Notki strategiczne #14 – newsletter o strategii, marketingu, MŚP oraz startupach

Tworzenie marek antykruchych. Brandowanie szczęścia. Marka Komandor w digitalu. Polskie startupy czyli gdzie te unicorny. Post-covidowy marketing firm spożywczych. Po więcej zapraszam do 14 numeru „Notek strategicznych”.

Notki strategiczne – kilka słów o czternastym wydaniu

Co znajdziecie w najnowszym wydaniu „Notek strategicznych”?

  • Strategia – pięć lekcji, jakie CEO Netfliksa wyniósł z ponad 20 lat prowadzenia firmy. Jak tworzyć markę antykruchą. 
  • Marketing – czy share of search zastąpi share of voice, brandowanie szczęścia, marka Komandor w digitalu. 
  • MŚP&Startupy – polskie startupy, czyli gdzie te unicorny.
  • Trendy – post-covidowy marketing firm spożywczych.
  • Stałe rubryki: COVID-19 i jego konsekwencje, Eduhacker (czyli co branżowego warto przeczytać, pobrać, obejrzeć, posłuchać oraz w jakich wydarzeniach wziąć udział), Marketingowe targowisko próżności, Lesson learned.

Strategia

1. „Pięć lekcji, jakie CEO Netfliksa wyniósł z ponad 20 lat prowadzenia firmy” – Business Insider Polska

„CEO i założyciel Netfliksa Reed Hastings wydał właśnie książkę “No Rules Rules”, w której opisuje jak tworzył kulturę pracy firmy. Przy tej okazji podzielił się pięcioma lekcjami, które wyniósł z prowadzenia Netfliksa na przestrzeni ponad 20 lat”.

Komentarz: brak zasad rządzi, globalna firma potrzebuje globalnej kultury, kultura odnosząca sukces to taka, w której ludzie otwarcie mogą się z czymś nie zgadzać, inspirować, nie zarządzać, szerokie dzielenie się informacjami. To wspomniane 5 lekcji. By móc to skomentować wypadałoby przeczytać książkę (ląduje na mojej liście zakupowej), natomiast na pierwszy rzut oka nie wygląda to na nic odkrywczego. Przynajmniej odkąd Peter Drucker powiedział wiele lat temu, że „culture eats strategy for breakfast”. Do artykułu warto jednak zajrzeć, choćby po to by wyrobić sobie własną opinię.

Czytaj więcej

 

2. „Jak tworzyć markę antykruchą” – Marek Staniszewski, Marketing przy Kawie

„Akronim VUCA, stworzony przez Warrena Bennisa i Burta Nanusa pod koniec lat 80. ubiegłego wieku, dziś robi prawdziwą furorę. Okazało się bowiem, że zmienność (volatility), niepewność (uncertainty), złożoność (complexity) i niejednoznaczność (ambiguity) warunków otoczenia rynkowego, politycznego, społecznego czy technologicznego to cechy idealnie opisujące dzisiejszy świat. W tym świecie funkcjonują firmy i muszą sobie radzić z jego wyzwaniami”.

Komentarz: czy koncepcję „antykruchości” autorstwa Nassima Nicholasa Taleba można zastosować w marketingu? Czym jest strategia sztangi? W jaki sposób efekt Lindy’ego można odnieść do świata marek? Tego wszystkiego dowiecie się z arcyciekawego artykułu Marka Staniszewskiego. Nic więcej nie zdradzę, żeby nie odbierać Wam przyjemności lektury.

Czytaj więcej

 

Marketing

1. “It’s time for ‘share of search’ to replace ‘share of voice” – Mark Ritson, Marketing Week

“Share of voice is a key metric for setting budgets and predicting growth, but digital media make it impossible to calculate accurately. Understanding your share of search queries is a simple and elegant alternative”.

Komentarz: czy znaną od lat w marketingu metrykę „share of voice” powinniśmy zastąpić „share of search”? Google bez wątpienia byłoby „za”, Facebook niekoniecznie.

Czytaj więcej

 

2. „Brandowanie szczęścia” – blog Jacka Pogorzelskiego

„Szczęście jako cel marketingu zawsze było ważne. Szczęście było ostatecznym celem i obietnicą wielu marek. Wymieńmy chociaż Coca-Colę (Open happiness), Zappos (Delivering happiness), czy Happy Socks. Dziś jednak jesteśmy na innym etapie, na którym to samo szczęście jest marką, a do tego ma miejsce intensywna konkurencja o to, czyja interpretacja szczęścia zdobędzie największą popularność”.

Komentarz: hygge, lykke, lagom, a za chwilę pewnie ikigai czy sisu to nowe współczesne marki szczęśliwego życia, w większości wywodzące się ze Skandynawii. Z mojego punktu widzenia to prawdziwy fenomen globalizacji i krajów rozwiniętych. Zapędziliśmy się już tak daleko w naszych kołowrotkach, zdominowanych głównie przez pracę i pogoń za pieniądzem, że maniakalnie szukamy recepty na szczęście. Zresztą te poszukiwania trwają od wieków, np.: prawo do poszukiwania szczęścia było zapisane już w Deklaracji Niepodległości USA. Najciekawsze jest jednak to, że coraz chętniej szukamy tej recepty u innych narodów, też zresztą biorących udział w wyścigu. Z jakim efektem? Czas pokaże, choć stawiałbym na to że kolejne narodowe marki szczęścia będą przemijały jak mody, o których po paru latach nikt nie pamięta. Pamiętam, że kiedyś przez chwilę było też głośno o polskiej filozofii życiowej „jakość to będzie”. Niestety nasz patent nie zdobył globalnej popularności. 😊

Czytaj więcej

 

3. „Komandor wie jak pozyskiwać klientów” – blog Pawła Krzemińskiego

„Dziś analiza site’u marki sprzedającej podobnie, jak firmy z branży stolarki otworowej. Komandor ma bardzo przemyślaną strategię działania. Postanowiłem przeanalizować ich obecność w kanale digital”.

