Notki strategiczne #29 – newsletter o strategii, marketingu, MŚP oraz startupach

Data wpisu29 marca 2021 Ilość komentarzy0

Zmiany gospodarcze – szansa dla firm odważnych i elastycznych biznesowo. Firmy nie chcą ściągać produktów z drugiego krańca świata. Marketing jako filozofia działania. In 2020, Two Thirds of Google Searches Ended Without a Click. Po więcej zapraszam do najnowszego wydania newslettera. Tym razem tradycyjnie – we wtorek.

 

Notki strategiczne – spis treści wydania

  • Strategia: zmiany gospodarcze – szansa dla firm odważnych i elastycznych biznesowo, firmy nie chcą ściągać produktów z drugiego końca świata – koniec globalizacji?
  • Marketing: marketing jako filozofia działania.
  • MŚP&Startupy: rusza LiveMarket – polska platforma internetowa do sprzedaży na żywo.
  • Technologia&Innowacje: “In 2020, Two Thirds of Google Searches Ended Without a Click”.
  • Pozostałe stałe sekcje tematyczne: Trendy, COVID-19 i jego konsekwencje, Eduhacker – czyli co branżowego warto przeczytać, pobrać, posłuchać i obejrzeć, wypróbować, a także w jakich wydarzeniach warto wziąć udział (w formie otwartego kalendarza Google), Marketingowe targowisko próżności – cytat/mem tygodnia, video tygodnia.

 

Strategia

1. „Zmiany gospodarcze to szansa dla firm odważnych i elastycznych biznesowo” – blog Redegate.com

„Czym są zmiany gospodarcze? Tego nie trzeba chyba nikomu tłumaczyć. Jeszcze rok temu pewnie pisalibyśmy ten tekst opierając się o dane na temat kryzysu z roku 2008 (albo nawet tego z lat 30. XX wieku) – teraz jednak mamy własny, całkiem dobrze już oswojony. Co jednak oznacza odwaga w biznesie w czasie kryzysu? I czym jest elastyczność? Czy elastyczne podejście oznacza przestawienie się z prowadzenia hotelu na produkcję maseczek? A może prawdziwie elastyczne są restauracje, które prowadzą warsztaty pieczenia pizzy online albo fryzjerzy, którzy dostarczają klientkom zestawy do farbowania włosów w domu?”.

Komentarz: na co zwróciłem uwagę w artykule?

  • „Inteligentny biznes to taki, który elastycznie i odważnie reaguje na zmiany gospodarcze” – kiedyś mówiło się w tym kontekście o firmach z inteligencją marketingową, teraz w świecie postpandemicznym temat wraca ze zdwojoną siłą. 
  • „Elastyczne organizacje są w stanie reagować na nowe czynniki zewnętrzne lub wewnętrzne bez konieczności przerywania pracy, w trakcie wykonywania działań operacyjnych”.
  • „W elastycznym podejściu większe znaczenie niż rozmiar firmy mają kompetencje pracowników” – to prawda, natomiast większa elastyczność z reguły była przypisywana mniejszym firmom i startupom. Nie bez powodu. Trudno zmienić kurs, gdy sterujesz olbrzymim okrętem, np.: takim który obecnie blokuje Kanał Sueski.
  • Nowa wersja macierzy BCG przez firmę konsultingową Roland Berger, odpowiadająca na pytanie jak firmy radzą sobie w czasach pandemii.
  • „Gwiazdy”: przedsiębiorstwa z branży medycznej, dostawcy systemów do szybkich płatności, pracy zdalnej, CRM oraz FMCG.
  • „Tygrysy w klatkach”: przedsiębiorstwa z branży logistycznej, motoryzacyjnej, pożyczkowej.
  • „Potencjalni pacjenci”: firmy działające stosunkowo dobrze, głównie siłą rozpędu, dzięki kontraktom zawartym przed wybuchem pandemii, np.: sektor budowlany.
  • „Pacjenci w stanie ciężkim”: firmy z branży turystycznej i gastronomicznej, częściowo retail (z wyjątkiem FMCG).

Czytaj więcej

 

2. „Firmy już nie chcą ściągać produktów z drugiego końca świata. Czy to koniec globalizacji?” – Michał Pakulniewicz, TransInfo.pl

„Dwie-trzecie firm uważa, iż w ciągu najbliższych trzech lat ich strategia dotycząca łańcuchów dostaw będzie musiała przejść znaczne przemiany, by dostosować się do nowych post-pandemicznych czasów. Taki wniosek wypływa z raportu Capgemini na temat budowania odporności łańcucha dostaw w produktach konsumenckich i handlu detalicznym”.

