Notki strategiczne #29 – newsletter o strategii, marketingu, MŚP oraz startupach
Zmiany gospodarcze – szansa dla firm odważnych i elastycznych biznesowo. Firmy nie chcą ściągać produktów z drugiego krańca świata. Marketing jako filozofia działania. In 2020, Two Thirds of Google Searches Ended Without a Click. Po więcej zapraszam do najnowszego wydania newslettera. Tym razem tradycyjnie – we wtorek.
Notki strategiczne – spis treści wydania
- Strategia: zmiany gospodarcze – szansa dla firm odważnych i elastycznych biznesowo, firmy nie chcą ściągać produktów z drugiego końca świata – koniec globalizacji?
- Marketing: marketing jako filozofia działania.
- MŚP&Startupy: rusza LiveMarket – polska platforma internetowa do sprzedaży na żywo.
- Technologia&Innowacje: “In 2020, Two Thirds of Google Searches Ended Without a Click”.
- Pozostałe stałe sekcje tematyczne: Trendy, COVID-19 i jego konsekwencje, Eduhacker – czyli co branżowego warto przeczytać, pobrać, posłuchać i obejrzeć, wypróbować, a także w jakich wydarzeniach warto wziąć udział (w formie otwartego kalendarza Google), Marketingowe targowisko próżności – cytat/mem tygodnia, video tygodnia.
Strategia
1. „Zmiany gospodarcze to szansa dla firm odważnych i elastycznych biznesowo” – blog Redegate.com
„Czym są zmiany gospodarcze? Tego nie trzeba chyba nikomu tłumaczyć. Jeszcze rok temu pewnie pisalibyśmy ten tekst opierając się o dane na temat kryzysu z roku 2008 (albo nawet tego z lat 30. XX wieku) – teraz jednak mamy własny, całkiem dobrze już oswojony. Co jednak oznacza odwaga w biznesie w czasie kryzysu? I czym jest elastyczność? Czy elastyczne podejście oznacza przestawienie się z prowadzenia hotelu na produkcję maseczek? A może prawdziwie elastyczne są restauracje, które prowadzą warsztaty pieczenia pizzy online albo fryzjerzy, którzy dostarczają klientkom zestawy do farbowania włosów w domu?”.
Komentarz: na co zwróciłem uwagę w artykule?
- „Inteligentny biznes to taki, który elastycznie i odważnie reaguje na zmiany gospodarcze” – kiedyś mówiło się w tym kontekście o firmach z inteligencją marketingową, teraz w świecie postpandemicznym temat wraca ze zdwojoną siłą.
- „Elastyczne organizacje są w stanie reagować na nowe czynniki zewnętrzne lub wewnętrzne bez konieczności przerywania pracy, w trakcie wykonywania działań operacyjnych”.
- „W elastycznym podejściu większe znaczenie niż rozmiar firmy mają kompetencje pracowników” – to prawda, natomiast większa elastyczność z reguły była przypisywana mniejszym firmom i startupom. Nie bez powodu. Trudno zmienić kurs, gdy sterujesz olbrzymim okrętem, np.: takim który obecnie blokuje Kanał Sueski.
- Nowa wersja macierzy BCG przez firmę konsultingową Roland Berger, odpowiadająca na pytanie jak firmy radzą sobie w czasach pandemii.
- „Gwiazdy”: przedsiębiorstwa z branży medycznej, dostawcy systemów do szybkich płatności, pracy zdalnej, CRM oraz FMCG.
- „Tygrysy w klatkach”: przedsiębiorstwa z branży logistycznej, motoryzacyjnej, pożyczkowej.
- „Potencjalni pacjenci”: firmy działające stosunkowo dobrze, głównie siłą rozpędu, dzięki kontraktom zawartym przed wybuchem pandemii, np.: sektor budowlany.
- „Pacjenci w stanie ciężkim”: firmy z branży turystycznej i gastronomicznej, częściowo retail (z wyjątkiem FMCG).
