Notki strategiczne #20 – newsletter o strategii, marketingu, MŚP oraz startupach

Kryzys polskiego systemu ochrony zdrowia vs. trendy w biznesie. O Zarządach, które nie liczą się z marketingiem. Trendy social media 2021. “We are not in the industry of advertising. We are in the industry of change”. Recenzja – “Królestwo kłamstw. Podróż w głąb świata cyberprzestępców” Kate Fazzini. Po więcej zapraszam do najnowszego numeru newslettera.

Notki strategiczne – spis treści wydania

  • Strategia: polski brak przygotowania na kryzys zdrowotny. Zarząd, który nie liczy się z marketingiem. Trendy Social Media w zbliżającym się roku 2021.
  • Marketing: marketing jako wsparcie sprzedaży. Artykuł We are not in the industry of advertising. We are in the industry of change.”
  • MŚP&Startupy: proces sprzedaży startupu Barametrics.
  • Technologia&Innowacje: “How humans and AI can work together to create better businesses”. Sztuczna inteligencja nowej generacji made in Poland od Synerise. 
  • Covid-19 i jego konsekwencje: wpływ koronawirusa na marketing, handel elektroniczny i reklamy. Czy COVID-19 stworzył nowy rodzaj klienta? How to build a precision branding campaign.
  • Stałe rubryki: Eduhacker, czyli co branżowego warto przeczytać (w tym tygodniu książka Kate Fazzini „Królestwo Kłamstw”), warto pobrać, obejrzeć, posłuchać, zasubskrybować, wypróbować oraz w jakich wydarzeniach wziąć udział (w formie otwartego kalendarza Google), a także Marketingowe targowisko próżności.

Strategia

1. “Polski brak przygotowania na kryzys zdrowotny – czyli parę słów o trendach” – na podstawie postu z fan page’a Jakub Sawulski – blog ekonomiczny

Ochrona zdrowia to fraza, którą od marca przewija się w polskich mediach codziennie. Pandemia pokazała czarno na białym, że nasz system ochrony zdrowia zbudowany jest z dykty i trzyma się na 2 gwoździach i rolce taśmy samoprzylepnej. Nic jednak nie dzieje się bez przyczyny. Na początku spójrzmy na liczby:

  • 30 proc. – o tyle mniej wydajemy co roku na ochronę zdrowia niż wynosi średnia dla całej UE, 
  • 2,4 – tylu lekarzy przypada w Polsce na 1000 mieszkańców, średnia unijna to 3,6, nasz wynik jest najgorszy w UE, 
  • 5,2 – tyle pielęgniarek przypada w Polsce na 1000 mieszkańców, średnia unijna to 9,4, nasz wynik jest czwarty najgorszy w UE, 
  • 52 lata – to średnia wieku w grupie polskich lekarzy (w grupie specjalistów 54 lata) oraz pielęgniarek.

Co z tego wszystkiego wynika? Bez obaw, nie zmierzam w kierunku polityki. Zmierzam w kontekście trendów i możliwości ich wykorzystania w biznesie. Pełny obraz tej całej układanki widać bowiem dopiero, jak dołożymy do tego demografię. Polska jest jednym z najszybciej starzejących się społeczeństw w UE. Tylko w najbliższej dekadzie liczba osób 70+, które z systemu ochrony zdrowia korzystają najczęściej, wzrośnie o połowę (z 4 do mniej więcej 6 mln). W tym momencie już za chwilę nie będziemy mieli kim i za co tych ludzi leczyć (opieka geriatryczna w Polsce istnieje tylko w teorii). Przy obecnym poziomie przyrostu naturalnego i średniej długości życia nie będzie też, kto miał się tymi ludźmi zajmować (dzieci nie dadzą rady, a w placówkach i domach opieki już dzisiaj brakuje w skali całego kraju kilkudziesięciu tysięcy opiekunów). Rozwiązań systemowych na horyzoncie nie widać, zatem na rynku health care powstaje olbrzymia luka, być może do wypełnienia przez sektor komercyjny. Po części stąd wysyp wszelkich rozwiązań cyfrowych do opieki nad osobami zależnymi, zdalnego monitorowania stanu zdrowia, itp. Z ciekawością będę obserwował dalszy rozwój sytuacji w tym obszarze.

