Notki strategiczne #25 – newsletter o strategii, marketingu, MŚP oraz startupach
Gigantyczna kara dla Biedronki. Analiza kryzysu marki Apart. Apka z AI zastępująca architekta. Kolejne zestawienia trendów na 2021 r. Po więcej zapraszam do lektury ostatnich w tym roku “Notek strategicznych”.
Notki strategiczne – spis treści wydania
- Strategia: gigantyczna kara dla Biedronki.
- Marketing: analiza incydentu wizerunkowego marki Apart.
- MŚP&Startupy: Smart Foodies Accelerator podsumowuje 2020 rok.
- Technologie&Innowacje: Apka z AI zastąpi architekta.
- Trendy: nowa sekcja w newsletterze – zestawienia trendów na 2021 (w tym tygodniu prognozy od Google, Billa Gatesa, Fjords oraz Bain Consulting).
- Covid-19 i jego konsekwencje: 4 innowacyjne pivoty na poziomie modelu biznesowego w dobie pandemii.
- Eduhacker, czyli co branżowego warto przeczytać (“Świat Schrodingera. Kronika nieprzewidywalnej przyszłości” Pawła Motyla), pobrać, obejrzeć, posłuchać, wypróbować oraz w jakich wydarzeniach wziąć udział (w formie otwartego kalendarza Google).
Strategia
“Gigantyczna kara dla Biedronki. Poszło o “wsteczny rappel extra”” – Sebastian Ogórek, Money.pl
“723 mln zł kary to konsekwencja stosowania rabatu o nazwie wsteczny rappel extra – wynika z informacji money.pl. W dokumentacji, do której dotarliśmy, nie ma jednak twardych dowodów na to, jak stosowała go Biedronka. UOKiK ujawnia jednak, że dokumenty ma i pochodzą z przeszukania w siedzibie spółki”.
Komentarz: sprawa nie jest jeszcze zakończona, bo Biedronka ma prawo odwołania się od decyzji UOKiK do sądu. Zapewne z niego skorzysta, co sprawi że temat przeciągnie się do 3-4 lat. Generalnie poszło o to, że sieć rzekomo naliczała swoim dostawcom nie wpisany do umów rabat wsteczny. W dużym uproszczeniu – “umawialiśmy się na 2 zł, ale zapłacimy Wam tylko 1,7 zł. A jak Wam się nie podoba, to więcej od was nic nie kupimy”. Szczerze mówiąc, na tyle na ile znam realia współpracy z gigantami w Polsce, to wcale by mnie taka praktyka nie zdziwiła. Ze względu na relatywną słabość organów nadzorczych ciągle panuje u nas “wolna amerykanka”, gdzie duzi gracze bezwzględnie wykorzystują swoją przewagę kontraktową. Z tego co pamiętam “deale” z Biedronką były uznawane za jeden z gwoździ do trumny Zakładów Mięsnych Henryka Kani (upadłość sąd przyklepał w czerwcu, zorganizowaną część przedsiębiorstwa przejął Cedrob).
Jaka strategiczna lekcja z tej sytuacji wynika? Niestety taka, że w biznesie dosyć często sprawdza się jedna ze złotych reguł Machiavellego z “Księcia”, tj. “sojusz słabego z silnym zwykle nie jest korzystny dla tego pierwszego”. Dwa razy warto zatem przekalkulować ryzyko, plus w przypadku mniejszego podmiotu trzeba też zadbać o dywersyfikację partnerów biznesowych. Choćby po to, by uniknąć losu startupu JustDrive, który w 2019 r. na współpracy z Orlenem wyszedł “jak Zabłocki na mydle”.
Marketing
“Bajka bez dobrego zakończenia – analiza incydentu wizerunkowego marki Apart” – Jakub Muller, Marketing przy Kawie
“Model działania marki Apart, oparty na dużych wydatkach na reklamę i szerokiej dystrybucji, sprawdzał się przez kilka lat. W ostatnich miesiącach jednak zatarł się za sprawą nieprzewidywalności wywołanej pandemią i zmiany nastrojów konsumentów. Nie oznacza to wcale, że stare zasady i prawa komunikacji przestały działać. Przeciwnie – nabierają jeszcze większego znaczenia”.
Komentarz: nie zamierzam tu naskakiwać na markę Apart, bo trochę rozumiem, że emisję ciężko było wstrzymać. Spot powstał kilka miesięcy temu, wszystko w mediach było zaklepane do emisji, marka liczyła że tradycyjny okres przedświąteczny pozwoli im na choćby częściowe odrobienie strat wynikających z zamykanych w trakcie lockdownu galerii handlowych (gdzie Apart ma swoje salony). Niestety sama konwencja spotu (bajkowo nierealny świat, stereotypowe wykorzystanie wizerunku kobiet) w zderzeniu z covidową rzeczywistością oraz późniejszą akcją Apartu (apel do rządu o wsparcie dla całej branży) sprawiły, że wizerunkowo wyszedł z tego kryzys. Jaki będzie to miało wpływ na wyniki sprzedażowe? To będzie można ocenić dopiero za kilka tygodni.
MŚP&Startupy
“Nie wszystkie testy z użytkownikami da się przeprowadzić zdalnie. Smart Foodies Accelerator podsumowuje 2020 rok” – Mam Startup
“Ze względu na lockdown oraz przejście dużego odsetka branż oraz instytucji na pracę zdalną wydłużyły się nasze negocjacje z kolejnymi startupami, a także z wybranymi lubelskimi uczelniami. Ponadto realizacja procesów inkubacyjnych 2 startupów, które obecnie rozwijamy w naszym akceleratorze, była z wyżej wymienionych względów dużo trudniejsza. Nie wszystkie testy z użytkownikami da się niestety przeprowadzić w modelu zdalnym. Smart Foodies Accelerator podsumowuje 2020 rok”.
Komentarz: wybaczcie małe “auto-promo”. Podrzucam link do artykułu z podsumowaniem roku w Smart Foodies Accelerator (akcelerator niepubliczny, którego pracami koordynuję dla marki Amerpharma – z sektora żywności funkcjonalnej), który popełniłem dla “Mam Startup”.
Technologie&Innowacje
“Apka z AI zastąpi architekta. Sam zaprojektujesz mieszkanie”- Michał Duszczyk, rp.pl
“W Polsce na każde 14 osób wykańczających swoje lokum tylko jedna korzysta z pomocy architekta wnętrz. Czy twórcy Lofty to zmienią, a apka zastąpi profesjonalistę”?
Komentarz: startup Lofty opracował aplikację, która wykorzystując algorytmy sztucznej inteligencji (AI), ma zastępować profesjonalnych projektantów i designerów w urządzaniu wnętrz mieszkań. Czy zastąpi to czas dopiero pokaże, natomiast warto zwrócić uwagę na inną rzecz, tj.: trend do eliminacji ludzi z wielu zawodów. W tym obszarze Lofty nie dotyka prostych automatyzacji, które są szczególnie groźne dla osób wykonujących proste, powtarzalne i w dużej mierze fizyczne prace. Lofty zamierza wyeliminować z procesu wykwalifikowanego specjalistę. W czasach AI (nawet tzw. “słabej”) nawet eksperci mogą czuć się zagrożeni. 😉
Trendy
Koniec roku to zawsze wysyp podsumowań “trendowych”, które mają zdominować kolejny rok. Mimo tego, że spora część z nich jest “wydumana” i przypomina “wróżenie z fusów”, albo zawiera “oczywiste oczywistości”, to i tak – przynajmniej w mojej opinii – warto je przeglądać. Do końca stycznia będę więc starał się wybierać dla Was najciekawsze podsumowania. Na drugiej z kolei newsletterowej liście znajdziecie prognozy m.i.n: od Google, Billa Gatesa, Fjords oraz Bain Consulting. Miłej podróży w przyszłość życzę!
Top digital marketing trends and predictions for 2021 – Marcin Karnowski, Think with Google.
These breakthroughs will make 2021 better than 2020 – Bill Gates, GatesNotes.
Fjord Trends 2021 – Accenture.
Trendy w digital marketingu na 2021 rok okiem ekspertów – Marcelina Lipska, F1Brand.
Ten Technology Trends Moving into 2021 – Truc Mai Dupont Vohong, Bain&Company.
Foresight 2021 Report – Emis.
18 Megatrends of the New Normal – Armida Ascano, Trend Hunter.
Covid-19 i jego konsekwencje
- 4 Innovative Business Pivots In The Age Of The Pandemic – Matthieu Manzoni i Lucy Luo, Strategyzer.
- Why business building is the new priority for growth – McKinsey.
Eduhacker
1. Warto przeczytać
Wczoraj skończyłem lekturę chyba najlepszej książki, jaką czytałem w tym roku. “Świat Schrodingera. Kronika nieprzewidywalnej przyszłości” Pawła Motyla – 400 stron fascynującej podróży po świecie nowych trendów oraz ich wpływu na efektywność prowadzenia biznesu. Mnóstwo konkretnych przykładów oraz konkretnych podpowiedzi i wskazówek. “Łyknąłem” w 3 dni, a teraz planuję poświęcić jeszcze parę godzin w tym roku, żeby uporządkować notatki. Polecam lekturę z całego serca. Więcej na temat książki napiszę w osobnej recenzji.
Oprócz książki Pawła Motyla, dobrze “zbriefowany” w tym roku Mikołaj, podrzucił również pod choinkę “Tajemnice Sand Hill Road. Zasady rządzące rynkiem venture capital” Scotta Kupora. Dam znać, czy książka była “warta grzechu”, jak tylko skończę czytać.

