Notki strategiczne #26 – newsletter o strategii, marketingu, MŚP oraz startupach
Najgorętsze trendy marketingowe w 2021 r. Wegańska rewolucja. Humans will be hybrids by 2030. Po więcej zapraszam do pierwszego wydania newslettera w 2021 r.
Notki strategiczne – spis treści wydania
- Strategia: “The 10 most exciting world-changing ideas of 2020”.
- Marketing: 11 gorących trendów marketingu w 2021 roku
- MŚP&Startupy: wegańska rewolucja.
- Technologie&Innowacje: “Ray Kurzweil: Humans will be hybrids by 2030”.
- Trendy: nowa sekcja w newsletterze – zestawienia trendów na 2021 (w tym tygodniu prognozy z Kearney, Marketer+, Business Insider, Sifted oraz Elementor).
- Covid-19 i jego konsekwencje: jak COVID-19 zmienił nasze zwyczaje w korzystaniu z usług cyfrowych.
- Eduhacker, czyli co branżowego warto przeczytać (w tym tygodniu rekomendacje 5 najlepszych książek biznesowych, jakie przeczytałem w 2020 r.), pobrać, obejrzeć, posłuchać, wypróbować oraz w jakich wydarzeniach wziąć udział (w formie otwartego kalendarza Google).
Strategia
“The 10 most exciting world-changing ideas of 2020” – Morgan Cleandaniel, Fast Company
“From new masks to four-day workweeks to cancelling rent to genetically engineered mosquitoes, here are the ideas that blew our minds this year”.
Komentarz: traktowanie zmian klimatycznych równie serio jak traktujemy COVID-19, projektowanie i produkcja lepszych maseczek, wykorzystanie druku 3D do “czynienia dobra”, “give people money”, wykorzystywanie dronów do sadzenia drzew, “ENGINEER AWAY MOSQUITOES”, “cancel rent”, “reinvent our cities”, wdrożenie 4-dniowego tygodnia pracy, zmiany w sposobie rekrutowania pracowników. Niektóre z tych idei brzmią rewolucyjnie, natomiast nie da się ukryć że zwłaszcza w kwestii zmian klimatycznych oraz organizacji pracy czeka nas prawdziwa rewolucja. Praca zdalna, rosnący udział usług, wpływ automatyzacji oraz rosnąca świadomość ekologiczna (zwłaszcza w młodszym pokoleniu) nie pozostawią nam większego wyboru. Choć przyznam szczerze, że nie potrafiłbym powiedzieć, co wyjdzie z tej układanki jak nałoży się na to wszystko “pocovidowy” kryzys ekonomiczny.
Marketing
“11 gorących trendów marketingu w 2021 roku” – blog Jacka Kotarbińskiego
“Czas na podsumowanie trudnego, szczególnego roku 2020. W obszarze biznesu mijający rok stał się swoistą cezurą przewartościowań i bardzo silnego wzrostu znaczenia empatii konsumenckiej”.
Komentarz: wzrost znaczenia relacji, wzrost świadomości klientów (w kontekście oczekiwanych od marek zachowań), CMO Mistrzem Klienta, koniec lejków sprzedażowych, content marketing ponownie królem, mikroinfluencer marketing, odwilż w budżetach marketingowych, pokaż wartość marki – komunikuj ją dobrze, nie fiksuj się na perfekcji, Rok Klienta, czas na Markę 5.0 – to trendy wskazywane przez Jacka Kotarbińskiego jako wiodące w 2021 r. Po więcej zapraszam do lektury artykułu.
MŚP&Startupy
“Wegańska rewolucja: tymi produktami Polacy chcą podbić świat” – Basia Starecka, sukces.rp.pl
“Mają po 30 lat i zmieniają świat od kuchni. Wymyślone przez nich innowacyjne wegańskie produkty zaskakują branżę, a światowy rynek stoi przed nimi otworem”.
Komentarz: pierwszy wegański rzeźnik, wegański ser (bez ani jednej kropli mleka), roślinny kurczak – to tylko przykładowe produkty rozwijane przez polskie startupy food techowe. Jeszcze kilka lat temu można by je traktować jako niszową ciekawostkę, natomiast wraz ze wzrostem świadomości ekologicznej (produkcja tradycyjnego mięsa jest dużym obciążeniem ekologicznym dla planety) oraz żywieniowej (m.in: szkodliwy aspekt zdrowotny nadużywania) widać, że powstaje nowy globalny rynek dla podobnych produktów. Trzymam kciuki za polskie projekty.
Technologia&Innowacja
1. “Ray Kurzweil: Humans will be hybrids by 2030” Jillian Eugenios, CNN Business
“In the future, humans are going to be artificially intelligent. That’s the prediction of Ray Kurzweil, director of engineering at Google (GOOGL), who spoke Wednesday at the Exponential Finance conference in New York”.
Komentarz: Kurzweil przewiduje, że do 2030 r. będziemy w stanie podłączać nasze mózgi do chmury (za pośrednictwem nanorobotów), a funkcjonujące w jej ramach tysiące komputerów rozszerzą zdecydowanie nasze możliwości intelektualne. Z kolei na początku 2040 r. większość naszych procesów myślowych ma być już zdominowana przez to “wsparcie pozaorganiczne”. Zapachniało “Raportem mniejszości”, natomiast wizja wydaje się być realna, zwłaszcza biorąc pod uwagę pracę Neuralink Elona Muska. Co do timingu i być może samej technologii można dyskutować, natomiast z kierunkiem rozwoju chyba nie, choć na pewno budzi on sporo wątpliwości etycznych.
2. Boston Dynamics… i wszystko jasne
Trendy
Koniec roku to zawsze wysyp podsumowań “trendowych”, które mają zdominować kolejny rok. Mimo tego, że spora część z nich jest “wydumana” i przypomina “wróżenie z fusów”, albo zawiera “oczywiste oczywistości”, to i tak – przynajmniej w mojej opinii – warto je przeglądać. Do końca stycznia będę więc starał się wybierać dla Was najciekawsze podsumowania. Na trzeciej z kolei newsletterowej liście znajdziecie prognozy od Kearney, Marketer+, Business Insider, Sifted oraz Elementor. Miłej podróży w przyszłość życzę!
- „The great shakeout – Global trends 2020–2025 executive summary” – Kearney.
- „Efektywna strategia marketingowa A.D. 2021” – Ewa Adamska-Cieśla, Marketer+.
- „Milenialsi i „zetki” jako źródło dobrobytu przyszłości. Osiem trendów, które zmienią gospodarkę i spółki, które na tym skorzystają” – Kari McMahon, Business Insider.
- „Sifted’s startup predictions for 2021” – Sifted Reporters.
- „13 Leading Web Design Trends for 2021” – Hadas Golzaker, Elementor.
Covid-19 i jego konsekwencje
Eduhacker
1. Warto przeczytać
W okresie świąteczno-noworocznym postawiłem na reset mózgu od treści zawodowych, zatem nie mam dla Was żadnej nowej propozycji czytelniczej. Zamiast tego podrzucam, skrajnie subiektywną, rekomendację najciekawszych lektur strategiczno-marketingowych, jakie zaliczyłem w 2020 r. Oto moja TOP 5.
1. “Świat Schrodingera Kronika nieprzewidywalnej przyszłości” – Paweł Motyl
2. “Odlotowe pomysły. Jak przekształcać pozornie szalone koncepcje w nowatorskie strategie, produkty czy usługi” – Safi Bahcall
3. “Zapalniki zmian. Jak projektować zachowania” – dr Agata Romaniuk
4. “Lepiej i szybciej. Sprawdzona ścieżka do najlepszych pomysłów” – Jeremy Gutsche
5. “Zarządzanie w chaosie czyli sukces w biznesie zaczyna się na literę Z: zaufanie, zespół, zaangażowanie, zmiana, zwinność” – Ewa Błaszczak
2. Warto pobrać
- „Lista książek o marketingu na 2021 rok – Kotarbiński & Czech” – Czechu.
- „Resilience to Online Disinformation: A Framework for Cross-National Comparative Research” – SAGE Journals.Raport.
- „Expand your start-up. Build the strategy” – Kraków Technology Park.
- E-book „Sztuka uwodzenia danymi” – Wojciech Maroszek, Paulina Wałkowiak, Irek Klimczak, Kamila Kotowska, Patrycja Górecka-Butora, Anna Ledwoń-Blacha, Agnieszka Uba, Paweł Latalski, Marta Mierzyńska; Learn.cux.io.
- Raport „Cool Vendor 2020” – Gartner.
3. Warto posłuchać
- „Bardziej smart czy bardziej human? Jaki marketing ma przyszłość?” – wywiad z Tadeuszem Żórawskim, Questus Blog.
- Drugi odcinek podcastu „Jak najlepiej uczyć się marketingu?” – Krzem Agency.
4. Warto obejrzeć
- Webinar „Jak zaplanować marketing B2B w 2021 roku?” – Łukasz Kosuniak.
5. Warto wypróbować

