Notki strategiczne #12 – newsletter o strategii, marketingu, MŚP oraz startupach

Początek końca ikonicznych marek kulturowych. Model STP w marketingu. Kolejna edycja badania polskich startupów. SEMrush przejmuje Prowly. The Social Dillema na Netflixie. Książka „Zarządzanie w chaosie” Ewy Błaszczak. Po więcej zapraszam do kolejnego wydania newslettera „Notki strategiczne”.

Notki strategiczne – kilka słów o dwunastym wydaniu

Co znajdziecie w najnowszym wydaniu „Notek strategicznych”?

  • Strategia: początek końca ikonicznych marek kulturowych, polski eksport odporny na koronawirusa. 
  • Marketing: model STP – komunikacja w stylu “one size fits all”.
  • MŚP&Startupy: SEMrush przejmuje Prowly, 6 edycja badania „Polskie Startupy”, AirPnP.
  • Technologia&Innowacje: „The Social Dillema” Netflix. 
  • Eduhacker czyli co branżowego warto przeczytać („Zarządzanie w chaosie” Ewa Błaszczak), pobrać, subskrybować, obejrzeć, posłuchać, wypróbować („Jak pozyskać finansowanie na rozwój firmy?” – bezpłatny kurs online PFR, wesprzeć („Róża, a co chcesz wiedzieć – edukomiks”, crowdfounding) oraz w jakich wydarzeniach wziąć udział.  
  • Marketingowe targowisko próżności: cytat tygodnia, wywiad tygodnia (Rebound Stories #1 – Rafał Brzoska). 
  • Lesson learned czyli kilka moich nowych przemyśleń na temat branży konsultingowo-marketingowej

Strategia

1. „Dlaczego jesteśmy świadkami końca marek ikon? Kolejnych Nike Air Jordan nie będzie” – Jakub Muller, Marketing przy kawie

„Sformułowanie ikona kulturowa jest nadużywane. W ten sposób błędnie określa się hity jednego sezonu, których sukces jest raczej efektem mody. Prawdziwe marki ikony, takie jak Nike, Harley-Davidson czy film „Easy Rider” są ponadczasowe. Strateg Ana Andjelić postawiła teraz tezę, że takich ikon będzie coraz mniej. Wskazała też pięć powodów, dlaczego tak się dzieje”.

Komentarz: nowinkarstwo, konieczność sukcesu komercyjnego, memy, produktywność, śmierć krytyka – to 5 czynników, które według Any Andjelić zabijają lub powstrzymują powstawanie ikonicznych marek. Coś w tym jest, natomiast wydaje mi się że jedna z głównych przyczyn jest inna. Wymieniono ją w poprzedniej części artykułu. Trudno o uniwersalne symbole w coraz bardziej podzielonym, spolaryzowanym świecie, nawet jeżeli gusta zakupowe cały czas się na poziomie globalnym standaryzują. Bańki społeczne, w których tkwimy m.in.: na skutek działania algorytmów największych platform społecznościowych, skutecznie to uniemożliwiają.

Czytaj więcej

 

2. “Polski eksport bardziej odporny na zainfekowanie koronawirusem” – ADAM WOŹNIAK, firma.wp.pl

„W 2020 r. spadek zagranicznej sprzedaży polskich towarów nie powinien wynieść więcej niż 5 proc. względem 2019 r.”.

Komentarz: naprawdę obiecujące dane pokazujące dużo słabszy regres niż obawiano się na początku kryzysu. W niektórych branżach przyszło szybsze odbicie (np.: w meblowej), w innych na plus polskich eksporterów zadziało poszukiwanie tańszych alternatyw przez dużych odbiorców oraz osłabienie złotówki (np.: branża rolna) lub znalezienie alternatywnych rynków (azjatyckich). Sytuacja jest dalej niepewna (choćby ze względu na przewidywaną drugą falę pandemii na jesieni), ale cieszy że polscy eksporterzy radzą sobie nawet w tak ekstremalnie trudnych warunkach.

Czytaj więcej

 

Marketing

Model STP – komunikacja w stylu “one size fits all” – Albert Stęclik, Dziadek do Orzechów

„Czy marki powinny być uniwersalne, dla każdego, w stylu „one size fits all”? Co z pozycjonowaniem? Czy w świecie, gdzie mnogość marek i możliwości wyboru porażają, zamykanie się na jeden segment ma sens?”. 

