Notki strategiczne #13 – newsletter o strategii, marketingu, MŚP oraz startupach

Budowanie lojalności w internecie. 13 statystyk pokazujących jak zmieniła się reklama. Nowy zawód – Idea-Killing Chief Dissent Officer. Kilka słów o książce “Zła krew” dot. afery Theranosa. Po więcej zapraszam do lektury nowego wydania newslettera. Miejmy nadzieję, że trzynastka nie okaże się pechowa dla „Notek strategicznych”.

Notki strategiczne – kilka słów o trzynastym wydaniu

Co znajdziecie w najnowszym wydaniu „Notek strategicznych”?

  • Strategia: lojalność w Internecie, reputacji marki nie buduje się na cynizmie. 
  • Marketing: 13 statystyk pokazujących jak zmieniła się reklama, psychologia produktu. 
  • MŚP&Startupy: problemy polskich firm z wdrażaniem innowacji, lista programów dotacyjnych dla raczkujących przedsiębiorców. 
  • Technologia&Innowacje: Why Your Company Needs A Full-Time, Idea-Killing Chief Dissent Officer. 
  • Trendy: miliony Polaków nie jedzą mięsa. 
  • Eduhacker czyli co branżowego warto przeczytać („Zła krew” John Carreyrou), pobrać, obejrzeć, posłuchać oraz w jakich wydarzeniach wziąć udział.  
  • Marketingowe targowisko próżności: cytat tygodnia, wywiad tygodnia.
  • Lesson learned czyli kilka moich nowych przemyśleń na temat branży konsultingowo-marketingowej

Strategia

1. “Lojalność w internecie” – blog Jacka Kotarbińskiego

„Jednym z ciekawszych filmów obrazujących znaczenie i rozwój lojalności, jest polski film „Skrzydlate świnie” z doskonała rolą Pawła Małaszyńskiego. To historia lidera kibiców jednej z lokalnych drużyn piłkarskich, który otrzymuje propozycje zbudowania zaangażowania kibiców drużyny przeciwnej”.

Komentarz: produkty cyfrowego szybkiego zakupu, produkty fizyczne, SaaS’y, produkty w pełni cyfrowe – to 4 wyróżniane przez autora rodzaje produktów sprzedawanych w internecie, które analizuje w swoim artykule pod kątem budowania lojalności klientów. Zadanie jest bez wątpienia niełatwe, bo np.: w e-commerce brak chociaż możliwości obserwacji faktycznych reakcji klienta, natomiast nie jest to niemożliwe. Technologia pozwala nam zbierać olbrzymią liczbę danych behawioralnych plus możemy również budować przywiązanie klientów np.: za pomocą działań w social media (współtworzenie produktów, zbieranie opinii, budowanie społeczności, itp.). Warto wziąć to pod uwagę, choćby dlatego że same atrakcyjne ceny nie tworzą zazwyczaj trwałej przewagi konkurencyjnej. Prędzej czy później znajdzie się kto, to zaoferuje niższe ceny.

Czytaj więcej

 

2. „Reputacji nie buduje się na cynizmie” – Jacek Szlak, Marketing przy Kawie

„Skuteczne jest to, co prowadzi do zamierzonego celu. Jeśli jednak mamy ograniczone zasoby, podlegamy bardziej ocenie ze względu na efektywność – ekonomiczność zastosowanych rozwiązań. By przełamać ograniczenia budżetowe, czyli uzyskać rezultat niewspółmierny do zainwestowanych środków, musimy zdać się na kreatywność, wiedzę o konsumencie i łut szczęścia. Jeżeli jednocześnie chcemy budować prawdziwą markę, musimy też wnieść do świata jakieś dobro. Czasem wystarczą drobiazgi”.

Komentarz: marketing i komunikacja marketingowa od lat cieszą się opinią dziedzin cynicznych, czasem wręcz diabolicznych. Nie ma co ukrywać, że ta opinia nie wzięła się znikąd. Marketerzy „mocno” na nią zapracowali. Szkopuł w tym, że świat się zmienił i w 2020 r. warto zmienić kurs, o czym pisze w swoim felietonie Jacek Szlak (recenzję książki Jacka „Opowieści w marketingu” znajdziecie na blogu).

