Notki strategiczne #10 – newsletter o strategii, marketingu, MŚP oraz startupach

Paradoks millenialsów. Świat marketingu po lockdownie. Strategia i modele pricingowe w SaaS. Startupy upadają przez nadmiar pieniędzy. Pierwszy fin-tech przejął bank. Duńska „TechPlomacy”. Po więcej zapraszam do jubileuszowego, dziesiątego wydania „Notek strategicznych”.

Notki strategiczne – kilka słów o dziesiątym wydaniu

Szczegółowy rozkład jazdy najnowszego wydania:

  • „Paradoks milenialsów: spójność grupy mniejsza niż u introwertyków, miłośników orzechów czy fanów krzyżówek” – Jakub Muller, Marketing przy Kawie
  • „5 trendów, które musi znać każdy innowacyjny lider”- Paulina Kostro, MIT Sloan Management Review Polska
  • „Świat marketingu po lockdownie – badanie” – Mediarun.com
  • „Strategie i modele pricingowe w SaaS” – Grzegorz Wenc, Product Vision
  • „Start-upy upadają przez nadmiar pieniędzy” – Szymon Janiak, czysta3.vc
  • „Pierwszy fintech przejął bank, bo chce być bankiem tylko lepszym” – Fintek.pl
  • „Śledzi każdy krok miliarda ludzi. Polski startup jest już wart ponad 400 mln zł” – Konrad Bagiński, Money.pl
  • „Anne Marie Engtoft Larsen zostanie najmłodszą tech-ambasador w duńskiej historii” – Marta Wujek, MamStartup.pl

Oprócz tego – zaktualizowany EduHacker (czyli rekomendacje najciekawszych książek, materiałów do pobrania, wydarzeń oraz podcastów i video marketingowych, a także kolejne „Lesson learned” (krótkie podsumowanie moich najbardziej aktualnych doświadczeń i przygód mikro-biznesowych z ostatniego tygodnia).


Strategia

1. „Paradoks milenialsów: spójność grupy mniejsza niż u introwertyków, miłośników orzechów czy fanów krzyżówek” – Jakub Muller, Marketing przy Kawie

„Raporty badawcze o milenialsach i pokoleniu Z są jak horoskopy: chętnie czytane, zawierające ziarno prawdy, ale ogólnie mało wiarygodne. Najnowsze brytyjskie ustalenia podważają pojęcie pokolenia jako podstawę decyzji biznesowych i marketingowych”.

Komentarz: pamiętam jak bodajże rok temu Mark Ritson, stały felietonista „Marketing Week” pisał to samo – podpierając się zdrowym rozsądkiem i wieloletnim doświadczeniem, a nie badaniami. Utrzymywał, że nie można opierać segmentacji marketingowych na takich generalizacjach jak Millenialsi, Generacja X, Y czy Z. Po pierwsze są za ogólne. Po drugie to wcale nie jest tak, że rok urodzenia musi determinować wszystkie nasze cechy, styl życia i sposób zachowania w odniesieniu do każdej kategorii produktowej. Po trzecie to są terminy raczej socjologiczne, a nie marketingowe czy biznesowe. Teraz „twardych dowodów” dostarczyło, dotyczące pokolenia Y, badanie „Rozbić paradoks: spójność grupy i mit pokoleniowy” przeprowadzone przez BBH Labs. Najważniejszy wniosek z badania? „Z marketingowego widzenia pokolenie to prostu wielomilionowa zbiorowość, której członków nie łączy dużo więcej poza tym, że urodzili się w ciągu tych samych dwóch dekad”. 

Skąd więc taka popularność wśród marketerów tychże pojęć? Tutaj zgadzam się w pełni z autorem artykułu. Operowanie pokoleniami jest dużo łatwiejsze i znacznie mniej pracochłonne niż solidna segmentacja behawioralna czy psychograficzna. Przyjmujemy, że „millenials = sojowe latte + ekonomia doświadczeń czy subskrypcji” i sprawa załatwiona. Bo po co drążyć głębiej, jak wszystko jasne. Tyle, że to są bardzo duże uproszczenia, które daleko nas w marketingu nie zaprowadzą  i nie pozwolą na lepsze zrozumienie klientów oraz rynku.

