Notki strategiczne #22 – newsletter o strategii, marketingu, MŚP oraz startupach

Data wpisu2 grudnia 2020 Ilość komentarzy0

Polskie “e-tam” państwo. (Nie)udane reaktywacje marek z lat 90. Nowa platforma B2B dla firm z Europy Środkowo-Wschodniej. Top 10 wschodzących technologii 2020. Po więcej zapraszam do najnowszego numeru newslettera.

Notki strategiczne – spis treści wydania

  • Strategia: polskie “e-tam” państwo.
  • Marketing: (nie)udane reaktywacje marek z lat 90. Wpływ modelu biznesowego na pozycjonowanie marki i jej wizerunek.
  • MŚP&Startupy: using NBA Metrics to Scout Superstar Startups. Nowa platforma e-commerce dla sektora B2B w Europie Środkowo-Wschodniej.
  • Technologia&Innowacje: top 10 wschodzących technologii 2020 roku. 
  • Covid-19 i jego konsekwencje: innowacje modelu biznesowego w odpowiedzi na Covid-19.
  • Stałe rubryki: Eduhacker, czyli co branżowego warto przeczytać (w tym tygodniu “Świat Schrödingera. Kronika nieprzewidywalnej przyszłości” Pawła Motyla), warto pobrać, obejrzeć, posłuchać, wypróbować, zamówić oraz w jakich wydarzeniach wziąć udział (w formie otwartego kalendarza Google), a także Marketingowe targowisko próżności.


Strategia

“To już nawet nie jest państwo z kartonu. Mieszkamy w e-tam państwie” – Sylwia Czubkowska, Spiders Web

“Maturzysta ogarnął analizy zachorowań na COVID-19 za państwo. Skuteczność aplikacji ProteGO Safe do wyłapywania zakażeń wynosi 0,05288 proc. Sanepid do dziś nie rejestrował pełnych danych z testów. Wszędzie tam, gdzie cyfryzacja mogłaby faktycznie pomóc w opanowaniu kryzysowej sytuacji, mamy coś co najlepiej opisują skrótowce LOL i xD”.

Komentarz: sam lead tekstu wystarczy za komentarz. Biznes i obywatele żyją w XXI wieku, natomiast rząd i administracja zatrzymały się pod koniec XX wieku. W biznesie i marketingu ciągle mówi się o zarządzaniu w oparciu o dane. Nawet małe firmy korzystają przynajmniej z Google Analyticsa, żeby zbierać oraz analizować kluczowe dane. A jak jest z naszą administracją?

Od marca widać to jak na dłoni. Nie umiemy ogarnąć jednej centralnej bazy danych. Nie umiemy zorganizować systemu zbierania danych. Nie umiemy pilnować danych (vide zagubione wyniki ponad 20 tys. testów). Ba, nie umiemy nawet korzystać z danych, które mamy rozsiane w różnych rządowych systemach. Generalnie po lekturze tego tekstu, choć większość tych zjawisk nie jest dla mnie żadnym zaskoczeniem, jestem zdruzgotany. Nie oczekiwałem, że osiągniemy poziom Estonii, bo trudno porównywać mikropaństwo do Polski. Myślałem jednak, że przyśpieszoną transformację cyfrową, którą widać w biznesie, odczujemy również na poziomie administracji. Nic z tych rzeczy.

Dalej tkwimy na poziomie analogowym i dzielnie walczymy z burdelem, który – korzystając z dostępnych rozwiązań technologicznych – mielibyśmy pod względną kontrolą. Z drugiej strony czego oczekiwać od kraju, który po wieloletnim pompowaniu miliardów w informatyzację służby zdrowia doszedł do obecnego poziomu. Mam niestety gorzką refleksję. Tutaj problemem wcale nie są pieniądze. Problem tkwi w mentalności decydentów oraz części wykonawców ich poleceń – “zawsze robiliśmy w wersji papierowej i było dobrze, więc po co to zmieniać”. Dopóki ta mentalność się nie zmieni, dopóty wszystko pozostanie po staremu. I nie bardzo wiem, po co administracji to gadanie o startupach, innowacjach i badaniach. Zacznijcie może lepiej od prostych rzeczy. Np.: ogarnijcie, ile uczniów z rodzin dotkniętych “wykluczeniem cyfrowym” wypadło Wam z systemu edukacji w trakcie nauki zdalnej. A może jeszcze prościej – od słynnej przychodni z Tarnobrzegu i wielu podobnych przypadków.

