Notki strategiczne #21 – newsletter o strategii, marketingu, MŚP oraz startupach
Koronapokolenie. Historyczny spadek wartości reklamy online. Najlepsze innowacje bieżącego roku wg “Time”. Najważniejsze trendy technologiczne w 2021 wg Gartnera. Po więcej zapraszam do najnowszego numeru newslettera.
Notki strategiczne – spis treści wydania
- Strategia: koronapokolenie – nowe wyzwanie dla marketerów?
- Marketing: historyczny spadek wartości reklamy online
- MŚP&Startupy: “Inwestor nie da złamanej złotówki za Twoją sztuczna inteligencje, jeśli nie masz tych trzech elementów”.
- Technologia&Innowacje: Gartner top strategic technology trends for 2021. Najlepsze innowacje 2020 roku wg “Time”.
- Covid-19 i jego konsekwencje: customers have seen changes to every aspect of their lives (infografika).
- Stałe rubryki: Eduhacker, czyli co branżowego warto przeczytać (w tym tygodniu “Big data, nauka o danych i AI bez tajemnic” Davida Stephensona), warto pobrać, obejrzeć, posłuchać, wypróbować oraz w jakich wydarzeniach wziąć udział (w formie otwartego kalendarza Google), a także Marketingowe targowisko próżności.
Strategia
“Koronapokolenie” – Andrzej Kubisiak, rp.pl
“Czy młodzi, bezrobotni i sfrustrowani zmienią nasz świat?. Zamieszki, protesty i rosnące tarcia społeczne w ostatnich miesiącach to nie tylko efekt napięć etnicznych i pokoleniowych. To jeden z efektów ubocznych pandemii Covid-19, która wywołała niespotykaną od II Wojny Światowej skalę recesji. A ta dotyka szczególnie młodych. Wybuchowa mieszanka kryzysu gospodarczego i młodości może doprowadzić do radykalizacji poglądów politycznych i pchnąć świat w niebezpiecznym kierunku”.
Komentarz: Nowy York. Madryt. Frankfurt. Rzym. Sztokholm. Izrael. Korea Południowa. Serbia. Polska. Co łączy te miasta i kraje? Gwałtowne tarcia społeczne i manifestacje młodszego pokolenia w 2020 r. U ich podłoża w dużej mierze leżą kwestie ekonomiczne, bo negatywne skutki “covidowego” kryzysu ekonomicznego najmocniej uderzyły właśnie w młodych ludzi. Po pierwsze dlatego, że będąc pracownikami z najmniejszym stażem byli często pierwszą ofiarą restrukturyzacji. Po drugie dlatego, że branże, w których często pracowali (Horeca i handel detaliczny) najmocniej odczuły “lockdown’y” gospodarek. A po trzecie wielu z nich nie miało możliwości ubiegania się o jakiekolwiek wsparcie od rządów po utracie pracy i dochodów.
Z tego względu autor tekstu, Andrzej Kubisiak (wicedyrektor Polskiego Instytutu Ekonomicznego), używa nowego określenia dla tej całej grupy, tj. “koronapokolenie”, stawiając tezę że doświadczenie kryzysu będzie dla nich formujące (podobnie jak np.: dla pokolenia wchodzącego na rynek pracy w czasie ostatniego globalnego kryzysu finansowego). Nie chcę tu wchodzić w kwestie polityczne, bo nie to jest motywem przewodnim newslettera, natomiast wydaje mi się że z punktu widzenia biznesowo-strategicznego warto zatrzymać się chwilę nad kwestią wspomnianego pokolenia.
Tu warto przypomnieć, że w nauce na pokolenie osób wchodzących na rynek pracy w trakcie kryzysu mówi się często tzw. “unlucky entrants”. Generalnie, mają w życiu mocno pod górkę. Statystycznie mniej zarabiają, częściej dotyka ich bezrobocie, a nawet częściej się rozwodzą. Moim zdaniem, jeżeli ten wzorzec się powtórzy, to będziemy mieli problem. Skala obecnego kryzysu nieporównywalnie większa niż w przypadku poprzednich, zatem można się spodziewać że liczba “unlucky entrants” też może być proporcjonalnie duża. W kontekście nowych konsumentów/odbiorców produktów i usług lub ewentualnych pracowników będziemy zapewne potrzebowali zupełnie innego podejścia i być może innej komunikacji marketingowej.
Marketing
1. “Pierwszy historyczny spadek wartości reklamy online (IAB Polska/PwC AdEx)” – IAB Polska
“Drugi kwartał 2020 roku przyniósł spadek wartości reklamy online o 12% rok do roku. Przełożyło się to na dynamikę w całym pierwszym półroczu na poziomie -4,5%. Spadki w wydatkach odnotowały wszystkie branże z pierwszej piątki liderów tortu reklamowego online. Jedynie mobile, programmatic oraz SEM zaliczyły wzrosty”.


