Notki strategiczne #17 – newsletter o strategii, marketingu, MŚP oraz startupach

Jak UOKiK (nie)chroni praw konsumentów. Życie w modelu subskrypcyjnym. W obronie frustrujących produktów. Ryszard Petru chce inwestować w startupy. Powietrzne autostrady dla dronów w Wielkiej Brytanii. Szpital Narodowy rekrutuje medyków. Po więcej zapraszam do najnowszego numeru newslettera.

Notki strategiczne – spis treści siedemnastego wydania

  • Temat wydania: jak UOKIK (nie)chroni praw konsumentów.
  • Strategia: życie w modelu subskrypcyjnym i jego popularność.
  • Marketing: Obrona frustrujących produktów. Amazon wprowadza program, w którym zapłaci konsumentom za dostęp do danych dotyczących zakupów innych niż na platformie Amazon.
  • MŚP&Startupy: Ryszard Petru i jego nowy pomysł – inwestowanie w startupy.
  • Technologia&Innowacje: Powietrzne autostrady dla dronów.
  • Stałe rubryki: Covid-19 i jego konsekwencje. Eduhacker, czyli co branżowego warto przeczytać (w tym tygodniu książka Safi Bahcall „Odlotowe pomysły. Jak przekształcać pozornie szalone koncepcje w nowatorskie strategie, produkty czy usługi”), warto pobrać, obejrzeć, posłuchać, zasubskrybować, wypróbować oraz w jakich wydarzeniach wziąć udział, a także Marketingowe targowisko próżności.

Temat wydania

Jak UOKiK (nie)chroni praw konsumentów”

Skandaliczny wyrok Trybunału (pseudo) Konstytucyjnego wywalający do kosza wieloletni kompromis aborcyjny? Polska czerwoną strefą? Kompletny paraliż służby zdrowia? Nie, tych tematów nie zamierzam komentować, bo wszystko zostało już tu dawno powiedziane. Jaki koń jest każdy widzi”, zwłaszcza że coraz częściej przypomina wierzchowca z Janowa Podlaskiego (w wersji z ostatnich lat). Dzisiaj chciałbym natomiast napisać parę słów o Januszach Biznesu” oraz polityce naszych instytucji kontrolnych. 

W weekend przeczytałem sobie na grupie Białe Kołnierzyki” oraz na blogu Mr. Vintage teksty o tym, jak UOKiK przymyka oko na oszustwa odzieżowe. Na czym to polega? UOKiK opublikował jakiś czas temu raport dotyczący prawidłowości oznakowania i jakości produktów włókienniczych (na podstawie wyników kontroli 422 przedsiębiorstw odzieżowych z całej Polski). Najważniejszy wniosek z raportu? 49,1 proc. skontrolowanych produktów miało skład surowcowy niezgodny z tym deklarowanym na metce! 

Pierdoły? Czepialstwo? Nie do końca. Bo jak kupujesz np.: garnitur z wełny to akceptujesz dużą wyższą cenę niż w przypadku tego z poliestru. A jak producent wprowadza Cię w błąd podając fałszywą informację co do składu surowcowego na metce, to można to nazywać tylko w jeden sposób. Ordynarny wał i oszustwo. Do tego, bazując na informacjach jakie z Inspekcji Handlowej we Wrocławiu wyciągnął” jeden z czytelników blogu Mr. Vintage, sprawa wcale nie dotyczy jakiś no name’ów” czy firm-krzaków. Na liście są m.in.: takie marki jak Kubenz, Lavard czy Recman. Cóż, niektórzy chyba nie zrozumieli że w marketingu i brandingu szlachectwo zobowiązuje”. 

