Notki strategiczne #9 – newsletter o strategii, marketingu, MŚP oraz startupach

Google będzie honorował swoje certyfikaty na równi z dyplomem uczelni. Strategia marketingowa na czas kryzysu. Ekonomia behawioralna i psychologia społeczna w B2B. Exxon Mobil czyli upadek giganta. Szczegóły i więcej rekomendacji w najnowszym numerze newslettera.

Notki strategiczne – kilka słów o dziewiątym wydaniu

Coraz bliżej do pierwszego rocznicowego, czyli 10 wydania. W „dziewiątce” mam dla Was m.in.:

  • Google będzie honorował swoje certyfikaty na równi z dyplomem uczelni
  • Strategia marketingowa na czas kryzysu
  • Ekonomia behawioralna i psychologia społeczna w B2B
  • Cała Słowacja ogląda filmiki promocyjne na You Tube, żeby nie stracić unijnej dotacji
  • 5 błędów w trakcie rozwijania międzynarodowej marki
  • Exxon Mobil czyli upadek giganta.

Oprócz tego – zaktualizowany EduHacker (czyli rekomendacje najciekawszych książek (tym razem „Testing Business Ideas” Aleksandra Osterwaldera), materiałów do pobrania, wydarzeń oraz podcastów i video marketingowych, a także kolejne „Lesson learned” (krótkie podsumowanie moich najbardziej aktualnych doświadczeń i przygód mikro-biznesowych z ostatniego tygodnia).

Strategia

1. „Google Plan To Replace The Need For College Degrees With Six-month Certificates” – IFL Science, Rachael Funnell

„The tech giant Google has announced they will begin accepting Google Learning Certificates in place of college degrees, offering six-month courses for prospective employees to train for in-demand jobs in a fraction of the time it would take at University. The qualification will see successful students graduate with a Google Career Certificate, which will be viewed by the company as the equivalent of a four-year degree for similar roles”.

Komentarz: w telegraficznym skrócie. Chcesz pracować w Google? Nie musisz mieć papierka z uczelni, wystarczy że ogarniesz 6 miesięczny kurs i uzyskasz któryś z dostępnych Google Learning Certificate. Niby to pierdoła, ale jak spojrzy się w szerszej perspektywie to widać coraz mocniej, że nasz tradycyjny, oparty o działające w obecnej formie uniwersytety, system zaczyna mieć poważny problem. Jest przede wszystkim zbyt sztywny, za bardzo oparty o ideę sprzedawania wiedzy (która w dużej mierze i coraz częściej jest dostępna dla każdego w sieci) i za słabo nastawiony na naukę konkretnych umiejętności. W świecie, gdzie musimy być nastawieni na ciągłą aktualizację swojej wiedzy (choćby w celu przebranżawiania się), tradycyjne rozwiązania sprawdzają się coraz słabiej. Widać to chociażby po popularności wszelkich MOOC’ów (np. Coursera) czy platform edukacyjnych (np.: Udemy).

Moim zdaniem COVID-19 jeszcze przyśpieszy te zmiany, bo przejście na nauczanie online wcale nie poszło wielu uczelniom zbyt dobrze. Sam zakup licencji do ClickMeeting, Zooma czy Teams to nie wszystko, jeżeli nie pójdzie za tym zmiana programów i podniesienie kompetencji cyfrowych wykładowców. Z własnego doświadczenia wiem, że szkolenia i warsztaty online są znacznie trudniejsze do prowadzenia niż klasyczne zajęcia.

Czytaj więcej

2. „Planujesz strategię marketingową na czas kryzysu? Oto kilka rzeczy, które powinieneś wiedzieć” – Marketing przy kawie, Maciej Hoffman

„Przetrwasz czy zbankrutujesz? Dowiedz się, jak twoja marka może dostosować się do nowego świata w dobie kryzysu. Upewnij się, w co inwestować, jakie działania podjąć i jak zmodyfikować swoją strategię marketingową z uwzględnieniem nowej sytuacji na rynku”.