6. Warto wziąć udział
Najnowsze wydarzenia w kalendarzu:
- „Jak wdrożyć machine learning w e-commerce?” – wydarzenie online odbędzie się w środę (13 stycznia), w godzinach 11:00 – 12:30. Prelegent: Michał Głomba. Organizator: Strix.

- Wydarzenie „Odpowiedzialna Sztuczna Inteligencja” – piątek (15 stycznia), godzina 11:00. Prelegent: prof. Przemysław Biecek. Organizator: HugeTECH.

Otwarty kalendarz marketingowo-strategiczny (Google):
Marketingowe targowisko próżności
1. Cytat/Mem tygodnia
-
„2020 Remixed ! (Year review by Cee-Roo)” – Cee-Roo.
2. Wywiad tygodnia
-
„Laura Ries: Nie ma znaczenia, czego chcą potencjalni klienci. Liczy się tylko to, co robi konkurencja.” – Łukasz Murawski, Marketer+.
3. Video tygodnia
-
Satori i Kazik – Oddział Beznadziejnych Przypadków – SATORI Zespół.
Ostatnie słowo skazańca
Na dzisiaj wystarczy. Kolejne wydanie newslettera już w najbliższy wtorek. Jeżeli nie chcesz go przegapić, dołącz do grona subskrybentów. Będę też wdzięczny za udostępnienie newslettera znajomym w swojej sieci. Z góry dziękuję.

Spodobał Ci się wpis?
Polecam sprawdzić też
Notki strategiczne #48 – newsletter o strategii, marketingu, MŚP oraz startupach
Jak pozyskać finansowanie na rozwój eksportu. Model biznesowy Twittera. Hit sieci – bierz ciągnik i zgarniaj ruskie czołgi. Start-upy działają na ślepo, nie sprawdzając rynku.
Notki strategiczne #47 – newsletter o strategii, marketingu, MŚP oraz startupach
Jak wielkie niemieckie korporacje zagrały w rosyjską ruletkę i… przegrały. Dlaczego rosyjska próba podszywania się pod globalne marki skończy się porażką.