Notki strategiczne #21 – newsletter o strategii, marketingu, MŚP oraz startupach

Data wpisu24 listopada 2020 Ilość komentarzy0

Koronapokolenie. Historyczny spadek wartości reklamy online. Najlepsze innowacje bieżącego roku wg “Time”. Najważniejsze trendy technologiczne w 2021 wg Gartnera. Po więcej zapraszam do najnowszego numeru newslettera. 

Notki strategiczne – spis treści wydania

  • Strategia: koronapokolenie – nowe wyzwanie dla marketerów?
  • Marketing: historyczny spadek wartości reklamy online
  • MŚP&Startupy: “Inwestor nie da złamanej złotówki za Twoją sztuczna inteligencje, jeśli nie masz tych trzech elementów”.
  • Technologia&Innowacje: Gartner top strategic technology trends for 2021. Najlepsze innowacje 2020 roku wg “Time”. 
  • Covid-19 i jego konsekwencje: customers have seen changes to every aspect of their lives (infografika).
  • Stałe rubryki: Eduhacker, czyli co branżowego warto przeczytać (w tym tygodniu “Big data, nauka o danych i AI bez tajemnic” Davida Stephensona), warto pobrać, obejrzeć, posłuchać, wypróbować oraz w jakich wydarzeniach wziąć udział (w formie otwartego kalendarza Google), a także Marketingowe targowisko próżności.


Strategia

“Koronapokolenie” – Andrzej Kubisiak, rp.pl

Czy młodzi, bezrobotni i sfrustrowani zmienią nasz świat?. Zamieszki, protesty i rosnące tarcia społeczne w ostatnich miesiącach to nie tylko efekt napięć etnicznych i pokoleniowych. To jeden z efektów ubocznych pandemii Covid-19, która wywołała niespotykaną od II Wojny Światowej skalę recesji. A ta dotyka szczególnie młodych. Wybuchowa mieszanka kryzysu gospodarczego i młodości może doprowadzić do radykalizacji poglądów politycznych i pchnąć świat w niebezpiecznym kierunku”.

Komentarz: Nowy York. Madryt. Frankfurt. Rzym. Sztokholm. Izrael. Korea Południowa. Serbia. Polska. Co łączy te miasta i kraje? Gwałtowne tarcia społeczne i manifestacje młodszego pokolenia w 2020 r. U ich podłoża w dużej mierze leżą kwestie ekonomiczne, bo negatywne skutki “covidowego” kryzysu ekonomicznego najmocniej uderzyły właśnie w młodych ludzi. Po pierwsze dlatego, że będąc pracownikami z najmniejszym stażem byli często pierwszą ofiarą restrukturyzacji. Po drugie dlatego, że branże, w których często pracowali (Horeca i handel detaliczny) najmocniej odczuły “lockdown’y” gospodarek. A po trzecie wielu z nich nie miało możliwości ubiegania się o jakiekolwiek wsparcie od rządów po utracie pracy i dochodów.

Z tego względu autor tekstu, Andrzej Kubisiak (wicedyrektor Polskiego Instytutu Ekonomicznego), używa nowego określenia dla tej całej grupy, tj. “koronapokolenie”, stawiając tezę że doświadczenie kryzysu będzie dla nich formujące (podobnie jak np.: dla pokolenia wchodzącego na rynek pracy w czasie ostatniego globalnego kryzysu finansowego). Nie chcę tu wchodzić w kwestie polityczne, bo nie to jest motywem przewodnim newslettera, natomiast wydaje mi się że z punktu widzenia biznesowo-strategicznego warto zatrzymać się chwilę nad kwestią wspomnianego pokolenia.

