Notki strategiczne #19 – newsletter o strategii, marketingu, MŚP oraz startupach

Tworzenie strategii w dynamicznym otoczeniu. Druga fala pandemii i jej wpływ na polski biznes. Czy w piekle kobiet jest miejsce dla marek. Które firmy wiedzą o nas najwięcej. Po więcej zapraszam do najnowszego numeru newslettera.

Notki strategiczne – spis treści wydania

  • Strategia: tworzenie strategii w dynamicznych otoczeniu biznesowym. Druga fala pandemii i jej wpływ na polski biznes. 
  • Marketing:  czy w piekle kobiet jest miejsce dla marek, 6 wskazówek jak skutecznie zareklamować nowy produkt oraz schron dla ciastek na wypadek apokalipsy od Oreo. 
  • MŚP&Startupy: Coronavirus – The Black Swan of 2020.
  • Technologia&Innowacje: które firmy wiedzą o nas najwięcej. 
  • Covid-19 i jego konsekwencje: wielki wstrząs, czyli jak pandemia zmienia nas wszystkich. 
  • Stałe rubryki: Eduhacker, czyli co branżowego warto przeczytać (w tym tygodniu książka Jakuba Szamałka „Gdziekolwiek spojrzysz”), warto pobrać, obejrzeć, posłuchać, zasubskrybować, wypróbować oraz w jakich wydarzeniach wziąć udział (od teraz w formie otwartego kalendarza Google), a także Marketingowe targowisko próżności.


Strategia

1. „Tworzenie strategii w dynamicznym otoczeniu biznesowym” – David R. Cox, David J. Teece, Paul G. Raspin, MIT Sloan Management Review

Firmy nie mogą dłużej polegać na tradycyjnych formach prognozowania w celu dostrzeżenia – i spożytkowania – wyłaniających się zagrożeń i szans”.

Komentarz: czasy trwających i niezmienianych latami modeli biznesowych są już dawno za nami. Innowacje, w dużej mierze oparte o technologię, sprawiają że dawne bariery wejścia na tradycyjne rynki tracą swoje znaczenie. Jak w tak skonstruowanym świecie budować odporność strategiczną organizacji na wszelkie, często nieoczekiwane i ultra szybkie, sytuacje kryzysowe? Autorzy artykułu (niestety Premium) proponują prosty szablon postępowania, oparty o zasadę dynamicznych kompetencji (dynamic capabilities) i 4 podstawowe zasady działań, tj.:

  • stworzenie kompleksowego systemu monitorowania otoczenia (wewnętrznego i zewnętrznego organizacji),
  • organizowanie na nowo działalności organizacji w reakcji na zidentyfikowane wcześniej szanse i zagrożenia,
  • pozyskiwanie wartości przez modyfikację modeli biznesowych oraz przebudowę relacji z innymi graczami w różnych ekosystemach,
  • ciągłe odnawianie organizacyjne zdolności kreowania i pozyskiwania wartości. 

Niby to wszystko oczywista oczywistość, ale diabeł jak zawsze tkwi w detalach. Po pierwsze, dane należy gromadzić z wielu źródeł (np.: „aktualni i byli klienci, partnerzy strategiczni, personel pionu badawczo‑rozwojowego, pracownicy pracujący na styku z klientami, dostawcy, lokalni i regionalni interesariusze, laboratoria uniwersyteckie, rady nadzorcze i komitety doradcze, branżowe media oraz aktualni i przewidywani konkurenci”). Po drugie należy je analizować i wyciągnąć wnioski, być może używając do tego metod uczenia maszynowego. Po trzecie, informacje muszą swobodnie docierać do wszystkich działów organizacji, którym mogą być przydatne. Dobrym przykładem takiego podejścia jest firma Progressive, jeden z największych ubezpieczycieli samochodowych w USA.

„Progressive udostępnia klientom mobilną aplikację o nazwie Snapshot, za pomocą której zbiera dane z samochodów, obejmujące miliardy przejechanych przez nie mil. Dzięki temu może oferować bardzo zróżnicowane, oparte na wzorcach użytkowania, stawki ubezpieczeniowe. Informacje te są integrowane z danymi z pionów marketingu, likwidacji szkód i obsługi polis, tworząc repozytorium, do którego za pośrednictwem tablicy wskaźników mają dostęp analitycy i menedżerowie z całej organizacji. Firma utworzyła także Business Innovation Garage (Garaż Innowacji Biznesowych), bezpieczną wirtualną przestrzeń, w której każdy pracownik może szybko stworzyć prototyp nowego elementu oferty i poddać go testom”.

