Notki strategiczne #25 – newsletter o strategii, marketingu, MŚP oraz startupach

Data wpisu30 grudnia 2020 Ilość komentarzy0

Gigantyczna kara dla Biedronki. Analiza kryzysu marki Apart. Apka z AI zastępująca architekta. Kolejne zestawienia trendów na 2021 r. Po więcej zapraszam do lektury ostatnich w tym roku “Notek strategicznych”.

Notki strategiczne – spis treści wydania

  • Strategia: gigantyczna kara dla Biedronki.
  • Marketing: analiza incydentu wizerunkowego marki Apart.
  • MŚP&Startupy: Smart Foodies Accelerator podsumowuje 2020 rok.
  • Technologie&Innowacje: Apka z AI zastąpi architekta.
  • Trendy: nowa sekcja w newsletterze – zestawienia trendów na 2021 (w tym tygodniu prognozy od Google, Billa Gatesa, Fjords oraz Bain Consulting).
  • Covid-19 i jego konsekwencje: 4 innowacyjne pivoty na poziomie modelu biznesowego w dobie pandemii.
  • Eduhacker, czyli co branżowego warto przeczytać (“Świat Schrodingera. Kronika nieprzewidywalnej przyszłości” Pawła Motyla), pobrać, obejrzeć, posłuchać, wypróbować oraz w jakich wydarzeniach wziąć udział (w formie otwartego kalendarza Google).

Strategia

“Gigantyczna kara dla Biedronki. Poszło o “wsteczny rappel extra”” – Sebastian Ogórek, Money.pl

“723 mln zł kary to konsekwencja stosowania rabatu o nazwie wsteczny rappel extra – wynika z informacji money.pl. W dokumentacji, do której dotarliśmy, nie ma jednak twardych dowodów na to, jak stosowała go Biedronka. UOKiK ujawnia jednak, że dokumenty ma i pochodzą z przeszukania w siedzibie spółki”.

Komentarz: sprawa nie jest jeszcze zakończona, bo Biedronka ma prawo odwołania się od decyzji UOKiK do sądu. Zapewne z niego skorzysta, co sprawi że temat przeciągnie się do 3-4 lat. Generalnie poszło o to, że sieć rzekomo naliczała swoim dostawcom nie wpisany do umów rabat wsteczny. W dużym uproszczeniu – “umawialiśmy się na 2 zł, ale zapłacimy Wam tylko 1,7 zł. A jak Wam się nie podoba, to więcej od was nic nie kupimy”. Szczerze mówiąc, na tyle na ile znam realia współpracy z gigantami w Polsce, to wcale by mnie taka praktyka nie zdziwiła. Ze względu na relatywną słabość organów nadzorczych ciągle panuje u nas “wolna amerykanka”, gdzie duzi gracze bezwzględnie wykorzystują swoją przewagę kontraktową. Z tego co pamiętam “deale” z Biedronką były uznawane za jeden z gwoździ do trumny Zakładów Mięsnych Henryka Kani (upadłość sąd przyklepał w czerwcu, zorganizowaną część przedsiębiorstwa przejął Cedrob). 

Jaka strategiczna lekcja z tej sytuacji wynika? Niestety taka, że w biznesie dosyć często sprawdza się jedna ze złotych reguł Machiavellego z “Księcia”, tj. “sojusz słabego z silnym zwykle nie jest korzystny dla tego pierwszego”. Dwa razy warto zatem przekalkulować ryzyko, plus w przypadku mniejszego podmiotu trzeba też zadbać o dywersyfikację partnerów biznesowych. Choćby po to, by uniknąć losu startupu JustDrive, który w 2019 r. na współpracy z Orlenem wyszedł “jak Zabłocki na mydle”.

Czytaj więcej

 

Marketing

“Bajka bez dobrego zakończenia – analiza incydentu wizerunkowego marki Apart” – Jakub Muller, Marketing przy Kawie

“Model działania marki Apart, oparty na dużych wydatkach na reklamę i szerokiej dystrybucji, sprawdzał się przez kilka lat. W ostatnich miesiącach jednak zatarł się za sprawą nieprzewidywalności wywołanej pandemią i zmiany nastrojów konsumentów. Nie oznacza to wcale, że stare zasady i prawa komunikacji przestały działać. Przeciwnie – nabierają jeszcze większego znaczenia”.

Komentarz: nie zamierzam tu naskakiwać na markę Apart, bo trochę rozumiem, że emisję ciężko było wstrzymać. Spot powstał kilka miesięcy temu, wszystko w mediach było zaklepane do emisji, marka liczyła że tradycyjny okres przedświąteczny pozwoli im na choćby częściowe odrobienie strat wynikających z zamykanych w trakcie lockdownu galerii handlowych (gdzie Apart ma swoje salony). Niestety sama konwencja spotu (bajkowo nierealny świat, stereotypowe wykorzystanie wizerunku kobiet) w zderzeniu z covidową rzeczywistością oraz późniejszą akcją Apartu (apel do rządu o wsparcie dla całej branży) sprawiły, że wizerunkowo wyszedł z tego kryzys. Jaki będzie to miało wpływ na wyniki sprzedażowe? To będzie można ocenić dopiero za kilka tygodni.