Komentarz: świetna analiza działań digitalowych marki Komandor przeprowadzona przez mojego kumpla Pawła Krzemińskiego (Marketing Managera w firmie CAL). Mnóstwo ciekawych danych i spostrzeżeń, dlatego naprawdę warto zajrzeć.

Czytaj więcej

 

MŚP&Startupy

„Polskie startupy, czyli gdzie te unicorny?” – Rafał Agnieszczak, CRN

„Mamy ponad setkę funduszy wyposażonych w dziesiątki milionów złotych każdy. Razem miliardy. Tylko sensownych projektów, na moje oko, brak”.

Komentarz: finansowanie trafiające nie do tych, co powinno. Dawanie za dużo, za wcześnie i dla niewłaściwych intencji. „Just money” zamiast „smart money”. Smutna diagnoza polskiego ekosystemu Rafała Agnieszczaka.

Czytaj więcej

 

Trendy

„Post-covidowy marketing firm spożywczych – pięć ważnych zjawisk i konieczność znalezienia na nie odpowiedzi” – Grzegorz Osóbka, Marketing przy Kawie

„Zauważyliście, że od jakiegoś czasu nic nowego nie dzieje się na rynku spożywczym? Oczywiście, że potężne zmiany dokonują się na poziomie rynku skonsolidowanego i ciągle zmieniającego formaty. Również wśród właścicieli z poziomu sieci handlowych wyraźne jest dążenie ku innowacjom i shopper experience. Ale na poziomie producentów i dostępnych marek trwa stagnacja. My zaś kupujemy marki znane, które wyglądają na polskie lub są zachodnie, ale oswojone jako nasze – i karmimy się mitem spichlerza Europy oraz globalnego eksportera”.

Komentarz: powrót do znaczenia realnych wartości w swoich modelach biznesowych, brak strategii eksportowych w połączeniu z problemami w łańcuchach dostaw odsłaniające kruchość firm, przesunięcie granic rewolucji przemysłowej do półki i ekranu aplikacji sieci handlowej, wzrost wpływu regulatorów na kształt biznesu spożywczego, upadek wielkiego retailu na rzecz e-commerce. O tych zjawiskach przeczytacie w tekście Grzegorza Osóbki. 

Czytaj więcej

 

COVID-19 i jego konsekwencje

Eduhacker

1. Warto przeczytać

Czytam zawzięcie, jestem w połowie. Recenzja w kolejnym newsletterze. Dziś powiem tylko, że naprawdę warto.


2. Warto pobrać

3. Warto posłuchać

4. Warto obejrzeć

The Prof G Show – Scott Galloway
Tytuł: „The Rise of the Rundle & Algorithmic-Commerce”

 

CD Projekt Red
Spot do gry Cyberpunk 2077 – Chwytaj Dzień

 

5. Warto wziąć udział

  • Seminarium „Future of Strategy” – wtorek (6 października), godz. 7:00 (UTC). Organizator: WARC. Prelegent: Chris Stephenson, dr Peach Natividad, Vicky Holgate, Rob Campbell, Davianne Harris, Yusuf Chuku, Mollie Rosen.

 

Marketingowe targowisko próżności

1. Cytat tygodnia

Źródło

 

2. Wywiad tygodnia

Account Based Marketing w praktyce – wywiad Marty Smyrskiej z Mateuszem Kołodziejskim, Head of Marketing&PR w RTB House; Contelia.

 

Lesson learned

  • Po raz setny przekonuję się, że w tej branży doba powinna mieć przynajmniej ze 30 godzin, a tydzień trwać z 10 dni.

  • Finalna akceptacja ze strony klienta oznacza z reguły, że przed Tobą maksymalnie jeszcze ze 2 rundy „ostatnich” poprawek.

Ostatnie słowo skazańca

Na dzisiaj tyle. Na kolejne wydanie newslettera zapraszam już w najbliższy wtorek. Jeżeli nie chcesz go przegapić, dołącz do grona subskrybentów. Będę też wdzięczny za udostępnienie newslettera znajomym w swojej sieci.

 

Logo Jacek Lipski

Spodobał ci się wpis? Doceń autora „lajkiem”!



Nie chcesz przegapić kolejnych wpisów? Zapisz się na newsletter.

Jacek Lipski

Marketer z ponad 15 letnim doświadczeniem. Od 2015 r. niezależny konsultant specjalizujący się w doradztwie strategicznym i marketingowym dla MŚP oraz startupów. Doświadczenie zawodowe zdobywał m.in.: w agencji reklamowej Vena Art w Lublinie oraz w korporacyjnych działach komunikacji marketingowej (Żagiel S.A. w Warszawie) oraz komunikacji wewnętrznej (Vattenfall Distribution Poland w Gliwicach).