Nie ukrywam, że lektura tego artykułu oraz badań dostarczyła mi sporej satysfakcji. Przez parę ostatnich lat zajmowałem się bowiem wykreślaniem wszystkich tych modnych hasełek o millenialsach, hipsterach i generacjach z modeli biznesowych startupów (a konkretnie to z sekcji „segmenty klientów”). Nie zliczyłbym chyba batalii, jakie w tej kwestii stoczyłem. Jak mówiłem, że to zdecydowanie za mało, to zarzucano mi „czepialstwo”. 😊

Czytaj więcej

 

2. „5 trendów, które musi znać każdy innowacyjny lider”- Paulina Kostro, MIT Sloan Management Review Polska

„Analitycy Gartnera wskazali kluczowe trendy w technologiach, które warto uważnie obserwować. Niektóre z nich mogą być zaskoczeniem”. 

Komentarz:  Cyfrowe ja (digital me), Architektura modularna (composite architectures), Formatywna AI (formative AI), Epoka krzemowa w odwrocie i Modele zaufania algorytmicznego – to wspomniane 5 trendów wymienione w artykule. O wszystkich nie będę pisał, bo nie zamierzam Wam odbierać przyjemności samodzielnej lektury. Wspomnę tylko o ostatnim z nich. Modele zaufania algorytmicznego to przewidywane przez analityków Gartnera inteligentne aplikacje analizujące w czasie rzeczywistym kluczowe dane i dostarczające  informację zarządczą, która ma zmniejszać ryzyko operacyjne firm oraz instytucji. Biorąc pod uwagę obecny stopień rozwoju AI oraz Big Data, a także rosnącą złożoność i szybkość zmieniania się dzisiejszego świata, powstanie takich systemów wydaje się być tylko kwestią czasu. 

Czytaj więcej

 

Marketing

1. „Świat marketingu po lockdownie – badanie” – Mediarun.com

„Spicy Mobile publikuje raport „Świat marketingu po lockdownie” – to podsumowanie badania, w którym wzięło udział blisko stu przedstawicieli rynku mediowego w Polsce”.

Komentarz: badanie wprawdzie ankietowe, niemniej jednak na kilka wyników w perspektywie zmian „post-covidowych” warto zwrócić uwagę:
– wzrost wydatków na reklamę w Internecie,
– reklama typu programmatic oraz w social media najbardziej perspektywicznymi rodzajami reklamy mobilnej,
– skupienie marketerów na realizacji kampanii sprzedażowych (ruch na stronie, leady), kosztem odpuszczenia wizerunkowych oraz działań nastawionych na budowanie relacji z klientami,
– większe skupienie na mierzalnych efektach kampanii. 

Inna sprawa, że tytuł tego badania jest mocno mylący, przynajmniej w mojej opinii. Głównie dlatego, że ankiety wypełniali przedstawiciele domów mediowych, a to nie jest cały świat marketingu. Do tego to trzeba by jeszcze przebadać marketerów po stronie klientów, a także objąć także kategorię mniejszych firm (które z usług domów mediowych nie korzystają).

Czytaj więcej

 

2. „Strategie i modele pricingowe w SaaS” – Grzegorz Wenc, Product Vision

„Stworzenie dobrej strategii cenowej ma kluczowe znaczenie dla sukcesu firmy działającej w modelu SaaS. Nieodpowiednie ceny mogą zrujnować biznes, a dobrze przemyślana strategia cenowa może pomóc w osiągnięciu krótko- i długoterminowych celów związanych z przychodami oraz satysfakcją klienta”.

Komentarz: bardzo wartościowy, przekrojowy artykuł na temat pricingu w SaaS. Jeżeli chcecie poznać podstawowe strategie cenowe (strategia kosztowa, strategia oparta o wartość, strategia cen konkurencyjnych) oraz modele cenowe (user based model, feature based model, usage based model, flat pricing, tiered pricing, model hybrydowy, model freemium, model free trial), koniecznie przeczytajcie. Dlaczego to takie ważne? Przede wszystkim dlatego, że z cena – pomimo tego że bezpośrednio generuje strumień przychodów dla firmy – jest elementem marketing mix któremu startupy za często poświęcają za mało uwagi. Pricing jest mało „sexy” w porównaniu z tworzeniem produktu i prowadzeniem komunikacji marketingowej. Natomiast jego zaniedbanie może „położyć” startup” lub obniżyć przychodowość. Często bowiem drobna zmiana w pricingu może znacząco wpłynąć na poziom przychodów.

