Notki strategiczne #24 – newsletter o strategii, marketingu, MŚP oraz startupach
Ekonomia samotności. Przyszłość video. Wyniki startupów KRK po 2019 r. Trendy na 2021 r. Europejski projekt 6G Nokii. Po więcej zapraszam do lektury najnowszego numeru newslettera.
Notki strategiczne – spis treści wydania
- Strategia: ekonomia samotności.
- Marketing: przyszłość video.
- MŚP&Startupy: startupy programu KFK: wyniki po 2019 r. i wpływ pandemii COVID-19.
- Trendy: nowa sekcja w newsletterze – zestawienia trendów na 2021 (w tym tygodniu m.in.: trendy technologiczne a także w obszarach customer experience, mar-tech oraz w digital marketingu).
- Technologie&Innowacje: “The state of European tech 2020”, europejski projekt 6G Nokii.
- Covid-19 i jego konsekwencje: innowacje modelu biznesowego w odpowiedzi na Covid-19.
- Stałe rubryki: Eduhacker, czyli co branżowego warto przeczytać (w tym tygodniu “Zrozumieć marketing” Artura Jabłońskiego i Marka Piaska), pobrać, obejrzeć, posłuchać, wypróbować oraz w jakich wydarzeniach wziąć udział (w formie otwartego kalendarza Google).
Strategia
“Ekonomia samotności, czyli jak buduje się biznes na zaspakajaniu potrzeb kontaktów międzyludzkich” – Katie Bishop , BusinessInsider.com
“Konieczność ograniczenia kontaktów międzyludzkich spowodowała wzrost popularności technologii takich, jak czaty czy platformy społecznościowe, pomagające walczyć z poczuciem odosobnienia. Istnieją już aplikacje sztucznej inteligencji, które uczą się rozmowy z człowiekiem”.
Komentarz: Replika. The Dots. SuperShe. Bumble BFF. QuarantineChat. Amica. Talklife. Pandemia Covid-19 przyśpieszyła tylko rozwój projektów i aplikacji, które pozwalają w świecie cyfrowym walczyć nam z nowym syndromem XXI wieku, tj. samotnością. I wszystko pięknie i fajnie, natomiast ja mam ciągle wątpliwości, czy relacje on-linowe mogą być substytutem tych w realnym świecie. Wydaje mi się, że te narzędzia mogą pełnić tylko funkcję pomocniczą. Podobnie zresztą jak wszystkie zabawki do nauki zdalnej, która – w mojej opinii – zwłaszcza w przypadku młodszych dzieci, prawdziwą nauką nie jest.
Marketing
1. “Live, Social, and Shoppable: The Future of Video” – Connie Chan, a16z.com
“Over the past year, it’s become obvious (sometimes painfully so) that video consumption is on the rise. Americans are Zooming into work meetings, logging into online classrooms, FaceTiming friends and family, and streaming entertainment more than ever before (binge-watching and gaming are up 25 percent and 75 percent, respectively). But this screentime swell began well before COVID hit. Since 2015, video streaming has risen 13 percent year-over-year. In addition, we’re spending more and more time watching on our phones: Americans spent an average of 42 minutes a day viewing digital video on their phones last year, compared to 23 minutes on their computers”.
Komentarz: świetny tekst o ewolucji video. Autorka stawia w nim tezę, z którą trudno się nie zgodzić – “żyjemy w erze “video-first products”, który wyszły już dawno z obszarów rozgrywki i gamingu”. Obecny etap rozwoju to więcej interakcji i współuczestnictwa oraz gratyfikacji oraz możliwość przekazywania feedbacku w czasie rzeczywistym, co wpływa na sposób w jaki żyjemy, uczymy się i robimy zakupy (social commerce). Koniecznie przeczytajcie.


MŚP&Startupy
“Startupy programu KFK: wyniki po 2019 r. i wpływ pandemii COVID-19” – Bartłomiej Owczarek, Barbara Mierzwińska, blog Gdzie po Lek
“Startupy funduszy wspieranych przez Krajowy Fundusz Kapitałowy, pierwszy poważny rządowy program inwestycji VC, przechodziły w tym roku ciężką próbę z powodu epidemii. Piszemy o tym, jak sobie poradziły, o nowych dużych rundach, takich jak 43 mln USD pozyskane przez Booksy oraz o kolejnych wyjściach, między innymi z Holo Surgical. Opisujemy również kontrowersyjne zachowania funduszy wobec spółek Audioteka i Elmodis, słabe wyniki pierwszego zakończonego funduszu z naszej listy oraz zarzuty wydatkowania niezgodnie z przeznaczeniem blisko 30 mln zł”.
Komentarz: bardzo ciekawy materiał, zatem nie będą odbierał Wam przyjemności lektury i odsyłam bezpośrednio do zródła. Pozwolę sobie tylko wrzucić 2 najciekawsze infografiki. Warto też zwrócić na “ciekawą” politykę informacyjną PFR Ventures dot. wyników poszczególnych funduszy. 🙂