Komentarz: czyżby piekło zamarzło? 🙂 Wydatki na reklamę internetową w Polsce spadły pierwszy raz w historii badania IAB Polska/PwC AdEx odnotowały spadek. Dla przypomnienia badanie jest prowadzone od 2007 r. Jak widać pandemia spowodowała również obcięcie budżetów marketerów na zabawy w Internecie, natomiast nie stawiałbym że to będzie trwała tendencja. Spodziewałbym się odbicia już w najbliższym kwartale, bo transformacja cyfrowa firm oraz konsumentów przyśpiesza (czy nam się podoba czy nie). Warto też zwrócić uwagę, że nawet w tym trudnym okresie wydatki na SEM wzrosły (choć tu pewnie z racji tego, że postawiono mocniej na performance, gdzie łatwo obliczyć zwrot z inwestycji).
MŚP&Startupy
“Inwestor nie da złamanej złotówki za Twoją sztuczna inteligencje, jeśli nie masz tych trzech elementów” – Arek Skuza, Mam Startup
“Wyzwanie związane z wyceną startupów technologicznych, które opierają się o sztuczną inteligencję (SI), wynika z braku informacji historycznych w porównaniu z danymi dostępnymi w odniesieniu do tradycyjnych technologii”.
Komentarz: Patent. Zespół. Dane i strategia ich pozyskiwania oraz rozwijania. Tylko tyle i aż tyle. Z tych 3 elementów zaskakujący wydaje mi się tylko ten pierwszy. Natomiast na wyobraźnię działają 2 przykłady – Veveo (“borykający się z trudnościami startup z ponad 50 patentami, kupiony przez swojego konkurenta Rovi za 69 milionów dolarów”) oraz Polar Rose (kupione przez Apple tylko dlatego, że miało patenty w technologii rozpoznawania twarzy).
Technologia&Innowacje
1. “Gartner Top Strategic Technology Trends for 2021” – Gartner
Distributed cloud, AI engineering, cybersecurity mesh and composable business drive some of the top trends for 2021.

Komentarz: moją uwagę zwracają przede wszystkim 2 trendy – AI engineering oraz Intelligent composable business.
“AI engineering offers a pathway, making AI a part of the mainstream DevOps process rather than a set of specialized and isolated projects”.
Sztuczna inteligencja wchodzi do mainstreamu i przestaje być w projektach czymś wyjątkowym i realizowanym osobno. Staje się po prostu normalną częścią wdrażanych realizacji.
“An intelligent composable business is one that can adapt and fundamentally rearrange itself based on a current situation. As organizations accelerate digital business strategy to drive faster digital transformation, they need to be agile and make quick business decisions informed by currently available data”.
Szybkie dopasowanie do zmieniającej się sytuacji rynkowej. Podejmowanie decyzji w oparciu o dane. W dzisiejszych czasach nawet największe organizacje będą musiały nabyć startupowej elastyczności. Faktycznej, a nie deklarowanej. 🙂
2. “The best inventions of 2020. 100 innovations changing how we live” – Time.com
Komentarz: Fajna lista najciekawszych innowacji produktowych z 2020 r., opublikowana przez magazyn Time. To ranking coroczny, z podziałem na kategorie – ACCESSIBILITY, ARTIFICIAL INTELLIGENCE, AUGMENTED AND VIRTUAL REALITY, BEAUTY, CONNECTIVITY, CONSUMER ELECTRONICS, DESIGN, EDUCATION, ENTERTAINMENT, EXPERIMENTAL, FINANCE, FITNESS, FOOD AND DRINK, HOME HEALTH, HOUSEHOLD, MEDICAL CARE, OUTDOORS, PARENTING, PRODUCTIVITY, SOCIAL GOOD, STYLE, SUSTAINABILITY, TRANSPORTATION i WELLNESS. Warto zwrócić uwagę na innowację w obszarze edukacji – Outlier. Może to nie jest jakiś „rocket science”, ale widać coraz mocniej że tradycyjny model edukacji uniwersyteckiej będzie z roku na rok przeżywał coraz cięższe chwile. Nie tylko z powodu pandemii oraz przejścia na tryb online…


Covid-19 i jego konsekwencje

Eduhacker
1. Warto przeczytać
Kupiłem w zeszłym tygodniu, jestem mniej więcej w połowie lektury, natomiast już w tej chwili mogę powiedzieć jedno. To zdecydowanie najlepsza lektura dla każdego kto nie jest “techniczny”, a chce zrozumieć jak wykorzystać big data, uczenie maszynowe oraz AI w biznesie. Stephenson nie koncentruje się bowiem na technikaliach, ale skupia się na pokazaniu sposobu myślenia oraz rozlicznych zastosowaniach tych dziedzin wiedzy w biznesie. Jak dla mnie to kopalnia wiedzy dla każdego marketera. Zdecydowanie polecam!

