8 porad, które usprawnią Twoją współpracę z agencją marketingową. Artykuł gościnny

A zatem udało Ci się znaleźć dobrą firmę marketingową. Włożyłeś wiele wysiłku w to, aby wyszukać taką agencję, która pomoże Ci zdobyć klientów. Można powiedzieć, że to jednak dopiero początek – przed Tobą w końcu jest długoterminowa współpraca. Warto dlatego jak najlepiej się do niej przygotować. Swoim podejściem jako klient możesz w dużym stopniu zaważyć na sukcesie takiej relacji.

W tym artykule poznasz dlatego 8 porad, które pomogą Ci z powodzeniem współpracować z agencją marketingową.

1. Bądź responsywny wobec firmy marketingowej

Obecne firmy zajmujące się marketingiem nie świadczą usług, które można po prostu zakupić i zapomnieć o całej sprawie. Należy je traktować jako partnerów, z którymi trzeba utrzymywać regularny kontakt. Taka relacja jest konieczna zwłaszcza wtedy, gdy wynajęta agencja zajmuje się także kwestiami PR. Jeśli zlecasz takiej firmie reprezentowanie Twojej firmy w mediach, potrzebuje ona kontaktu z przedstawicielami bezpośrednio z Twojego przedsiębiorstwa, aby skutecznie reagować na nowe wydarzenia w branży.

Podobnie ma się rzecz w przypadku mediów społecznościowych. Jeśli przykładowo na Twitterze trenduje pewien temat, firma marketingowa potrzebuje od Ciebie szybkich wskazówek odnośnie do tego, jak zareagować. Zwlekanie w tym przypadku może sprawić, że stracisz możliwość pojawienia się w dyskusji w momencie, gdy będzie ona popularna.

Choć zatem to od usługodawcy oczekuje się głównie terminowości, to jednak jako klient także powinieneś trzymać się deadline’ów. Podczas wspólnego omawiania wyglądu logo, zawartości e-booka, wpisu na blogu czy targetu reklamy PPC, zawsze powinieneś odpowiadać na czas. Małe opóźnienia w terminach mogą niestety szybko się naskładać i w końcu przynieść wiele problemów.

2. Bądź gotów na wprowadzanie nowych rozwiązań

Technologia i kanały komunikacji w dzisiejszym świecie zmieniają się bardzo szybko. Jeszcze kilkanaście lat temu Facebook mógł być uznawany za ciekawostkę i portal wykorzystywany jedynie do kontaktu ze znajomymi. Oczywiście zachował on swoją formę, ale obecnie stał się także bardzo skutecznym i ważnym narzędziem przy docieraniu do potencjalnych klientów.

Podczas współpracy z firmą marketingową musisz być zatem gotowy na to, że na przestrzeni lat pojawią się nowe narzędzia, które będzie można wykorzystać w procesie zdobywania klientów. Choć początkowo możesz podchodzić do nich sceptycznie, to jednak warto dać im szansę. Możliwe, że właśnie dzięki temu wykorzystasz potencjał nowego narzędzia, zanim stanie się ono bardziej popularne i tym samym konkurencyjne.

3. Ustal budżet

Dzięki zaproponowaniu budżetu firma marketingowa, z którą nawiązujesz współpracę, będzie lepiej zorientowana w tym, co może dla Ciebie zrobić. Przemyśl zatem, w jakie kanały docierania do klientów chciałbyś zainwestować najwięcej, a którym wolisz poświęcić mniej uwagi.

4. Nakreśl swoje oczekiwania wobec projektów

To, co jesteś w stanie zrealizować samodzielnie, może w pewnym stopniu pokrywać się z tym, co będzie mogła dla Ciebie zrobić agencja. Dla przykładu Twój grafik pracujący in-house może umieć wykreować nową identyfikację wizualną Twojej firmy. Jednak to dopiero agencji marketingowej uda się ustalić sposób, w jaki będzie można ją połączyć z Twoimi kanałami marketingowymi.

Kiedy zatem zaczynasz współpracę z firmą marketingową, podkreśl swoje mocne strony i określ, którymi aspektami chcesz zajmować się samodzielnie. Możesz dla przykładu tworzyć artykuły na bloga i grafiki wewnętrznie, ale ich promocję w mediach społecznościowych oraz ogólnie optymalizację SEO zostawić już agencji.

Gdy już za to jesteś na etapie omawiania swoich wymagań, jak najdokładniej je określaj. Choćby w przypadku designu wiele osób przedstawia jedynie swoje subiektywne wyobrażenia. Powiedzenie agencji, aby design strony internetowej był „fajny i przyciągający uwagę”, za wiele jej nie mówi. Jednak gdy dla odmiany podeślesz przykłady innych witryn internetowych i dokładnie wskażesz, które ich elementy Ci się podobają, a które nie, znacznie ułatwi to pracę agencji.

5. Pielęgnuj zaufanie

Partnerstwo nie może istnieć bez wzajemnego zaufania. Aby o to zaufanie dbać, potrzebna jest otwarta, uczciwa i ciągła komunikacja. Jeśli klient lub agencja czują, że coś jest nie w porządku, a nie wspominają o tym, szkodzi to relacji. Agencje nie mogą rozwiązywać problemów, o których nie wiedzą, że istnieją – podobnie ich klienci.

