Notki strategiczne #28 – newsletter o strategii, marketingu, MŚP oraz startupach

Data wpisu23 marca 2021 Ilość komentarzy0

Skansen w polskiej szkole. Polacy drugim najszybciej starzejącym się społeczeństwem w UE. Patagonie nie chce rosnąć. Liquid People. Innowacje, których nie możesz przegapić w 2021 roku w biznesie. To tylko przykładowe treści, które polecam w najnowszym wydaniu newslettera. Zapraszam do lektury, po bardzo długiej przerwie.

 

Notki strategiczne – spis treści wydania

  • Strategia: “Polska szkoła to skansen, a o zawodach przyszłości uczeń może pomarzyć”. Jesteśmy drugim najszybciej starzejącym się społeczeństwem w UE. Patagonia nie chce już rosnąć.
  • Marketing: “How Expressive Segmentation demystifies Liquid People”.
  • MŚP&Startupy: “Dziś wszyscy chcą mieć własny e-commerce, ale nikt nie ma strategii”.
  • Technologia&Innowacja: “Innowacje, których nie możesz przegapić w 2021 roku w biznesie”.
  • Trendy: zestawienie ciekawych trendów na bieżący rok – w dzisiejszym wydaniu trendy technologiczne od CBInsights i Future Today Insitute, mapa trendów od Infuture Insitute, a także 21 opartych na trendach możliwości innowacji.
  • Eduhacker, czyli co branżowego warto przeczytać, pobrać, posłuchać i obejrzeć, wypróbować, a także w jakich wydarzeniach warto wziąć udział (w formie otwartego kalendarza Google).

 

Strategia

1. „Polska szkoła to skansen, o zawodach przyszłości uczeń może pomarzyć” – Beata Igielska, Prawo.pl

“Polska szkoła nie daje wiedzy i kompetencji niezbędnych na rynku pracy w przyszłości. Tymczasem wiele miejsc pracy zagrożonych jest automatyzacją – wynika z raportu „Global Competitiveness Report”. Jak jednak podkreślają nauczyciele – świetnie wykształcony nauczyciel przedmiotów zawodowych zarabia mniej niż katecheta”.

Komentarz: dzisiaj trochę strategicznie, bo o edukacji. Artykuł może nie pierwszej świeżości, ale temat od lat aktualny. Dotyka niemal każdego, bo część z Was ma już pewnie dzieciaki w szkołach, rekrutujecie pracowników do swoich działów lub firm, itp. Cytowany tekst odnosi się do wyników najnowszego “Global Competitiveness Report” Światowego Forum Ekonomicznego. W obecnym wydaniu autorzy szukali odpowiedzi na pytanie, „w jaki sposób sytuacja w poszczególnych krajach sprzyja transformacji w kierunku gospodarki przyszłości i jak świat otrząśnie się po Covid-19”. Raport podejmuje m.in.: kwestie edukacji. Co można w nim przeczytać o polskim systemie edukacji? Szczerze mówiąc, choć to pewnie nie będzie dla większości z Was duże zaskoczenie, nic dobrego. Poniżej 2 najbardziej zatrważające – przynajmniej z mojego punktu widzenia – wyniki badania:

  • Aktualność programów nauczania, inwestycje w umiejętności potrzebne na rynku pracy w przyszłościśrednia 55,3 pkt., Polska zaledwie 41,9 pkt. Lideruje Finlandia – 75,26 pkt.
  • Gotowość Polski do ekonomicznej transformacji w kierunku wyzwań przyszłościśrednia 57,65 pkt., Polska tylko 48,8 pkt. Lideruje Finlandia – 69,9 pkt, ale nam jest o wiele bliżej do najgorszego pod tym względem Meksyku (45,2 pkt.).

Co z tego wynika? Moim zdaniem nic dobrego. Nie da się rywalizować w globalnej gospodarce coraz mocniej opartej o wiedzę, gdzie dominującym czynnikiem wpływu są kolejne innowacje technologiczne, z tak niewydolnym i niedoinwestowanym systemem edukacji. Nie chciałbym być Kasandrą, ale jeżeli nic z tym nie zrobimy to za kilkanaście lat możemy jeszcze mocniej spaść w światowych łańcuchach wartości. Dla naszych dzieci nie będzie to oznaczać nic dobrego…

Czytaj więcej

 

2. „Polacy są drugim najszybciej starzejącym się społeczeństwem w UE” – Obserwator Gospodarczy

“Polska starzeje się w szybkim tempie, jednak ciągle ma stosunkowo młode społeczeństwo. W 2020 roku osoby mające 65 lat i więcej stanowiły 18,2% polskiej populacji. To mniej niż wartość dla całej UE, gdzie wynosi on wspomniane 20,6%. Jednakże w 2011 roku takie osoby stanowiły w Polsce zaledwie 13,6% populacji. Oznacza to, że odsetek seniorów wzrósł na przestrzeni ostatnich lat o 4,6 p. proc. To znacznie szybciej niż dla całej UE.”