Po pierwsze, dlatego że klienci coraz częściej oczekują od firm społecznej odpowiedzialności biznesu z prawdziwego zdarzenia. Coraz częściej staje się ona kluczowym elementem marki, umożliwiającym odróżnienie się od konkurencji. Po drugie, dlatego że obok społecznej odpowiedzialności podobną rolą wyróżniającą zaczyna pełnić customer experience. Zdaniem 84 proc. badanych (raport „State of Marketing 2020” Salesforce) „doświadczenia dostarczane przez firmy są równie ważne, jak ich produkty i usługi”. Czas więc najwyższy zrozumieć, że rywalizacja oparta o samą jakość produktu w wielu przypadkach może obecnie nie wystarczyć.

Czytaj więcej

 

Marketing

1. 13 stats that show how advertising is changing” – Rebecca Sentence, Econsultancy

„From digital ad spend overtaking traditional and the growth of mobile to the most resilient advertising channels during the Covid-19 pandemic, here are 13 stats that show how advertising is changing in 2020 and beyond”.

Komentarz: w 2020 r. na poziomie globalnym najpewniej wydatki na reklamę w digitalu przeskoczą te na media tradycyjne. Covid wpłynął negatywnie nawet na takich gigantów jak Facebook czy Google, których dochód z reklam w drugim kwartale spadł odpowiednio (rok do roku) o 10 i 20 proc. Przychód Amazona z reklam ma wg prognoz wzrosnąć o 470 proc. do 2023 r., a reklam emitowanych w podcastach o 15 proc. w 2020 r. To tylko 3 z przykładowych 13 statystyk, które koniecznie powinniście przeanalizować.

Czytaj więcej

 

2. „Psychologia produktu – czyli co sprawia że ludzie kupują Twój produkt” – Kasia Krogulec, Mam Startup

„Aby projektować i sprzedawać popularne produkty, potrzeba czegoś więcej niż szczęścia. Najbardziej udane produkty pomagają rozwiązać problem ludzi. Sukces polega na zrozumieniu ich „bólu”. W procesie sprzedaży z pomocą może przyjść psychologia, która pozwoli spojrzeć nam poprzez kontekst emocjonalny, silnie wpływający na proces decyzyjny, a więc zakupowy”.

Komentarz: zawsze uważałem, że ludzie po psychologii mają w marketingu łatwiej. Przeczytajcie artykuł, by przekonać się dlaczego. 😊

Czytaj więcej

 

MŚP&Startupy

1. „Firmom nie brakuje nowatorskich pomysłów. Problem to ich wdrożenie” – Michał Duszczyk, rp.pl

„Kondycja polskiej innowacyjności na tle Europy budzi mieszane uczucia. Z jednej strony dołujemy we wszelakich rankingach tego typu, z drugiej zaś mamy swoje mocne strony, których nie potrafimy skutecznie wykorzystywać”.

Komentarz: 38 miejsce Polski (na 131 państw) w rankingu Global Innovation Index, koniec listy w e-commerce pod względem tzw. wymiany transgranicznej wg danych DESI Eurostat. W artykule jako przyczynę takiego stanu rzeczy podano nie brak innowacyjnych pomysłów, ale problemy z ich wdrażaniem. Moim zdaniem warto jednak zwrócić uwagę na, wspomnianą w tekście, niewielką otwartość polskich MŚP na nowe rozwiązania. Wydaje mi się, że jest ona powodowana w dużej mierze mniejszym apetytem na ryzyko. Innowacje, takie z prawdziwego zdarzenia, są kapitałochłonne i wymagają długiego czekania na zwrot z inwestycji, na co wiele z firm – walczących na rynku o przetrwanie – nie może sobie po prostu pozwolić. I szczerze mówiąc trudno je za to winić. Nie wszyscy wierzą w hasło „innovate or die”, choć ze strategicznego punktu widzenia taka postawa to zazwyczaj proszenie się o kłopoty.