Czytaj więcej

 

2. “Zarząd nie liczy się z marketingiem” – Piotr Golczyk, Marketing Management Blog

“Marketing nie dostarcza prawdziwej, realnej wartości dla firm, bo też trudno nazwać wartością to, że marketing manipuluje klientami. Co innego takie działy jak finanse czy operacje, dlatego one są w Zarządzie, a marketing nie. Marketing powinien się tylko skupić na tym, żeby rozpędzić to co ustalili inni. Poza tym marketing nie wypracuje jakiejś znaczącej zmiany w firmie czy jej otoczeniu, a Zarząd tak. Marketing to po prostu reklama i promocja i taka jest ich funkcja. Zarząd podejmuje decyzje w zakresie strategii i nie ma tam miejsca dla marketingu”.

Komentarz: świetny tekst, który pokazuje jaką wartość dla rezultatów biznesowych przedsiębiorstw ma marketer. Z badań cytowanych w artykule wynika, że “firmy które w Zarządzie mają marketerów, średnio osiągają 3% lepsze wyniki niż te bez marketerów, a jeżeli firma jest w odwrocie to nawet lepsze”. Tyle, że chodzi o marketera, a nie speca od reklam. Kogoś, kto oprócz komunikacji, zna się i ma w organizacji wpływ na strategię, produkt, cenę, kanały dystrybucji i doświadczenia klientów. 

Poniżej genialny cytat i jednocześnie odpowiedź na zarzut, jaki często stawianym jest marketerom przez członków Zarządu. Polecam zapisać, wydrukować i powiesić sobie na ścianie, bo do niektórych marketerów też ta prawda wydaje się nie docierać. 

Ja chcę przewidywalności! Serio? Gdyby rynek był przewidywalny, to biznes byłby przewidywalny, a gdyby biznes był przewidywalny to Twoją robotę mógłby robić przerobiony automat do kawy. Biznes to nieustanny zakład z rynkiem, a chwile stabilności – z perspektywy której pewnie teraz wypowiadasz te słowa- są tylko chwilami. Więc się nie rozsiadaj się za wygodnie, bo zraz wszystko się zmieni i stanie się tak niezależnie od tego jak dobrze masz pomierzone finanse.

Mierzenie nie zapobiega zmianie. Mierzenie daje tylko szansę na lepszą reakcję. Widziałeś kiedyś, żeby termometr zapobiegał zmianie temperatury? Ja też nie. Więc nie mów więcej: chcę przewidywalności.

Ja rozumiem co Ci ludzie do mnie mówią. Mówią „podaruj mi święty spokój, natychmiast. Tak firmy działały całymi dekadami i ja też tak chcę!”.

Co mogę powiedzieć. Piękne marzenie. Problem w tym, że mamy VUCA i czasy powtarzalności trwającej dekadami się skończył.

Czytaj więcej

 

3. “Trendy social media 2021” – Artur Roguski, blog Why so social

“W tym roku określenie trendów w social media na kolejne 12 miesięcy jest trochę bardziej wymagające. Wszystko oczywiście przez pandemię Covid19, która tak na dobrą sprawę nie wiadomo ile potrwa. Trendy z zeszłego roku wzięły w łeb już w marcu. Ja swoje na 2021 rok opieram na przekonaniu, że obostrzenia wynikające z pandemii zostaną z nami przynajmniej do wiosny”.

Komentarz: koniec ruchu organicznego dla marek na Facebooku oraz Instagramie. Spadnie jakość treści generowanych przez marki w social media (bo agencje zaczną oszczędzać na kosztach ludzkich w czasie pandemii). Automatyzacja procesów reklamowych. Nacisk na poprawność polityczną w social media doprowadzi do ucieczki niektórych twórców internetowych z głównych serwisów, a także do tego że jeszcze bardziej zamkniemy się w naszych bańkach informacyjnych.

