5 lat blogowania
Ponad 5 lat temu, dokładnie 1 lipca 2010 r., odpaliłem blog „Marketing, książki & życie”. Na początku bawiłem się jeszcze na Bloggerze, nie wiążąc z tym żadnych wielkich planów. Ot, sposób na danie upustu grafomańskim pasjom oraz złapanie doświadczenia w webwritingu i działaniu w „społecznościówkach”. Nie wiedziałem wówczas dokąd zaprowadzi mnie ta ścieżka i dzisiaj też tego nie wiem. Ważne jednak, że nadal chcę nią podążać. Blogowanie stało się na tyle ważną częścią mojego życia, że nie mógłbym z niego zrezygnować. Nie będzie więc pożegnania z bronią.
5 rzeczy, które zyskałem dzięki blogowaniu
Co dało mi prowadzenie blogu przez 5 lat? Wydaje mi się, że mógłbym wyróżnić 5 kluczowych „obszarów zysku”.
Po pierwsze, blogowanie pozwoliło mi poznać mnóstwo fajnych i super wartościowych osób. Część z nich udzielała mi wywiadów, część krytykowała, jeszcze inni spierali się ze mną w rozmaitych formach. Szkoda tylko, że większość z tych osób nie dane mi było poznać w „realu”. Muszę nad tym popracować.
Po drugie, regularny trening sprawił, że dzisiaj piszę o kilka klas lepiej niż przed założeniem blogu. Coraz częściej zdarza mi się również prowadzić warsztaty z webwritingu, więc jak widać blogowanie procentuje, również finansowo.
Po trzecie, blog to jednocześnie kilka kanałów wspierających w social media (w moim przypadku to 2 fan pages oraz Twitter), więc przy okazji zrozumiałem na czym polega zabawa „społecznościówkach”. Ogarnąłem ten temat na tyle dobrze, że od kilku lat jestem Social Media Managerem w agencji reklamowej Vena Art w Lublinie. Regularnie prowadzę też szkolenia z social media marketingu, a ostatnio (co jeszcze parę lat temu wydawało mi się czystą abstrakcją) zdarzyło mi się nawet wystąpić w roli prelegenta na lubelskim „Czwartku Social Media”.
Po czwarte, blogowanie nauczyło mnie pokory. Zobaczyłem jak wiele jeszcze muszę się nauczyć (zwłaszcza w sferze marketingu, którym zajmuję się od ładnych paru lat) i przekonałem się, że nie jestem najmądrzejszy na świecie. To ważne, bo jak powszechnie wiadomo marketerzy cierpią na znaczny przerost „ego” (sam się zmagam z tą przypadłością).
Po piąte, stałem się bardziej otwarty i wyrozumiały. Kiedyś uwielbiałem krytykować, teraz – m.in. dzięki wielu dyskusjom w necie – wiem że jest wiele dróg którym można dojść do tego samego celu. Niekoniecznie ścieżka, którą sam wybrałem, musi być najlepsza z nich. Niekoniecznie też muszę narzucać ją innym wędrowcom.
Podsumowanie planu 5-letniego
By corocznej tradycji stało się zadość czas na krótkie podsumowanie mojej grafomańskiej działalności w blogosferze. Jak co roku ograniczę się tylko do kilku wybranych liczb.
- 3 000 – mniej więcej tyle osób zagląda średnio na mój blog w każdym miesiącu.
- 2 000 – niemal tylu fanów zgromadziłem na fan page’u „Marketing, książki & życie” oraz „Lubię Polskie Kryminały”.
- 401 – tekstów opublikowałem na blogu przez 5 lat.
- 102 – subskrybentów otrzymuje moje 2 newslettery.
- 69 – recenzji książek specjalistycznych oraz polskich kryminałów pojawiło się do tej pory na blogu.
Ok, obejrzałem się za siebie, oceniłem przeszłość, czas zająć się przyszłością. W sierpniu planuję mnóstwo zmian na blogu. Będzie nowa nazwa i logo, a także modyfikacja strategii treści. Od dłuższego czasu przestawiam się na pisanie o moim rodzinnym Lublinie, więc na blogu zobaczycie ponownie cotygodniowy newsletter z zapowiedziami najciekawszych i zazwyczaj bezpłatnych szkoleń, warsztatów i konferencji z działki marketing, zarządzanie, social media oraz nowoczesne technologie. Ponadto będę coraz mocniej wgryzał się w temat miejscowych startupów, także pod kątem wywiadów z ich twórcami.
Na ten moment nie zdradzam nic więcej i jak co roku proszę, byście życzyli mi wytrwałości w realizacji blogerskich postanowień.
Urodzinowego podsumowania dokonałem ja
– bloger II klasy, Jacek Lipski
Spodobał Ci się wpis?
Polecam sprawdzić też
Podsumowanie przedwakacyjne – pierwsze półrocze 2019 r.
Ostatnie pół roku było jak zwykle na wariackich papierach. 255 godzin na sali szkoleniowej. 42 godziny konsultacji. 10 mniejszych realizacji i 3 marki ze stałą obsługą marketingową. 8 projektów konsultingowych. Zajęcia na 4 uczelniach i 9 odwiedzonych miast. Po więcej szczegółów zapraszam do lektury.
Ruszyła 19. edycja Konkursu Biuletynów Firmowych
Nowe kategorie: projekt content marketingowy dla klientów/partnerów, projekt content marketingowy dla pracowników oraz nowi członkowie jury to najważniejsze zmiany w tegorocznej edycji Konkursu Biuletynów Firmowych. Prace można zgłaszać do 19 lipca, a udział w nim jest bezpłatny.