W tym kontekście warto jednak wrócić do roli autora raportu w tej całej aferze. Jakie konsekwencje wyciągnął UOKiK wobec przyłapanych firm? Zawrotne kary w wysokości do 5 tys. zł i zobowiązanie do podjęcia działań naprawczych. Czegoś Wam na tej liście nie brakuje? Zapomniano o małym drobiazgu – ostrzeżeniu dla konsumentów. Tak, do wiadomości publicznej nie podano nazwy żadnej z ukaranych firm. Dlaczego? Bo – tu cytuję stan prawny obowiązujący do 1 lipca 2020 roku nie umożliwiał podawanie takich danych”, a ponadto kontrola objęła tylko część artykułów, a producenci podjęli działania naprawcze, więc podawanie ich danych byłoby dla nich krzywdzące”. Po prostu super. Fajnie, że jako konsumenci wiemy o problemie, natomiast nie wiemy na jakie marki mamy zwracać uwagę. Zwłaszcza, że weryfikacja składu surowcowego jest w momencie zakupu praktycznie niewykonalna.

UOKiK, brawo Wy! Przyjmijcie moje szczere gratulacje. Jakbyście teraz się zastanawiali, dlaczego coraz częściej się mówi, że Polska to państwo z kartonu i dykty, to sugeruję spojrzeć w lustro i zrobić szybki rachunek sumienia. Przypominam też nieśmiało że w nazwie macie m.in.: ochronę konsumentów”. Tak realizujecie swoje zadania ustawowe? A zresztą… czego można oczekiwać po państwie, gdzie latami pozwala się na udzielanie kredytów pseudo-frankowych”, prowadzenie działalności bankowej bez licencji (Amber Gold) czy numery w stylu GetBack. 

 

Strategia

1.Życie w modelu subskrypcyjnym. Zamiast mieć, wolimy wypożyczać” – Marcel Płoszczyński, Mam Startup

Kupić czy wypożyczyć? To pytanie zadaje sobie coraz więcej osób i… wybiera subskrypcję. Według Deloitte, 8 na 10 firm, działających w tym modelu, podczas trwania lockdownu utrzymało bądź zwiększyło bazę swoich abonentów. Eksperci twierdzą, że to początek nowej ekonomii i narodziny sporego problemu dla tradycyjnego biznesu”.

Komentarz: spójrzmy na dane z raportu “The Subscription Economy Index ™ (SEI)” firmy Zuora, cytowanego w artykule.

„W ciągu ostatnich siedmiu i pół roku przychody firm pochodzące z subskrypcji wzrosły o ponad 350%. Co ciekawe, po wybuchu pandemii aż 53,3% firm nie zauważyło znaczących zmian w dynamice pozyskiwanie nowych subskrybentów. Trend wzrostowy zanotowała jedna na pięć firm (22,5%), a zaledwie 12,8% zadeklarował spadek sprzedaży abonamentu”.

Jak widać, popularność tego, wcale nie jakoś specjalnie nowego, modelu biznesowego rośnie jak na drożdżach. Stoją za tym, zarówno zmiany technologiczne, jak i zmiany sposobu myślenia klientów (po co mieć na własność, jeżeli nie potrzebuję danej rzeczy czy usługi przez 24/7”). Nic więc dziwnego, że kolejne firmy próbują przestawić się na funkcjonowanie w modelu subskrypcyjnym, choć wbrew pozorom to nie jest łatwy kawałek chleba. Jednym z ciekawszych startupów, które działają w tym modelu i z jakim miałem przyjemność pracować (w trakcie ShareOn” w Toruniu) jest Plenti.


To platforma, na której możesz zyskać dostęp do najnowszych wersji setek produktów technologicznych (wypożyczasz, a nie kupujesz, dostajesz na określony czas z dostawą do domu, odbiór również po stronie platformy, przykładowe dostępne produkty, np.: Oculus Go, konsole, drony, itp.). Naprawdę świetny pomysł. Plenti na razie działa tylko w Warszawie, natomiast mam nadzieję że uda im się rozszerzyć działalność.

Czytaj więcej

 

Marketing

1. „W obronie frustrujących produktów” – blog Marcina Zaremby

HBO Go ma gorszą aplikację od Netfliksa – to raczej nie jest zbyt kontrowersyjne stwierdzenie. Wszystko w HBO Go jest jakieś takie koślawe, wolniejsze, mniej intuicyjne. Do tego czasami zachowuje się bez sensu – potrafi wylogować bez powodu, a później trzeba się zastanawiać czy się jest subskrybentem czy abonentem”.