Komentarz: wartościowy przegląd zmian „post-covidowych”, na jakie muszą zwracać uwagę marketerzy. Z mojego punktu widzenia warto zwrócić uwagę przede wszystkim na jeden aspekt związany z przyśpieszoną transformacją cyfrową. eMarketer wskazuje na 18,4 proc. wzrost wartości ecommerce na świecie i jednoczesny spadek (ok. 10 proc.) wartości handlu tradycyjnego. Z kolei Morgan Stanley szacuje, że COVID-19 przyśpieszył rozwój e-commerce o min. 2 lata. Co to oznacza dla nas jako marketerów? Jeżeli do tej pory bazowaliśmy raczej na tradycyjnych kanałach sprzedaży, powinniśmy koniecznie rozważyć przynajmniej uzupełnienie ich o on-line’owe (np.: własne platformy zakupowe w B2B). W ślad za tym muszą też pójść ewentualne zmiany budżetowe oraz inwestycja w rozwój kompetencji (e-commerce to naprawdę prawdziwe wyzwanie).

Czytaj więcej

Marketing

1. „B2B companies need an ‘injection of marketing mentality’ in the boardroom” – Marketing Week, Rory Sutherland

„To innovate and grow, B2B firms need more marketing representation at non-exec level. More psychological forms of differentiation are required, and illustration that not everything that is costly is necessarily a cost”.

Komentarz: autor (Vice Chairman – Ogilvy UK) apeluje w swoim artykule m.in.: o to aby w marketingu B2B zacząć uwzględniać w końcu osiągnięcia ekonomii behawioralnej oraz psychologii społecznej. Decyzje podejmowane w marketingu B2B przez kluczowych decydentów wcale nie są zawsze oparte tylko i wyłącznie o argumenty oraz przesłanki natury racjonalnej. To prawda, emocji i uczuć nie da się przecież wyłączyć na żądanie, w momencie gdy człowiek przychodzi do biura i uruchamia laptopa. A poza tym w wielu przypadkach nie zdajemy sobie sprawy, jakie ukryte motywacje wpływają na podejmowane przez nas decyzje.

Czytaj więcej

2. „Słowacja. Wicepremierka zaapelowała o oglądanie filmików. “Bo będziemy musieli zwrócić dotację” – Gazeta.pl

„Wicepremierka Słowacji Veronika Remiszova zaapelowała do obywateli, aby oglądali na YouTubie spoty (dot. digitalizacji w urzędach oraz cyberbezpieczeństwa) zrealizowane dzięki unijnym dotacjom. Jeśli tego nie zrobią, kraj będzie musiał zwrócić pieniądze”.

Komentarz: niezmiennie bawią mnie takie sytuacje. Wydajmy w cholerę kasy na spoty (80 tys. euro), wrzućmy na nasze kanały, a zasięg w sieci sam się zrobi (bo przecież każdy spot na pewno będzie viralem). W tym przypadku misterny plan zawiódł i trzeba było zorganizować pospolite ruszenie, a właściwie oglądanie.

Czytaj więcej

MŚP&Startupy

„5 błędów, jakie popełniliśmy podczas rozwijania międzynarodowej marki” – Jakub Biel, Sprawny Marketing

Komentarz: fajna historia rozwoju Solgazu, od małej firmy działającej w budynku po piekarni, z 1 sklepem i eksportem tylko na Ukrainę w 2014 r., aż do posiadacza 250 sklepów w Polsce oraz eksportera do 30 krajów w 2018 r. Warto poświęcić niecałe 18 minut swojego życia na obejrzenie video.


COVID-19
i jego konsekwencje

Przez ostatni tydzień nie znalazłem nic wartościowego, zatem przypominam znaleziska cyfrowe z poprzedniego numeru:


Technologia

1. „Upadek giganta. Exxon był największą firmą świata, teraz jest wyrzucany z Dow Jones” – forsal.pl

„Przez dziesięciolecia Exxon Mobil był niepowstrzymany. Spółka paliwowa zarabiała mnóstwo pieniędzy, wydawała je mądrze i hojnie wynagradzała akcjonariuszy. Teraz jednak Exxon traci na znaczeniu: właśnie opuścił jeden z najważniejszych indeksów akcji w USA, Dow Jones”.

