Książki o marketingu dla początkujących – te 10 publikacji musisz znać. Artykuł gościnny

Świat reklamy jest bardzo złożony – składa się na niego mnóstwo zagadnień związanych z psychologią, rynkiem, językiem oraz Internetem. Zrozumienie, przygotowanie i wprowadzenie skutecznej strategii marketingowej wymaga zatem obszernej wiedzy.

Jeśli zatem chciałbyś lepiej pojąć najważniejsze kwestie związane z marketingiem, dobrze trafiłeś – znajdziesz tutaj opis 10 książek, które Ci w tym pomogą.

Dlaczego powinieneś sięgnąć po książki?

Często można spotkać się z następującym zarzutem – po co płacić za kurs/książkę, skoro wszystko w Internecie jest za darmo? To prawda, że w sieci znajdziesz mnóstwo bardzo przydatnej wiedzy. Pozostaje jednak kwestia – czy naprawdę masz czas, aby samodzielnie znaleźć i zweryfikować najbardziej przydatne informacje?

Warto też zaznaczyć, że wiedza zawarta w książkach jest usystematyzowana – jeśli chcesz wgłębić się w jedno zagadnienie, nie musisz przeszukiwać kilkunastu stron internetowych. Osoby początkujące tym bardziej mogą poczuć się przytłoczone nadmierną ilością informacji w sieci. Przeczytanie kilku solidnych publikacji da im za to większą pewność siebie i obeznanie w tej dziedzinie.

Przejdźmy zatem do omówienia najlepszych książek dla początkujących o marketingu. Wymienione publikacje poruszają takie zagadnienia jak content marketing, media społecznościowe, copywriting, tworzenie strategii marketingowych i wiele więcej.

1. Ogilvy on Advertising – David Ogilvy

David Ogilvy to jedna z najważniejszych osób, które miały wpływ na współczesny świat reklamy. Jego książka liczy już sobie kilkadziesiąt lat, dlatego nie znajdziesz w niej nic na temat marketingu internetowego. Siła publikacji tkwi jednak w jej ponadczasowości – podstawowe zasady marketingu się nie zmieniły, a Ogilvy zna i opisuje je doskonale. Autor rozumie naturę ludzką, a jego spostrzeżenia można wykorzystać w skutecznym copywritingu i tworzeniu strategii marketingowych.

2. Zaufanie, czyli waluta przyszłości – Michał Szafrański

Michał Szafrański to autor popularnego bloga jakoszczędzaćpieniądze.pl. W omawianej książce opisuje, jak go rozwinął, dzięki czemu stał się milionerem. Warto zaznaczyć, że nie znajdziesz tutaj dokładnych instrukcji krok po kroku odnośnie do zakładania i prowadzenia bloga. Publikacja skupia się przede wszystkim na korzyściach, jakie daje dostarczanie odbiorcom wartościowych treści, dzięki czemu budowana jest z nimi relacja. Podkreśla znaczenie transparentności, szczerości i zaufania w kontakcie z grupą docelową.

Warto przyswoić sobie podejście proponowane przez Michała Szafrańskiego, gdyż pomoże ono w skutecznej realizacji jakiejkolwiek strategii marketingowej.

3. Buyology: Truth and Lies About Why We Buy and the New Science of Desire – Martin Lindstrom

Czy zdajemy sobie sprawę z tego, dlaczego kupujemy? Co naprawdę wpływa na nasze decyzje w dzisiejszym przesyconym informacjami świecie? Czy nasze decyzje zakupowe zapadają poniżej progu świadomości, tak że nie zdajemy sobie z ich sprawy?

Autor przedstawia wyniki przeprowadzonego przez siebie badania, które objęło 2 000 osób z całego świata. Zaskakujące wyniki podważają wiele założeń, w które od dawna wierzymy w kwestii tego, co pobudza nas do robienia zakupów.

4. Misbehaving: The Making of Behavioral Economics – Richard Thaler

Kolejna książka, która wyjaśnia proces podejmowania przez nas decyzji zakupowych, jednak napisana z perspektywy profesora ekonomii behawioralnej. Autor opisuje, jak i dlaczego konsumenci zachowują się w nieracjonalny sposób. Nie zawsze podejmujemy dobre decyzje i często popełniamy te same błędy. Warto zdawać sobie sprawę z tych wzorców, aby rozumieć zachowanie klientów.

5. Youtility: Why Smart Marketing Is about Help Not Hype – Jay Baer

Jak sugeruje tytuł, książka wskazuje, dlaczego w skutecznej strategii marketingowej nie chodzi o hype. Samo bycie rozpoznawalnym nie wystarczy. Znaczenie ma to, czy Twoje produkty i usługi poprawiają jakość życia docelowej grupy. Dzisiejsi konsumenci są inteligentni i wybredni. Nie wybiorą danej marki, tylko dlatego, że wyróżnia się w tłumie. Oczekują najlepszej wartości w zamian za wydane pieniądze.