Komentarz: ujemny przyrost naturalny, szybkie starzenie się społeczeństwa, do tego duża skala emigracji w minionych latach („eksportowaliśmy” na potęgę głównie młodych i relatywnie dobrze wykształconych obywateli) – to wszystko tworzy nieciekawą perspektywę na przyszłość. Polski system emerytalny i opieki społecznej (opartej o rodzinę), a także system ochrony zdrowia są kompletnie nieprzygotowane i niedostosowane do zmieniającej się sytuacji demograficznej.

Czytaj więcej

 

3. „Patagonia nie chce już rosnąć. Jej szef mówi: „Klienci powinni nam odprzedawać nasze produkty” – 4outdoor.pl

Ryan Gellert, nowy szef Patagonii, tłumaczy jak wyhamować rozwój firmy, która została rozpieszczona przez swoje sukcesy.

“Zawsze mieliśmy problem ze wzrostem firmy Patagonia. Zanim moja poprzedniczka – Rose Marcario – przybyła do firmy. Wniosła ona do firmy nową strategię: jak rosnąć w sposób odpowiedzialny, a tym samym jak osiągnąć większą rozpoznawalność dla naszych obaw. Odniosła sukces. Pod jej zarządem Patagonia potroiła sprzedaż. Kiedy patrzę wstecz, uważam, że to było bardzo mądre. Ale kiedy patrzę w przyszłość, nie uważam, że to wciąż jest nasza droga do rozwoju. Jesteśmy teraz w punkcie, gdzie jesteśmy znani. Stawanie się większym i większym niekoniecznie oznacza stawania się bardziej wydajnym. Obecnie chcemy oddzielić nasze ambicje od konieczności wzrostu. Nie mówię przez to, że już wcale nie będziemy rosnąć. Jednak w tym momencie wzrost przestaje być naszym celem”.

Komentarz: wywiad sprzed kilku tygodni, ale moim zdaniem na tyle ważny, że warto go przypomnieć. Deklaracja szefa globalnej firmy odzieżowej może brzmieć rewolucyjnie, natomiast w dużej mierze wynika z DNA marki. Pobrzmiewają w niej postulaty ruchu „degrowth”, postulującego o redukcję produkcji i konsumpcji, w przypadku Patagonii – przede wszystkim w imię ochrony środowiska naturalnego. Nie wiem jaki to będzie miało wymiar praktyczny, niemniej jednak warto przypomnieć kilka słynnych przedsięwzięć marki m.in.: „It it’s broke, fix it” czy „Worn wear”. Nie ukrywam, że chciałbym żeby to był znak naszych czasów. Opętańczy szał zakupów i konsumpcjonizmu prowadzi nas coraz szybciej na skraj przepaści…

Czytaj więcej

 

Marketing

Jak dokładna segmentacja demistyfikuje tzw. “Liquid People” – Martha Cotton (Fjord), Abdul Zamerli (Accenture), blog Accenture

“W dzisiejszych czasach bycie człowiekiem jest dość skomplikowane. W ramach nieświadomego nawyku cały czas zmieniamy nasze wartości, zachowania i pragnienia – czasami nagle, w odpowiedzi na wydarzenie, trend lub wiadomości, a czasem w powolnym tempie, gdy przechodzimy przez kolejne fazy naszego życia. Kiedy znaczące wydarzenia poza naszą kontrolą, takie jak pandemia, ograniczają lub usuwają niektóre z naszych rytuałów, natura i stopień tych zmian stają się bardziej ekstremalne”.

Komentarz: warto uważnie przeczytać i wziąć do serca 2 poniższe cytaty z artykułu (tłumaczenie własne).

“W Fjord Trends 2020 wymyśliliśmy określenie „Liquid people”, aby opisać nowy sposób rozumienia ludzi. Trend ten zachęca organizacje do patrzenia na swoich klientów lub użytkowników jako całych ludzi, do dotarcia do sedna tego, kim są i co inspiruje ich wybory, a co najważniejsze, do znalezienia sposobów wykorzystania tej wiedzy w procesie projektowania ofert dla nich. Jest to szczególnie ważne dzisiaj, kiedy coraz więcej firm zmienia oblicze swojej działalności przez pryzmat doświadczenia, aby stymulować wzrost, trwałość i długotrwałe relacje z klientami ”.

“Tradycyjna segmentacja rynku definiuje ludzi w oderwaniu od bogatego kontekstu, który wpływa na ich życie i wybory. Zakłada, że ​​marki są istotne dla ludzi niezależnie od kontekstu i choć trudno to usłyszeć, tak nie jest. Ludzie tworzą markę, która jest dla nich istotna w kontekście, który ma dla nich znaczenie. Bohaterami opowieści są oni i ich kontekst, a nie marka”.