Komentarz: jeżeli chcecie się dowiedzieć, jaki wpływ na jakość produktów ma Value Network/Value Stack danej organizacji, koniecznie przeczytajcie artykuł. Nic więcej nie zdradzę, bo nie zamierzam odbierać Wam przyjemności lektury. 

Czytaj więcej

 

2. Amazon launches a program to pay consumers for their data on non-Amazon purchases– Sarah Perez, TechCrunch

Amazon  has launched a new program that directly pays consumers for information about what they’re purchasing outside of Amazon.com and for responding to short surveys”.

Komentarz: program Amazon Shopper Panel jest na razie dostępny tylko dla konsumentów z USA, do tego za zaproszeniem. Polega na tym, że gigant płaci 10 $ za przekazanie 10 paragonów z zakupów dokonanych poza swoją siecią. Tu warto zwrócić uwagę na 2 zjawiska. Po pierwsze, znaczenie danych. Są już na tyle istotne w gospodarce cyfrowej, że gigant e-commerce chce za nie płacić. Po drugie, sprytny sposób płatności. Owszem, dostajesz 10 $ za dostarczenia 10 paragonów. Tyle, że do wykorzystania na Amazonie (zasilają konto użytkownika) lub do przekazania na cele charytatywne. 🙂

Czytaj więcej

 

MŚP&Startupy

1. Ryszard Petru z nowym biznesem. Przypomina trochę poszukiwanie yeti– Marcin Łukasik, Money.pl

Z biznesu do polityki, z polityki do nowej gospodarki. Ryszard Petru chce inwestować w startupy. Kryteria? Przychody, pozytywna EBITDA i brak udziału państwa.

Komentarz: deklaracja Ryszarda Petru wywołała lawinę, głównie prześmiewczych,  komentarzy na Linkedin. Min. rok działalności, pozytywna EBITDA, brak korzystania wcześniej z finansowania państwowego, działalność w sektorach z niskim ryzykiem regulacyjnym. Na obecny etapie rozwoju ekosystemu w Polsce o takie startupy będzie niezwykle trudno. Plus kwota inwestycji do 1 mln zł może się dla takich podmiotów wydawać mało atrakcyjna. Niemniej jednak, przynajmniej z mojego punktu widzenia, każde niepubliczne pieniądze są w naszym ekosystemie na wagę złota. Zwłaszcza, że nie wiadomo jak będzie wyglądała kwestia funduszy na startupy w kolejnym okresie finansowania UE, będącej de facto największym inwestorem startupowym w Polsce. Nie podchodzę też krytycznie do warunku pozytywnej EBITDA, bo to po prostu oznacza że Petru chce inwestować w projekty być może mniej innowacyjne, za to bezpieczniejsze (rentowność). Czy jego projekt zakończy się sukcesem? Za wcześnie, by oceniać i… wyśmiewać.

Czytaj więcej

 

Technologie&Innowacje

1. Powstaną powietrzne autostrady dla dronów. Pierwsza pojawi się w Wielkiej Brytanii” – GeekWeek.pl

Drony to przyszłość rozwoju wielu gałęzi przemysłu. Najważniejsze będą jednak dostawy realizowane za ich pomocą. Dzięki nim otrzymamy zamówione towary znacznie szybciej. Wielka Brytania ma plan ułatwienia takich dostaw”.

Komentarz: jak dla mnie, prawdziwy Kosmos. Pierwsza autostrada dla dronów powstanie w mieście Reading i obejmie strefę o długości 8 km i szerokości 500 metrów. Będzie przeznaczona dla firm logistycznych. Ciekawe, kiedy doczekamy się podobnej realizacji w Polsce?

Czytaj więcej

 

2. „A radical new technique lets AI learn with practically no data” – Karen Hao, MIT Technology Review

Less than one-shot learning can teach a model to identify more objects than the number of examples it is trained on”.