Czytaj więcej

 

2. „Pieniądze na zakładanie firm leżą na ulicy. Lista programów dla raczkujących przedsiębiorców” – Grzegorz Marynowicz, Mam Biznes

„Wbrew pozorom i utartym stereotypom nie tylko firmy o ugruntowanej pozycji na rynku mogą obecnie skorzystać z programów realizowanych przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Także raczkujące biznesy znajdą coś dla siebie w zestawieniu programów i dotacji dla młodego biznesu. Na jakie wsparcie mogą obecnie liczyć młodzi przedsiębiorcy oraz ci, którzy rozkręcenie własnego biznesu mają dopiero przed sobą?”.

Komentarz: jeżeli szukacie kapitału na start lub rozwój biznesu, zajrzyjcie do listy aktualnych programów i projektów dotacyjnych PARP.

Czytaj więcej

 

Technologia&Innowacje

Why Your Company Needs A Full-Time, Idea-Killing Chief Dissent Officer” – Ryan Holiday, Fast Company

„Companies are under increased pressure to roll out more and more new things, faster, with tighter development cycles. Which is why you should have a critical naysayer to function as quality control”.

Komentarz: ciekawa koncepcja Ryana Holidaya, który proponuje nowe stanowisko w firmach, tj.: killera złych pomysłów. Jakkolwiek dziwnie by to nie brzmiało, moim zdaniem coś w tym jest. Wewnętrzny gatekeeper chroniący przed bezsensownymi pomysłami, stanowiący ostatni bastion zdrowego rozsądku, na pewno przydałby się w niejednej organizacji (zwłaszcza w czasie presji na kolejne innowacje).

Czytaj więcej

 

Trendy

„Miliony Polaków nie jedzą mięsa” – Piotr Mazurkiewicz, rp.pl

„Wegetarianizm to już nie tylko moda, ale rynkowy trend, jak który muszą odpowiadać handlowcy. Mięsa nie jada kilkanaście procent dorosłych Polaków”.

Komentarz: według cytowanego w artykule raportu „Jak odżywiają się Polacy? Firmy cateringowej Kukuła Healthy Food 2020″ już 10 proc. Polaków między 18 a 65 rokiem życia jest wegetarianami, a 4 proc. weganami. Zastanawiam się na ile to deklaracje, a na ile fakty. Raportu nie widziałem, niemniej jednak nie da się ukryć że wegetarianizm i weganizm to najszybciej rosnące trendy w branżach żywieniowych. Widać to chociażby po rosnących o kilkadziesiąt procent rocznie wskaźnikach sprzedażowych tofu czy hummusu.  Czy firmom „mięsnym” podoba się to czy nie, tego trendu akurat nie da się odwrócić. Zwłaszcza, gdy kolejne badania naukowe wskazują na pozytywny wpływ diet wykluczających mięso na dobrostan organizmu (np.: „ z tegorocznych badań immunologów Polskiej Akademii Nauk wynika, że dieta wegetariańska wpływa korzystnie na działanie układu odpornościowego”).

Czytaj więcej

 

Eduhacker

1. Warto przeczytać

Theranos. Bez wątpienia największy skandal w historii Doliny Krzemowej. Start-up, który miał zrewolucjonizować branżę medyczną i był wyceniany w pewnym momencie na miliardy dolarów, okazał się jednym wielkim oszustwem. Elizabeth Holmes nabrała doświadczonych inwestorów, wielkie korporacje (np.: Wallgreen), media, instytucje kontrolujące rynek medyczny oraz tuzów polityki i biznesu (zasiadających w zarządzie). Przez lata zwodziła ich oraz wyciągała kasę z kolejnych rund inwestycyjnych. Nie to jednak było najgorsze. O ile „fake it till you make it” w przypadku produktów cyfrowych kończy się co najwyżej rozgoryczeniem klientów, o tyle w przypadku produktów medycznych jest absolutnie niedopuszczalne.