Generalnie wszystkie wymienione tezy są zgodne z moimi obserwacjami. Od przynajmniej 2 lat nie prowadzę w ramach projektów z zakresu obsługi marketingowej social mediów, gdy nie mam budżetu reklamowego. To po prostu mija się z celem. Po co silić się na produkcję dobrego contentu, gdy zobaczy go 10 osób na krzyż. Zwracam również uwagę na automatyzację procesów reklamowych. Systemy oparte o AI, których przykładem jest chociażby polski FastTony Smart, coraz mocniej wypierają człowieka, bo są od niego najzwyczajniej w świecie skuteczniejsze.

Czytaj więcej

 

Marketing

1. “Marketing jako wsparcie sprzedaży” – Dariusz Pawlak, Marketer+

Marketing jako wsparcie sprzedaży to zagadnienie, które w naszej branży powraca jak bumerang, ale co ciekawe, zawsze w innym kontekście, innej odsłonie, przez co nadaje naszym dyskusjom inny kierunek. Kiedyś polemizowaliśmy na temat ogólnej roli marketingu we wsparciu sprzedaży czy o wpływie, jaki na liczbę transakcji może wywrzeć silna marka. Z kolei w dobie performance marketingu zachłysnęliśmy się marketingiem krótkoterminowym, przynoszącym mierzalne efekty, aby za chwilę powrócić do dyskusji o istocie marki i działaniach długoterminowych. Tak powstały dwa “obozy”, które przekonywały nas o słuszności “swojego” marketingu”.

Komentarz: odwieczny problem w marketingu. Czyli pogodzenie 2 celów marketingowych oraz horyzontów czasowych – wspierania sprzedaży (short term) oraz budowania marki (long term). To jest generalnie system naczyń połączonych, bo nadmierne skupienie się tylko na pierwszej lub drugiej stronie medalu nigdy nie przynosi dobrych rezultatów. Więcej na ten temat w artykule Dariusza Pawlaka.

Czytaj więcej

 

2. “We are not in the industry of advertising. We are in the industry of change.” – Albert Stęclik, blog Dziadek do Orzechów

“Historia będąca inspiracją do napisania tego artykułu wydarzyła się w kwietniu 2015 roku, kiedy znalazłem w Internecie profesjonalny kurs dla plannerów prowadzony przez najlepszych ekspertów tej dziedziny na Świecie – Hoala”.

Komentarz: szwedzka agencja Forsman & Bodenfors, o której mowa poniżej, to zdobywca 86 nagród na Festiwalu w Cannes. 🙂

“Teraz, po czasie myślę, że gdybym miał podsumować w jednym zdaniu to czego mnie nauczył, to wydaje mi się, że paradoksalnie w agencji Forsman & Bodenfors nie wierzy się w kreatywność. Wierzy się natomiast w to, że potrzebujemy spojrzenia na dany temat z innej strony. To nie kreatywność, a badania tworzą tamtejsze pomysły. Podczas gdy wszyscy skupiają się na powiedzeniu tego samego w fajny sposób, Szwedzi z Goteborga mówią w prosty sposób co innego. I tym wygrywają”.

Czytaj więcej

 

MŚP&Startupy

“I sold Baremetrics” – Josh Pigford, Barametrics Blog

020 has turned in to one of the most unusual years of my life, for both the obvious reasons but also for reasons I definitely wasn’t expecting at the start of the year. After 7 years of work building this little company, Baremetrics has a new home”.

Komentarz: bardzo dokładny, wypełniony liczbami oraz konkretnymi informacjami, opis procesu sprzedaży startupu Barametrics (“Metrics, dunning, and engagement tools for SaaS & subscription businesses”), autorstwa jego foundera – Josha Pigforda. Lektura obowiązkowa dla wszystkich SaaS’owców.

Czytaj więcej

 

Technologia&Innowacje

1. “How humans and AI can work together to create better businesses” – Sylvain Duranton, TED

“Here’s a paradox: as companies try to streamline their businesses by using artificial intelligence to make critical decisions, they may inadvertently make themselves less efficient. Business technologist Sylvain Duranton advocates for a “Human plus AI” approach — using AI systems alongside humans, not instead of them — and shares the specific formula companies can adopt to successfully employ AI while keeping humans in the loop”.