Komentarz: nowa metoda less than one” ma umożliwiać trenowanie algorytmów AI bez konieczności dostarczania im ton danych do przerobienia. Na razie jest na początkowym etapie rozwoju, natomiast zastanawiam się czy w razie sukcesu mogłaby wpłynąć na wyrównanie reguł gry w wyścigu o rozwój AI, w którym na razie dominują Chiny oraz USA, które oprócz największych inwestycji mają też dostęp do największej ilości danych (zwłaszcza Chiny – o czym pisał w swojej książce “Inteligencja sztuczna, rewolucja prawdziwa” Kai-Fu Lee).

Czytaj więcej

 

Covid-19 i konsekwencje pandemii

  • „Working With Robots in a Post-Pandemic World” – Matt Beane (adiunkt w dziedzinie zarządzania technologią na Uniwersytecie Kalifornijskim w Santa Barbara) i Erik Brynjolfsson (dyrektor laboratorium Gospodarki Cyfrowej na Uniwersytecie Standforda), MIT Sloan Management Review.


Eduhacker

1. Warto przeczytać

„Odlotowe pomysły. Jak przekształcać pozornie szalone koncepcje w nowatorskie strategie, produkty czy usługi” Safi Bahcall to jedna z najlepszych książek o rozwijaniu innowacji, jakie kiedykolwiek czytałem. Pełna konkretnych (i często mało znanych) przykładów, historii oraz anegdot, m.in.: Amgen, OSRD, DARPA, Bell Labs, Towarzystwo Królewskie w Londynie, Akira Endo, Fred Banting, Pan Am, Polaroid, Pixar, Apple, Walmart, Ikea, Genentech. Jest na tyle wartościowa, że zamierzamy teraz przeczytać ją po raz drugi, by zrobić bardziej szczegółowe notatki. Nic więcej nie napiszę, bo książkę po prostu musicie przeczytać, natomiast na zachętę podrzucam jeszcze tylko podsumowanie „Zasady Busha-Vaila” dot. sposobu zarządzania innowacjami w przedsiębiorstwach (autorska koncepcja autora książki).

Rozdziel fazy:

  • oddziel artystów od żołnierzy,
  • dostosuj narzędzia do fazy,
  • uważaj na martwą strefę – rozwijaj oba typy szalonych pomysłów.

Doprowadź do powstania równowagi dynamicznej:

  • kochaj jednakowo artystów i żołnierzy,
  • zarządzaj transferem, a nie technologią – bądź ogrodnikiem, a nie Mojżeszem,
  • wykreuj orędowników projektu i zapewnij im odpowiednie szkolenie, żeby mogli być łącznikami z drugą grupą.

Promuj myślenie systemowe:

  • ciągle pytaj, dlaczego organizacja dokonała takich, a nie innych wyborów,
  • ciągle pytaj, jak można usprawnić proces decyzyjny,
  • identyfikuj zespoły nastawione na wyniki i pomagaj im przestawić się na myślenie systemowe.

Zwiększ magiczną liczbę:

  • obniżaj zysk z polityki,
  • używaj kapitału miękkiego (nagród niefinansowych),
  • zwiększaj zgodność kwalifikacji z pracą (szukaj przypadków niedopasowania),
  • napraw środek (zmieniaj wynaturzone czynniki motywacyjne dla managerów średniego szczebla),
  • idź z karabinem na noże (zatrudnij specjalistę od motywowania ludzi),
  • precyzyjnie wyreguluj rozpiętość kierowania (zwiększaj ją w grupach odpowiedzialnych za rozwijanie szalonych pomysłów, zmniejszaj w grupach odpowiedzialnych za działalność licencyjną).

Ponadto:

  • uważaj na fałszywe porażki,
  • traktuj porażki z ciekawością,
  • stosuj myślenie systemowe zamiast wynikowego,
  • miej oko na DRC (duch, relacje, czas).


