Notki strategiczne #15 – newsletter o strategii, marketingu, MŚP oraz startupach

Czarne łabędzie i czarne słonie. O H2H w komunikacji marketingowej. Weddify Expo zmienia branżę targów ślubnych. Projekt „How normal am I”. Siła drobiazgów w marketingu. Po więcej zapraszam do lektury najnowszego numeru newslettera.

Notki strategiczne – kilka słów o piętnastym wydaniu

O czym przeczytacie w najnowszym numerze „Notek strategicznych”? Podrzucam bardziej szczegółowy spis treści. 

  • Strategia: czarne łabędzie i czarne słonie. 
  • Marketing: człowiek człowiekowi człowiekiem. 
  • MŚP&Startupy: Wediffy Expo zmienia branżę targów ślubnych,  Fotka – 1,7 mln zł zysku netto przy 3,6 mln zł przychodów. 
  • Technologia&Innowacje: projekt „How normal am I” (experience how “artificial intelligence” judges your face).
  • Stałe rubryki: Eduhacker (czyli co branżowego warto przeczytać – w tym tygodniu polskie wydanie „How Brands Grow” Byrona Sharpa, pobrać, obejrzeć, posłuchać oraz w jakich wydarzeniach wziąć udział), Marketingowe targowisko próżności, Lesson learned.
  • Nowa rubryka: siła drobiazgów w marketingu (czyli o tym jak drobne gesty potrafią wpływać na Customer Experience”.

Strategia

„Czarne łabędzie i czarne słonie” – Filip Szumowski i Peter Schwartz, Ican.pl

„Peter Schwartz jest uznanym na całym świecie futurystą oraz strategiem biznesu specjalizującym się w planowaniu metodą scenariuszową. Zapytaliśmy go o to, jak stosować jego metodę w praktyce i jakie zakłada możliwe scenariusze na przyszłość z koronawirusem”.

Komentarz: ciekawy wywiad z Peterem Schwartzem – futurystą, innowatorem i współzałożycielem firmy Global Business Network (pracował m.in.: dla Royal Dutch Shell oraz Salesforce). Odnotowałem 3 rzeczy, które warto przemyśleć, bo są mocno niepokojące. 

  • „Zajmuję się budowaniem scenariuszy już od 50 lat, rozpoczynałem w Stanford Research Institute, a obecna sytuacja jest największą niewiadomą z jaką się dotychczas spotkałem” – mowa rzecz jasna o obecnie trwającym kryzysie covidowym. Spójrzmy więc proszę trochę przychylniej na poczynania osób walczących z kryzysem. Nikt nigdy nie mierzył się z wyzwaniem na tak dużą skalę. Nie ma żadnych gotowych instrukcji i rozwiązań. Błędów więc nie sposób uniknąć. 
  • „Systematyczne dostarczanie rzetelnych i szczerych informacji jest praktyczną i pragmatyczną reakcją na sytuację, w której wszyscy zadają pytania: „Co my teraz zrobimy?” – tutaj tkwi jedno ze źródeł efektywnych strategii radzenia sobie z kryzysem, które z powodzeniem wdrożono w Niemczech, Singapurze oraz Nowej Zelandii. Szkoda tylko, że nasz rząd nie wziął sobie tego do serca, bo – w moim odczuciu – chaotyczna strategia informacyjna jest jedną z przyczyn obecnego chaosu, w którym żyjemy. 
  • „Może nie być czegoś takiego jak „okres postCOVIDowy”. Po pierwsze nie wiadomo, czy uda się stworzyć szczepionkę. Dotychczas wynalezienie szczepionki zajmowało przynajmniej cztery lata. Po drugie nie wiemy, czy wirus będzie ewoluował i czy będzie powracał falami” – niestety trzeba również przygotowywać się na taki scenariusz, że przez lata będziemy musieli funkcjonować w świecie „maseczkowym”, którego rytm wyznaczają kolejne (okresowe lockdowny). Czy ktokolwiek w tej chwili jest na to gotowy? Jasne, że nie, ale być może na naszych oczach świat w wersji „przedcovidowej” odchodzi w przeszłość i „to se ne vrati, pane Havranek”.