Tu warto przypomnieć, że w nauce na pokolenie osób wchodzących na rynek pracy w trakcie kryzysu mówi się często tzw. “unlucky entrants”. Generalnie, mają w życiu mocno pod górkę. Statystycznie mniej zarabiają, częściej dotyka ich bezrobocie, a nawet częściej się rozwodzą. Moim zdaniem, jeżeli ten wzorzec się powtórzy, to będziemy mieli problem. Skala obecnego kryzysu nieporównywalnie większa niż w przypadku poprzednich, zatem można się spodziewać że liczba “unlucky entrants” też może być proporcjonalnie duża. W kontekście nowych konsumentów/odbiorców produktów i usług lub ewentualnych pracowników będziemy zapewne potrzebowali zupełnie innego podejścia i być może innej komunikacji marketingowej.

Czytaj więcej

 

Marketing

1. “Pierwszy historyczny spadek wartości reklamy online (IAB Polska/PwC AdEx)” – IAB Polska

Drugi kwartał 2020 roku przyniósł spadek wartości reklamy online o 12% rok do roku. Przełożyło się to na dynamikę w całym pierwszym półroczu na poziomie -4,5%. Spadki w wydatkach odnotowały wszystkie branże z pierwszej piątki liderów tortu reklamowego online. Jedynie mobile, programmatic oraz SEM zaliczyły wzrosty”.

Źródło
Źródło

Komentarz: czyżby piekło zamarzło? 🙂 Wydatki na reklamę internetową w Polsce spadły pierwszy raz w historii badania IAB Polska/PwC AdEx odnotowały spadek. Dla przypomnienia badanie jest prowadzone od 2007 r. Jak widać pandemia spowodowała również obcięcie budżetów marketerów na zabawy w Internecie, natomiast nie stawiałbym że to będzie trwała tendencja. Spodziewałbym się odbicia już w najbliższym kwartale, bo transformacja cyfrowa firm oraz konsumentów przyśpiesza (czy nam się podoba czy nie). Warto też zwrócić uwagę, że nawet w tym trudnym okresie wydatki na SEM wzrosły (choć tu pewnie z racji tego, że postawiono mocniej na performance, gdzie łatwo obliczyć zwrot z inwestycji).

Czytaj więcej

 

MŚP&Startupy

“Inwestor nie da złamanej złotówki za Twoją sztuczna inteligencje, jeśli nie masz tych trzech elementów” – Arek Skuza, Mam Startup

“Wyzwanie związane z wyceną startupów technologicznych, które opierają się o sztuczną inteligencję (SI), wynika z braku informacji historycznych w porównaniu z danymi dostępnymi w odniesieniu do tradycyjnych technologii”.

Komentarz: Patent. Zespół. Dane i strategia ich pozyskiwania oraz rozwijania. Tylko tyle i aż tyle. Z tych 3 elementów zaskakujący wydaje mi się tylko ten pierwszy. Natomiast na wyobraźnię działają 2 przykłady – Veveo (“borykający się z trudnościami startup z ponad 50 patentami, kupiony przez swojego konkurenta Rovi za 69 milionów dolarów”) oraz Polar Rose (kupione przez Apple tylko dlatego, że miało patenty w technologii rozpoznawania twarzy).

Czytaj więcej

 

Technologia&Innowacje

1. “Gartner Top Strategic Technology Trends for 2021” – Gartner

Distributed cloud, AI engineering, cybersecurity mesh and composable business drive some of the top trends for 2021.


Komentarz: moją uwagę zwracają przede wszystkim 2 trendy – AI engineering oraz Intelligent composable business.

“AI engineering offers a pathway, making AI a part of the mainstream DevOps process rather than a set of specialized and isolated projects”.

Sztuczna inteligencja wchodzi do mainstreamu i przestaje być w projektach czymś wyjątkowym i realizowanym osobno. Staje się po prostu normalną częścią wdrażanych realizacji.

“An intelligent composable business is one that can adapt and fundamentally rearrange itself based on a current situation. As organizations accelerate digital business strategy to drive faster digital transformation, they need to be agile and make quick business decisions informed by currently available data”.