Trendy
Koniec roku to zawsze wysyp podsumowań “trendowych”, które mają zdominować kolejny rok. Mimo tego, że spora część z nich jest “wydumana” i przypomina “wróżenie z fusów”, albo zawiera “oczywiste oczywistości”, to i tak – przynajmniej w mojej opinii – warto je przeglądać. Do końca stycznia będę więc starał się wybierać dla Was najciekawsze podsumowania. Na pierwszej liści znajdziecie przewidywania trendów m.in.: technologicznych, a także w obszarach customer experience, mar-tech oraz w digital marketingu. Miłej podróży w przyszłość życzę!
21 meaningful, trend-driven innovation opportunities for 2021 – Trend Watching
Trendy w technologii na 2021 rok – Adam Trojańczyk, Mam Startup
8 Customer Experience Trends for 2021 – blog Steven Van Belleghen
Marcom Tech Trends to Watch in 2021 – American Marketing Association
Trendy w digital marketingu na 2021 rok okiem ekspertów – Marcelina Lipska, F1Brand
Technologie&Innowacje
1. “The state of European tech 2020: 20 things you should know” – Freya Pratty i Amy Lewin, Sifted
“Atomico’s annual report on European tech is bigger than ever. We’ve highlighted the best bits to save you reading the whole thing”.
Komentarz: poniżej kilka ciekawych danych z raportu i artykułu, które zwróciły moją uwagę:
– nawet pomimo pandemii rok 2020 był rekordowy na europejskim rynku inwestycji w startupy i spółki technologiczne (najlepszym miesiącem był wrzesień),
– liderami są 3 miasta: Londyn, Paryż i Sztokholm, niestety kraje CEE dalej są pod tym względem na końcu stawki,
– wartość rund inwestycyjnych stale rośnie,
– największe inwestycje zbierają fintechy,
– stale rośnie popularność SaaS’ów,
– europejskie startupy coraz rzadziej czują konieczność przenoszenia się do USA.
2. “Nokia Leads a 6G Wireless Project for European Union” – Scott Moritz, Bloomberg
“Nokia Oyj is leading a group of companies and universities in a European Union funded wireless project called Hexa-X to help jump-start a new generation of mobile technology that’s already being called 6G”.
Komentarz: jeszcze dobrze nie zaczęliśmy zabawy z wdrażaniem 5G, a już rozpoczął się kolejny wyścig technologiczny w tym obszarze. Kilka tygodni temu czytałem o podobnym projekcie Samsunga, a teraz do walki włącza się Europa. Nad projektem sieci 6G rozpoczyna pracę zespół w mocnym składzie – Nokia Oyj, Ericsson AB, Orange SA, Telefonica SA, Intel Corp., Siemens AG i 2 uniwersytety (Oulu, Pisa). Co ciekawe liderem projektu zwanego Hexa-X jest Nokia.
Covid-19 i jego konsekwencje
- “Innowacje modelu biznesowego w odpowiedzi na Covid19”– seria Innov8rs Connect; Innov#8 Weekly
Eduhacker
1. Warto przeczytać
Chwilowy u mnie przestój z czytaniem ze względu na końcówkę roku. Męczę ze 2 pozycje, ale nic jeszcze nie skończyłem. Jak zwykle nie mogę się jednak oprzeć kupowaniu kolejnych książek. Kilka dni temu nabyłem “Zrozumieć marketing” Artura Jakubowskiego oraz Marka Piaska. Zapowiada się obiecująco.

Na mojej “wish-liście” zakupowej wylądowała też najnowsza książka Martina Lindstroma (tego od “Zakupologii”) – “The Ministry of Common Sense”. Mocno kusi. 🙂

2. Warto pobrać
“Prognozy przyszłości – OLX Praca. Know How 2021” – raport OLX Praca.
Raport Employer Branding w czasach Covid-19 – TRANSFORMersi i Socjomania.
The 2020 RetailX Europe Top1000 – Internet Retailing.
E-commerce 2020/2021 “Jak skutecznie sprzedawać w Internecie?” – Nowy Marketing i Mam Startup.
Raport “Nowy obraz polskiego konsumenta” – PwC.
Raport “To track or not to track? Towards privacy-friendly and sustainable online advertising” – Panoptykon Foundation.
Raport e-commerce “Sklepy internetowe 2020” – Redcart.
Darmowy e-book “Zrób odwrotnie! Największe błędy w digital marketingu” – Green Parrot.
3. Warto posłuchać
- Podcast Technologicznie – Bartek Pucek i Jarosław Kuźniar.
How to invest as a business angel and build a startup in the middle of crisis – rozmowa z Kai’em Hansen’em, Innovo Venture Partners.
4. Warto obejrzeć
- Online Marketing Day “Czy tylko cena ma znaczenie w e-commerce?” – Wojciech Szymański, SEMSTORM.
5. Warto wziąć udział
Najnowsze wydarzenia dodane do kalendarza:
- Wydarzenie online Marketing mądrzejszy o rok 2020 – świąteczny live Questusa odbędzie się w czwartek (17 grudnia), o godzinie 17:00. Prelegent: Natalia Hatalska, CEO infuture.institute. Organizator: Questus.

