Notki strategiczne #30 – newsletter o strategii, marketingu, MŚP oraz startupach

Data wpisu6 kwietnia 2021 Ilość komentarzy0

Zmiana fundamentów biznesowych. Czego stratedzy mogą nauczyć się od Sartre’a. Jak wejść na rynki zagraniczne ze swoim brandem. Rzucił korporację, założył startu-up, wrócił do niej z płaczem. Po więcej zapraszam do nowego wydania newslettera.

 

Notki strategiczne – spis treści wydania

  • Strategia: fundamenty biznesów zmieniają się dzisiaj tak szybko jak nigdy – kluczowe wyzwania firm. What Strategists Can Learn from Sartre.
  • Marketing: marketing w czasie lockdownu – jak zmieniła się branża w ciągu ostatnich 365 dni. Budowanie marki globalnej, czyli jak wejść na rynki zagraniczne ze swoim brandem.
  • MŚP&Startupy: rzucił korporację, założył start-up, wrócił do niej z płaczem.
  • Technologia&Innowacje: Microsoft rozważa przejęcie Discorda.
  • Pozostałe stałe sekcje tematyczne: Eduhacker (czyli co branżowego warto przeczytać, pobrać, posłuchać i obejrzeć, wypróbować, a także w jakich wydarzeniach warto wziąć udział (w formie otwartego kalendarza Google), Marketingowe targowisko próżności (cytat/mem tygodnia, video tygodnia).

Uwaga: jeżeli interesuje Cię strategia oraz marketing to – oprócz subskrypcji newsletterazapraszam do dołączenia do zamkniętej grupy na Facebooku, którą prowadzę razem z Pawłem Krzemińskim.

 

Strategia

1. “Fundamenty biznesów zmieniają się dzisiaj tak szybko jak nigdy. Oto kluczowe wyzwania dla firm” – Business Insider Polska

„Pandemia znacznie przyspieszyła na świecie cyfrową transformację – dzisiaj już jasne jest, że firmy muszą się fundamentalnie zmienić albo zwyczajnie nie poradzą sobie nie tylko w przyszłości, ale i teraźniejszości. Ze wzrostem znaczenia technologii wiąże się jednak szereg trendów i wyzwań dla firm, nie zawsze oczywistych. Dla Business Insider Polska eksperci wskazują, z czym biznesowi przyjdzie się zmierzyć – i gdzie upatrywać szans na wyprzedzenie konkurencji – w kontekście cyfrowej transformacji”.

Komentarz: kilka najciekawszych wypowiedzi z artykułu, do zapamiętania:

  • „Klasyczna funkcja IT razem z nowymi rozwiązaniami płynnie przechodzi do komórek biznesowych i nic nie jest w stanie zatrzymać tego procesu. Im bardziej zaawansowane technologie cyfrowe wykorzystujemy, tym więcej kompetencji IT znajdziemy po stronie biznesu, a rola IT z posiadacza rozwiązań zmienia się na dostawcę infrastruktury i koordynatora rozproszonej organizacji” – ciekawe zjawisko, bo bardzo podobny fenomen jest dostrzegany jeżeli chodzi o marketing.

  • „Pandemia skierowała zainteresowanie inwestorów i konsumentów na kwestie związane z ESG, czyli środowiskiem naturalnym, społeczeństwem i ładem korporacyjnym. W związku z unijnymi przepisami wkrótce już nie tylko największe podmioty giełdowe, ale znacznie więcej firm będzie musiało przekazywać swoim interesariuszom dane niefinansowe” globalny trend transparentności (vide: Glass Box Brands) zatacza coraz szersze kręgi. Obowiązek prawny oznacza narzucenie pewnych standardów, a nie ograniczanie się do dobrej woli firm.

  • „Będzie rósł trend przywództwa empatycznego, w którym to człowiek jest rzeczywiście w centrum. CEO to już chief engagement officer, aby stwarzać warunki do angażowania, motywowania na odległość; trend odpowiedzialnego i zrównoważonego biznesu pociągnie za sobą dalszą dbałość o pracowników – ich zdrowie, wellbeing (zdrowy sen, dietę, ruch, równowagę emocjonalną)” ciekawe jest to, że pandemia wywoła dyskusję o zjawisku, które wcale nie jest czymś nowym (dbanie o pracowników?). Mam wrażenie, że po prostu wiele dużych korporacji odkryło, że o wiele trudniej zarządza się zespołami pracującymi zdalnie (co jest faktem). Trochę trudno mi sobie wyobrazić kierowanie jakimkolwiek zespołem bez empatii, więc termin „przywództwo empatyczne” jest dla mnie trochę buzzwordem.

Czytaj więcej

 

2. “Czego stratedzy mogą się nauczyć od Sartre’a” – James Ogilvy, Strategy-Business.com

„W świecie, w którym przewaga konkurencyjna jest niepewna, ustalanie strategii musi stać się ćwiczeniem egzystencjalnym”.

Komentarz: The Unpredictable Economy – chyba najlepsze, zaczerpnięte z tekstu, określenie świata w którym obecnie żyjemy. Jak to rozumieć?