2. „Firmy już nie chcą ściągać produktów z drugiego końca świata. Czy to koniec globalizacji?” – Michał Pakulniewicz, TransInfo.pl
„Dwie-trzecie firm uważa, iż w ciągu najbliższych trzech lat ich strategia dotycząca łańcuchów dostaw będzie musiała przejść znaczne przemiany, by dostosować się do nowych post-pandemicznych czasów. Taki wniosek wypływa z raportu Capgemini na temat budowania odporności łańcucha dostaw w produktach konsumenckich i handlu detalicznym”.
Komentarz: wspomniany raport powstał „na bazie ankiety przeprowadzonej wśród ponad 400 menedżerów łańcuchów dostaw z firm produkujących dobra konsumpcyjne oraz detalistów z 11 krajów”. Najciekawsze wyniki?
- „85 proc. producentów i 88 proc. detalistów przyznało, iż doświadczyli w 2020 r. zakłóceń łańcuchów dostaw”.
- „77 proc. firm producenckich i 70 proc. detalistów przyznało, że miało problemy ze stałym monitorowaniem swoich łańcuchów dostaw”.
- „66-70 proc. firm miało problemy z planowaniem z powodu braku odpowiednich danych i możliwości monitorowania i reagowania na wahania popytu”.
- 72 proc. badanych wskazało, że w wyniku kryzysu pandemicznego „aktywnie inwestują w organizowanie swojej bazy produkcyjnej bardziej regionalnie i lokalnie”.
Warto zwrócić uwagę na ostatnią kwestię. To wprawdzie tylko deklaracje, ale jeżeli się potwierdzą to oznaczać to będzie znaczące zmiany w światowych łańcuchach wartości. Być może w kierunku dywersyfikacji i skracania kanałów dostaw i szukania nowych lokalizacji, położonych bliżej najważniejszych rynków zbytu. Obecny kryzys związany z blokadą Kanału Sueskiego to tylko kolejny argument za wskazanym rozwiązaniem.
Marketing
„Marketing jako filozofia działania” – Marek Staniszewski, ICAN
„Legendarny już Peter Drucker, zwany papieżem zarządzania podczas jednej z dyskusji na temat roli marketingu w przedsiębiorstwie wyrazić miał następującą myśl (cyt. za: Wykłady Druckera, W. C. Cohen): Nie ma wątpliwości, że gdyby działalność marketingowa była prowadzona w sposób doskonały, sprzedaż w dosłownym znaczeniu tego słowa byłaby zbędna”.
Komentarz: poniższy cytat jest chyba najlepszą syntezą myśli przewodniej artykułu.
„Faktem jest, że zmarły niedawno Wojciech Inglot tworzył z sukcesem międzynarodową markę bez działu marketingu, co jednak nie oznacza, że nie korzystał z marketingu. Cała jego firma była i jest świetnym marketingiem. I tak też należy rozumieć marketing – nie jako konkretny dział, stanowiska, wykonywane czynności, ale jako koncepcję, swoistą orientację i postawę. Marketing w tym znaczeniu jest filozofią działania na rynku. Stwierdzenie to wielu wyda się truizmem, ale myślę, że warto tę podstawową prawdę wciąż przypominać…
Marketing stoi w tym przypadku w zupełnej opozycji do sprzedaży. To zupełnie różne podejścia i orientacje. O ile sprzedaż wychodzi w swoim myśleniu od produktu i poszukuje sposobów dotarcia z nim do klientów, by złożyć ofertę i zamknąć transakcję, o tyle marketing rozpoczyna się zawsze od rozpoznania potrzeb klienta. Klient (lub konsument) znajdują się zawsze w centrum uwagi marketingu – jego potrzeby, oczekiwania, przyzwyczajenia, reakcje czy sposób myślenia. W firmie, która właśnie tak rozumie marketing wszystkie podejmowane wysiłki – od tworzenia produktu, poprzez sposoby jego wyróżnienia, dostarczenia, obsługi i serwisu posprzedażowego – skierowane są i skupione na kliencie”.