Czytaj więcej

 

MŚP&Startupy

“Nie wszystkie testy z użytkownikami da się przeprowadzić zdalnie. Smart Foodies Accelerator podsumowuje 2020 rok” – Mam Startup

“Ze względu na lockdown oraz przejście dużego odsetka branż oraz instytucji na pracę zdalną wydłużyły się nasze negocjacje z kolejnymi startupami, a także z wybranymi lubelskimi uczelniami. Ponadto realizacja procesów inkubacyjnych 2 startupów, które obecnie rozwijamy w naszym akceleratorze, była z wyżej wymienionych względów dużo trudniejsza. Nie wszystkie testy z użytkownikami da się niestety przeprowadzić w modelu zdalnym. Smart Foodies Accelerator podsumowuje 2020 rok”.

Komentarz: wybaczcie małe “auto-promo”. Podrzucam link do artykułu z podsumowaniem roku w Smart Foodies Accelerator (akcelerator niepubliczny, którego pracami koordynuję dla marki Amerpharma – z sektora żywności funkcjonalnej), który popełniłem dla “Mam Startup”.

Czytaj więcej

 

Technologie&Innowacje

Apka z AI zastąpi architekta. Sam zaprojektujesz mieszkanie”- Michał Duszczyk, rp.pl

W Polsce na każde 14 osób wykańczających swoje lokum tylko jedna korzysta z pomocy architekta wnętrz. Czy twórcy Lofty to zmienią, a apka zastąpi profesjonalistę”?

Komentarz: startup Lofty opracował aplikację, która wykorzystując algorytmy sztucznej inteligencji (AI), ma zastępować profesjonalnych projektantów i designerów w urządzaniu wnętrz mieszkań. Czy zastąpi to czas dopiero pokaże, natomiast warto zwrócić uwagę na inną rzecz, tj.: trend do eliminacji ludzi z wielu zawodów. W tym obszarze Lofty nie dotyka prostych automatyzacji, które są szczególnie groźne dla osób wykonujących proste, powtarzalne i w dużej mierze fizyczne prace. Lofty zamierza wyeliminować z procesu wykwalifikowanego specjalistę. W czasach AI (nawet tzw. “słabej”) nawet eksperci mogą czuć się zagrożeni. 😉

Czytaj więcej

 

Trendy

Koniec roku to zawsze wysyp podsumowań “trendowych”, które mają zdominować kolejny rok. Mimo tego, że spora część z nich jest “wydumana” i przypomina “wróżenie z fusów”, albo zawiera “oczywiste oczywistości”, to i tak – przynajmniej w mojej opinii – warto je przeglądać. Do końca stycznia będę więc starał się wybierać dla Was najciekawsze podsumowania. Na drugiej z kolei newsletterowej liście znajdziecie prognozy m.i.n: od Google, Billa Gatesa, Fjords oraz Bain Consulting. Miłej podróży w przyszłość życzę!

Covid-19 i jego konsekwencje

Eduhacker

1. Warto przeczytać

Wczoraj skończyłem lekturę chyba najlepszej książki, jaką czytałem w tym roku. “Świat Schrodingera. Kronika nieprzewidywalnej przyszłości” Pawła Motyla – 400 stron fascynującej podróży po świecie nowych trendów oraz ich wpływu na efektywność prowadzenia biznesu. Mnóstwo konkretnych przykładów oraz konkretnych podpowiedzi i wskazówek. “Łyknąłem” w 3 dni, a teraz planuję poświęcić jeszcze parę godzin w tym roku, żeby uporządkować notatki. Polecam lekturę z całego serca. Więcej na temat książki napiszę w osobnej recenzji.

Oprócz książki Pawła Motyla, dobrze “zbriefowany” w tym roku Mikołaj, podrzucił również pod choinkę “Tajemnice Sand Hill Road. Zasady rządzące rynkiem venture capital” Scotta Kupora. Dam znać, czy książka była “warta grzechu”, jak tylko skończę czytać.

Źródło: Empik.com

2. Warto pobrać

3. Warto posłuchać

4. Warto obejrzeć

 

6. Warto wypróbować

  • Największa polska baza źródeł do Desk Research. Najciekawsze raporty, zestawienia i opracowania dla badaczy, UX researcherów, marketerów i strategów w jednym miejscu.


7. Warto wziąć udział

Najnowsze wydarzenie dodane do kalendarza strategiczno-marketingowego:

  • “Budowanie marki i konsekwencja w biznesie” – wydarzenie odbędzie się w piątek (8 stycznia), o godzinie 11:30. Prelegent: Piotr Voelkel, założyciel i prezes zarządu Uniwersytetu SWPS. Organizator: Samorząd Studentów Uniwersytetu SWPS.


Otwarty kalendarz marketingowo-strategiczny Google:

 

Marketingowe targowisko próżności

1. Cytat/Mem tygodnia
W tym tygodniu “szczepionkowo”. 😉





2. Wywiad tygodnia



3. Video tygodnia

 

Ostatnie słowo skazańca

Na dzisiaj wystarczy. Kolejne wydanie newslettera już w najbliższy wtorek, w 2021 r. Jeżeli nie chcesz go przegapić, dołącz do grona subskrybentów. Będę też wdzięczny za udostępnienie newslettera znajomym w swojej sieci. Z góry dziękuję.

 

Logo Jacek Lipski
Jacek Lipski

Jacek Lipski

Marketer z ponad 16 letnim doświadczeniem. Od grudnia 2015 r. działa pod marką B&L Consulting jako niezależny konsultant i szkoleniowiec w obszarze strategii marketingowych dla MŚP i startupów. Doświadczenie zdobywał również w lubelskiej agencji reklamowej Vena Art oraz w korporacyjnych działach marketingu i komunikacji w Warszawie i Gliwicach. Wykładowca na UMCS Lublin oraz WSB w Chorzowie, Gdańsku i Opolu.