“Pacjenci, którzy z powodu pandemii nie mogli wejść na teren przychodni, by odebrać wystawione podczas teleporady skierowania, musieli uderzyć kijem w parapet na tyłach budynku. Zaalarmowane w ten jakże innowacyjny sposób pielęgniarki przez okno podawały dokument”.

Trudno w to uwierzyć? Sprawdźcie sami.


Natomiast bardziej skomplikowane rzeczy, typu aplikacje do wyłapywania zakażeń, zostawcie może lepiej na później, albo oddajcie w inne ręce. Bo w przeciwnym wypadku efekt będzie jak na poniższym obrazku.

Źródło: Adam Przeździęk, Aplikacje śledzące COVID-19 a zaufanie społeczne do rządzących; Mediafeed

Ok, ale co to ma wspólnego ze strategią? Moim zdaniem bardzo wiele. Analfabetyzm cyfrowy administracji utrudnia życie wszystkim przedsiębiorcom. Po pierwsze, w najgorszej opcji oznacza wydawanie wątpliwych decyzji wpływających na funkcjonowanie wielu branż bez oglądania się na dane. Przykład? Całkowite zamknięcie sektora HORECA bez jakichkolwiek merytorycznych przesłanek. Co najwyżej na bazie intuicji. Po drugie, wszyscy tracimy przez to czas, poświęcając go na wędrówki od urzędu do urzędu i wypełnianie tony zbędnych dokumentów.

Czytaj więcej

 

Marketing

1. “Jakie błędy popełniają producenci przywracając słynne marki z lat 90?” – Portal Spożywczy

“Frugo, EB, Guma Turbo, piwo 10,5… Czar kultowych marek żywności i napojów z lat 90. wciąż udziela się nie tylko konsumentom, ale i producentom, którzy nie ustają w próbach wskrzeszania rynkowych hitów z dawnych lat. Dlaczego zatem nie wszystkie tego rodzaju reaktywacje kończą się sukcesem?”.

Komentarz: nostalgia to silny czynnik, na którym oparto wiele udanych “powrotów produktowych” oraz kampanii reklamowej. Jak pokazują wskazywane w artykule przykłady Frugo, EB, 10,5 oraz gumy Turbo, nie gwarantuje ona sukcesu na rynku konsumenckim. Jeżeli produkt nie wpisuje się w nowy krajobraz trendów oraz zwyczajów konsumenckich, najpewniej klienci kupią go raz (powodowani ciekawością), a później do niego nie wrócą. Dobrze widać to np.: na przykładzie reaktywowanej marki klapek Kubota.

Źródło: Mustache.pl

Czytaj więcej

 

2. “Jaki wpływ na pozycjonowanie marki i jej wizerunek ma model biznesowy? Pułapki, o których warto pamiętać” – Katarzyna Wojciechowska, blog Harbingers

“W budowaniu strategii komunikacji bardzo często obserwujemy brak podejścia strategicznego i oparcie się wyłącznie o podejście kreatywne. To zmniejsza szanse sukcesu, ponieważ… no cóż, to jest loteria, uda się lub nie. Takie są konsekwencje braku rzetelnych, strategicznych podstaw, bazujących na analizie rynku, konkurencji, grup docelowych”.

Komentarz: kluczowa rzecz do zapamiętania z artykułu? Logiczna kolejność poszczególnych działań w marketingu, tj.: wbrew temu, co niektórym się wydaje, planowania nie zaczynamy od komunikacji.