Czytaj więcej

 

MŚP&Startupy

1. „Start-upy upadają przez nadmiar pieniędzy” – Szymon Janiak, czysta3.vc

„Finansowanie na innowacyjne projekty można pozyskać obecnie z wielu źródeł począwszy od Venture Capital, przez granty unijne, a kończąc na preferencyjnych pożyczkach. Szansa stała się jednocześnie wielkim zagrożeniem dla ekosystemu, gdy okazało się, że nawet najbardziej perspektywiczne spółki po odcięciu zewnętrznego kapitału nie wytrzymują zderzenia z rynkiem i bankrutują w zawrotnym tempie”.

Komentarz: odważna teza w tytule, choć trzeba przyznać że coś jest na rzeczy. Zewnętrzny kapitał może nadać projektowi rozpędu, ale może też stać się kulą u nogi, zwłaszcza jeżeli nie zostanie przeznaczony na budowę solidnych podstaw wzrostu. Z tym, że w przypadku startupów to uciekałbym generalnie od generalizacji. W wielu branżach (np.: w medycznej) trudno zbudować produkt bez zewnętrznego finansowania i często nie da się utrzymywać (na początkowym etapie) biznesu z przychodów sprzedażowych. Choć warto też pamiętać, że pozyskiwanie zewnętrznego finansowania często generuje też sporo problemów dla startupu. Np.: w przypadku funduszy publicznych pojawiają się problemy z biurokracją i rozliczeniami, z kolei w przypadku funduszy prywatnych kluczowa kwestia to kiedy i za ile się „sprzedać” (im lepsze mamy wyniki sprzedażowe, tym mniejszy kawałek firmy musimy oddać).

Czytaj więcej

 

2. „Pierwszy fintech przejął bank, bo chce być bankiem tylko lepszym” – Fintek.pl

„Mały startup Jiko właśnie przejmuje bank – to chyba pierwszy taki przypadek w historii branży – podał CNBC. Ale spokojnie – nie chodzi o zakup giganta, ale małego prowincjonalnego banku z Minnesoty”.

Komentarz: może i transakcja nie trafiła na pierwsze strony gazet. Może nie chodzi o lidera branży, bo
Mid-Central Federal Savings Bank działa wprawdzie od 1957 roku, ale ma zaledwie 3 oddziały. Zwróciłem jednak na nią uwagę, bo swoją zabawę w świecie marketingu zaczynałem właśnie w branży finansowej. W tamtych czasach (czyli ok. 12 lat temu) do głowy mi by nawet nie przyszło, że jakiś niewielki startup może zrobić „skok na bank”. Jak widać zmiany nie ominęły nawet tej tradycyjnej, konserwatywnej i mocno regulowanej branży.

Czytaj więcej

 

3. „Śledzi każdy krok miliarda ludzi. Polski startup jest już wart ponad 400 mln zł” – Konrad Bagiński, Money.pl

„Jeśli jeszcze nie słyszałeś o Cosmose AI – nie przejmuj się. Działa głównie w Azji, gdzie napędza klientów dla ponad 600 marek i niemal 400 tys. sklepów. Robi to tak skutecznie, że bez problemów właśnie zebrał kolejne 15 mln dolarów od inwestorów”.

Komentarz: warszawski startup zbiera informacje z aplikacji dot. lokalizacji ich właścicieli, skupiając się głównie na odwiedzanych przez nich sklepach (w tym jest w stanie z dokładnością do 2 metrów ustalić przy których regałach użytkownik się zatrzymał). Następnie sprzedaje te dane właścicielom sklepów (np.: LVMH, Coca-Cola, Walmart, L’Oreal, Samsung). Nigdy wcześniej nie słyszałem o Cosmose AI, dlatego podrzucam temat jako dobry news z cyklu „Polak potrafi”. Trzymam kciuki za dalszy rozwój.

