Koniec roku skłania do podsumowań – tak miał zaczynać się niniejszy post. Po przeczytaniu fali podsumowań, jaka przetoczyła się w ostatnim miesiącu przez tablicę mojego Facebooka, zmieniłem zdanie. Postanowiłem darować sobie pisanie o najchętniej czytanych postach, największych sukcesach i planach na kolejne 12 miesięcy, itp. Robiłem to z uporem godnych lepszej sprawy w minionych latach, dopiero teraz zdając sobie sprawę że tak naprawdę prawie nikogo poza moją (nie)skromną osobą to za bardzo nie obchodzi.
Poczyniłem zresztą w ostatnim czasie trochę niepokojące spostrzeżenie, że moja obecność w social media jest za bardzo nakierowana na wyrażanie własnej opinii (jak każdy grafoman uwielbiam tworzyć sążniste elaboraty pełne prawd objawionych). W ostatnich miesiącach zapomniałem o słuchaniu, co też zamierzam niniejszym postem zmienić. Na początek, zamiast promować własną pseudotwórczość, przedstawiam moją prywatną TOP lista blogów o social media, marketingu i komunikacji, które najczęściej odwiedzałem w 2012. Zapraszam w krótką podróż po branżowej blogosferze!
SIEDMIU WSPANIAŁYCH
Ok, sześciu Wspaniałych i jedna Wspaniała. Kolejność w tym wypadku przypadkowa, wybór blogów zupełnie subiektywny.
1.Pijaru Koksu Blog czyli jak pisze autor Jakub Prószyński (community manager w faceADDICTED) – blog marketingowy o małym, ale skutecznym zasięgu. Prawdziwa kopalnia wiedzy o social media i content marketingu. Polecam zwłaszcza „Podsumowania tygodnia w social media” wydawane przez Jakuba z regularnością szwajcarskiego zegarka.
2. Blog.Oslawiony.pl czyli nie będziesz miał innych blogów przede mną. Michał Gąsior (Senior Digital Strategist w agencji reklamowej LOWE GG) pisze o social media, reklamie, brandingu, strategii – generalnie o wszystkim co dotyczy szeroko rozumianego marketingu.
3. Blog Creamteam Branding & Advertising Design Studio z Krakowa – nieco mniej znany szerszej rzeszy Czytelników blog, ale nie bez powodu znalazł się na mojej liście. Jeżeli szukacie niestandardowego spojrzenia na design i marketing to niewątpliwie musicie go odwiedzić. Soczysty i lekko niewyparzony język głównego autora (Mareksy, nie obrazisz się mam nadzieję) na pewno przypadną Wam do gustu. Zatem do dzieła, jak pisze autor blogu – „śpieszmy się dyskutować…”
4. Blog Marketing XXI wieku – pisany przez Jacka Pogorzelskiego, człowieka którego książki recenzowałem (zobacz”Mity marketingowe” i ). Jeden z nielicznych blogów, które bez chwili zawahania mogę nazwać eksperckim, stworzony przez jedną z nielicznych osób, które bez cienia wątpliwości nazywam „autorytetem”.
5. Hatalska.com – blog autorstwa Natalii Hatalskiej, której chyba nie trzeba szerzej przedstawiać. Czołowa polska blogerka, wykładowca akademicki, Chief Inspiration Officer w domie mediowym McCann i można by tak jeszcze długo wymieniać. Natalia Hatalska pisze o reklamach (często o ambiencie), social media i komunikacji w ogóle. Polecam przede wszystkim publikowane na łamach blogu CaseBooki i Trend Booki, a także prezentacje zamieszczane na SlideShare.
6. DamianKowalczyk.com – blog o komunikacji marketingowej on line i off line (z innej strony). Doceniam ciekawe spostrzeżenia i interesujące analizy.
7. WhySocial – blog Artura Roguskiego, jaki odkryłem kilka tygodni temu. Autor (Social Media Director w agencji VIS Services) zdobył moje uznanie poziomem merytorycznym wpisów oraz ciętym językiem.
Tak oto przedstawia się moja magiczna siódemka. Z pewnością zwrócił Waszą uwagę brak blogów innych niż polskojęzyczne, ale to już temat na zupełnie inną dyskusję i zapewne oddzielny post. Konkludując, zachęcam do lektury wszystkich wyżej wymienionych blogów!
To mówiłem ja, bloger II klasy – Jacek Lipski