Komentarz: wspomniany raport powstał „na bazie ankiety przeprowadzonej wśród ponad 400 menedżerów łańcuchów dostaw z firm produkujących dobra konsumpcyjne oraz detalistów z 11 krajów”. Najciekawsze wyniki? 

  • „85 proc. producentów i 88 proc. detalistów przyznało, iż doświadczyli w 2020 r. zakłóceń łańcuchów dostaw”. 
  • „77 proc. firm producenckich i 70 proc. detalistów przyznało, że miało problemy ze stałym monitorowaniem swoich łańcuchów dostaw”. 
  • „66-70 proc. firm miało problemy z planowaniem z powodu braku odpowiednich danych i możliwości monitorowania i reagowania na wahania popytu”. 
  • 72 proc. badanych wskazało, że w wyniku kryzysu pandemicznego „aktywnie inwestują w organizowanie swojej bazy produkcyjnej bardziej regionalnie i lokalnie”.

Warto zwrócić uwagę na ostatnią kwestię. To wprawdzie tylko deklaracje, ale jeżeli się potwierdzą to oznaczać to będzie znaczące zmiany w światowych łańcuchach wartości. Być może w kierunku dywersyfikacji i skracania kanałów dostaw i szukania nowych lokalizacji, położonych bliżej najważniejszych rynków zbytu. Obecny kryzys związany z blokadą Kanału Sueskiego to tylko kolejny argument za wskazanym rozwiązaniem.

Czytaj więcej

 

Marketing

„Marketing jako filozofia działania” – Marek Staniszewski, ICAN

„Legendarny już Peter Drucker, zwany papieżem zarządzania podczas jednej z dyskusji na temat roli marketingu w przedsiębiorstwie wyrazić miał następującą myśl (cyt. za: Wykłady Druckera, W. C. Cohen): Nie ma wątpliwości, że gdyby działalność marketingowa była prowadzona w sposób doskonały, sprzedaż w dosłownym znaczeniu tego słowa byłaby zbędna”.

Komentarz: poniższy cytat jest chyba najlepszą syntezą myśli przewodniej artykułu.

Faktem jest, że zmarły niedawno Wojciech Inglot tworzył z sukcesem międzynarodową markę bez działu marketingu, co jednak nie oznacza, że nie korzystał z marketingu. Cała jego firma była i jest świetnym marketingiemI tak też należy rozumieć marketing – nie jako konkretny dział, stanowiska, wykonywane czynności, ale jako koncepcję, swoistą orientację i postawę. Marketing w tym znaczeniu jest filozofią działania na rynku. Stwierdzenie to wielu wyda się truizmem, ale myślę, że warto tę podstawową prawdę wciąż przypominać…

Marketing stoi w tym przypadku w zupełnej opozycji do sprzedaży. To zupełnie różne podejścia i orientacje. O ile sprzedaż wychodzi w swoim myśleniu od produktu i poszukuje sposobów dotarcia z nim do klientów, by złożyć ofertę i zamknąć transakcję, o tyle marketing rozpoczyna się zawsze od rozpoznania potrzeb klienta. Klient (lub konsument) znajdują się zawsze w centrum uwagi marketingu – jego potrzeby, oczekiwania, przyzwyczajenia, reakcje czy sposób myślenia. W firmie, która właśnie tak rozumie marketing wszystkie podejmowane wysiłki – od tworzenia produktu, poprzez sposoby jego wyróżnienia, dostarczenia, obsługi i serwisu posprzedażowego – skierowane są i skupione na kliencie”.

Niby to wszystko oczywiste oczywistości, natomiast cały czas spotykam się w swojej praktyce zawodowej z ich kompletnym niezrozumieniem. Dla mnie marketing to przede wszystkim „rynkologia”, gdzie ważny jest cały marketing mix, którego ukoronowaniem jest zbudowana marka. Nie ma dla mnie większego znaczenia, czy zajmuje się tym osobny dział, czy też te obszary są podzielone na kilka jednostek. Ważniejsza jest orientacja marketingowa, myślenie marketingowe – czyli myślenie perspektywą klienta. Z tego względu ograniczanie roli marketingu w organizacji do kwestii komunikacji jest zazwyczaj nieporozumieniem. Przykładowo – jeżeli produkt nie powstał w oparciu o potrzeby klienta, cena przekracza jego możliwości płatnicze, kanał dystrybucji nie zapewnia wygodnego nabycia, kiepski „support” przekłada się na słabe „Customer Experience”, to nawet najlepsza komunikacja na świecie nie pomoże.