Czytaj więcej

 

Technologia&Innowacje

„Anne Marie Engtoft Larsen zostanie najmłodszą tech-ambasador w duńskiej historii” – Marta Wujek, MamStartup.pl

„W połowie 2017 roku Dania stała się pierwszym krajem na świecie, który stworzył dyplomację technologiczną – TechPlomacy. Teraz ambasada kraju poinformowała, że 33-letnia Anne Marie Engtoft Larsen obejmuje stanowisko tech-ambasadora”.

Komentarz: nie zamierzam komentować samego faktu nominacji, natomiast nie słyszałem wcześniej o „TechPlomacy”. W dużym uproszczeniu to duńska inicjatywa rządowa, której celem jest kontrola w jaki sposób czwarta rewolucja przemysłowa wpływa na społeczeństwo i globalną równowagę sił, a także próbą kontroli międzynarodowych gigantów technologicznych oraz powiązanych zmian (powodowanych przez technologię) w polityce zagranicznej i geopolityce. Jak dla mnie kluczowy jest fakt zrozumienia przez Danię, że w obecnej sytuacji międzynarodowe firmy technologiczne są tak potężne, iż w wielu wypadkach przewyższają siłę wpływu państw narodowych. I coraz częściej to one wyznaczają granice dla demokratycznych rządów i społeczeństw, a nie odwrotnie. Tech-ambasador Danii w Dolinie Krzemowej jest najbardziej znaczącym aspektem „TechPlomacy”. Zastanawiam się, czy i ewentualnie kiedy w Polsce pójdziemy podobną drogą, tzn.: dostrzeżemy w końcu (na poziomie decydentów) że świat stosunków międzynarodowych znacząco się zmienił w XXI wieku. 

Ps.: niełatwa to ścieżka, bo wystarczy choćby zauważyć, że poprzedni duński tech-ambasador zrezygnował ze stanowiska, ponieważ otrzymał pracę w… Microsofcie.

Czytaj więcej

 

COVID-19 i jego konsekwencje

Eduhacker

1. Warto przeczytać

Nic ciekawego nie wpadło mi ostatnio w ręce, nic dobrego jeszcze nie skończyłem, zatem przypominam tylko zeszłotygodniową rekomendację.

 

2. Warto pobrać

 

3. Warto obejrzeć

http://www.youtube.com/watch?v=c0rOqX06X2c

 

4. Warto posłuchać

 

5. Warto wziąć udział

Marketingowe targowisko próżności

1. Cytat tygodnia

Pożyczone z FB Artura Kurasińskiego 😊 

 

2. Wywiad tygodnia

– „Jeśli kopiujesz działania brandingowe i marketingowe swojej konkurencji, to skończysz w morzu identyczności” – wywiad Łukasza Murawskiego z Richardem Sauermanem, Marketer+

Lesson learned

  • Możesz stawać na głowie, ale jeżeli w tym zawodzie (konsulting marketingowy) klient niespecjalnie współpracuje to nici ze wspólnego projektu.
  • Twarda skóra w tej branży jest niezbędna, ale mam wrażenie że wielu z nas w marketingu przydałaby się odrobinę więcej empatii.
  • Ciągle z niechęcią odnotowuję, że są na tym świecie ludzie dla których ważniejsze są papierki, procedury i pozostałe formalizmy-debilizmy niż drugi człowiek, jego plany i marzenia, itp.

Ostatnie słowo skazańca

Tyle przygotowałem na dzisiaj, następne wydanie newslettera już w najbliższy wtorek. Jeżeli nie chcesz go przegapić, dołącz do grona subskrybentów. Będę też wdzięczny za udostępnienie go znajomym w swojej sieci.

Logo Jacek Lipski

Spodobał ci się wpis? Doceń autora „lajkiem”!



Nie chcesz przegapić kolejnych wpisów? Zapisz się na newsletter.

Jacek Lipski

Marketer z ponad 15 letnim doświadczeniem. Od 2015 r. niezależny konsultant specjalizujący się w doradztwie strategicznym i marketingowym dla MŚP oraz startupów. Doświadczenie zawodowe zdobywał m.in.: w agencji reklamowej Vena Art w Lublinie oraz w korporacyjnych działach komunikacji marketingowej (Żagiel S.A. w Warszawie) oraz komunikacji wewnętrznej (Vattenfall Distribution Poland w Gliwicach).