Notki strategiczne #5 – newsletter o strategii, marketingu, MŚP oraz startupach

Przełomowa innowacja w doświadczeniach klientów. Nowe obserwacje trendowe od Mintela. Australia idzie na wojnę z Facebokiem i Google w sprawie płacenia za wykorzystywanie newsów mediów tradycyjnych. Debiut polskiego elektryka. Odkrywanie i walidowanie pomysłów na nowe produkty. To tylko kilka najważniejszych tematów, o jakich przeczytacie w pierwszym sierpniowym numerze newslettera.

Notki strategiczne – kilka słów o piątym wydaniu

Ok, zatem jak wygląda pełny rozkład jazdy w tym tygodniu?

  • Przełomowa innowacja w doświadczeniach klientów
  • Hotspots: July 2020’s Top Trends Observations
  • Australijski regulator zmusi Facebooka i Google do płacenia mediom tradycyjnym za wykorzystywanie ich newsów
  • Debiut polskiego elektryka (Izera)
  • Dziennikarze „The Wall Street Journal” apelują o oddzielanie informacji od opinii
  • Jak odkrywać i walidować pomysły na nowe produkty, żeby nie tracić przy tym czasu ani pieniędzy
  • Startupowe “wieżowce”

Poza tym, oprócz tradycyjnych sekcji o biznesowych zmianach związanych z COVID-19 oraz Eduhacker (rekomendacje najciekawszych książek, materiałów do pobrania, wydarzeń oraz video marketingowych), w tym tygodniu dorzucam nowy blok tematyczny. W Lesson learned zamierzam krótko podsumowywać moje najbardziej aktualne doświadczenia i przygody mikro-biznesowe. 

Strategia

1. “Przełomowa innowacja w doświadczeniach klientów” – Brian Halligan, MITSloan Management Review Polska

Artykuł z płatnej wersji serwisu. Kilka moich najważniejszych spostrzeżeń z lektury:

  • “Do skutecznej rywalizacji rynkowej w 2020 r. nie wystarczy zaoferować przełomowy produkt destabilizujący rynek. Zachwycać musi również doświadczenie klienta”. 

  • Na rynku pojawiła się nowa grupa firm, które choć korzystają z najnowocześniejszych technologii, to nie są innowatorami technologicznymi. Są innowatorami doświadczenia, bo to sposób, w jaki sprzedają produkty, decyduje o ich wygranej.

  • W jaki sposób wspomniane firmy podbijają rynek?
    – Nie dopasowują tylko produktu do rynku. Dopasowują do niego również doświadczenie. Case Carvany – najszybciej rozwijającego się dealera samochodów używanych w USA. Sprzedaje używana auta online, w sposób mocno przypominający Amazona. W jaki sposób przekracza oczekiwania klientów? M.in.: bierze na siebie cały proces, kontaktuje się z wydziałem komunikacji, załatwia rejestrację i sprawy podatkowe. Ponadto dostarcza auto we wskazane miejsce o wskazanym czasie. Z możliwością jego zwrotu w ciągu 7 dni bez pytania o przyczyny.
    – Usuwają tarcia z każdej możliwej interakcji z klientem. Przykład: Atlassian (producent softu B2B)
    – Tworzą spersonalizowane doświadczenia. Przykład: Netflix oraz Stitch Fix (internetowa firma stylizacji osobistej z San Francisco).
    – Sprzedają nie tylko swoim klientom, ale także za ich pośrednictwem. Przykłady: Glossier (produkty do pielęgnacji urody), Warby Parker.
    – Zapewniają pracownikom ds. obsługi klienta decyzyjność oraz narzędzia umożliwiające rozwiązywanie problemów klientów bez żadnych długich procedur. Np.: sklep z artykułami dla zwierząt Chevy „daje swoim przedstawicielom ds. obsługi klienta uznaniowy budżet, umożliwiający im budowanie wartości firmy w oczach klienta”.

Komentarz: tak jak „software is eating the word”, tak moim zdaniem coraz bardziej widać jak „customer experience is eating marketing”. I choć generalnie nie przepadam za firmą Hubspot (wpływ krytycznej książki jej byłego pracownika Dana Lyonsa – „Disrupted: My Misadventure in the Start-Up Bubble, którą parę lat temu przeczytałem), to akurat z tezami artykułu CEO Hubspota się zgadzam. Bez cienia wątpliwości, jak mówi mój kolejny „ulubieniec” (rzecz jasna, to ironia) Gary Vaynerchuk – „obsługa klienta to nowy marketing”.