2. Warto pobrać

3. Warto posłuchać

4. Warto zasubskrybować 

5. Warto obejrzeć

 

6. Warto wypróbować

7. Warto wziąć udział

  • Wydarzenie online Jak zbudować startup w branży AI? – wtorek (27 października), godz. 18:00. Prelegenci: Jarosław Królewski (CEO Synerise), Paweł Osterreicher (CEO ReSpo.Vision), Marcin Laskowski (CEO syndicai) oraz Sandra Kublik (COO Nextgrid). Organizatorzy: Founders Forge i Nextgrid.
  • Wydarzenie online Case Study Day #2 – wtorek (27 października), godz. 18:00. Prelegenci: Szymon Barabasz, Mateusz Bąkała, Mariusz Plewa. Organizator: Pracownia Otwarta LuCreate.
  • Konferencja InCommerce ONLINE – czwartek (5 listopada). Prelegenci: Paweł Sala z Freshmaila, Michał Korba z User.com, Marcin Majzner z LiveSprzedazowy.pl, Mirosław Jurkowski z Manta S.A.. Organizator: InCommerce.
  • Wydarzenie Poland 2.0 Summit – wtorek – czwartek (27-29 października), godz. 16:55 – 21:30. Organizator: Poland 2.0 Summit. 
  • Wydarzenie Open Eyes Economy Summit 5 – wtorek (17 listopada), godz. 10:00. Organizator: Open Eyes Economy. Prelegenci: prof. AKL dr hab. Aleksandra Przegalińska-Skierkowska, Konrad Ciesiołkiewicz,
    Barbara Ritz, Martin Raiser, Agnieszka Kalinowska-Sołtys, Przemysław Staroń i wielu innych.


Marketingowe targowisko próżności

1. Wywiad tygodnia

2. Cytat/Mem tygodnia



3. Chwila dla (nie tylko) marketingowego debila


Czytałem to ogłoszenie rekrutacyjne dwa razy i powiem szczerze – nie wierzę. Nie wierzę, że autor to napisał. Nie wierzę, że ktoś to zaakceptował. Nie wierzę, że ktoś to opublikował. #Gramy o zdrowie, bo ładnie klei się z piłkarskim charakterem Stadionu Narodowego? #Jedna drużyna – może jeszcze Drużyna Pierścienia? Kogoś naprawdę zdrowo popierdoliło.

Walczymy o życie i przetrwanie. System ochrony zdrowia się sypie. Wiele przymusowo zamkniętych biznesów stoi na skraju bankructwa. Taki właśnie jest kontekst sytuacji komunikacyjnej. To nie czas na jakieś kreatywne gierki słowne i zwroty żywcem wyjęte z korpo ogłoszeń rekrutacyjnych typu “nie boisz się nowych wyzwań”. Wyzwania? Możesz zarazić się, później siebie i bliskich, a nawet umrzeć. Może najwyższy czas to zrozumieć. Może najwyższy czas także zrozumieć, że marketer musi cechować się wysoką empatią i wyczuciem.

Czytaj więcej

 

Ostatnie słowo skazańca

Na dzisiaj wystarczy. Kolejne wydanie newslettera już w najbliższy wtorek. Jeżeli nie chcesz go przegapić, dołącz do grona subskrybentów. Będę też wdzięczny za udostępnienie newslettera znajomym w swojej sieci. Z góry dziękuję.

 

Logo Jacek Lipski

Spodobał ci się wpis? Doceń autora „lajkiem”!



Nie chcesz przegapić kolejnych wpisów? Zapisz się na newsletter.

Jacek Lipski

Marketer z ponad 15 letnim doświadczeniem. Od 2015 r. niezależny konsultant specjalizujący się w doradztwie strategicznym i marketingowym dla MŚP oraz startupów. Doświadczenie zawodowe zdobywał m.in.: w agencji reklamowej Vena Art w Lublinie oraz w korporacyjnych działach komunikacji marketingowej (Żagiel S.A. w Warszawie) oraz komunikacji wewnętrznej (Vattenfall Distribution Poland w Gliwicach).