2. Warto pobrać
- Świąteczna paczka od IAB Polska – wszystkie publikacje z roku 2020 w jednym miejscu, IAB Polska.
- “Wykorzystanie sztucznej inteligencji w sektorze publicznym i prywatnym w Polsce i Czechach – analiza porównawcza” – Centrum Stosunków Międzynarodowych.
- Raport z badania ilościowego “Zakupy Internetowe Polaków 2020” – Inquiry Market Research.
- Global Competitiveness Report “How Countries are Performing on the Road to Recovery” – World Economic Forum.
- Poszukiwanie okazji inwestycyjnych – ranking perspektywicznych kierunków ekspansji dla polskich firm – PWC Polska.
- Raport “Polish cybersecurity market” – Venture Inc.
- Rynek cyberbezpieczeństwa w Polsce – dane zebrane w arkuszu kalkulacyjnym Google.
- Raport “Nowy obraz polskiego konsumenta” – PWC Polska.
- Raport “Doświadczenia klientów w nowej rzeczywistości” – KPMG.
- E-book “Marketing generacji silver – jak skutecznie komunikować się z pokoleniem 50+” – Biuro Reklamy TVP.
3. Warto posłuchać
Marketing mądrzejszy o 2020 rok – wywiad z Natalią Hatalską, questus marketing podcast.
- Trends are not your friends featuring Bridgette Engeler – Futurecast.
4. Warto obejrzeć
A 30-year history of the future – Nicholas Negroponte, TED.
6. Warto wypróbować
- Największa polska baza źródeł do Desk Research. Najciekawsze raporty, zestawienia i opracowania dla badaczy, UX researcherów, marketerów i strategów w jednym miejscu.