Na potwierdzenie tego warto przytoczyć jeszcze case Zappos, czyli jednego z prekursorów sprzedaży butów przez Internet (firma “połknięta” przez Amazona parę lat temu), który doprowadził obsługę klienta do rangi sztuki (nie rywalizował ceną). Więcej na ten temat możecie doczytać w niezłej książce “Dawaj innym szczęście” napisanej przez CEO Zappos Tonego Hsieh. Niech nie odstraszy Was ten pretensjonalny, pachnący nieco “bieda-coachingiem” tytuł. Kawał naprawdę dobrej biznesowej lektury. 

Czytaj więcej

2. „HOTSPOTS: JULY 2020’S TOP TRENDS OBSERVATIONS” – Melanie Nambiar, Mintel Blog

Fajny cykl na blogu Mintela z przykładami innowacji z różnych części świata. Warto śledzić, bo świat nie zaczyna się i nie kończy tylko na polskim rynku. Dwie ciekawostki, które najbardziej mnie zainteresowały w artykule (resztę doczytajcie we własnym zakresie):

  • Hiszpania – supermarket Mercadona zainstalował w swoich 40 sklepach system rozpoznawania twarzy, który ma chronić pracowników przed przestępcami oraz osobami z zakazem zbliżania. System błyskawicznie identyfikuje te osoby i usuwa materiał filmowy po 0,3 sekundy (nie przechowuje danych). 
  • USA – fajne rozwiązanie z zakresu customer experience w sektorze gastronomicznym. Sklep z kanapkami Potbelly w czasie pandemii zaczął oferować miejsca parkingowe dla klientów-rodziców, tak by mieli choć chwilę spokoju, by móc zjeść… samotnie (czytaj: bez swoich milusińskich, z którymi spędzali w domach 24/7). Jeżeli jesteście rodzicami, bez problemu skumacie wartość tego prostego gestu. 🙂

Czytaj więcej

3. “Australijski regulator zmusi Facebooka oraz Google do płacenia mediom tradycyjnym za wykorzystywanie ich newsów” – Reuters

Australijski regulator zapowiedział, że jeżeli w ciągu 45 dni obydwie strony nie dogadają się to sam rozstrzygnie sprawę. Uzasadnieniem takiej decyzji jest chęć ochrony niezależnego dziennikarstwa.

Komentarz: kupiłem popcorn i obserwuję z nadzieją to starcie. Mam nadzieję, że Australia będzie pierwszym krajem, któremu uda się wygrać tą nierówną walkę. Dlaczego to ważne? Bo w każdej demokracji są potrzebne silne i niezależne media. Niestety, większość z nich przespała digitalizację i nie dostosowała swoich modeli biznesowych (przez dziesiątki lat opartych głównie o wpływy z reklam) do nowej rzeczywistości. Facebook i Google, w sporej mierze pasożytując na treściach powstałych w tychże mediach, odebrały im znaczną część tortu reklamowego. Skutki? To widać jak na dłoni, nawet w Polsce.

W mediach brakuje kasy, więc dziennikarze odchodzą z zawodu, a zastępują ich media workerzy, którzy zbyt często tworzą treści wątpliwej jakości. W Australii, jak podaje artykuł, w ciągu ostatnich 10 lat z zawodem pożegnało się ponad 3 tys. dziennikarzy. Powstrzymanie tego negatywnego trendu leży w interesie nas wszystkich. Bez względu na co o mediach sądzimy, mają one do odegrania w demokracjach znacznie ważniejszą rolę niż amerykańscy giganci technologiczni.

Czytaj więcej

Marketing

1. „Polskie auto miraż” – tekst z newslettera Artura Kurasińskiego

Źródło: Motohigh.pl

„Spółka ElectroMobility Poland stworzona za pomocą pieniędzy ze spółek skarbu państwa (PGE, Enei, Tauronu i Energi – każda z tych czterech firm ma po 25 proc. udziałów w EMP) pokazała swój projekt dwóch samochodów elektrycznych w wersjach hatchback i SUV. A w sumie jak bezpiecznie komunikuje “zaprezentowano markę”. I ciężko z tym się nie zgodzić – nie zobaczyliśmy samochodu elektrycznego a brand, który może go kiedyś wyprodukuje. A wszystko pod brandem “Izera”.