Dlatego też uczciwy i konstruktywny feedback bardzo przyczyni się do powodzenia we współpracy. Jeśli masz problem z którymś z elementów realizowanej strategii, wspomnij o nim szczerze. W niektórych przypadkach narastający problem może być objawem czegoś, co nie jest bezpośrednio związane z pracą agencji. Dzięki dokładnemu omówieniu tych kwestii, uda się ustalić, co naprawdę leży u podłoża.

6. Pamiętaj, że firma marketingowa to Twój partner

Ty i Twoja agencja pracujecie na rzecz tych samych celów i oboje wnosicie coś do ich realizacji. Oczywiście to agencja powinna być ekspertem od skutecznego docierania do klientów oraz budowania Twojej marki. Jednak to Ty jesteś za to ekspertem we własnej branży – znasz swoje produkty i usługi lepiej niż ktokolwiek inny. Połącz zatem te dwa elementy i wykorzystaj je, aby przeprowadzać kreatywne burze mózgów oraz tworzyć strategie i plany, które następnie wprowadzicie w życie.

7. Skup się na wynikach, a nie samych metodach

Skupianie się na samych technikach i metodach w marketingu internetowym nie jest wskazane. Może to prowadzić do tego, że będziesz za bardzo koncentrował się na realizacji pewnych strategii, nie zwracając uwagi na to, czy faktycznie przynoszą one efekty. W rezultacie będziesz zwracał zbyteczną uwagę na trzymanie się nieistotnych szczegółów, zamiast dążyć do generowania wyników.

Zatrudniasz w końcu firmę marketingową po to, aby zrobiła coś za Ciebie, a nie żebyś miał kolejny element do pilnowania. Gdy dajesz dlatego agencji więcej swobody przy realizacji projektów, będzie ona mogła bardziej wykazać się kreatywnością i dostarczyć Ci prawdziwych efektów.

8. Dbaj o regularny kontakt

Podczas omawiania współpracy dopilnuj tego, aby ustalić regularne okresy przeglądu realizacji projektów oraz kwestii finansowych. Coroczne podsumowania oczywiście są jak najbardziej wskazane, ale dobrze jest organizować je częściej, aby móc dzięki temu przeprowadzić bardzo konieczne rozmowy np. w kryzysowych sytuacjach. Dobrze jest mieć je zaplanowane już z góry, aby nie było potrzeby umawiania ich dopiero wtedy, gdy sytuacja już naprawdę się pogorszyła.

Miesięczne lub kwartalne podsumowania pomogą zatem poruszyć wszelkie kwestie, zanim w ogóle urosną one do trudnych do opanowania rozmiarów.

Dobrym rozwiązaniem może być także ustalenie jednej osoby, która będzie odpowiedzialna za kontakt między Tobą a firmą marketingową. Z punktu widzenia agencji jest to bardzo korzystne, gdyż ma ona wtedy pewność, do kogo powinna się zwracać w przypadku konieczności rozmowy. Tobie zaś, jako klientowi, daje pewność tego, że komunikaty z Twojej strony będą jasne i precyzyjne. W końcu feedback płynący z wielu źródeł może wprowadzić nieco zamieszania u agencji.

Podsumowanie

Współpraca z firmą marketingową jest jak pielęgnowanie praktycznie każdej relacji – aby funkcjonowała właściwie, wymaga czasu, dobrej komunikacji, jasnych wymagań oraz wzajemnego zaufania. Dzięki zastosowaniu się do porad wymienionych w tym artykule Twoja współpraca z wynajętą agencją marketingową na pewno będzie bardzo owocna.

 

Autor: Daniel Podgórski

Content writer specjalizujący się w SEO, marketingu internetowym i e-commerce. Współpracuje także jako copywriter w firmie marketingowej Owocni – agencji, która pomaga małym firmom w marketingu internetowym. Owocni tworzą przekonujące treści ofert handlowych, reklam, stron internetowych, a także wymyślają chwytliwe nazwy firm. Kierują się także zasadą „więcej klientów lub zwrot pieniędzy”. Jeśli zatem chcesz, aby Twój mały biznes zaczął generować większe zyski, możesz na nich liczyć.

 

Ps. post gościnny, który właśnie przeczytałeś, pojawił się na blogu, dzięki współpracy z agencją Owocni.

Spodobał ci się wpis? Doceń autora „lajkiem”!



Nie chcesz przegapić kolejnych wpisów? Zapisz się na newsletter.

Podobne wpisy:

  1. myREST – narzędzie marketingowe ułatwiające życie restauratorom. Artykuł gościnny
  2. Jak wykorzystać osobowość odbiorców w celach marketingowych? Artykuł gościnny
  3. Content marketing – czy masz jego filar? Artykuł gościnny
  4. „Komunikacja marketingowa w XXI wieku – God bless this mess”
  5. Komunikacja marketingowa czyli co ?

Jacek Lipski

Ekspert ds. strategii marketingowych dla MŚP w B&L Consulting. Mentor w AIP Lublin oraz współautor e-booka "Lubelskie Startupy 2015". Poprzednio Social Media & Account Manager w agencji reklamowej Vena Art, specjalista ds. komunikacji marketingowej w Żagiel S.A, oraz asystent ds. komunikacji wewnętrznej w Vattenfall Distribution Poland. Po godzinach pasjonat "creative writing", polskich kryminałów i koszykówki.