7. Warto wziąć udział
Najnowsze wydarzenie dodane do kalendarza strategiczno-marketingowego:
- “Budowanie marki i konsekwencja w biznesie” – wydarzenie odbędzie się w piątek (8 stycznia), o godzinie 11:30. Prelegent: Piotr Voelkel, założyciel i prezes zarządu Uniwersytetu SWPS. Organizator: Samorząd Studentów Uniwersytetu SWPS.

Otwarty kalendarz marketingowo-strategiczny Google:
Marketingowe targowisko próżności
1. Cytat/Mem tygodnia
W tym tygodniu “szczepionkowo”. 😉


2. Wywiad tygodnia
- Marketing mądrzejszy o 2020 rok – rozmowa z Natalią Hatalską, Questus.

3. Video tygodnia
Z oficjalnym tonem precz! – Grupa PZU.
Ostatnie słowo skazańca
Na dzisiaj wystarczy. Kolejne wydanie newslettera już w najbliższy wtorek, w 2021 r. Jeżeli nie chcesz go przegapić, dołącz do grona subskrybentów. Będę też wdzięczny za udostępnienie newslettera znajomym w swojej sieci. Z góry dziękuję.

Spodobał Ci się wpis?
Polecam sprawdzić też
Notki strategiczne #30 – newsletter o strategii, marketingu, MŚP oraz startupach
Zmiana fundamentów biznesowych. Czego stratedzy mogą nauczyć się od Sartre’a. Jak wejść na rynki zagraniczne ze swoim brandem. Rzucił korporację, założył startu-up, wrócił do niej z płaczem. Po więcej zapraszam do nowego wydania newslettera.
Notki strategiczne #29 – newsletter o strategii, marketingu, MŚP oraz startupach
Zmiany gospodarcze – szansa dla firm odważnych i elastycznych biznesowo. Firmy nie chcą ściągać produktów z drugiego krańca świata. Marketing jako filozofia działania. In 2020, Two Thirds of Google Searches Ended Without a Click. Po więcej zapraszam do najnowszego wydania newslettera. Tym razem tradycyjnie – we wtorek.