Po więcej informacji w tym temacie polecam lekturę artykułu.

 

2. „Rektor SGH: Drugiej fali pandemii może nie przetrwać 30-50 proc. firm” – Interia Biznes

W czwartek odbyło się pierwsze spotkanie z cyklu spotkań Czwartkowe Forum SGH, wspólnego projektu Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie oraz Forum Ekonomicznego. Wzięli w nim udział rektor SGH prof. Piotr Wachowiak oraz prezydent Konfederacji Lewiatan Maciej Witucki. Dyskutowali oni o wyzwaniach dla polskiej gospodarki dobie koronawirusa”.

Komentarz: według cytowanego w artykule Rektora SGH „w negatywnym scenariuszu drugiej fali pandemii w Polsce może nie przetrwać 30 proc. firm, a w skrajnym wypadku nawet 50 proc. Najbardziej zagrożone są firmy transportowe, sektor sklepowy, gastronomia oraz turystyka”. Powiało mi grozą, jak przeczytałem te słowa. Drugi pełny lockdown, nawet zakładając jakąś formę wsparcia od państwa (co odbyłoby się kosztem powiększania i tak gigantycznego zadłużenia), może oznaczać hekatombę dla naszego biznesu. Do listy najbardziej zagrożonych branż dopisałbym też eventową oraz fitness. Niestety nie wszystko da się przenieść do online i nie wszyscy mogą się szybko przebranżowić, wbrew temu co wydaje się niektórym decydentom. Tutaj serdeczne pozdrowienia dla wiceministra finansów Piotra Patkowskiego, który wydaje się tej dosyć oczywistej sprawy nie rozumieć. 🙂

Czytaj więcej

 

Marketing

1. Czy w piekle kobiet jest miejsce dla marek? – Jacek Szlak, Marketing przy Kawie

„Przez całą Polskę przetaczają się fale protestów przeciw decyzji Trybunału Konstytucyjnego w sprawie ustawy antyaborcyjnej. Tłumy Polek i Polaków nawet w mniejszych miejscowościach demonstrują w obronie praw kobiet. Jak na to reagują marki?”.

Komentarz: trend marek społecznie zaangażowanych nie jest czymś nowym, co powstało wczoraj. Przy rosnących polaryzacjach społeczeństw (co widać w większości państw rozwiniętych) coraz trudniej lawirować pomiędzy dwoma stronami barykady. Próbując to robić marka może tracić wyrazistość i stać się nijaka. Z drugiej strony angażując się po jednej stronie sporu marka może narazić się na krytykę oraz ewentualny bojkot drugiej strony.

Jak zatem zachować się w takiej sytuacji? Moim zdaniem to nie ma jednej dobrej odpowiedzi. Na pewno unikałbym prób “sztucznego aktywizmu”, tj.: podpinania się pod tego typu sytuacje, jeżeli przyświecają nam tylko i wyłącznie cele komercyjne, np.: chęć wyróżnienia się na rynku i zdobycia dodatkowych zasięgów. Co innego natomiast jeżeli pewne wartości leżą od zawsze w DNA marki i stojących za nią ludzi, jak np.: ochrona środowiska i ekologia dla marki Patagonia. Generalnie, zalecam jednak ostrożność i zdrowy rozsądek, z którym – w pogoni za wynikami – czasem u nas marketerów bywa różnie.

Czytaj więcej

 

2. „6 wskazówek jak skutecznie zareklamować nowy produkt” – Jakub Biel, Sprawny Marketing

Dobry produkt obroni się sam. Wystarczy międzynarodowa nazwa, strona internetowa i sprzedaż sama skoczy w górę” – ciężko o bardziej nietrafione powiedzenie, a słyszałem je dość często, kiedy jeszcze zajmowałem się sprzedażą reklam w największym polskim portalu”.