Theranos z Holmes na czele naraziła na poważne ryzyko zdrowotne dziesiątki tysięcy osób, które korzystały z badań prowadzonych za pomocą jej niedopracowanych, wadliwych i generalnie nie działających urządzeń. Jak to możliwe, że przez tyle lat Theranos z Holmes na czele mógł stosować tego typu praktyki? Dowiecie się tego z fascynującej książki dziennikarza „Wall Street Journal”, który zdemaskował aferę w ramach reporterskiego śledztwa. Warto przeczytać, choćby po to by przekonać się do czego prowadzi nieokiełznana żądza sukcesu oraz chciwość. Na mnie największe wrażenie zrobił opis wewnętrznego funkcjonowania startupu. Sekciarskie zagrywki founderki. Terror wobec pracowników. Zastraszanie za pomocą prawników i gróźb pozwów byłych pracowników kontaktujących się z mediami. Przeraża mnie jak często charyzmatyczni liderzy startupów, podziwiani przez media oraz inwestorów, okazują się być socjopatami.

Czytaj więcej

 

Aha, mam już kolejną pozycję na liście lektur do zaliczenia, tj.: „Odlotowe pomysły” Safi Behcalla. Nabyłem w przedsprzedaży, więc recenzja w jednym z najbliższych newsletterów. 

Czytaj więcej

 

2. Warto pobrać

3. Warto posłuchać

4. Warto obejrzeć

 

5. Warto wziąć udział

Marketingowe targowisko próżności

1. Cytat tygodnia

„Nie wyobrażam sobie lidera zorientowanego na przyszłość, który nie rozumie technologii i opiera się wyłącznie na ludziach. Czy może zadawać właściwe pytania i wejść z nimi w dyskusję? Jak będzie podejmować decyzje? Ludzie, którzy „rozumieją digital” siedzą zazwyczaj 2-3 piętra niżej. A chodzi o to, żebyśmy się dobrze zaznajomili ze światem cyfrowym, bo to jest nasza przyszłość”. – Jowita Michalska, organizatorka konferencji Masters&Robots

Źródło: „Jakie kompetencje cyfrowe powinien mieć współczesny lider”, Mam Startup 

 

2. Wywiad tygodnia

Account Based Marketing w praktyce – wywiad Marty Smyrskiej z Mateuszem Kołodziejskim, Head of Marketing&PR w RTB House; Contelia

 

Lesson learned

  • W tym biznesie jesteś dla klienta tak dobry, jak wyniki Twojego ostatniego projektu lub kampanii.

  • Ciągle się zastanawiam, jak to jest możliwe że gadamy tyle o Customer Experience i klientocentryzmie, a w branży usług profesjonalnych non stop trafiam na osoby z arabskim poczuciem czasu. Czyli takie dla których jedynym nieprzekraczalnym terminem jest termin płatności na wystawianej przez nich fakturze.

Ostatnie słowo skazańca

Dzięki za uwagę. Kolejne wydanie newslettera już w najbliższy wtorek. Jeżeli nie chcesz go przegapić, dołącz do grona subskrybentów. Będę też wdzięczny za udostępnienie newslettera znajomym w swojej sieci.

Logo Jacek Lipski

Spodobał ci się wpis? Doceń autora „lajkiem”!



Nie chcesz przegapić kolejnych wpisów? Zapisz się na newsletter.

Jacek Lipski

Marketer z ponad 15 letnim doświadczeniem. Od 2015 r. niezależny konsultant specjalizujący się w doradztwie strategicznym i marketingowym dla MŚP oraz startupów. Doświadczenie zawodowe zdobywał m.in.: w agencji reklamowej Vena Art w Lublinie oraz w korporacyjnych działach komunikacji marketingowej (Żagiel S.A. w Warszawie) oraz komunikacji wewnętrznej (Vattenfall Distribution Poland w Gliwicach).