Czytaj więcej

 

MŚP&Startupy

„Marcelina Lipska: Wszyscy chcą mieć teraz własny e-commerce, ale nikt nie ma strategii” – wywiad przeprowadzony przez Damiana Jemioło, Marketing i Biznes

“Marcelina Lipska digital marketingiem zajmuje się od 10 lat. Jej kariera była niezwykle burzliwa – nieprzespane noce, bycie ciągle dostępnym dla klienta, przyjmowanie każdego zlecenia doprowadziły ją… na SOR. Dziś z powodzeniem prowadzi własną agencję – F1Brand i wykłada marketing internetowy na Akademii Górniczo-Hutniczej. Nam Marcelina opowiada o błędach w komunikacji, potrzebie opracowywania strategii, studiach na AGH, dlaczego Facebook jest nr 1 i czego polscy przedsiębiorcy mogliby nauczyć się od króla tenisa”.

“Nie dziwi mnie tak przyspieszony rozwój sklepów online, natomiast problemem, który widzę – jest brak świadomości tego, jak działa e-commerce. Ludzie myślą, że stawiasz sklep, wrzucasz post na Facebooka i Instagrama, dopalasz 200 zł adsami i samo się sprzedaje. Nie zliczę już chyba case’ów z zeszłego roku, gdzie przychodziły do mnie osoby, które właśnie odpaliły sklep w branży fashion, z wielkim zdziwieniem, że sklep istnieje już ponad miesiąc i nic się nie sprzedało. Firmy nie mają żadnych strategii, nawet nie mają segmentacji klientów, ich produkty są dla każdego – czyli dla nikogo. Sklepy stawiane są do tego np. na CMS-ach, które powstały z myślą o systemach ERP, a nie o e-commerce i potem zrobienie jakieś kampanii marketingowej, mierzenie wyników jest praktycznie niemożliwe”.

Komentarz: niestety myślenie strategiczne jest towarem deficytowym. Większość zaczyna od taktyki. Skutki bywają raczej słabe…

Czytaj więcej

 

Technologia&Innowacja

Innowacje, których nie możesz przegapić w 2021 roku w biznesie” – Adam Poznar, Marketing przy Kawie

“Właśnie minął rok od rozpoczęcia lockdownu w Polsce. Większość z nas 12 miesięcy temu nie podejrzewała, że nadal będziemy musieli dopasowywać się do nowej rzeczywistości. Niewielu z nas mogło też przewidzieć, jak bardzo przez ten rok zmieni się i wzrośnie e-commerce. Rozmiar i tempo wzrostu sprawiły, że wiele biznesów, które spóźniły się z wdrażaniem innowacji lub w ogóle z digitalizacją, walczy z problemami albo wręcz z bankructwem. Co robić, aby nie podzielić ich losu?”.

Komentarz: sklepy phygital, progressive web applications – choćby po to, by dowiedzieć się więcej o tych konceptach, warto przeczytać niniejszy tekst.

Czytaj więcej

 

Trendy

 

Eduhacker

1. Warto przeczytać

„Republika Samsunga”

Dawno się nie odzywałem, więc dzisiaj podrzucam szybką rekomendację książkową. W weekend zmęczyłem “Republikę Samsunga”. Polecam z całego serca. Zwłaszcza jeżeli chcecie dowiedzieć się trochę o koreańskich “czebolach” (zblatowanie korpo z rządem to w Korei doprowadzili do rangi sztuki) oraz starciu technologicznym, marketingowym i sądowym z Apple. Kawał fascynującej lektury.

Link do lubimyczytać.pl

W trakcie czytania: “To jest Social Selling”

2. Warto pobrać

 

3. Warto posłuchać

 

4. Warto obejrzeć

 

 

 

5. Warto wypróbować

 

6. Warto wziąć udział

Najnowsze wydarzenie w kalendarzu:

Otwarty kalendarz marketingowo-strategiczny (Google):

 

Marketingowe targowisko próżności

1. Cytat/Mem Tygodnia

 

2. Wywiad Tygodnia

 

3. Video Tygodnia

 

Ostatnie słowo skazańca

Na dzisiaj wystarczy. Kolejne wydanie newslettera już w najbliższy wtorek. Jeżeli nie chcesz go przegapić, dołącz do grona subskrybentów. Będę też wdzięczny za udostępnienie newslettera znajomym w swojej sieci. Z góry dziękuję.

 

Logo Jacek Lipski

Jacek Lipski

Jacek Lipski

Marketer z ponad 16 letnim doświadczeniem. Od grudnia 2015 r. działa pod marką B&L Consulting jako niezależny konsultant i szkoleniowiec w obszarze strategii marketingowych dla MŚP i startupów. Doświadczenie zdobywał również w lubelskiej agencji reklamowej Vena Art oraz w korporacyjnych działach marketingu i komunikacji w Warszawie i Gliwicach. Wykładowca na UMCS Lublin oraz WSB w Chorzowie, Gdańsku i Opolu.