Notki strategiczne #7 – newsletter o strategii, marketingu, MŚP oraz startupach
Kłopoty San Francisco z Doliną Krzemową. 115 baniek kary dla Biedronki. Wojna Epic Games z Apple i Google. Ciekawostka w modelu biznesowym Ubera. Linkedin pozbywa się Slideshare. To wszystko i jeszcze więcej w najnowszym numerze newslettera.
Notki strategiczne – kilka słów o siódmym wydaniu
W tym tygodniu mam dla Was treści o:
- kłopotach San Francisco z Doliną Krzemową,
- 115 milionach kary dla Biedronki,
- ciekawostce w modelu biznesowym Ubera,
- wojnie Epic Games z Apple i Google,
- Apple walczącym z kanadyjskim Preaper,
- współpracy Booksy z X-kom,
- Linkedin pozbywającym się Slideshare.
A poza tym, oprócz tradycyjnych sekcji o biznesowych zmianach związanych z COVID-19 oraz Eduhacker (rekomendacje najciekawszych książek, materiałów do pobrania, wydarzeń oraz podcastów i video marketingowych), w newsletterze znajdziecie również trzeci odcinek „Lesson learned” (krótkie podsumowanie moich najbardziej aktualnych doświadczeń i przygód mikro-biznesowych).
Strategia
1. „Było San Francisco, teraz zrobiło się ściernisko. A wszystkiemu winna Dolina Krzemowa” – Sylwia Czubkowska, Spidersweb
„Tysiące bezdomnych na ulicach, kosmiczne ceny mieszkań, które z jednych uczyniły milionerów, a innym odebrały szansę na normalne życie. Przyjezdni techies, którzy są królami życia i lokalsi, którzy czują się wydrenowani przez Dolinę Krzemową”.
Komentarz: artykuł będący w sumie wywiadem z Magda Działoszyńska-Kossow, autorką książki „San Francisco. Dziki brzeg wolności” (ląduje na mojej liście zakupowej) daje mocno do myślenia. Pokazuje mało znane skutki postępu technologicznego, a właściwie małego pocałunku śmierci (rzecz jasna nie dla wszystkich i nie dla każdego aspektu życia w mieście), jakim było pojawienie się w San Francisco siedzib technologicznych gigantów. I trochę wyjaśnia dlaczego mieszkańcy Nowego Jorku nie chcieli u siebie siedziby Amazona. Każdy kij ma bowiem dwa końce. Zbyt często patrzymy tylko na ten bliższy, również w Polsce. Większe dochody z podatków lokalnych to często tylko jedna strona medalu. Jest jeszcze druga w postaci długofalowych skutków społecznych i kulturowych. O tym z reguły w turbokapitalizmie się nie myśli. Parę dodatkowych słów o exodusie mieszkańców San Francisco przyśpieszonym przez COVID-19 możecie przeczytać również w artykule na SFGate.com.
Czytaj więcej
2. „UOKiK: 115 mln zł kary dla Biedronki. “Naruszała prawa konsumentów”” – Business Insider Polska
„Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na właściciela sieci Biedronka, czyli spółkę Jeronimo Martins Polska, karę w wysokości 115 mln zł. Według niego, Biedronka od 2016 r. naruszała prawa konsumentów, nieprawidłowo informując o cenach w sklepach. W efekcie konsumenci przy kasie mieli płacić więcej”.