Czytaj więcej

 

MŚP&Startupy

„Wkrótce rusza LiveMarket – polska platforma internetowa do sprzedaży na żywo” – Katarzyna Mokrzycka, 300Gospodarka.pl

„To połączenie Allegro i Tik-Toka, rozwiązanie dla dużych marek i własnej działalności. Pani, która dotąd sprzedawała na bazarku jest doskonałym sprzedawcą na lajwie, bo jest bardziej naturalna i bardziej zmotywowana do sprzedaży niż pracownik korporacji, albo celebryta – mówi w wywiadzie z 300Gospodarką Krzysztof Nowicki, ekspert marketingu internetowego, współtwórca aplikacji LiveMarket”.

Komentarz: widać wyraźną fascynację Azją, gdzie trend „social commerce” od wielu lat jest znacznie mocniej widoczny niż w Europie czy USA. Pandemia bez wątpienia przyśpieszy absorpcję tych rozwiązań pod naszą szerokością geograficzną. Pytanie jednak czy będą rozwijane jako osobne platformy, czy też za chwilę „pozamiatają” je rozwiązania, nad którymi bez wątpienia pracują najwięksi gracze (np.: Facebook).

Czytaj więcej

 

Technologia&Innowacja

„W 2020, dwie trzecie wyszukiwań w Google zakończyło się bez kliknięcia” – Rand Fishkin, blog Sparktoro

„W sierpniu 2019 roku opublikowałem badanie nieistniejącego już dostawcy danych na temat kliknięć, Jumpshot, z którego wynika, że ​​50,33% wszystkich wyszukiwań w Google kończyło się bez kliknięcia w żadnej usłudze internetowej w wynikach. Dzisiaj, dzięki nowym danym z SimilarWeb, otrzymałem merytoryczną aktualizację tej analizy ”.

Komentarz: z perspektywy twórców contentu te dane wydają się być przerażające…

 

Czytaj więcej

 

Trendy


Covid-19 i jego konsekwencje


Eduhacker

1. Warto przeczytać

Kolejna książka w moim „lejku czytelniczym”. Po pierwszym rozdziale mogę stwierdzić, iż ma wymiar czysto praktyczny (zero pitu pitu, mnóstwo konkretów i narzędzi pomagających w skalowaniu działalności). Na początku lekko mnie zniechęcił dopisek „Nawyki Rockefellera” (mocno pachniał mi jakimś „pseudokołczingiem”), natomiast z każdą kolejną stroną zapowiada się kawał dobrej biznesowej lektury. Napiszę coś więcej w kolejnym newsletterze, jak tylko dobrnę do końca.

Link do książki

 

2. Warto pobrać

 

3. Warto przejrzeć

 

4. Warto posłuchać

 

5. Warto zasubskrybować

 

6. Warto obejrzeć

 

7. Warto wziąć udział

Najnowsze wydarzenie w kalendarzu:

 

Otwarty kalendarz marketingowo-strategiczny (Google):

 

8. Warto wypróbować


Marketingowe targowisko próżności

1. Cytat/Mem tygodnia

 

2. Video tygodnia

 

Ostatnie słowo skazańca

Na dzisiaj wystarczy. Kolejne wydanie newslettera już w najbliższy wtorek. Jeżeli nie chcesz go przegapić, dołącz do grona subskrybentów. Będę też wdzięczny za udostępnienie newslettera znajomym w swojej sieci. Z góry dziękuję. Korzystając z okazji chciałbym Wam wszystkim życzyć spokojnych i radosnych Świąt Wielkanocnych. Niech będzie to czas pełen odpoczynku  od pracy i codziennych obowiązków, spędzony wspólnie z najbliższymi. 😊

 

Logo Jacek Lipski

Jacek Lipski

Jacek Lipski

Marketer z ponad 16 letnim doświadczeniem. Od grudnia 2015 r. działa pod marką B&L Consulting jako niezależny konsultant i szkoleniowiec w obszarze strategii marketingowych dla MŚP i startupów. Doświadczenie zdobywał również w lubelskiej agencji reklamowej Vena Art oraz w korporacyjnych działach marketingu i komunikacji w Warszawie i Gliwicach. Wykładowca na UMCS Lublin oraz WSB w Chorzowie, Gdańsku i Opolu.