Notki strategiczne #27 – newsletter o strategii, marketingu, MŚP oraz startupach
Dla e-sklepów to nie koniec sprzedażowych żniw. Historia marki FRØPT oraz jej strategia i plan marketingowy. AI wykazuje niepokojącą umiejętność okazywania empatii. Specjalna zniżka dla czytelników newslettera – 20% na szkolenie „Masterclass online: Analiza jakościowa dla zaawansowanych” z Pauliną Walkiewicz z CUX.IO. Po więcej zapraszam do najnowszego wydania.
Dzisiaj wyjątkowo zacznę od krótkiego ogłoszenia “duszpasterskiego”. Długo mnie nie było (niestety – ciężki czas w pracy, kumulacja projektów, itp.), dlatego w ramach “rekompensaty” mam dla Was małą niespodziankę. A konkretnie kod zniżkowy (-20 proc.) na szkolenie „Masterclass online: Analiza jakościowa dla zaawansowanych” z Pauliną Walkiewicz z CUX.IO, które odbędzie się już 18 lutego.

Dla kogo szkolenie? Dla osób, które na co dzień pracują z analizą nagrań, heatmap, doświadczeń i zachowań użytkowników, ale mają poczucie, że nie wyciągają z danych 100% potencjału. Np.: dla UX designerów, researcherów, Marketerów, Produktowców i Analityków
Czego się nauczysz w trakcie szkolenia?
- Doboru celów/metryk/narzędzi w analityce jakościowej
- Analizy heatmap, linkmap, clickmap i scrollmap
- Analizy jakościowej nagrań
- Behawioralnej analizy kampanii m.in. Experience Metrics
- Optymalizacji kampanii i User Journey z wykorzystaniem danych jakościowych
- UX Automation w praktyce
Masterclass opiera się na pracy w grupach oraz praktycznych ćwiczeniach pomagających przyswoić wiedzę.
Kto prowadzi szkolenie? Paulina Walkowiak – co-founderka i CEO cux.io. Jedyna specjalistka, która szkoli z analizy wzorców zachowań w CEE. Autorka warsztatów z analityki produktowej “Data-driven design”, mówczyni TEDx, wykładowczyni akademicka. Wyróżniona w raporcie Strong Women in IT 2019. #mompreneur.