2. Warto pobrać
- Raport “Jak wygląda rynek mobile?” – tegoroczny raport We are connected.
- Raport “Zaangażowanie marek a tematy światopoglądowe” – jak zachować równowagę między wizerunkiem, strategią biznesową, a niezależnością poglądów?
Top Performing Emails from the First Half of 2020 – Sailthru
Globalny raport 2020 “The State of Content Marketing” – Semrush
The Power of Language – raport Marketing Missing Millions Press
Biznes subskrypcyjny. Czy nadaje się do każdej branży? – blog PayU
- Darmowy e-book – “Wdrożenie systemu marketing automation w Twojej firmie” – user.com
- Raport “Antybadania 2020 polskich programistów” – justjoin.it
3. Warto posłuchać

4. Warto obejrzeć
- #ThrowbacksForumIAB2020 – wybrane wystąpienia z ostatniej edycji wydarzenia organizowanego przez IAB Polska. Pierwsza prezentacja to “Łże-Wykresy czy Lepszy sort danych?” Aleksandra Smoter, Wavemaker; Szymon Lipiński, Wavemaker, która ukazała się 18 listopada.
5. Warto wypróbować
Data Predictions in minutes, without writing code. Cały proces tworzenia algorytmów ML, wyjaśniania wyników i przewidywania wyników za pomocą jednego kliknięcia.

6. Warto wziąć udział
Wydarzenia dodane w tym tygodniu:
- Startup Wrocław: Ewolucje – Nowa rzeczywistość. Wydarzenie odbędzie się drugiego grudnia (środa) w godzinach 10:00 – 11:45. Prelegenci: Michał Karbowiak, Eliza Kruczkowska, Bogumiła Sobiczewska, Katarzyna Klimek, Michał Karbowiak, Tomasz Snażyk. Organizator: Agencja Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej.
Zarządzanie content marketingiem – jak połączyć sztukę i naukę w organizacji B2B. Wydarzenie odbędzie się w piątek (27 listopada), o godzinie 10:00. Wydarzenie poprowadzi prezenter – Łukasz Kosuniak; Grow Consulting. Organizator: Grow Consulting.
- Webinar “Jak zarządzanie cyklem życia produktów przyspiesza innowacje produktowe?” – piątek (27 listopada), godz. 10:00. Prezenter: Maarten Hagen; Dyrektor ds. rozwiązań PLM w firmie Infor. Organizator: Infor.
- Startupowa Środa #27 – MarTech’y – startupy, które zmieniają świat marketingu. Wydarzenie odbędzie się 9 grudnia (środa) w godzinach 18:00 – 20:00. Prelegenci: Monika Frączek, Maciej Górski, Michał Korba. Organizator: Startup Academy.
Wirtualny Hackathon Hack3F – zgłoszenia do 27 listopada. Wydarzenie odbędzie się w dniach 4 – 5 grudnia.
Marketingowe targowisko próżności
1. Cytat/Mem tygodnia


2. Wywiad tygodnia
- TEN BIZNES PRZERÓSŁ MOJE OCZEKIWANIA – Miłosz Jarosiewicz
- “Dlaczego marketerzy powinni zainteresować się pokoleniem silver?” – wywiad z Adrianną Kubik, SocialPress
3. Video tygodnia
Ostatnie słowo skazańca
Na dzisiaj wystarczy. Kolejne wydanie newslettera już w najbliższy wtorek. Jeżeli nie chcesz go przegapić, dołącz do grona subskrybentów. Będę też wdzięczny za udostępnienie newslettera znajomym w swojej sieci. Z góry dziękuję.

Spodobał Ci się wpis?
Polecam sprawdzić też
Notki strategiczne #30 – newsletter o strategii, marketingu, MŚP oraz startupach
Zmiana fundamentów biznesowych. Czego stratedzy mogą nauczyć się od Sartre’a. Jak wejść na rynki zagraniczne ze swoim brandem. Rzucił korporację, założył startu-up, wrócił do niej z płaczem. Po więcej zapraszam do nowego wydania newslettera.
Notki strategiczne #29 – newsletter o strategii, marketingu, MŚP oraz startupach
Zmiany gospodarcze – szansa dla firm odważnych i elastycznych biznesowo. Firmy nie chcą ściągać produktów z drugiego krańca świata. Marketing jako filozofia działania. In 2020, Two Thirds of Google Searches Ended Without a Click. Po więcej zapraszam do najnowszego wydania newslettera. Tym razem tradycyjnie – we wtorek.