Po wydaniu 35 mln z 70 mln jakie spółka EMP dostała na ten projekt nie mamy odpowiedzi na fundamentalne pytania. Kto zbuduje fabrykę? Kto dostarczy baterie? Kto sprawi, że samochody elektryczne będą miały dostępną infrastrukturę do ładowania nie tylko w dużych miastach? Takich pytań są dziesiątki jeśli nie setki”.

Komentarz: w zasadzie to trudno napisać coś sensownego o projekcie, który ma w sobie więcej znaków zapytania niż odpowiedzi. Nie chce mi się znęcać nad identyfikacją wizualną i nazwą (sporo takich dyskusji widziałem w socialu), bo moim zdaniem to akurat jest rzecz najmniej istotna.

Dlaczego? Bo w przypadku takich nowych projektów, trochę nawet o charakterze startupowym, to są tylko i wyłącznie kwiatki do kożucha. Puste wydmuszki, które należy wypełnić treścią i skojarzeniami. To brak treści jest największym problemem. Jaka platforma? Skąd baterie? Co z silnikiem? Kto i gdzie zbuduje fabrykę? Co ze stacjami ładowania? Ile to cudo będzie kosztowało? I kto ten cały projekt sfinansuje (bo budżet spółki czyli 70 mln, na który zrzuciły się 4 spółki Skarbu Państwa, to w motoryzacji kwota co najwyżej na waciki)? Plus trochę mnie zastanawia co w tym całym projekcie jest (i będzie) naprawdę polskiego oprócz gotówki i projektu identyfikacji wizualnej. Przecież nawet projekt nadwozia dostarczyli Włosi…

Czytaj więcej

2. „Dziennikarze „The Wall Street Journal” apelują o oddzielanie informacji od opinii” – Wirtualne Media

„Ponad 280 dziennikarzy i innych pracowników „The Wall Street Journal” skierowało list do szefostwa dziennika, w którym domagają się wyraźnego oznaczania artykułów zawierających informacje oraz tych które są opiniami. Zgodnie z apelem obecnie zaciera się w gazecie różnica pomiędzy informacjami a opiniami, co wprowadza czytelników w błąd i obniża wiarygodność „WSJ” w oczach źródeł”.

Komentarz: żałuję, że podobne dyskusje nie docierają do Polski. M.in. przez to żyjemy w rzeczywistości, gdzie „Prawdie niet izwiestiej, w Izwiestiach niet prawdy”. Nie wiem, czy macie podobne odczucia, ale ja mam od ładnych paru lat odrazę do mediów głównego nurtu, właśnie przez ciągłe mieszanie faktów z opiniami oraz interpretacjami. I maksymalnie wkurwia mnie, że by zbudować jakiś w miarę wiarygodny obraz sytuacji muszę oglądać i czytać tą samą informację w min. 2-3 różnych źródłach. A do tego jeszcze w necie i socialu śledzić komentatorów z różnych „baniek informacyjnych”.

Czytaj więcej

MŚP&Startupy

1. „Jak odkrywać i walidować pomysły na nowe produkty, żeby nie tracić przy tym czasu ani pieniędzy” – Grzegorz Wenc, Marketer+

“Większość marketerów i właścicieli firm żyje w przekonaniu, że ich produkt odniesie sukces, ale statystyki są nieubłagane i wynika z nich, że 9 na 10 start-upów upada. Głównym powodem takiej sytuacji jest tworzenie produktu, którego nikt nie chce (tę odpowiedź wskazuje aż 42% pytanych). Jak tworzyć produkty, które klienci pokochają, i nie wydać na ten proces majątku?”

Komentarz: wnikliwy, konkretny i solidnie napisany tekst Grzegorza Wenca o procesie odkrywania i walidowania pomysłu na produkt. Product Discovery, model podwójnego diamentu (Double Diamond), Proof of Concept (POC), prototyp, MVP) – jeżeli chcecie szybko złapać o co w tym chodzi, koniecznie przeczytajcie. Choćby dlatego, że już dawno nie chodzi o to, żeby sprzedawać to co się wyprodukowało, ale by wyprodukować to co się sprzeda. Erę marketingu produktowego mamy dawno temu za sobą. 