Czytaj więcej

 

Marketing

„Człowiek człowiekowi człowiekiem” – blog Jacka Kotarbińskiego

„Zafascynowani przyszłością, snujemy wizje gdy świat opanują androidy, oczywiście w pozytywnej wizji służenia ludzkości. Czy jest w niej miejsce na kawiarnie, restauracje, sklepy, automatycznych szoferów, a może nawet stacje obsługi, gdzie nie uświadczysz żywego ducha? Spotkamy się jednocześnie z pełną profesjonalizacją, automatyczną uprzejmością i eliminacją emocji. Czyż jednak taki świat nie zdawałby się zbyt sztuczny?”

Komentarz: od co najmniej kilku lat powtarza się jak mantrę na przeróżnych konferencjach i w mediach branżowych, że nie ma już komunikacji B2C i B2B. Jest za to za H2H (human to human). Jacek Kotarbiński pisze nawet, że „to jeden z najgorętszych trendów na świecie”. Ja jednak cały czas zastanawiam się, w jaki sposób ten trend będzie się rozwijał w świecie marketingu, coraz mocniej zdominowanym przez automatyzację (np.: zakładającą wykorzystywanie chat botów w komunikacji). Czy komunikacja z marką za pośrednictwem bota albo jakiegoś innego rozwiązania opartego o AI to dalej przejaw komunikacji H2H? Zdecydowanie przyszło nam – marketerom – żyć w ciekawych czasach. 😊

Czytaj więcej

 

MŚP&Startupy

1. „Targi online to przyszłość. Ten startup z Polski udowadnia, że da się! Poznajcie Weddify Expo” – f5

Komentarz: ciekawy przykład cyfryzacji w mocno tradycyjnej branży (targi ślubne), gdzie nową okazję biznesową stworzyły konsekwencje pandemii (w tym lockdown). Zastanawiam się, czy ten model organizacji targów ma szansę się upowszechnić i wyprzeć tradycyjny model off-line’owy? Jeszcze na początku roku powiedziałbym „na pewno nie”, teraz nie jestem już tego taki pewien.  Weddify Expo myśli już też o innych branżach. 😊

Czytaj więcej

 

2. „Fotka przy 3,6 mln zł przychodów miała 1,7 mln zysku netto” – Tomasz Wojtas, Wirtualne Media

„Fotka przy 3,6 mln zł przychodów miała 1,7 mln zysku netto W ub.r. spółka zarządzająca platformą społecznościową Fotka osiągnęła wzrost przychodów sprzedażowych o 17,9 proc. do 3,6 mln zł, a jej zysk netto zwiększył się z 1,68 do 1,71 mln zł. 1,7 mln zł zostanie wypłacone udziałowcom jako dywidenda”.

Komentarz: całkiem fajny wynik finansowy, zwłaszcza biorąc pod uwagę że Fotka.pl jest poza pierwszą dziesiątką serwisów społecznościowych w Polsce (ok. 391,3 tys. użytkowników – dane Gemius/PBI z kwietnia br.).

Czytaj więcej

 

Technologia&Innowacje

Fajny projekt finansowany przez UE. Chcecie przekonać się, w jaki sposób AI – stosowana w wielu serwisach społecznościowych – wykorzystuje dane „odczytywane” z naszych twarzy (a konkretnie z kamer, do których nierzadko dajemy dostęp tym systemom)? Koniecznie zajrzyjcie, otwiera oczy.

Czytaj więcej

 

Eduhacker

1. Warto przeczytać

Prawdziwy wysyp nowości w tym roku. Po „Made to stick” braci Heath doczekaliśmy się w końcu polskiego tłumaczenia bestsellerowej pozycji „How Brands Grow” Byrona Sharpa. Jakieś 10 lat od pierwszego wydania, ale to przecież szczegół. Kiedyś „zmęczyłem” wprawdzie wersję angielską, ale nie odmówiłem sobie przyjemności zakupu wersji polskiej. Lektura obowiązkowa, zwłaszcza jeżeli zajmujecie się markami o profilu masowym, choć książka – moim zdaniem w co najmniej kilku miejscach – trochę się zestarzała (rozwój Internetu poszedł o wiele dalej niż autor mógł założyć, pisząc książkę). Sharp ze swoją koncepcją „evidence based marketing” bez wątpienia zmienił jednak sposób myślenia w branży.