Podejście proponowane przez autora bardzo pomoże Ci we wszelkich zadaniach związanych z marketingiem.

6. Content – The Atomic Particle of Marketing – Rebecca Lieb

Omawiana teraz pozycja skupia się przede wszystkim na content marketingu. Co najważniejsze, robi to w bardzo dogłębny sposób. Autorka powołuje się na przeprowadzone przez siebie badania oraz wywiady z marketerami, którzy pracują dla największych światowych marek.

Rebecca Lieb zagłębia się w to, dlaczego content stanowi podstawę całego marketingu. Przewodnik ten dostarczy Ci wszystkiego, co musisz wiedzieć o udanej strategii marketingowej, której siłą jest wysokiej jakości treść.

7. They Ask You Answer: A Revolutionary Approach to Inbound Sales, Content Marketing, and Today’s Digital Consumer – Marcus Sheridan

Autor skupia się na bardzo ważnym aspekcie marketingu internetowego – jego podstawą musi być dostarczanie odpowiedzi na pytania i potrzeby klientów. Internet zapewnia Ci bezpośredni kontakt z grupą docelową, jednak relacja ta działa także w drugą stronę. Konsument może być mocno związany z Twoją marką, dlatego będzie on zadawać Ci różne pytania.

W omawianej książce znajdziesz wskazówki, jak nawiązać kontakt z taką grupą odbiorców przez dostarczanie wysokiej jakości contentu. Zawarta tutaj wiedza pomoże Ci także w rozwijaniu skutecznej strategii marketingowej.

8. Sztuka rynkologii – Jacek Kotarbiński

Autor to konsultant z ogromnym doświadczeniem marketingowym, który na naszym krajowym rynku widział już bardzo dużo. W swojej książce przygląda się temu, jak wygląda marketing w polskich przedsiębiorstwach. Analizuje go w kontekście tego, jak wpływa on na sprzedaż, zarządzanie oraz obsługę klienta, traktując go jako integralną całość funkcjonowania biznesu. Jeśli interesujesz się przede wszystkim marketingiem B2C, książka jest szczególnie godna polecenia.

9. ABC marketingu B2B – Łukasz Kosuniak

Wszelkie wymienione w tym artykule książki zawierają wiedzę przydatną w praktycznie każdej sytuacji, jednak nie każdą strategię marketingową realizuje się w ten sam sposób. Dobrym przykładem są tutaj firmy B2B, które muszą sprostać dodatkowym wyzwaniom, jeżeli chcą zyskiwać klientów.

Łukasz Kosuniak przekazuje wiedzę, którą zdobył, współpracując ze zróżnicowanymi firmami B2B. Książka jest podzielona na 6 modułów, które pomogą Ci m.in. zaplanować działania marketingowe, wybrać skuteczne metody pozyskiwania klientów oraz wykorzystać nowoczesne narzędzia reklamy na swoją korzyść.

10. The Business of Social Media: Clients & Customers Not Just Likes & Followers

Czy chcesz zdobywać przez media społecznościowe prawdziwych i płacących klientów, a nie tylko lajki? Ta książka właśnie Ci w tym pomoże. Publikacja jest skierowana do małych firm, które chcą reklamować się na takich portalach jak Facebook, Twitter, Instagram, czy LinkedIn. Na uwagę zasługują liczne i zróżnicowane przykłady współczesnych firm, od których wiele można się nauczyć.

Podsumowanie

Dzięki wymienionym tutaj książkom lepiej poznasz podstawy reklamy. Będziesz także w stanie zrozumieć, jak tworzy i implementuje się skuteczne strategie marketingowe. Nie wahaj się zatem skorzystać z wiedzy dostarczonej przez prawdziwych ekspertów.

Autor: Krzysztof Gilowski

 

Krzysztof Gilowski zajmuje się marketingiem w agencji reklamowej Owocni. Owocni zajmują się marketingiem od 14 lat i osiągają świetne rezultaty dla małych oraz dużych klientów.

 

 

 

Ps. post gościnny, który właśnie przeczytałeś, pojawił się na blogu, dzięki współpracy z agencją Owocni.

Spodobał ci się wpis? Doceń autora „lajkiem”!



Nie chcesz przegapić kolejnych wpisów? Zapisz się na newsletter.

Jacek Lipski

Marketer z ponad 15 letnim doświadczeniem. Od 2015 r. niezależny konsultant specjalizujący się w doradztwie strategicznym i marketingowym dla MŚP oraz startupów. Doświadczenie zawodowe zdobywał m.in.: w agencji reklamowej Vena Art w Lublinie oraz w korporacyjnych działach komunikacji marketingowej (Żagiel S.A. w Warszawie) oraz komunikacji wewnętrznej (Vattenfall Distribution Poland w Gliwicach).