Źródło: Katarzyna Wojciechowska, Jaki wpływ na pozycjonowanie marki i jej wizerunek ma model biznesowy? Pułapki, o których warto pamiętać; Harbingers

Czytaj więcej

 

MŚP&Startupy

1. “Using NBA Metrics to Scout Superstar Startups” Mehul Mehta and David George, a16z.com

“What makes NBA player (and back-to-back MVP) Giannis Antetokounmpo a bona fide superstar? And what would you look for in the numbers to spot the next Giannis? In fact, just as in tech companies, many sports franchises are trying to answer a basic question: what do the numbers today tell us about the possible outcomes of tomorrow — and what (or who) do we need to get to a winning outcome?”

Komentarz: jak ktoś uwielbia, tak jak ja, basket oraz interesuje się startupami to bez wątpienia powinien przeczytać ten artykuł. Jak się okazuje można wykorzystać kluczowe metryki, stosowane przez kluby NBA do oceny potencjału oraz wyników poszczególnych graczy, do oceny potencjału startupów. Kawał naprawdę dobrej biznesowej lektury. Choć trochę z innej beczki to akurat mania statystyk jest jedną z rzeczy, która zniechęca mnie do oglądania dzisiejszej NBA. Liga straciła dla mnie całą swoją magię, odkąd gracze (też pod wpływem swoich agentów) zaczęli kalkulować każde swoje indywidualne zagranie (pod kątem jego ewentualnej opłacalności z punktu widzenia nowego kontraktu).

Czytaj więcej

 

2. “Były prezes Allegro zakłada marketplace dla firm z Europy Środkowo-Wschodniej” – dlahandlu.pl

Wystartowała merXu, platforma e-commerce dla firm z sektora B2B z Europy Środkowo-Wschodniej. Jej szefem jest Przemysław Budkowski, były prezes Grupy Allegro. Przedsiębiorstwa z Polski, Czech, Słowacji, Litwy i Estonii mogą handlować na merXu produktami z kategorii niekonsumpcyjnych.

Komentarz: platforma merXu jest przeznaczona wyłącznie dla firm działających w takich branżach jak chemia, budownictwo, elektrotechnika, instalacje, produkty przemysłowe, BHP i narzędzia dla profesjonalistów. Za wcześnie jeszcze, by oceniać szansę na sukces projektu, natomiast warto zwrócić uwagę na inną rzecz, tj.: jej pojawienie się można łączyć ze znaczącym wzrostem znaczenia e-commerce w B2B. To kolejny skutek przyspieszonej transformacji cyfrowej, jaką “zafundował” nam COVID-19.


Czytaj więcej

 

Technologia&Innowacje

“Top 10 Emerging Technologies 2020” – World Economic Forum

“These are the most exciting technologies that emerged in 2020 and – according to our experts – have the greatest potential to positively transform society and industry. What opportunities will they unlock, what risks will they potentially pose?”

Komentarz: Microneedles for Painless Injections and Tests. Sun-Powered Chemistry. Virtual Patients. Spatial Computing. Digital Medicine. Electric Aviation. Lower-Carbon Cement. Quantum Sensing. Green Hydrogen. Whole-Genome Synthesis. Tak przedstawia się lista technologii wskazanych w najnowszym raporcie World Economic Forum jako te, które mają największe szanse na zrewolucjonizowanie naszego życia w najbliższym czasie. Z mojego punktu widzenia najciekawiej prezentuje się „low carbon cement”. 😊

Czytaj więcej

 