Komentarz: mam wrażenie, że ten artykuł to echo głośnego sporu pomiędzy zwolennikami Kotlera ze zwolennikami Sharpa. Albert Stęclik dowodzi, że na rynku masowym (a więc przeważnie konsumenckim) pozycjonowanie i marketing masowy wcale się nie wykluczają. Skupiamy się wprawdzie na wybranym segmencie wiodącym, ale komunikujemy do całego rynku, bo naszymi klientami za chwilę może być również grupa klientów aspirujących. Dodałbym jeszcze case marek luksusowych premium, z których konsumenci korzystają w dużej mierze po to, by manifestować swój wyższy status społeczny. Tak więc, by sąsiad zazdrościł mi że jeżdżę Porsche (przykład hipotetyczny rzecz jasna) to najpierw musi wiedzieć, czym w ogóle jest ta marka i na czym polega jej „zajebistość”. I to jest zadaniem marketerów, nawet jeżeli ta konkretna osoba nigdy klientem marki nie będzie.

Czytaj więcej

 

MŚP&Startupy

1. Takiego exitu na polskim rynku dawno nie było. SEMrush przejmuje Prowly”

„SEMrush przejął 100 proc. udziałów w polskim startupie Prowly, który oferuje platformę do zarządzania komunikacją PR. Udziały sprzedali założyciele oraz inwestorzy: fundusz IQ Partners, Internet Ventures i agencja marketingowa Bluerank. Strony nie ujawniają kwoty transakcji”.

Komentarz: po 7 latach na rynku Prowly (czyli soft do zarządzania aktywnościami PR) zmienia właściciela. Platformę przejmuje amerykański gigant w obszarze dostawców narzędzi analitycznych dla online marketingu – SEMrush. Naprawdę wielka rzecz, która bardzo mnie cieszy, bo wiele razy opowiadałem o różnych niestandardowych działaniach marketingowych Prowly na szkoleniach dla startupów. Poczytajcie chociażby o akcji „Spotkajmy się w Taksówce” z 2014 r.

Czytaj więcej

 

2. 6 edycja badania „Polskie Startupy” – Startup Poland

Prowadzisz startup? Wypełnij ankietę, bo to leży w interesie całego środowiska. Z góry dzięki.

Ankieta

 

3. „AirPnP to pomysł na apkę dla ludzi, którzy chcą siku, ale nie mają gdzie zrobić” – Radek Kosarzycki, Spidersweb.pl

„W niedzielę na fejsbukowym profilu Miasto Jest Nasze pojawiła się zapowiedź rychłego wprowadzenia nowej aplikacji AirPnP. Według zapowiedzi aplikacja, niczym jej duchowy poprzednik AirBnB, pozwoli dzielić się z potrzebującymi (za drobną opłatą)… własną toaletą”.

Komentarz: mocno dziwaczny pomysł w czasach COVIDU. Podobno to nie fejk. Cóż, jak mówią „pecunia non olet”. 😊

Czytaj więcej

 

Technologia&Innowacje

Komentarz: dobry dokument do obejrzenia na Netflixie. W oparciu o wywiady m.in.: z byłymi pracownikami Facebooka, Google, Instagramu oraz Pinteresta pokazuje negatywne skutki społeczne generowane przez największe serwisy social mediowe. Z punktu widzenia mojej „marketingowej bańki” żadnej to Ameryki nie odkrywa, bo po aferze z Cambridge Analitica to chyba nie ma nikogo, kto by nie wiedział „że jeżeli w Internecie coś dostajesz za darmo, to sam stajesz się produktem”, niemniej jednak dla wielu osób spoza branży to może być prawdziwy szok. Wnoszę to trochę po reakcjach większości osób, jak opowiadałem im o tym m.in.: w trakcie szkoleń.