- Sztuczna Inteligencja dla biznesu – darmowe webinarium odbędzie w czwartek (17 grudnia) o godzinie 8:30. Organizatorem webinarium jest Centrum Transferu Wiedzy i Technologii UMCS.

- “Trendy na rok 2021. Jak czytać trendbooki i wykorzystać tę wiedzę w życiu codziennym i pracy?” – wydarzenie odbędzie się w środę (16 grudnia), o godzinie 18:00. Gościem w roli eksperta będzie Michał Szewczyk z Innovation Expert. Organizatorem wydarzenia są Sektor 3.0 i Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego.

- Webinarium pt. “55 modeli biznesowych idealnych dla uczniów” – czwartek (17 grudnia), w godzinach 18:00 – 19:00. Wydarzenie poprowadzi poprowadzi dr Maciej Chrzanowski – menedżer ds. rozwoju biznesu w Smart4Up i kierownik projektu OnePower. Organizatorem wydarzenia jest REVAS – Branżowe Symulacje Biznesowe.

- Webinar pt. “E-commerce w Święta i w Nowy Rok” – środa (16 grudnia), godz. 16:00. Prelegenci: Tadeusz Żórawski (Global E-commerce Strategy Director), Marcin Półchłopek (Merchant Management Director w Allegro). Organizator: Molecular Talks.

- Bezpłatny cykl webinariów z ekspertami Massachusetts Institute of Technology – czwartek (17 grudnia) w godzinach 15:00 – 15:30. Organizatorzy: MIT Management Review Polska i ICAN Instytute.

- “Widz 2030 – czy jesteśmy gotowi na fundamentalne zmiany w komunikacji?” – wtorek (15 grudnia) w godzinach 10:30 – 12:00. Prelegenci: Filip Beźnicki, Sebastian Szade, Dorota Peretiatkowicz, Paweł Patkowski, Wojciech Kowalczyk. Organizator: Biuro Reklamy TVP.

- Webinar “W jaki sposób AI ułatwia nam życie?” – piątek (18 grudnia), godz. 11:00. Prelegent: dr Łukasz Słabiński. Organizatorzy: Samsung Inkubator i Huge TECH.

Kalendarz marketingowo-strategiczny:
Marketingowe targowisko próżności
1. Cytat/Mem tygodnia
“Po czym poznać juniora od seniora? Junior zna odpowiedzi na każde pytanie, regular na każde mówi “to zależy”, a senior potrafi jeszcze powiedzieć od czego 😉”
Źródło: znalezione na facebook’u.
2. Wywiad tygodnia
“SPOWIEDŹ INSTREAM. FILIP DUSZCZAK ROZKŁADA 24 MIESIĄCE STARTUPU NA CZYNNIKI PIERWSZE I SZCZERZE ROZLICZA SIĘ Z KAŻDEGO BŁĘDU” – Piotr Nowosielski, Startup Cribs.
3. Video tygodnia
“Together, All The Way” – Maersk
Ostatnie słowo skazańca
Na dzisiaj wystarczy. Kolejne wydanie newslettera już w najbliższy wtorek. Jeżeli nie chcesz go przegapić, dołącz do grona subskrybentów. Będę też wdzięczny za udostępnienie newslettera znajomym w swojej sieci. Z góry dziękuję.

Spodobał Ci się wpis?
Polecam sprawdzić też
Notki strategiczne #30 – newsletter o strategii, marketingu, MŚP oraz startupach
Zmiana fundamentów biznesowych. Czego stratedzy mogą nauczyć się od Sartre’a. Jak wejść na rynki zagraniczne ze swoim brandem. Rzucił korporację, założył startu-up, wrócił do niej z płaczem. Po więcej zapraszam do nowego wydania newslettera.
Notki strategiczne #29 – newsletter o strategii, marketingu, MŚP oraz startupach
Zmiany gospodarcze – szansa dla firm odważnych i elastycznych biznesowo. Firmy nie chcą ściągać produktów z drugiego krańca świata. Marketing jako filozofia działania. In 2020, Two Thirds of Google Searches Ended Without a Click. Po więcej zapraszam do najnowszego wydania newslettera. Tym razem tradycyjnie – we wtorek.