Czytaj więcej

 

2. Warto pobrać

3. Warto posłuchać

4. Warto zasubskrybować

5. Warto wziąć udział

  • Druga edycja #LinkedinLocalVirtual – czwartek (15 października), godz. 10:30. Organizator: Linkedin Local Virtual. Prelegenci: Kamil Koziel, Magda Dziewguc, Anna Rulkiewicz, Artur Wiza, Anna Marciniak, Łukasz Jankowicz, Szymon Negacz, Łukasz Kosuniak, Agnieszka Wnuk, Marcin Banaszkiewicz, Dagmara Pakulska, Jakub Sito, Katarzyna Sitarska, Adam Kozłowski, Grzegorz Miecznikowski, Paulina Mazur, Marcin Sokołowski.


Marketingowe targowisko próżności

1. Cytat/Mem tygodnia

Źródło

2. Wywiad tygodnia

 

3. Video tygodnia

Znacie „Kate” od Here on Earth? Utwór sprzed roku. Facebook mi go niedawno przypomniał, więc podrzucam Wam, bo warto. Mam sentyment do tego kawałka, m.in.: dlatego że jego współtwórcą jest jeden z moich słuchaczy z podyplomówki w WSB Chorzów.

 

Lesson learned

Czas nie jest z gumy. Dodawanie kolejnych zadań do codziennej listy nie sprawi, że doba wydłuży się do 30 godzin. Więc może lepiej – jak sugeruje Karol Zielinski – wyznaczać sobie max. 1 ważne zadanie do zrobienia każdego dnia – wiedząc że reszta kalendarza i tak się wypełni sama? Mądry tekst, warto zajrzeć.

Czytaj więcej

 

Siła drobiazgów w marketingu

W nowej rubryce będę podrzucał Wam krótkie historie z życia, pokazujące jak drobne gesty potrafią wpływać na Customer Experience. Dzisiaj temat zakupów dla dzieciaków. W minionym tygodniu mój siedmiolatek dopiął w końcu swego i przekonał rodziców, że potrzebuje zegarka. Długie poszukiwania na Allegro, czasomierz znaleziony i zaakceptowany przez kluczowego decydenta (łatwe to nie było), sprawa prawie załatwiona. Prawie, bo zapomnieliśmy o jednej rzeczy. Na szczęście sprzedawca (Zegary24 z Bielsko Biała) pomyślał za nas i zadzwonił przed wysyłką, by dopytać…o kolor zegarka. Niby drobiazg, ale z mojego punktu widzenia zrobił naprawdę dużą różnicę. Zdecydowanie polecam tego – myślącego marketingowo – „allegrowicza”.

 

Ostatnie słowo skazańca

Na dzisiaj wystarczy. Kolejne wydanie newslettera już w najbliższy wtorek. Jeżeli nie chcesz go przegapić, dołącz do grona subskrybentów. Będę też wdzięczny za udostępnienie newslettera znajomym w swojej sieci. Z góry dziękuję.

 

Logo Jacek Lipski

Spodobał ci się wpis? Doceń autora „lajkiem”!



Nie chcesz przegapić kolejnych wpisów? Zapisz się na newsletter.

Jacek Lipski

Marketer z ponad 15 letnim doświadczeniem. Od 2015 r. niezależny konsultant specjalizujący się w doradztwie strategicznym i marketingowym dla MŚP oraz startupów. Doświadczenie zawodowe zdobywał m.in.: w agencji reklamowej Vena Art w Lublinie oraz w korporacyjnych działach komunikacji marketingowej (Żagiel S.A. w Warszawie) oraz komunikacji wewnętrznej (Vattenfall Distribution Poland w Gliwicach).