Obiecany kod rabatowy? Szkolenie kosztuje 999 zł za osobę, natomiast na hasło NOTATKI STRATEGICZNE macie zniżkę 20%! Korzystajcie jak najszybciej, bo liczba miejsc ograniczona. Więcej informacji o szkoleniu znajdziecie TUTAJ. Benefit mogę Wam przekazać, dzięki mojej świeżej współpracy ambasadorskiej z CUX.IO (UX automation tool).
Notki strategiczne – spis treści wydania
- Strategia: “Dla e-sklepów to nie koniec sprzedażowych żniw”.
- Marketing: historia marki FRØPT oraz jej strategia i plan marketingowy.
- Trendy: nowa sekcja w newsletterze – zestawienia trendów na 2021 (w tym tygodniu prognozy z Sprawny Marketing, Facebook for Business oraz Valkea).
- Technologia&Innowacja: AI wykazuje niepokojącą umiejętność okazywania empatii.
- Covid-19 i jego konsekwencje: jak COVID-19 zmienił nasze zwyczaje w korzystaniu z usług cyfrowych.
- Eduhacker, czyli co branżowego warto przeczytać, pobrać, obejrzeć, posłuchać, wypróbować, aplikować oraz w jakich wydarzeniach wziąć udział (w formie otwartego kalendarza Google).
Strategia
“Dla e-sklepów to nie koniec sprzedażowych żniw”- Piotr Mazurkiewicz, rp.pl
“Pandemia spowodowała wzrost wydatków online o niemal 25 proc. Ten rok nie musi przynieść znacząco gorszych rezultatów, wiele sektorów dopiero odkrywa zalety sprzedaży przez internet”.
Komentarz: niemal 12 mld zł wydaliśmy w 2020 r. w głównych kategoriach e-commerce (dane: Statista). W sprzedaży detalicznej sprzedaż internetowa sięgnie zapewne ok. 8 proc. Dużo czy mało? W porównaniu z krajami zachodnimi mało, bo tam ten odsetek sięga nawet 20 proc. Ciągle więc możemy w Polsce liczyć na spore wzrosty w tym obszarze. Czyżby więc “e-commerce or die”?
Marketing
“Historia marki FRØPT. Strategia i plan marketingowy krok po kroku” – Katarzyna Kurowska-Loedl, Marketer+
“Bardzo chętnie przeglądamy inspiracje wnętrzarskie online, z ich realizacją jest jednak dużo trudniej. Marka FRØPT zbudowana od zera i bez zewnętrznego finansowania dostrzegła w tym problemie szansę i stworzyła w 100% online możliwość zakupu frontów do kuchni na bazie systemu meblowego IKEA. Po trzech latach notuje coroczny trzycyfrowy wzrost sprzedaży i konsekwentnie rozwija swoją działalność na kolejnych rynkach Europy”.
Komentarz: Diagnoza problemu. Wąska specjalizacja. Misja marki. Wyróżniki marki. Nazwa. 100 proc. online. Produkt i dystrybucja. Komunikacja. Intuicyjna (samo)obsługa klienta. Wyniki i dalsze kroki. To wszystko znajdziecie w mini case study marki FRØPT. Warto przeczytać, bo relatywnie rzadko można znaleźć w sieci tak kompletny materiał dot. planowania strategicznego nowej marki.
MŚP&Startupy
“Wegańska rewolucja: tymi produktami Polacy chcą podbić świat” – Basia Starecka, sukces.rp.pl
“Mają po 30 lat i zmieniają świat od kuchni. Wymyślone przez nich innowacyjne wegańskie produkty zaskakują branżę, a światowy rynek stoi przed nimi otworem”.
Komentarz: pierwszy wegański rzeźnik, wegański ser (bez ani jednej kropli mleka), roślinny kurczak – to tylko przykładowe produkty rozwijane przez polskie startupy food techowe. Jeszcze kilka lat temu można by je traktować jako niszową ciekawostkę, natomiast wraz ze wzrostem świadomości ekologicznej (produkcja tradycyjnego mięsa jest dużym obciążeniem ekologicznym dla planety) oraz żywieniowej (m.in: szkodliwy aspekt zdrowotny nadużywania) widać, że powstaje nowy globalny rynek dla podobnych produktów. Trzymam kciuki za polskie projekty.
Trendy
Koniec roku to zawsze wysyp podsumowań “trendowych”, które mają zdominować kolejny rok. Mimo tego, że spora część z nich jest “wydumana” i przypomina “wróżenie z fusów”, albo zawiera “oczywiste oczywistości”, to i tak – przynajmniej w mojej opinii – warto je przeglądać. Do końca stycznia będę więc starał się wybierać dla Was najciekawsze podsumowania. Na czwartej z kolei newsletterowej liście znajdziecie prognozy od Sprawny Marketing, Facebook for Business oraz Valkea. Miłej podróży w przyszłość życzę!
- “Trendy marketingowe na 2021 rok – wypowiedzi 37 ekspertów” – Sprawny Marketing.
- “The 2021 Topics and Trends Report From Facebook IQ” – Facebook for Business.
- “Trendy na 2021. Strategia komunikacji w czasach (post)covidowych” – Valkea.
Technologia&Innowacja
“A.I. displays an unsettling skill: the ability to show empathy” – Sarah Wells, Inverse.
“EMPATHY ENABLES COUPLES to understand and predict the actions of each other. It’s long been the domain of primates, but a new breakthrough has revealed how scientists are teaching A.I. to act a little like your girlfriend”.
Komentarz: to jest tak nieprawdopodobne, że aż trudno uwierzyć. Dalszy komentarz zbędny, po prostu przeczytajcie. 🙂
Covid-19 i jego konsekwencje
Eduhacker
1. Warto przeczytać
Znowu wróciłem do wcześniej porzuconego zwyczaju czytania 3-4 książek równocześnie, dlatego nic ciekawego ostatnio nie skończyłem. Za to nie powstrzymałem się od kupienia “Reklamy cyfrowej. Analizy działań reklamowych największych światowych firm medialnych” Andrew McStay’a. Przeczytam i dam znać w kolejnym newsletterze, czy podręcznik (bo tak książka ma w opisie) był warto swojej ceny. 🙂
2. Warto pobrać
- “The Marketer’s Toolkit 2021” – WARC by Asential.
- Raport “Polscy przedsiębiorcy w coraz trudniejszych czasach (2020-2021)” – Martyna Kosienkowska, CorazLepszaFirma.
- Raport z badania “Zaufanie internautów a COvid-19” – IAB Polska.
- “Customer Journey Map Templates and Examples for 2021” – Socialbakers.
3. Warto posłuchać
- Podcast “Rewolucja na rynku żywności funkcjonalnej. Jak budować markę od podstaw?” – rozmowa z Arkiem Juszczakiem, Tech Hunters.
4. Warto obejrzeć
- “2020 w Polsce” – Filip Poloska.
5. Warto wypróbować
- Answer Socrates – pytania, które ludzie zadają na każdy temat w wyszukiwarce Google.