Komentarz: „Cena w kasie wyższa niż umieszczona na półce lub brak informacji o cenie produktu” – dokładnie o to poszło. Zawsze jak widzę takie informacje o wpadkach gigantów to wychodzi ze mnie wrodzony cynik. Głosik w głowie podszeptuje mi, że niewiele rzeczy na tej planecie dzieje się przypadkiem. Rzecz jasna to tylko moje gdybanie. 😊
3. „Uber delivery business is now larger than ride-hailing” – TechCrunch
Komentarz: Ciekawostka dla wszystkich, którzy interesują się modelami biznesowymi. Wśród największych graczy często zdarza się, że największy (lub jednej z największych) strumień przychodów wcale nie jest generowany przez działalność, postrzeganą przez większość z nas jako flagowa (czyli kojarzona z daną firmą). Tak podobno było niegdyś w przypadku McDonalds (zarabiającego głównie nie na wątpliwej jakości żarciu, ale na nieruchomościach) i RedBulla (media i reklama, a nie napój). Teraz podobną sytuację widać w Uberze, którego głównym źródłem przychodów jest obecnie przewóz żarcia (Uber Eats), a nie osób. Co nie zmienia jednak faktu, iż dalej jako cała firma jest mocno pod kreską.
Czytaj więcej
Marketing
1. „Fortnite wyrzucony z Google Play i Apple App Store. Epic Games idzie na wojnę z gigantami” – Daniel Górecki, ithardware.pl
Komentarz: Epic Games wkroczyło na ścieżkę wojenną z Apple i Google. Wprowadziło nową metodę bezpośrednich płatności (a więc omijającą wysokie prowizje pobierane przez Apple Store i Google Play) w mobilnej wersji gry Fortnite. Amerykańscy giganci podjęli rękawicę i wyrzucili grę ze swoich platform. Epic Games raczej było na to przygotowane, bo dosyć szybko wypuściło całkiem udane video w odpowiedzi na sytuację. Koniecznie rzućcie okiem!
2. „Apple podejmuje kroki prawne przeciwko małej firmie z logiem gruszki” – Łukasz Kalicki, Lubietechnologie.pl
„Według serwisu iPhone’a w Kanadzie (nazwa serwisu) Apple podejmuje kroki prawne przeciwko twórcom aplikacji „Prepear” ze względu na swoje logo”.
Komentarz: Preaper to kanadyjska aplikacja pomagająca planować posiłki i zamawiać artykuły do ich przygotowywania. W logo ma…gruszkę. Apple z kolei twierdzi, że jej atrybuty są zbyt podobne do logo giganta. Średnio rozumiem takie podejście, niemniej jednak to nie jest pierwszy i odosobniony przypadek takiej reakcji Apple. Od lat bardzo agresywnie bronią swojego „markowego terytorium”, choć granice „pola ochronnego znaku” rozciągają moim zdaniem zdecydowanie zbyt daleko.
MŚP&Startupy
1. „Wizytę w salonie x-komu zamówisz jak tę u fryzjera. Rusza współpraca z Booksy” – Marcin Poławianiuk, Spidersweb
„O polskim startupie Booksy służącym do rezerwacji wizyt robi się na świecie coraz głośniej. Teraz współpracę z nim rozpoczyna x-kom. Po odbiór sprzętów umówisz się tak samo jak do fryzjera”.
Komentarz: bardzo podoba mi się jak polskie Booksy rozwija się w modelu tzw. „strategii sąsiednich”, o którym pisałem tydzień temu. Wykorzystują z powodzeniem posiadane w danej chwili kompetencje i zasoby w obszarach sąsiadujących z podstawowym modelem biznesowym (zmieniając tylko obsługiwane branże, bo po drodze zaliczyli jeszcze branżę finansową).
2. „LinkedIn pozbywa się Slideshare. Platforma do udostępniania prezentacji trafi do konkurencji” – Marta Wujek, Mam Startup
Komentarz: Linkedin kupił SlideShare w 2012 r. W 2020 r. sprzedał ją największemu konkurentowi portalu w zakresie przechowywania dokumentów i prezentacji swoich użytkowników czyli Scribdowi. Ruch wygląda na sensowny, zwłaszcza że Linkedin nie miał chyba tak naprawdę nigdy pomysłu na lepsze wykorzystanie SlideShare.
