„Zasady strategii” Michael A. Cusumano i David Joffie – notatki z biznesowych lektur #1
Po 2 latach przerwy po raz kolejny próbuję wrócić do regularnego pisania. Od kilku lat mam zwyczaj robienia krótkich notatek w trakcie pochłaniania książek biznesowych i marketingowych. Do tej pory wszystkie magazynowałem w formie papierowej (a konkretnie w notesach). Teraz postanowiłem część z nich zdigitalizować, do czego wykorzystam blog. Zapraszam do lektury pierwszego z serii wpisów „Notatki z biznesowych lektur”.
Książka „Zasady strategii” to krótka i treściwa analiza zasad strategicznych, którymi w swojej działalności kierowali się 3 liderzy firm technologicznych – Bill Gates (Microsoft), Andy Grove (Intel) oraz Steve Jobs (Apple). Do tego napisana na wysokim poziomie, bo autorzy (Michael Cusmano i David Joffie) na co dzień wykładają w Harvard Business School i MIT Sloan School of Management.
Najciekawsze fragmenty, jakie wynotowałem w trakcie lektury:
- „Strategia służy tworzeniu pola gry, natomiast taktyka to sposób prowadzenia tej gry, który ostatecznie przesądza o tym, czy wygramy lub przetrwamy, by następnego dnia grać dalej”.
- „Strategia bez realizacji jest równie bezwartościowa jak realizacja bez strategii”.
- 5 zasad strategii Gatesa, Grove’a oraz Jobsa:
– spoglądaj w przód, rozumuj wstecz – cały czas obserwuj trendy i kierunki zmiany rynku, reaguj na nie zmianami w strategii, tak by nie zostać w tyle wyścigu technologicznego,
– graj o wysokie stawki, nie kładąc na szali firmy – obstawiaj wysoko, bo tylko tak możesz zmienić wynik gry, ale nie stawiaj na szali swojej firmy, nie obawiaj się efektu kanibalizacji, a gdy coś nie wyjdzie, szybko ograniczaj straty,
– wykorzystaj dźwignię i siłę, uprawiaj dżudo i sumo – gdy jesteś mały trzymaj się poniżej zasięgu radarów i wykorzystuj swoją zręczność, elastyczność i szybkość, gdy urośniesz – korzystaj również ze swojej siły wynikającej z wielkości firmy,
– buduj platformy i ekosystemy, a nie tylko produkty – chodzi o platformy branżowe (np.: Facebook jako platforma do dzielenia się treściami), bo ze względu na obecność produktów komplementarnych oraz oddziaływanie efektu sieciowego, mogą one być dużo bardziej trwałe i wartościowe niż pojedyncze produkty lub platformy firmowe,
– ukształtuj firmę w oparciu o osobistą kotwicę – czyli wykorzystuj swoje najmocniejsze strony do projektowania organizacji (Gates – rozumienie oprogramowania od strony technologii oraz sposobu na biznes, Jobs – wyczucie co do wzornictwa produktów oraz umiejętność trafiania z produktami technologicznymi od osób nie-technicznych, Grove – zamiłowanie do inżynierskiej precyzji i dyscypliny w zarządzaniu oraz operacjach)
Najciekawsze pomysły i koncepcje:
- „Tydzień Przemyśleń” – organizowany przez Billa Gatesa 1-2 razy w roku, wyjazd gdy całkowicie odcinał się od świata oraz firmy, poświęcał ten czas na nadrabianie zaległych lektura oraz przemyślenia, które zazwyczaj przybierały form obszernych notatek, jakie po powrocie wysyłał pracownikom (np.: notatka o rosnącej roli Internetu i konieczności wpasowania się w nowy trend).
Inspirujące cytaty:
- „Bóg tkwi w szczegółach” Ludwig Mies van der Rohe
- „Trzeba zaczynać od doświadczenia klienta i pracować wstecz, aż się dotrze do odpowiedniej technologii. Nie możesz zaczynać od technologii i usiłować wymyśleć, gdzie ją potem sprzedać” Steve Jobs
Na dzisiaj temat wyczerpałem. To nie jest recenzja czy też abstrakt, więc mogę sobie pozwolić na skrótowe podejście do tematu. Poza tym pierwszy wpis ma charakter rozgrzewkowy. Po więcej zapraszam już w następnym tygodniu, gdy podzielę się dużo obszerniejszymi notatkami z książki „Jak działa Google” Erica Schmidta i Jonathana Rosenberga.
Spodobał Ci się wpis?
Polecam sprawdzić też
5 urodziny B&L Consulting
Kiedyś wyczytałem, że blisko 70 proc. firm nie dożywa 5 urodzin. 3 grudnia oficjalnie przekroczyłem tę nieoficjalną „linię biznesowej śmierci”. B&L Consulting oficjalnie obchodzi 5 urodziny, czas zatem na oficjalny bilans 5-latka. Jak to wygląda w liczbach? Co mi się udało, a na czym poległem? W którą stronę zmierzam? Zapraszam do lektury.
Książki o marketingu dla początkujących – te 10 publikacji musisz znać. Artykuł gościnny
Świat reklamy jest bardzo złożony – składa się na niego mnóstwo zagadnień związanych z psychologią, rynkiem, językiem oraz Internetem. Zrozumienie, przygotowanie i wprowadzenie skutecznej strategii marketingowej wymaga zatem obszernej wiedzy. Jeśli zatem chciałbyś lepiej pojąć najważniejsze kwestie związane z marketingiem, dobrze trafiłeś – znajdziesz tutaj opis 10 książek, które Ci w tym pomogą.