Social media i marketing w internecie – biblioteczka początkującego. TOP 10 książek, które trzeba przeczytać!

Data wpisu28 sierpnia 2012 Ilość komentarzy4

książkiPodobno, by móc uważać się za eksperta w jakiejkolwiek dziedzinie, potrzeba 10 tys. godzin treningu. Jaki z tego wniosek? Ludzie nie rodzą się ekspertami! Wiedza to rzecz nabyta, a social media i marketing internetowy nie są pod tym względem wyjątkiem. Zaczynasz przygodę z mediami społecznościowymi? Myślisz o promowaniu firmy? Budujesz swoją markę cyfrową? Zacznij od lektury. Jak mawiał Francis Bacon – „wiedza to potęga”!

 

 

Kiedy zaczynałem 2 lata temu przygodę z social media i marketingiem internetowym, byłem chyba najbardziej zagubionym człowiekiem na świecie. Problem nie był brak informacji i przewodników, ale ich nadmiar. Głowa i dysk mojego komputera codziennie „puchły” od przyswajanych i pobieranych e-booków, postów, raportów, itd. W sieci można znaleźć prawie wszystko. Szkopuł w tym, że spora część tych materiałów jest bezwartościowa.

Zmiany w social media następują tak szybko, że autorzy nie nadążają za ich opisywaniem. Pewne zasady rządzące światem nowych mediów i marketingu internetowego są jednak niezmienne. Gdzie można je znaleźć? Gdzie szukać „Świętego Grala” social media i marketingu internetowego? Sugeruję udać się do biblioteki!

 

TOP 10 czyli biblioteczka początkującego

Podwoje social media i marketingu internetowego odkryją przed Tobą:

Numer 1 – „Nowy marketing” Dominik Kaznowski

Książka autorstwa „Człowieka Polskiego Internetu Roku 2004”, choć wydana w 2008 r., do dziś nie straciła na swojej aktualności. Autor omawia w niej w super zrozumiały sposób narzędzia marketingu on line. Od tej publikacji rozpocząłem swoją przygodę z internetem!

 

Numer 2 – „Zdrowy rozsądek w marketingu bezpośrednim i interaktywnym” Drayton Bird

Brytyjczyk jest żywą legendą marketingu bezpośredniego. Bez lektury jego wielokrotnie wznawianego dzieła, nigdy nie zrozumiałbym jak ważny i niedoceniany jest w marketingu zdrowy rozsądek. Jak mawiał mój kolega z pracy – „to nie jest książka do przeczytania, tylko do studiowania”!

 

Numer 3 – „Sześć pikseli oddalenia” Mitch Joel

Prezes jednej z największych agencji cyfrowych w Kanadzie napisał świetną książkę o budowaniu marki cyfrowej. Interesuje Cię temat personal branding w sieci? Sięgnij po książkę Joela!

 

Numer 4 – „Inbound marketing” Brian Halligan i Dharmesh Shah

Najlepiej książkę zrecenzował sam Guy Kawasaki . „Jeżeli masz więcej pieniędzy niż szarych komórek, możesz koncentrować swoje wysiłki na outbound marketingu. Jeżeli jednak masz więcej szarych komórek niż pieniędzy, skup się na inbound marketingu”.

Tytułem wyjaśnienia, inbound marketing to marketing ułatwiający klientom znaleźć naszą firmę w sieci, właśnie wtedy kiedy jej szukają. Myślę, że na pewno stanowi to jeden z Twoich priorytetów!

 

Numer 5 – “Nowe zasady marketing i PR” David Meerman Scott

Interesuje Cię świat social media? Rozważasz wykorzystanie narzędzi Web 2.0 w swojej pracy? W taki razie zawrzyj bliższą znajomość z tę książką! Publikacja jest jednym, wielkim zbiorem case studies. Powstała bowiem jako efekt luźnych rozmów autora z twórcami firm wykorzystujących w swojej działalności blogi, vlogi, e-booki, podcasty, wiki, Facebook, YouTube, itp. Zero teorii, 100 proc. praktyki!

 

Numer 6 – “Marketing technologii społecznych” Charlene Li i Josh Bernoff

Czy wiesz czym jest „groundswell”? To wzbierający nurt opinii społecznych. Nurt, który wzbiera w sieci. Jest jednocześnie szansą i zagrożeniem dla każdej firmy. Dlaczego? Analitycy Forrester Research wyjaśnią Ci to lepiej ode mnie! Uwaga: książka jest napisana trochę trudniejszym i bardziej specjalistycznym językiem niż pozycje opisywane powyżej.

 

Numer 7 – „Treść jest kluczowa. Jak tworzyć powalające blogi, podkasty, wideo, e-booki”, webinaria” Ann Handley i C.C. Chapman

Jedyna pozycja na liście, której nie zdążyłem zrecenzować na swoim blogu. Genialna i odkrywcza literatura to nie jest. Ma za to olbrzymią zaletę! To prawdziwa kopalnia pomysłów dla tworzących „content” na potrzeby social media. Najlepsze remedium na kłopoty z inspiracją!

 

Numer 8 – „Pozycjonowanie i optymalizacja stron www” Bartosz Danowski i Michał Makaruk

Nie wiesz co znaczy meta tag description? Znacznik title? Koniecznie uzupełnij swoją wiedzę. Wystarczy sięgnąć po książkę Danowskiego i Makaruka. „Pozycjonowanie…” zaliczam do tzw. literatury wielokrotnego użytku. Kupujesz raz, ale korzystasz regularnie!

 

Numer 9 – „Webwriting. Profesjonalne tworzenie tekstów dla Internetu” Joanna Wrycza- Bekier

Zero waty słownej, same konkrety. Ćwiczenia, praktyczne przykłady i linki. Wszystko na temat pisania w sieci. Książka „Webwriting…” wywołuje u mnie nieustające wyrzuty sumienia. Za każdym razem, kiedy zapominam o stosowaniu się do opisanych w niej zasad!

 

Numer 10 – „Copywriting internetowy” Maciej Dutko

Krótki i przystępny kurs pisania w sieci. Konkrety, prosty język, przykłady z praktyki autora, zdjęcia reklam. Doskonałe uzupełnienie „Webwritingu…” Joanny Wryczy-Bekier.

 

Zapraszam do lektury, zastrzegając jednocześnie iż wyżej wymienione zestawienie to tylko subiektywny wybór autora niniejszego postu. Wszelkie uwagi krytyczne, uzupełnienia, protesty – mile widziane!

Pozdrawiam

Jacek Lipski

 

Ps. długo zastanawiałem się nad uzupełnieniem listy o 3 pozycje extra. Myślałem o dodaniu „Mitów marketingowych” Jacka Pogorzelskiego i „Pozycjonowania w wyszukiwarkach internetowych” (Rebbeca Lieb). TOP 12 wygląda jednak mniej spektakularnie niż TOP 10, więc dałem sobie spokój.

Jacek Lipski

Jacek Lipski

Marketer z ponad 16 letnim doświadczeniem. Od grudnia 2015 r. działa pod marką B&L Consulting jako niezależny konsultant i szkoleniowiec w obszarze strategii marketingowych dla MŚP i startupów. Doświadczenie zdobywał również w lubelskiej agencji reklamowej Vena Art oraz w korporacyjnych działach marketingu i komunikacji w Warszawie i Gliwicach. Wykładowca na UMCS Lublin oraz WSB w Chorzowie, Gdańsku i Opolu.