Czytaj więcej

2. „Wieżowce” – Rafał Agnieszczak, Ragni.net

“Wyobraźcie sobie na chwilę co by było gdyby biurowce budowano jak firmy internetowe. Deweloperem mógłby zostać praktycznie każdy kto ma zapał i determinację. Finansowanie nie byłoby kontraktowane na cały budynek, ale dobierane co kilka pięter. 80% projektów nigdy nie zostałoby dokończonych albo wynajętych. Raz na jakiś czas beztroska powodowałaby katastrofę budowlaną ale nikt nie kruszyłby o to kopii bo przecież “wypadki na budowach się zdarzają…”

Komentarz: więcej o pozornych analogiach pomiędzy startupami a branżą deweloperską w prześmiewczym tekście Rafała Agnieszczaka na jego fan page’u Ragni.net. Celowo nie narzucam własnej interpretacji. Przeczytajcie i wnioski wyciągnijcie sami. 🙂 

Czytaj więcej

COVID-19 i jego konsekwencje

“3 najważniejsze zmiany “covidowe” w zwyczajach żywieniowych Europejczyków” , Kate Vliestra, Global Food and Drink Analyst, Mintel

  • Nike… i wszystko jasne (czyli jak robić reklamy w czasach koronowirusa)


Eduhacker

1. Warto przeczytać

Nic do zrecenzowania znowu nie mam, bo ciągle męczę „Zapalniki zmian”. Książka jest tak dobra, że niektóre rozdziały wymagają dodatkowego przemyślenia przed powrotem do dalszej lektury. Za to zainwestowałem ostatnio w najnowszy numer Marketera+. Temat numeru? Skuteczny marketing przy niskim budżecie. Zdecydowanie polecam!

Oprócz tego dokopałem się ostatnio w sieci do nowego blogu specjalistycznego o account based marketingu. Zapowiada się interesująco.

2. Warto pobrać

3. Warto obejrzeć

4. Warto wziąć udział

Marketingowe targowisko próżności

1. Cytat tygodnia

Rysunek podpatrzony u Chrisa Kwacza na Facebooku.  

2. Wywiad tygodnia

Lesson learned – podsumowanie lipca

Nowy blok tematyczny w newsletterze. Będę w nim pisał o moich doświadczeniach mikro-biznesowych. Czego więc nauczyłem się w lipcu?

  • Zatrudnianie pracowników to prawdziwa sztuka. Podobnie jak ich wdrażanie, zwłaszcza gdy zatrudniasz przez Skype’a i pracujecie w systemie zdalnym.
  • Nie wszyscy nadają się do pracy zdalnej.
  • Reguła „zatrudniaj powoli, zwalniaj szybko” jest ciągle aktualna. Tym razem zatrudniłem zdecydowanie za szybko. Nigdy więcej nie zrezygnuję z płatnych zadań próbnych przed dokonaniem ostatecznego wyboru. Dyplom niezłej polskiej uczelni plus jakieś wstępne doświadczenie zawodowe niestety nie gwarantują, że kandydat cokolwiek potrafi. 
  • O dziwo, na tej planecie ciągle istnieją firmy z sektora usług profesjonalnych, a konkretnie od pisania wniosków w projektach UE, które są w stanie zupełnie nie szanować swoich klientów, nie przestrzegać terminów i generalnie nie „dowozić jakości”. Myślałem, że takie rzeczy to tylko w „budowlance”. Niemiłe doświadczenie, zwłaszcza dla współpracującego startupu, który miał pecha skorzystać z usług tego podmiotu. Cóż, nazwy tej firmy publicznie nie wymienię, natomiast negatywną rekomendację (priv) mają jak w banku. Karma do nich wróci. 🙂

Ostatnie słowo skazańca

Done! Kolejne wydanie newslettera już w najbliższy wtorek. Jeżeli nie chcesz go przegapić, dołącz do grona subskrybentów. Jeżeli uznasz moje “wypociny” za wartościowe, udostępnij je proszę znajomym w swojej sieci.

Logo Jacek Lipski

Spodobał ci się wpis? Doceń autora „lajkiem”!



Nie chcesz przegapić kolejnych wpisów? Zapisz się na newsletter.

Jacek Lipski

Marketer z ponad 15 letnim doświadczeniem. Od 2015 r. niezależny konsultant specjalizujący się w doradztwie strategicznym i marketingowym dla MŚP oraz startupów. Doświadczenie zawodowe zdobywał m.in.: w agencji reklamowej Vena Art w Lublinie oraz w korporacyjnych działach komunikacji marketingowej (Żagiel S.A. w Warszawie) oraz komunikacji wewnętrznej (Vattenfall Distribution Poland w Gliwicach).