Stara gospodarka produkcyjna była przewidywalna, ponieważ działała w sferze konieczności; produkowała dobra i usługi, których ludzie potrzebowali, a te były względnie stabilne. Nowa ekonomia gra w sferze wolności; produkuje towary i usługi dla klienta, który nie jest związany potrzebami. Stara gospodarka wymagała strategii opracowanych przez inżynierów, którzy potrafiliby dokonywać obliczeń zgodnie z niezbędnymi prawami. Nowa ekonomia wymaga strategii stworzonych przez egzystencjalistów, którzy rozumieją wolność. Co najważniejsze, stara gospodarka działała w normalnym tempie, w zegarowym czasie produkcji przemysłowej. Nowa ekonomia chwieje się do przodu i wstecz, w jakimś nowym rodzaju czasu, którego ponownie oczekiwali filozofowie egzystencjalni.

Czytaj więcej

 

Marketing

1. “Marketing w czasie lockdownu. Jak zmieniła się branża w ciągu ostatnich 365 dni?” – Piotr Nogal, Marketing przy Kawie

„Rok temu w marcu w całej Polsce został wprowadzony lockdown. Na 14 dni… Wszystkie branże musiały dostosować się do nowej, niełatwej rzeczywistości. Jak radzą sobie marketingowcy? Jakie zmiany musieli wprowadzić do swoich modeli pracy?”

Komentarz: rzeczy, które odnotowałem, w trakcie lektury tekstu:

  • Prawo Tellisa & Tellisa – „marki które zwiększają aktywność reklamową w trakcie recesji, osiągają większą sprzedaż w czasie tego spowolnienia lub po nim”. 
  • Marki DNVB (digitally native vertical brands) – „ich DNA jest nierozerwalnie związane z internetem”. 
  • 3E każdej marki – exposure, engagement, empathy.

Czytaj więcej

 

2. Nie bój się myśleć o podboju świata! Budowanie marki globalnej, czyli jak wejść na rynki zagraniczne ze swoim brandem” – Marta Wujek, Marketing i Biznes

„Ekspansja międzynarodowa to naturalny kierunek rozwoju w wielu branżach, zwłaszcza w czasach, w których odległości już dawno przestały mieć znaczenie. Wielu przedsiębiorców marzy o tym, by firma przez nich tworzona odniosła sukces globalny, jednocześnie mierząc się ze strachem przed nieznanym, porażką, tym czy finansowo i mentalnie podołają wyzwaniom. O to, od czego należy zacząć, jakich błędów unikać i na czym się skupić myśląc o podboju innych rynków, zapytaliśmy czworo ekspertów”.

Komentarz: świetny artykuł dla wszystkich przedsiębiorców zainteresowanych internacjonalizacją swoich biznesów. Mnóstwo konkretów, więc nie będę spojlerował i odbierał przyjemności lektury. Na pewno warto zwrócić uwagę na rzecz, która często jest pomijana w planach podbijania nowych rynków, tj. różnice kulturowe. Nawet żyjąc w zglobalizowanym świecie nie oznacza to, że każdy rynek wygląda podobnie. Poniżej przykład historii Prowly z rynku hiszpańskiego, przytaczany przez Edytę Kowal.

„Był taki moment, kiedy zastanawialiśmy się nad wejściem na rynek hiszpański. Po głębszej analizie konkurencji, kilku wyjazdach, wielu spotkaniach z przedstawicielami branży, zrezygnowaliśmy. Dlaczego? Hiszpania zaskoczyła nas tym, jak bardzo przypomina rynek polski, ale… sprzed kilkunastu lat. PR-owcy i dziennikarze kładą tam duży nacisk na bezpośrednie relacje – wspólna kawa w ciągu dnia, to dobra okazja do przegadania najważniejszych tematów i szansa na publikację. Mało kto traci tam czas na mejle – kiedy tego potrzebuje, chwyta za telefon i umawia się na mieście, a w raport dla klienta wpisuje głównie publikacje w prasie, nie w Internecie, bo te mają tam ciągle większe poważanie. Taki krajobraz uświadomił nam jedno – może i Hiszpania to rynek z olbrzymim potencjałem, bo w końcu zmierzy się z powszechną digitalizacją, ale wymaga to olbrzymich nakładów pracy i edukacji rynku. Mimo że doskonale wiedzieliśmy, jak tego dokonać, bo przecież zrobiliśmy to w Polsce, to koszty okazały się na tamten czas być zbyt wysokie. Żeby zaistnieć w Hiszpanii, musielibyśmy mieć tam swoich ludzi, którzy zbudowaliby długofalowe relacje, poza tym nasz content marketing musiałby być hiszpańskojęzyczny i jak każdy content marketing zwróciłby się dopiero w dłuższej perspektywie czasu. A my go wtedy nie mieliśmy”.