Niby to wszystko oczywiste oczywistości, natomiast cały czas spotykam się w swojej praktyce zawodowej z ich kompletnym niezrozumieniem. Dla mnie marketing to przede wszystkim „rynkologia”, gdzie ważny jest cały marketing mix, którego ukoronowaniem jest zbudowana marka. Nie ma dla mnie większego znaczenia, czy zajmuje się tym osobny dział, czy też te obszary są podzielone na kilka jednostek. Ważniejsza jest orientacja marketingowa, myślenie marketingowe – czyli myślenie perspektywą klienta. Z tego względu ograniczanie roli marketingu w organizacji do kwestii komunikacji jest zazwyczaj nieporozumieniem. Przykładowo – jeżeli produkt nie powstał w oparciu o potrzeby klienta, cena przekracza jego możliwości płatnicze, kanał dystrybucji nie zapewnia wygodnego nabycia, kiepski „support” przekłada się na słabe „Customer Experience”, to nawet najlepsza komunikacja na świecie nie pomoże.
MŚP&Startupy
„Wkrótce rusza LiveMarket – polska platforma internetowa do sprzedaży na żywo” – Katarzyna Mokrzycka, 300Gospodarka.pl
„To połączenie Allegro i Tik-Toka, rozwiązanie dla dużych marek i własnej działalności. Pani, która dotąd sprzedawała na bazarku jest doskonałym sprzedawcą na lajwie, bo jest bardziej naturalna i bardziej zmotywowana do sprzedaży niż pracownik korporacji, albo celebryta – mówi w wywiadzie z 300Gospodarką Krzysztof Nowicki, ekspert marketingu internetowego, współtwórca aplikacji LiveMarket”.
Komentarz: widać wyraźną fascynację Azją, gdzie trend „social commerce” od wielu lat jest znacznie mocniej widoczny niż w Europie czy USA. Pandemia bez wątpienia przyśpieszy absorpcję tych rozwiązań pod naszą szerokością geograficzną. Pytanie jednak czy będą rozwijane jako osobne platformy, czy też za chwilę „pozamiatają” je rozwiązania, nad którymi bez wątpienia pracują najwięksi gracze (np.: Facebook).
Technologia&Innowacja
„W 2020, dwie trzecie wyszukiwań w Google zakończyło się bez kliknięcia” – Rand Fishkin, blog Sparktoro
„W sierpniu 2019 roku opublikowałem badanie nieistniejącego już dostawcy danych na temat kliknięć, Jumpshot, z którego wynika, że 50,33% wszystkich wyszukiwań w Google kończyło się bez kliknięcia w żadnej usłudze internetowej w wynikach. Dzisiaj, dzięki nowym danym z SimilarWeb, otrzymałem merytoryczną aktualizację tej analizy ”.
Komentarz: z perspektywy twórców contentu te dane wydają się być przerażające…
Trendy
- Trend Book 1/2021 – Nowy Marketing.
Covid-19 i jego konsekwencje
- “The Best Marketing Campaigns of Covid-19” – Mia Fileman, Better Marketing.
- “Konsument jutra – wpływ pandemii na zachowania zakupowe Polaków” – Izabela Wisłocka, Pwc Polska.
- “Żeby przeżyć, hotelarze biorą się za leczenie” – Grzegorz Kowalczyk, Dziennik Gazeta Prawna.
- “10 Truths About Marketing After the Pandemic” – Janet Balis, Harvard Business Review.
- “Pandemia mocno uderzy w młodych. Przez całe życie będą mniej zarabiali” – Bartek Godusławski, Business Insider.
Eduhacker
1. Warto przeczytać
Kolejna książka w moim „lejku czytelniczym”. Po pierwszym rozdziale mogę stwierdzić, iż ma wymiar czysto praktyczny (zero pitu pitu, mnóstwo konkretów i narzędzi pomagających w skalowaniu działalności). Na początku lekko mnie zniechęcił dopisek „Nawyki Rockefellera” (mocno pachniał mi jakimś „pseudokołczingiem”), natomiast z każdą kolejną stroną zapowiada się kawał dobrej biznesowej lektury. Napiszę coś więcej w kolejnym newsletterze, jak tylko dobrnę do końca.