Przeciętny użytkownik Internetu nie zdaje sobie sprawy jak dużo wiedzą o nim najwięksi giganci technologiczni i w jaki sposób tę wiedzę wykorzystują do sterowania zachowaniami. Nie dostrzega również negatywnego wpływu „społecznościówek” na dzieciaki oraz demokrację. Zwłaszcza ten ostatni aspekt jest niebezpieczny. Brak odporności na fake newsy, zamykanie ludzie w bankach informacyjnych i podbijanie zasięgu skrajnych treści sprawiają, że social media stały się niezwykle groźnym narzędziem w rękach populistów oraz niedemokratycznych reżimów (vide działania rosyjskich trolli lub niechlubna rola Facebooka w ludobójstwie ludu Rohingya w Myanmarze). Rosnąca polaryzacja polityczna w wielu państwach to w dużej mierze efekt działania wszechwiedzących algorytmów. Polecam obejrzeć „The Social Dilemma”, bo warto wiedzieć w jakim świecie żyjemy.

 

COVID-19 i jego konsekwencje

Eduhacker

1. Warto przeczytać

„Zarządzanie w chaosie czyli sukces w biznesie zaczyna się na literę Z: zaufanie, zespół, zaangażowanie, zmiana, zwinność” Ewy Błaszczak to moje nowe odkrycie. Przeczytałem w weekend i jestem pod ogromnym wrażeniem. Niby to wszystko wiedziałem, ale dopiero po lekturze wiem, jak tę wiedzę przełożyć na praktykę. Świetna książka, z konkretnymi zadaniami do wykonania, tak by nie pozostać tylko i wyłącznie na teorii. Dodatkowo bardzo mocno doceniam spojrzenie bazujące na doświadczeniach autorki z rynku polskiego – kulturowo znacząco różnego od rynków anglosaskich, skąd przychodzą do nas kolejne bestsellery z tego obszaru. Porady dot. radzenia sobie z polską skłonnością do marudzenia – absolutnie bezcenne. 😊

 

2. Warto pobrać

3. Warto subskrybować

4. Warto posłuchać

5. Warto obejrzeć

Startup My Way – Bogusz Pękalski
Tytuł: Przyszłość AI, GPT-3, Komputery kwantowe, Contentyze

 

ZFPR – Związek Firm Public Relations
Konferencja: Zwinny tryb PR – w jaki sposób dostosować strategię komunikacji do ciągłych zmian otoczenia
Prelegent: Łukasz Malczewski

 

6. Warto wypróbować

Nowy kurs on-line dostępny na startup.pfr.pl. Szczegóły na stronie – link.

 

7. Warto wziąć udział

  • Wydarzenie Citython Lublin – 21 września – 1 października. Organizatorzy: barceloński ośrodek nauki i techniki motoryzacyjnej CARNET, Miasto Lublin.

 

8. Warto wesprzeć

Marketingowe targowisko próżności

1. Cytat tygodnia

“There are only two industries that refer to their customers as ‘users’: illegal drugs and software”.

Edward Tufte

2. Wywiad tygodnia

 

Lesson learned

  • Zakres marketingowej obsługi jest rzeczą skrajnie względną. Nie da się go zakreślić w umowie tak, żeby nie pojawiły się żadne tarcia i wątpliwości w relacjach pomiędzy stronami.

  • W pracy ze startupami na wczesnym etapie rozwoju nic jest pewne. Wszystko jest zmianą.

Ostatnie słowo skazańca

Dzięki za dotarcie do samego końca. Kolejne wydanie newslettera już w najbliższy wtorek. Jeżeli nie chcesz go przegapić, dołącz do grona subskrybentów. Będę też wdzięczny za udostępnienie newslettera znajomym w swojej sieci.

 

Logo Jacek Lipski

Spodobał ci się wpis? Doceń autora „lajkiem”!



Nie chcesz przegapić kolejnych wpisów? Zapisz się na newsletter.

Jacek Lipski

Marketer z ponad 15 letnim doświadczeniem. Od 2015 r. niezależny konsultant specjalizujący się w doradztwie strategicznym i marketingowym dla MŚP oraz startupów. Doświadczenie zawodowe zdobywał m.in.: w agencji reklamowej Vena Art w Lublinie oraz w korporacyjnych działach komunikacji marketingowej (Żagiel S.A. w Warszawie) oraz komunikacji wewnętrznej (Vattenfall Distribution Poland w Gliwicach).