Czytaj więcej

 

MŚP&Startupy

“Rzucił korporację, założył start-up, wrócił do niej z płaczem” – Szymon Janiak

„Popularnością cieszą się wciąż kolejne historie przedstawiające osoby, które rzuciły pracę w korporacji, założyły własny start-up i osiągnęły sukces. Statystycznie jest to jednak dość niewielki odsetek – reszta kończy na skraju depresji i wraca z podwiniętym ogonem do pracodawcy, by zacząć spłacać długi”.

Komentarz: warto przeczytać ten artykuł, zwłaszcza jeżeli myślicie o odejściu z korporacji i założeniu własnej firmy. Niekoniecznie musi być to startup, bo ten mechanizm o który pisze autor jest analogiczny dla każdej nowej działalności. W korpo jesteś trybikiem w maszynie, natomiast we własnej firmie „sterem, żeglarzem i okrętem”.

Czytaj więcej

 

Technologia & Innowacje

“Microsoft rozważa ciekawą akwizycje. Po co gigantowi Discord?” – Interaktywnie.com

„Microsoft jest w trakcie rozmów na temat akwizycji Discorda, platformy skupiającej społeczność zaangażowaną wokół gier wideo”.

Komentarz: chodzi przede wszystkim o pozyskanie kolejnej społeczności, o które swój wzrost biznesowy opierają giganci technologiczni. Discord to przecież duża społeczność, przede wszystkim gamingowa (Generacja Z). Ruch Microsoftu wydaje się być więc kontynuacją strategii akwizycji, w ramach której wcześniej gigant nabył Linkedina i GitHuba, a także prowadził rozmowy w sprawie przejęcia Tik Toka oraz Pinteresta.

Czytaj więcej

 

Eduhacker

1. Warto przeczytać

Od poprzedniego newslettera jeszcze nie skończyłem żadnej lektury, natomiast – jak to mam w zwyczaju – zacząłem już się zastanawiać nad kolejną. “Dajcie im popływać” jest autobiografią Yvona Chouinarda (twórca marki Patagonia) oraz wykładem dot. jego nietypowych metod zarządzania. Książka ląduje na mojej liście czytelniczej. Ktoś z Was może ją czytał? Dacie znać czy warto?

Link do książki

 

2. Warto pobrać

3. Warto przejrzeć

Źródło: Public.flourish.Studio

 

4. Warto posłuchać

 

5. Warto obejrzeć

 

6. Warto wziąć udział

Najnowsze wydarzenia w kalendarzu:

  • Webinar “Marketing i sprzedaż w firmach B2B” – seminarium online odbędzie w poniedziałek (19 kwietnia) w godzinach 10:00 – 11:30. Spotkanie poprowadzą Wojciech Telenga i Igor Bielobradek. Organizator: Deloitte.

  • Wydarzenie online “Biznes i marketing” odbędzie się w sobotę (10 kwietnia) w godzinach 10:00 – 13:00. Organizatorzy: Digital Dragons Academy i Park Technologiczny.

  • Wydarzenie online “EU-Startups Summit 2021” rozpocznie się w środę (28 kwietnia) o godzinie 10:30 i trwać będzie do piątku (30 kwietnia) do godziny 17:00. Organizatorem wydarzenia jest EU-Startups.

  • Bezpłatne wydarzenie online “Humantech Meetings: Nowe Technologie a Stare i Nowe Zmysły Człowieka” – odbędzie się w czwartek (15 kwietnia) w godzinach 18:00 – 21:00. Prelegenci: prof. David Eagelman z Uniwersytetu Stanforda, prof. Piotr Winkielman z Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Diego, prof. Wodzisław Duch (UMK, Toruń) oraz Przemysław Kuśmierek (CEO Migam). Organizator: HumanTech Meetings.

  • “C9-MediHUB” – na stronie medihub.umed.pl dostępne są trzy wydarzenia w kwietniu (8, 9 i 23) na następujące tematy: Struktura Udziałowa, Prawo dla Start-Upów, UX – Badanie rynku i Analiza klienta. Organizator: Centrum Innowacji i Transferu Technologii.

Otwarty kalendarz marketingowo-strategiczny (Google):

 

Marketingowe targowisko próżności

1. Cytat/Mem Tygodnia

 

2. Wywiad Tygodnia

 

3. Video Tygodnia

Stare (2016), ale dopiero odkryłem, więc podrzucam. 😊

 

Ostatnie słowo skazańca

Na dzisiaj wystarczy. Kolejne wydanie newslettera już w najbliższy wtorek. Jeżeli nie chcesz go przegapić, dołącz do grona subskrybentów. Będę też wdzięczny za udostępnienie newslettera znajomym w swojej sieci. Z góry dziękuję. 

 

Logo Jacek Lipski
Jacek Lipski

Jacek Lipski

Marketer z ponad 16 letnim doświadczeniem. Od grudnia 2015 r. działa pod marką B&L Consulting jako niezależny konsultant i szkoleniowiec w obszarze strategii marketingowych dla MŚP i startupów. Doświadczenie zdobywał również w lubelskiej agencji reklamowej Vena Art oraz w korporacyjnych działach marketingu i komunikacji w Warszawie i Gliwicach. Wykładowca na UMCS Lublin oraz WSB w Chorzowie, Gdańsku i Opolu.