Kroniki nieprzewidywalnej przyszłości” Pawła Motyla nie czytałem nic równie dobrego w temacie megatrendów. Książka jest wprawdzie z 2015 r., natomiast moim zdaniem w ogóle nie straciła na aktualności. Bardziej szczegółową opinię napiszę, jak tylko skończę czytać.

Link do książki

2. Warto pobrać

3. Warto przejrzeć

4. Warto posłuchać

5. Warto zasubskrybować 

  • Narzędzia wzrostu – Mateusz Wyciślik, Growth Tools.


  • Generalista – raporty z rynku, cotygodniowe spotkania informacyjne, pomysły na start, wywiady z ekspertami i ekskluzywna społeczność; The Generalist.


6. Warto obejrzeć

 

7. Warto wziąć udział

Najnowsze wydarzenia w kalendarzu:

Otwarty kalendarz marketingowo-strategiczny (Google):

 

Marketingowe targowisko próżności

1. Cytat/Mem tygodnia

2. Wywiad tygodnia


3. Video tygodnia

 

Ostatnie słowo skazańca

Na dzisiaj wystarczy. Kolejne wydanie newslettera już w najbliższy wtorek. Jeżeli nie chcesz go przegapić, dołącz do grona subskrybentów. Będę też wdzięczny za udostępnienie newslettera znajomym w swojej sieci. Z góry dziękuję. 

 

Logo Jacek Lipski
Jacek Lipski

Jacek Lipski

Marketer z ponad 16 letnim doświadczeniem. Od grudnia 2015 r. działa pod marką B&L Consulting jako niezależny konsultant i szkoleniowiec w obszarze strategii marketingowych dla MŚP i startupów. Doświadczenie zdobywał również w lubelskiej agencji reklamowej Vena Art oraz w korporacyjnych działach marketingu i komunikacji w Warszawie i Gliwicach. Wykładowca na UMCS Lublin oraz WSB w Chorzowie, Gdańsku i Opolu.