Szybkie dopasowanie do zmieniającej się sytuacji rynkowej. Podejmowanie decyzji w oparciu o dane. W dzisiejszych czasach nawet największe organizacje będą musiały nabyć startupowej elastyczności. Faktycznej, a nie deklarowanej. 🙂

Czytaj więcej

 

 

2. “The best inventions of 2020. 100 innovations changing how we live” – Time.com

Komentarz: Fajna lista najciekawszych innowacji produktowych z 2020 r., opublikowana przez magazyn Time. To ranking coroczny, z podziałem na kategorie – ACCESSIBILITY, ARTIFICIAL INTELLIGENCE, AUGMENTED AND VIRTUAL REALITY, BEAUTY, CONNECTIVITY, CONSUMER ELECTRONICS, DESIGN, EDUCATION, ENTERTAINMENT, EXPERIMENTAL, FINANCE, FITNESS, FOOD AND DRINK, HOME HEALTH, HOUSEHOLD, MEDICAL CARE, OUTDOORS, PARENTING, PRODUCTIVITY, SOCIAL GOOD, STYLE, SUSTAINABILITY, TRANSPORTATION i WELLNESS. Warto zwrócić uwagę na innowację w obszarze edukacji – Outlier. Może to nie jest jakiś „rocket science”, ale widać coraz mocniej że tradycyjny model edukacji uniwersyteckiej będzie z roku na rok przeżywał coraz cięższe chwile. Nie tylko z powodu pandemii oraz przejścia na tryb online…

Czytaj więcej

 

Źródło
Źródło

Covid-19 i jego konsekwencje



Eduhacker

1. Warto przeczytać

Kupiłem w zeszłym tygodniu, jestem mniej więcej w połowie lektury, natomiast już w tej chwili mogę powiedzieć jedno. To zdecydowanie najlepsza lektura dla każdego kto nie jest “techniczny”, a chce zrozumieć jak wykorzystać big data, uczenie maszynowe oraz AI w biznesie. Stephenson nie koncentruje się bowiem na technikaliach, ale skupia się na pokazaniu sposobu myślenia oraz rozlicznych zastosowaniach tych dziedzin wiedzy w biznesie. Jak dla mnie to kopalnia wiedzy dla każdego marketera. Zdecydowanie polecam!

 



2. Warto pobrać

3. Warto posłuchać



4. Warto obejrzeć

 

  • #ThrowbacksForumIAB2020 – wybrane wystąpienia z ostatniej edycji wydarzenia organizowanego przez IAB Polska. Pierwsza prezentacja to “Łże-Wykresy czy Lepszy sort danych?” Aleksandra Smoter, Wavemaker; Szymon Lipiński, Wavemaker, która ukazała się 18 listopada.


5. Warto wypróbować



6. Warto wziąć udział

 

Wydarzenia dodane w tym tygodniu:

Marketingowe targowisko próżności

1. Cytat/Mem tygodnia




2. Wywiad tygodnia

 

3. Video tygodnia

 

 

Ostatnie słowo skazańca

Na dzisiaj wystarczy. Kolejne wydanie newslettera już w najbliższy wtorek. Jeżeli nie chcesz go przegapić, dołącz do grona subskrybentów. Będę też wdzięczny za udostępnienie newslettera znajomym w swojej sieci. Z góry dziękuję.

 

Logo Jacek Lipski

Jacek Lipski

Jacek Lipski

Marketer z ponad 16 letnim doświadczeniem. Od grudnia 2015 r. działa pod marką B&L Consulting jako niezależny konsultant i szkoleniowiec w obszarze strategii marketingowych dla MŚP i startupów. Doświadczenie zdobywał również w lubelskiej agencji reklamowej Vena Art oraz w korporacyjnych działach marketingu i komunikacji w Warszawie i Gliwicach. Wykładowca na UMCS Lublin oraz WSB w Chorzowie, Gdańsku i Opolu.