6. Warto aplikować
- Stanowisko Product Owner w Startup Academy.
7. Warto wziąć udział
Najnowsze wydarzenia w kalendarzu:
- Cykl Growth SAAS Summit – wydarzenie odbędzie się 11 – 12 luty 2021 roku. Prelegenci: Wes Bush, Michał Korba, Peep Laja, Brennan Dunn, TK Kader, Andrew Michael, Dan Martell, Jane Portman, Sunir Shah, Rand Fishkin, Etienne Garbugli, Amy Hoy, Damian Thomson, Aaron Krall, Asia Matos Orangio. Organizator: user.com.

- “DIMAQ Voice Online”, czyli spotkania o digitalu w digitalu. Wydarzenie odbędzie się we wtorek (26 stycznia) w godzinach 15:00 – 16:00. Prelegenci: Agnieszka Kraińska z Mediafarm, oraz Łukasz Matyński z Media Choice. Organizator: DIMAQ.

Otwarty kalendarz marketingowo-strategiczny (Google):
Marketingowe targowisko próżności
1. Cytat/Mem tygodnia

2. Wywiad tygodnia
- “Laura Ries: Nie ma znaczenia, czego chcą potencjalni klienci. Liczy się tylko to, co robi konkurencja.” – Łukasz Murawski, Marketer+.
3. Video tygodnia
- Satori i Kazik – Oddział Beznadziejnych Przypadków – SATORI Zespół.
Ostatnie słowo skazańca
Na dzisiaj wystarczy. Kolejne wydanie newslettera już w najbliższy wtorek. Jeżeli nie chcesz go przegapić, dołącz do grona subskrybentów. Będę też wdzięczny za udostępnienie newslettera znajomym w swojej sieci. Z góry dziękuję.

Spodobał Ci się wpis?
Polecam sprawdzić też
Notki strategiczne #26 – newsletter o strategii, marketingu, MŚP oraz startupach
Najgorętsze trendy marketingowe w 2021 r. Wegańska rewolucja. Humans will be hybrids by 2030. Po więcej zapraszam do pierwszego wydania newslettera w 2021 r.
Notki strategiczne #25 – newsletter o strategii, marketingu, MŚP oraz startupach
Gigantyczna kara dla Biedronki. Analiza kryzysu marki Apart. Apka z AI zastępująca architekta. Kolejne zestawienia trendów na 2021 r. Po więcej zapraszam do lektury ostatnich w tym roku “Notek strategicznych”.