Źródło

Komentarz: wszystko co najważniejsze na jednym obrazku. 🙂

Czytaj więcej

 

3. Oreo wybudowało schron, który ma chronić ciastka w razie apokalipsy” – Adriana Marczewska, Vigilant Magazine

Jeżeli kiedykolwiek na ziemi wybuchnie chaos, apokalipsa lub w naszą planetę uderzy asteroida, ciasteczka Oreo przetrwają wszystko”.

Komentarz: szkoda tracić czasu na pisanie, lepiej to po prostu obejrzeć. 🙂

 

Czytaj więcej

 

MŚP&Startupy

Coronavirus: The Black Swan of 2020” – Sequoia, Medium

„Coronavirus is the black swan of 2020. Some of you (and some of us) have already been personally impacted by the virus. We know the stress you are under and are here to help. With lives at risk, we hope that conditions improve as quickly as possible. In the interim, we should brace ourselves for turbulence and have a prepared mindset for the scenarios that may play out”.

Komentarz: tym razem ograniczę się tylko do cytatu ze wspomnianego listu, jaki zespół Sequia Capital wysłał do wspieranych przez siebie startupów. Warto przeczytać i przemyśleć.

„Having weathered every business downturn for nearly fifty years, we’ve learned an important lesson — nobody ever regrets making fast and decisive adjustments to changing circumstances. In downturns, revenue and cash levels always fall faster than expenses. In some ways, business mirrors biology. As Darwin surmised, those who survive “are not the strongest or the most intelligent, but the most adaptable to change”.

Czytaj więcej

 

Technologia&Innowacje

„Które Big-Techy oraz inni giganci wiedzą o nas najwięcej?” – Clario

Pierwsze 2 pozycje okupują serwisy Marka Z. Na pudło załapał się jeszcze Tinder, a pierwszą piątką zamyka Grindr (odpowiednik Tindera dla LGBT) oraz Uber. Zwróćcie uwagą na odległe miejsca tradycyjnych biznesów. Apka zakupowa Lidla jest na 12, a Nike na 14 miejscu. Cóż, nie bez przyczyny mówi się że w XXI wieku “data is the new oil”, bo przecież AI trzeba czymś wykarmić. 🙂

 




Covid-19 i jego konsekwencje

Żadne technologie nie zastąpią kontaktu z ludźmi. Wielki wstrząs, czyli jak pandemia zmienia nas wszystkich” – Beata Mońka, Business Insider

Pandemia wpłynęła – i nadal wpływa – na wszystko dookoła nas. Pracę, biznes, gospodarki, społeczeństwa, ale również na model przywództwa. W ostatnim czasie miałam okazję rozmawiać kilkukrotnie z prof. Nassimem Nicholasem Talebem, który wskazywał między innymi, że mieliśmy ogromne szczęście, iż pandemia wybuchła w dobie Internetu, bo technologie ratują nas dziś od negatywnych skutków gospodarczych. To prawda, ale ta technologiczna rewolucja ma swoją cenę dla ludzi i naszych relacji. Również w biznesie”.

Komentarz: arcyciekawy tekst, więc tradycyjnie polecam lekturę, dzieląc się tylko 3 kluczowymi spostrzeżeniami:

  • Żyjemy w okresie przyśpieszonej cyfryzacji oraz datyfikacji, więc nawet jeżeli działacie w biznesach tradycyjnych to musicie już zacząć budowę swoich “odnóg” online’owych. Ten trend już się nie cofnie, czy nam się to podoba czy nie.

„Cyfryzacja, na co wskazuje również prof. Nouriel Roubini, jest nowym megatrendem, który pandemia przyspieszyła o dobrych 10 lat. Dzisiaj w ciągu minuty internauci wpisują w Google 4 miliony haseł, a ilość danych przetwarzanych na świecie sięgnie 44 zettabajtow (jeden zettabajt to bilion gigabajtów). Dane dla gospodarki stają się podstawowym surowcem, co może wskazywać, że trend cyfryzacji szybko staje się trendem “datafikacji” – opierania wszystkiego, co robimy, o analizę danych, które stają się nowym rodzajem kapitału”.

  • „Podejmuj ryzyko, ale upewnij się, że jeszcze jutro będziesz na rynku”. Mądre słowa, warto zapamiętać. To prawda, że z reguły w biznesie, „kto nie ryzykuje, ten nie pije szampana”, natomiast przed postawieniem wszystkiego na jedną kartę warto dokładanie przeanalizować wszystkie trendy, które mogą wpłynąć na kierunek rozwoju rynku, gdzie działamy. Przy obecnym tempie zmian, warunkowanych głównie przez nowe technologie, może się bowiem okazać że nasz rynek za chwilę zniknie albo zostanie zdominowany przez cyfrowego giganta (vide chociażby Amazon w handlu detalicznym), z którym nie sposób będzie rywalizować.