Komentarz: prawdziwy szok i jednocześnie chyba symbol naszych czasów. W 2013 r. Exxon Mobil, z wartością rynkową 446 mld $, był najwyżej wycenianą firmą na świecie. W 2020 r. jego wartość spadła o 267 mld $, a korporacja została usunięta z Dow Jones Industrial Average, gdzie była notowana przez 92 lata. Przyczyny? Kryzys naftowy i szereg błędnych decyzji strategicznych (m.in.: zbyt późna reakcja na amerykański boom łupkowy), a także kryzys klimatyczny (inwestorzy wolą lokować pieniądze gdzie indziej). Co to ma jednak wspólnego z technologią? Otóż miejsce Exxona w Dow Jones Industrial Average zajmuje teraz… Salesforce czyli firma technologiczna (w dużym uproszczeniu dostawca platformy typu CRM, obsługujący na całym świecie ponad 150 tys. firm).

Czytaj więcej

Eduhacker

1. Warto przeczytać

W tym tygodniu polecam jedną lekturę i zapowiadam recenzję kolejnej. Niedawno nabyłem trzecią część trylogii Osterwaldera i spółki, czyli „Testing Business Ideas”. Znacie pewnie dwie pierwsze części („Business Model Generation” oraz „Value Proposition Design”), natomiast część trzecia jest mniej znana (nie doczekała się jeszcze polskiego tłumaczenia, być może dlatego że jest z 2019 r.). Jeżeli chcecie dobrze ogarnąć tematykę eksperymentów i testów biznesowych, lektura obowiązkowa. Wiedza o rzetelnym weryfikowaniu hipotez biznesowych przyda się nie tylko startupom. Poza tym jest dużo obrazków i mało tekstu, więc szybko się czyta. 😊

Oprócz pozycji z serii Strategyzera zapowiadam również kolejną mini recenzję. Wczoraj dotarło do mnie „Społeczeństwo współpracy” Dariusza Jemielniaka oraz Aleksandry Przegalińskiej. Rzecz o kooperatywnych aspektach nowoczesnych technologii. Brzmi groźnie, dam znać w kolejnym numerze czy warto było sięgnąć po lekturę.



2. Warto pobrać

3. Warto obejrzeć


4. Warto posłuchać

5. Warto aplikować

6. Warto zasubskrybować

  • Newsletter „Tygodnik BusinessMarketer” Łukasza Kosunika (Grow Consulting) – webinary, e-booki, artykuły, podcast, analizy i narzędzia marketingu i sprzedaży B2B

7. Warto wziąć udział


Marketingowe targowisko próżności

1. Cytat tygodnia

Sprawdzony zestaw uniwersalnych wymówek i usprawiedliwień dla każdej firmy (niezależnie od jej wielkości czy branży). 😊

Źródło: grupa rozmowy o startupach, autor nieznany

2. Wywiad tygodnia

Leasson learned

  • Zaufanie to piękna rzecz, ale koniec końców jak umiesz liczyć to licz na siebie. Ufaj (zaufanie to piękna rzecz), ale sprawdzaj, bo finalnie cała odpowiedzialność i tak jest po Twojej stronie.
  • Prawo Murphy’ego jak zawsze prawdziwe. Jeżeli coś może pójść źle, na pewno pójdzie źle. Najgorsze w tym wszystkim jest to, że czasem pierdolą się tak prozaiczne rzeczy, których awaryjności nigdy w życiu byś nie przewidział. Rzeczywistość potrafi jednak zaskoczyć.
  • Regularny reset mózgu jest absolutną koniecznością w tej branży. W przeciwnym wypadku krok bliżej do psychiatryka.

Ostatnie słowo skazańca

Dzięki za lekturę do samego końca! Kolejne wydanie newslettera już w najbliższy wtorek. Jeżeli nie chcesz go przegapić, dołącz do grona subskrybentów. Będę też wdzięczny za udostępnienie go znajomym w swojej sieci.

Logo Jacek Lipski

Spodobał ci się wpis? Doceń autora „lajkiem”!



Nie chcesz przegapić kolejnych wpisów? Zapisz się na newsletter.

Jacek Lipski

Marketer z ponad 15 letnim doświadczeniem. Od 2015 r. niezależny konsultant specjalizujący się w doradztwie strategicznym i marketingowym dla MŚP oraz startupów. Doświadczenie zawodowe zdobywał m.in.: w agencji reklamowej Vena Art w Lublinie oraz w korporacyjnych działach komunikacji marketingowej (Żagiel S.A. w Warszawie) oraz komunikacji wewnętrznej (Vattenfall Distribution Poland w Gliwicach).