Komentarz: ze względu na swój głęboki humanizm podoba mi się koncepcja “Human plus AI”, czyli wykorzystywania AI jako swoistej “super mocy” dla korzystających z niej ludzi, a nie rozwiązania które ma ludzi zastępować. Jeżeli interesuje Was ten temat to, oprócz obejrzenia poniższego wykładu TED, polecam lekturę, którą rekomendowałem w newsletterze kilka tygodni temu, tj.: “Sztuczną inteligencję. Nieludzką, arcyludzką” Aleksandry Przegalińskiej i Pawła Oksanowicza.

 

2. “Sztuczna inteligencja nowej generacji made in Poland w natarciu. Synerise udostępniło autorski projekt w ramach open-source” – Aleksander Fedoruk, Forbes

Synerise otworzyło swój projekt Cleora na zasadach open-source. Firma chwali się, że to jedno najbardziej pragmatycznych osiągnięć w obszarze sztucznej inteligencji w Europie Środkowo-Wschodniej. Koronakryzys sprzyja rozwojowi cyfryzacji, a sztuczna inteligencja ma coraz większe zastosowanie w biznesie. Z tego trendu zamierza skorzystać spółka zarządzana przez Jarosława Królewskiego”.

Komentarz: co to dużo mówić, po prostu kibicuję, bo każdy krajowy projekt z zakresu AI jest dla nas na wagę złota. Daje bowiem szansę, że nie zostaniemy technologicznym skansenem w wyścigu, który zmienia obraz dzisiejszego świata.

Czytaj więcej

 

Covid-19 i jego konsekwencje

Eduhacker

1. Warto przeczytać

Źródło

“Królestwo kłamstw” Kate Fazzini, dziennikarki “Wall Street Journal” oraz ekspertki od cyberbezpieczeństwa, nie jest może książką wybitną, ale na pewno godną uwagi. Dlaczego? Bo autorka w przystępnej i fabularyzowanej formie pokazuje, jak wygląda ciemna strona Internetu. Najbardziej przejmujące są opisy działania firm hakerskich, które polują nawet na mniejsze firmy, włamując się do ich systemów i żądając pieniędzy za odszyfrowanie danych. Standardem jest też wykradanie prywatnej korespondencji i wymuszanie szantażem okupów. Ba, w modelu biznesowym jest też miejsce na budowanie relacji z klientami/ofiarami. Od call centers, gdzie szantażowany może dostać instrukcję, jak przelać okup w bitcoinach. Po specjalne prezentacje ze wskazówkami jak zabezpieczyć się przed podobnym włamaniem tego typu, jakie zhakowana firma dostaje w formie dodatkowego bonusu.

Jedną z ciekawszych historii, którą warto poznać ku przestrodze, to dodatkowy sposób na zarobek jednego z chińskich hakerów, który po zakończeniu kariery państwowej, pracował jako recepcjonista w jednym z prestiżowych hoteli w Szanghaju. Na każdej większej konferencji, organizowanej w hotelu przez firmy z branży konsultingowej, finansowej, itp., rozkładał w specjalnych szklanych kulach (z napisem “Free”)  wyprodukowane wcześniej przez siebie pendrive’y z logo wydarzenia. Uczestnicy brali darmowe gity i niefrasobliwie zaczynali z nich korzystać. Po podłączeniu pendrive’u do komputera dane z nich były kopiowane przez specjalny program, a następnie pomysły haker sprzedawał je np.: firmom konkurencyjnym na Fiverze. 

Reasumując, warto przeczytać książkę, żeby uświadomić sobie jaka jest skala zjawiska cyberprzestępczości i to, że nikt nie jest naprawdę bezpieczny. Ofiarami hakerów padają zarówno korporacje, jak i małe firmy oraz osoby indywidualne. Z wykradania wszelkiego rodzaju tajemnic technologicznych czy biznesowych z amerykańskich firm przez armie hakerów państwowych Chiny oraz Rosja zrobiły sobie standardowy sposób walki rynkowej. Internet wcale więc nie jest takim błogosławieństwem, jak się niektórym wydaje…

Czytaj więcej 

 

2. Warto pobrać





3. Warto posłuchać





4. Warto zasubskrybować

5. Warto obejrzeć

 

6. Warto wypróbować

  • Dupometr – Kalkulator pozwalający ocenić jak głęboko jesteśmy w dupie (jeśli wierzyć danym MZ)



7. Warto wziąć udział

 

  • Wydarzenie online GMC Live! vol. 3 – czwartek (3 grudnia), godz. 10:00. Do udziału w GMC Live! vol. 3 zaproszono prelegentów, których wykłady poruszą najistotniejsze w ostatnich miesiącach obszary e-commerce, employee advocacy, SXO, prawa w marketingu czy esportu. Organizatorzy: Golden Marketing Conference, Grupa MTP.