  • Społeczna odpowiedzialność (social responsiblity) biznesu staje się w dzisiejszych czasach odpowiedzialnością za ludzi (human responsibility).

Czytaj więcej

 

Eduhacker

1. Warto przeczytać

To nie jest książka marketingowa. Dlaczego więc wrzucam ją do newslettera? Bo w XXI wieku marketer bez znajomości technologii, w tym również jej ciemnych stron, to żaden marketer. Lektura trylogii “Ukryta sieć” Jakuba Szamałka (scenarzysty studia CD Projekt RED) to połączenie przyjemnego z pożytecznym. Z jednej strony ten thriller technologiczny naprawdę dobrze się czyta (trudno się od niego oderwać), z drugiej przy okazji możecie ogarnąć niektóre braki w podstawowej wiedzy technologicznej. “Gdziekolwiek spojrzeć” kończy serię, i choć jest w mojej prywatnej opinii najsłabszą częścią trylogii (zdecydowanie najbardziej podobała mi się część pierwsza – “Cokolwiek wybierzesz”, to i tak warto po nią sięgnąć.

 



2. Warto pobrać

3. Warto posłuchać

4. Warto zasubskrybować

5. Warto obejrzeć

  • Jak mierzyć uwagę – Anna Miotk, Marketing expert, Lecturer, Marketing trainer. Organizator: Impact Day #attention.

 

  • Im wiemy więcej, tym wiemy mniej. Jak znaleźć właściwą drogę dla biznesu lub organizacji?” – rozmowa z Zuzanną Skalską (Partner Założycielski, 360Inspiration, Współzałożyciel FutureS Thinking, Praktyk Przyszłości) oraz z Rafałem Kołodziejem (CEO / Chief Innovation Officer, współzałożyciel FutureS Thinking). 

 

6. Warto wypróbować

7. Warto wziąć udział

 

  • Wydarzenie online Startup School #4 – poniedziałek (16 listopada), godz. 10:00. Organizatorzy: Startup School Rzeszów, HugeTECH  i  StartInPodkarpackie.


  • Konferencja online DigiTALKS: Online Shop Optimization – wtorek (24 listopada), godz. 9:30. Prelegenci: Nick Julia, Alex Breitenbach, Veronika Kaioukova,  Arjan ter Huurne. Organizator: Trusted Shops.


  • ChinaTalk with Ying Lowrey (Tsinghua University) – poniedziałek (23 listopada), godz. 18:00. Prelegenci: Prezes PChRB, dr Zbigniew Niesiobędzki oraz prof. Marcin Jacoby – kierownik Zakładu Studiów Azjatyckich Uniwersytetu SWPS. Organizator: Uniwersytet SWPS.



Marketingowe targowisko próżności

1. Cytat/Mem tygodnia




2. Wywiad tygodnia

3. Video tygodnia

  • „Not my Job – film promocyjny nowego produktu od Pornhub

 

 

Ostatnie słowo skazańca

Na dzisiaj wystarczy. Kolejne wydanie newslettera już w najbliższy wtorek. Jeżeli nie chcesz go przegapić, dołącz do grona subskrybentów. Będę też wdzięczny za udostępnienie newslettera znajomym w swojej sieci. Z góry dziękuję.

 

Logo Jacek Lipski

Spodobał ci się wpis? Doceń autora „lajkiem”!



Nie chcesz przegapić kolejnych wpisów? Zapisz się na newsletter.

Jacek Lipski

Marketer z ponad 15 letnim doświadczeniem. Od 2015 r. niezależny konsultant specjalizujący się w doradztwie strategicznym i marketingowym dla MŚP oraz startupów. Doświadczenie zawodowe zdobywał m.in.: w agencji reklamowej Vena Art w Lublinie oraz w korporacyjnych działach komunikacji marketingowej (Żagiel S.A. w Warszawie) oraz komunikacji wewnętrznej (Vattenfall Distribution Poland w Gliwicach).