2. Warto pobrać
- Raport “Rozbieżności oczekiwań w obszarze B2B i jak im zaradzić” – Deloitte.
- Raport “Jak marketerzy pozyskują wiedzę?” – More Bananas.
- Raport “Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Edycja XI” – KPMG.
- Raport specjalny “Brand Trust in 2020” – Edelman Trust.
- Raport globalny “Edelman Trust Barometer 2020” – Edelman.
- “The World Happiness Report 2021” – World Happiness Report.
3. Warto przejrzeć
- “A16z Marketplace 100: 2021” – ranking największych start-upów z rynku konsumenckich i firm prywatnych. D’Arcy Coolican i Brandon Barros, a16z.
- “50 Best Pitch Deck Examples from YC & 500 Startups” – najlepsze platformy startupowe; SuperSide.
4. Warto posłuchać
- “Jak rozpętać cyfrową rewolucję w tradycyjnej branży?” – wywiad z Moniką Leksowską; Questus.
- “Robosapiens” – Piotr Wiśniewski.
- Podcast Master of Sale Rapid Reaction – rozmowa z Brian’em Chesky z AirBnb pt. “Umarliśmy i odrodziliśmy się”.
5. Warto zasubskrybować
- Prasówka “Bazo Linków #81” – Bazo Blog.
6. Warto obejrzeć
- “TEKKEN 7 – Lidia Sobieska Launch Trailer” – Bandai Namco Entertainment America.
7. Warto wziąć udział
Najnowsze wydarzenie w kalendarzu:
- Wydarzenie online “The Future of Digital Events – Deep Dive Volume 1” – odbędzie się w czwartek (15 kwietnia) o godzinie 10:00. Gościem specjalnym będzie Philipp Westermeyer. Organizator: future-of-events.com.
Otwarty kalendarz marketingowo-strategiczny (Google):
8. Warto wypróbować
- “Smooth and interactive virtual workshops” – kompleksowa platforma ze wszystkimi narzędziami potrzebnymi do prowadzenia interaktywnych warsztatów; Butter.
Marketingowe targowisko próżności
1. Cytat/Mem tygodnia
2. Video tygodnia
- “Juice” – Aldi Gaming.
Ostatnie słowo skazańca
Na dzisiaj wystarczy. Kolejne wydanie newslettera już w najbliższy wtorek. Jeżeli nie chcesz go przegapić, dołącz do grona subskrybentów. Będę też wdzięczny za udostępnienie newslettera znajomym w swojej sieci. Z góry dziękuję. Korzystając z okazji chciałbym Wam wszystkim życzyć spokojnych i radosnych Świąt Wielkanocnych. Niech będzie to czas pełen odpoczynku od pracy i codziennych obowiązków, spędzony wspólnie z najbliższymi. 😊

Spodobał Ci się wpis?
Polecam sprawdzić też
Notki strategiczne #30 – newsletter o strategii, marketingu, MŚP oraz startupach
Zmiana fundamentów biznesowych. Czego stratedzy mogą nauczyć się od Sartre’a. Jak wejść na rynki zagraniczne ze swoim brandem. Rzucił korporację, założył startu-up, wrócił do niej z płaczem. Po więcej zapraszam do nowego wydania newslettera.
Notki strategiczne #28 – newsletter o strategii, marketingu, MŚP oraz startupach
Skansen w polskiej szkole. Polacy drugim najszybciej starzejącym się społeczeństwem w UE. Patagonie nie chce rosnąć. Liquid People. Innowacje, których nie możesz przegapić w 2021 roku w biznesie. To tylko przykładowe treści, które polecam w najnowszym wydaniu newslettera. Zapraszam do lektury, po bardzo długiej przerwie.