Covid-19 i jego konsekwencje



Eduhacker

1. Warto przeczytać

Wszystkie lektury w trakcie, zatem w tym tygodniu nie mam żadnych recenzji. Dzisiaj tylko parę słów o książce, która wylądowała na mojej mikołajkowej liście zakupowej”. Świat Schrödingera. Kronika nieprzewidywalnej przyszłości” Pawła Motyla to, wnosząc przynajmniej z informacji w sieci, to opowieść o tym, jak poruszać się w świecie niepewności i nieprzewidywalności”. Adresuje 3 kluczowe kwestie, tj.: jak nowe technologie wpłyną na nasze życie i biznes, jak podejmować lepsze decyzje w świecie pełnym niepewności, a także jakie cechy powinni wzmacniać w sobie liderzy. W czasach covidowych zagadnienia absolutnie bezcenne, zatem pewnie skuszę się na zakup.😊

Źródło: Empik.com

2. Warto pobrać

3. Warto posłuchać

  • Pivot – Kara Swisher i Scott Galloway, Vox Media Podcast Network

Źródło: Vox Media Podcast Network

4. Warto obejrzeć

http://www.youtube.com/watch?v=XxJ22d_qQ5Y

 

5. Warto wypróbować

6. Warto zamówić

Z reguły nie wrzucam do newslettera (z wyjątkiem książek) rekomendacji dot. płatnych źródeł wiedzy. Nie żebym je dyskredytował, bo sam namiętnie inwestuję w przeróżne kursy on-line, natomiast nie chcę robić za słup reklamowy. Tym razem zrobię jednak wyjątek, bo uważam że naprawdę warto. 

Jeżeli ktoś z Was chce zacząć przygodę lub poszerzyć swoją wiedzę z marketing automation, polecam uwadze kurs Michał Korba (User.com), który właśnie ukazał się na platformie Eduweb.pl. Michała znam od lat (z czasów pracy w agencji reklamowej plus prowadziliśmy razem kilkaset godzin szkoleń), część kursu miałem okazję obejrzeć przed premierą, więc bez cienia wątpliwości mogę powiedzieć że 189 zł za 8,5 godzinny kurs to naprawdę śmiesznie niewielka cena w relacji do jego wartości. Enjoy!


Link do kursu

 

7. Warto wziąć udział

 

Marketingowe targowisko próżności

1. Cytat tygodnia

“W roku 1980 na marketing wydawano 1% z wszystkich wydatków ponoszonych przez firmy, podczas gdy aktualnie jest to zaledwie 0,8%. Jednocześnie nastąpił dramatyczny skok przeciętnych inwestycji w R&D z 1% do blisko 7%, a w przypadku małych firm sięgnął 14%!

Powód takich działań wynika z tego, że aktualnie najwięksi gracze jak Amazon, Google czy FB dostarczają wartość klientom poprzez technologię, która buduje ich doświadczenia i skojarzenia. Jest to model całkowicie inny od tego w którym buduje się markę za pomocą komunikacji.

Generalnie firmy technologiczne mają bardzo ostrożne podejście do marketingu i zazwyczaj są to działy bardzo mocno niedofinansowane. Z wszystkich gigantów technologicznych tylko Microsoft posiada CMO, który jest wciąż jednym w 5 najlepiej opłacanych członków zarządu.”

Źródło: Piotr Golczyk, Pozycja Marketingu Słabnie?; Marketing Management Blog.

 

2. Wywiad tygodnia

Ostatnie słowo skazańca

Na dzisiaj wystarczy. Kolejne wydanie newslettera już w najbliższy wtorek. Jeżeli nie chcesz go przegapić, dołącz do grona subskrybentów. Będę też wdzięczny za udostępnienie newslettera znajomym w swojej sieci. Z góry dziękuję.

 

Logo Jacek Lipski
Jacek Lipski

Jacek Lipski

Marketer z ponad 16 letnim doświadczeniem. Od grudnia 2015 r. działa pod marką B&L Consulting jako niezależny konsultant i szkoleniowiec w obszarze strategii marketingowych dla MŚP i startupów. Doświadczenie zdobywał również w lubelskiej agencji reklamowej Vena Art oraz w korporacyjnych działach marketingu i komunikacji w Warszawie i Gliwicach. Wykładowca na UMCS Lublin oraz WSB w Chorzowie, Gdańsku i Opolu.