COVID-19 i jego konsekwencje
- „Po szczepionkę w efektywnej konkurencji” – prof. Waldemar Karpa i prof. Adam Noga, rp.pl
Eduhacker
1. Warto przeczytać
Zdecydowanie najlepsza książka o sztucznej inteligencji, jaka wpadła mi w ręce. Mądra, napisana przystępnym językiem (zrozumiałym dla humanisty), pełna konkretnych przykładów. Nie przeszkadzała mi nawet struktura w formie wywiadu, za którą niespecjalnie przepadam. Zdecydowanie polecam!
A kolejną pozycją na mojej liście zakupowej jest książka „Zrozumieć social media” Artura Roguskiego. Niedawno zakupiłem, dam znać jak przyjdzie ebook (ma być dostępny od 20 sierpnia) i przeczytam.
2. Warto pobrać
- The Ultimate Guide to Marketplace”, Divante
- „Make Shift. Hands off… but human”, Trendwatching, Issue No. 2, August 2020
3. Warto obejrzeć
- Tyle narzekałem ostatnio na zagrożenia ze strony technologii, więc dzisiaj dla odmiany coś pięknego. Technologia potrafi czynić cuda i zmieniać nasze życie na lepsze. A może to my z wykorzystaniem technologii potrafimy? Nieważne. Jak to się mówi – „ja nie płaczę, ty płaczesz”. Rodzice zrozumieją. 😊
Źródło: Blog Ojciec
4. Warto posłuchać
- Podcast Grega Albrechta „#23 Tomasz Rudolf: The Heart – od studenckiej firmy doradczej do globalnej społeczności innowatorów z korporacji”
5. Warto wypróbować
- Podobno najlepszy bezpłatny kurs o AI – “Elements of AI” – opracowany przez Uniwersytet Helsiński
6. Warto wziąć udział
Spotkanie User ExBEERience s02e01 – PCD (Pandemic-centered design) – 26 sierpnia 2020, godz. 18:00 – 23:00. Organizator: User ExBEERience. Miejsce: OSTRO, ul. Krakowskie Przedmieście 25, 20-002 Lublin.
Webinar Jak w czasach kryzysu robić skuteczny e-mail marketing – 27 sierpnia 2020, godz. 10:00. Organizator: Marketer+. Prelegent: Paweł Sala, CEO & co-founder FreshMaila.
Webinar Jak z ograniczonym budżetem zaplanować strategię marketingową – 20 sierpnia 2020, godz. 10:00. Organizator: Marketer+. Prelegent: Jolanta Piela, prezes zarządu firmy Good Division.
Marketingowe targowisko próżności
1. Cytat tygodnia
„Świata nie należy się bać. Trzeba próbować go zrozumieć”.
Cytat z filmu „Skłodowska”
2. Wywiad tygodnia
Lesson learned
- Pierwsze przykazanie w usługach konsultingowych i pokrewnych powinno brzmieć „nie będziesz brał projektów ponad stan”, tj.: gdy np. w sezonie urlopowym nie masz kim ich zrobić.
- Z kolei drugie to „nigdy, ale to przenigdy nie wyceniaj w pośpiechu”. Zawsze na tym stracisz.
Ostatnie słowo skazańca
Dzięki za uważną lekturę do samego końca! Kolejne wydanie newslettera już w najbliższy wtorek. Jeżeli nie chcesz go przegapić, dołącz do grona subskrybentów. Jeżeli uznasz moje “wypociny” za wartościowe, udostępnij je proszę znajomym w swojej sieci.
Spodobał Ci się wpis?
Polecam sprawdzić też
Notki strategiczne #26 – newsletter o strategii, marketingu, MŚP oraz startupach
Najgorętsze trendy marketingowe w 2021 r. Wegańska rewolucja. Humans will be hybrids by 2030. Po więcej zapraszam do pierwszego wydania newslettera w 2021 r.
Notki strategiczne #25 – newsletter o strategii, marketingu, MŚP oraz startupach
Gigantyczna kara dla Biedronki. Analiza kryzysu marki Apart. Apka z AI zastępująca architekta. Kolejne zestawienia trendów na 2021 r. Po więcej zapraszam do lektury ostatnich w tym roku “Notek strategicznych”.