  • Panel dyskusyjny Purpose – It’s not for everyone – wtorek (17 listopada), godz. 16:10. Dyskusja panelowa ekspertów z udziałem firm Philips, Purpose, cg42 i Glocalities.




  • Konferencja online Webinar Experts – 23.11 – 30.11. Prelegenci: Magdalena Pawłowska, Marta Krasnodębska, Marek Jankowski, Monika Czaplicka, Olga Kozierowska. Organizator: Webinar Experts.


  • SAS CEMEA Virtual Event – 23 – 25 listopada. Prelegenci: Raymond Kurzweil, Rik Vera, Richard Van Hooijdonk, Jim Goodnight, Oliver Schabenberger, Shukri Dabaghi. Organizator: Beyond Tomorrow.


  • Co słyszą maszyny? – środa (18 listopada), godz. 11:00. Prelegent: Jakub Tkaczuk. Organizator: HugeTECH.






Marketingowe targowisko próżności

1. Cytat/Mem tygodnia

Dzisiaj kolekcja memów, które powstały dla upamiętnienia środowej warszawskiej Bitwy o Empik, w trakcie której nasi nieustraszeni chłopcy-narodowcy mężnie stawili czoła przeważającym siłom wroga i po ciężkiej walce rozbili siedlisko moralnej lewackiej zgnilizny. Cześć i chwała bohaterom, historia bez wątpienia o nich nie zapomni. 🙂

A tak serio, to po prostu ręce opadają. Od kilkunastu lat w Warszawie zamiast świętować niepodległość jak cywilizowani ludzie to musimy oglądać płonące race i walki stada debili z policją. Niektórym się ciągle chyba wydaje, że walczą o niepodległość. Nie jestem w stanie tego zrozumieć. Zwłaszcza jak pamiętam z czasów studenckich wojaży jak Amerykanie świętują Dzień Niepodległości 4 lipca (w skrócie: grill, pikniki rodzinne i fajerwerki). Coś bez wątpienia poszło u nas nie tak…



Warto również zwrócić na genialny komentarz do całej sytuacji ze strony Empik bilety. Prawdziwy RTM jak się patrzy. 🙂

 



2. Wywiad tygodnia

 

3. Video tygodnia

  • Przeróbka reklamy APARTU zrobiona przez Klub Komediowy – Chris Kwacz

Sezon na reklamy świąteczne dopiero się rozpoczął, ale jest już pozamiatane!!!🎅💥👊 Przeróbka reklamy APARTU zrobiona przez Klub Komediowy totalnie NISZCZY SYSTEM!!!🔥🔥🔥 To po prostu trzeba zobaczyć!!!😍

Opublikowany przez Chrisa Kwacza Środa, 11 listopada 2020

 

  • Coca-Cola Christmas Commercial 2020

 

Ostatnie słowo skazańca

Na dzisiaj wystarczy. Kolejne wydanie newslettera już w najbliższy wtorek. Jeżeli nie chcesz go przegapić, dołącz do grona subskrybentów. Będę też wdzięczny za udostępnienie newslettera znajomym w swojej sieci. Z góry dziękuję.

 

Logo Jacek Lipski

Spodobał ci się wpis? Doceń autora „lajkiem”!



Nie chcesz przegapić kolejnych wpisów? Zapisz się na newsletter.

Jacek Lipski

Marketer z ponad 15 letnim doświadczeniem. Od 2015 r. niezależny konsultant specjalizujący się w doradztwie strategicznym i marketingowym dla MŚP oraz startupów. Doświadczenie zawodowe zdobywał m.in.: w agencji reklamowej Vena Art w Lublinie oraz w korporacyjnych działach komunikacji marketingowej (Żagiel S.A. w Warszawie) oraz komunikacji wewnętrznej (Vattenfall Distribution Poland w Gliwicach).