“(R)ewolucja marki” – recenzja książki Jacka Pogorzelskiego
Jaka powinna być marka w XXI wieku? Jak należy zarządzać brandem w dobie rekomendacji konsumenckich przepływających z prędkością światła? Odpowiedzią jest… brak odpowiedzi. Nie istnieją żadne gotowe recepty. Absolutnie pewni możemy być tylko jednej rzeczy. Analityka i bezwzględna wiara w potęgę liczb musi ustąpić pola kreatywności. Na wypchanym do granic możliwości rynku nie ma już miejsca na marki przeciętne. Jak stworzyć markę nieprzeciętną? Jak wlać życie w brand tracący witalność? O tym wszystkim przeczytasz w “(R)ewolucji marki”!
Książek o zarządzaniu marką i marketingu jest na naszym rynku bez liku. Niestety ilość nie zawsze przechodzi w jakość. Rzadko zdarza mi się trafić na wartościową pozycję, do tego napisaną żywym i zrozumiałym językiem, a nie hermetycznym, branżowym bełkotem.
Jacek Pogorzelski z Prime Code jest pod tym względem wyjątkiem. Jego poprzednią książkę “Mity marketingowe”, recenzowaną zresztą na blogu, przeczytałem błyskawicznie. “(R)ewolucja marki” jest trochę trudniejsza w odbiorze, ale ilość materiałów do dalszych przemyśleń jakie zawiera, zmusiła mnie do aż dwukrotnego przebrnięcia przez lekturę. Niby tylko 173 strony, ale sposób pisania Pogorzelskiego, który zrezygnował z waty słownej (“owijania w bawełnę”) sprawia, że każde zdanie jest ważne.
O czym jest książka
Jak zdążyłem napomknąć we wstępie postu (zanim nie uległem swojej trudnej do oduczenia manierze “dryfowania” od tematu) książka Jacka Pogorzelskiego jest o markach. Cała prawda o tej pozycji ukryta jest w jej pełnym tytule: “(R)ewolucja marki. Jak tworzyć marki i zarządzać nimi w XXI wieku”. Nic dodać, nic ująć. Samo sedno. Dla łaknących więcej informacji kilka uzupełniających informacji (z okładki): “Produkty jako obiekty kultu”, “Budowanie relacji z nabywcami”, Pomysłowi rewolucjoniści”, “Praktyczne wskazówki dotyczące wykorzystania wiedzy w Twojej firmie”.
Po co czytać “(R)ewolucję marki”
Przede wszystkim po to, by zrozumieć że w marketingu, cytując za autorem “znaleźliśmy się w momencie, w którym robienie po prostu właściwych rzeczy, we właściwy sposób, nie wystarcza by odnieść sukces…” Na rynku coraz szybciej kurczy się bowiem miejsce dla marek przeciętnych. Jeżeli nie będziemy starali się ciągle wymyślać marki od nowa i zaskakiwać odbiorców, to po prostu odejdziemy w niebyt rynkowej rzeczywistości.
Jak tworzyć markę na nowo
Gotowej recepty nie ma. Pogorzelski podaje jednak kilka przykładów, które mogą posłużyć marketerom za drogowskaz w ich dalszych poszukiwaniach. W książce znajdziemy króciutkie case studies krakowskiego baru “Chimera”, Apple, Discovery Channel, Ale Kino!, National Geographic, białostockiej garmażerii staropolskiej “Lech”, Almi Decor, stadniny koni w Janowie Podlaskim oraz TED.
Poza case studies warto również zagłębić się w wieńczące książkę wywiady Pogorzelskiego z kilkoma autorytetami “markowego” i marketingowego świata. Prof. Lechosław Garbarski, Lech Król, Al Ries, dr Irena Iris, dr Jacek Krall, Kevin Lane Keller, Kot Przybora – te nazwiska mówią same za siebie…
Z wyżej wymienionych względów moja rekomendacja, używając modnej ostatnio skali ocen agencji ratingowych może być tylko jedna – AAA. Zdecydowanie polecam!
Ps. “(R)ewolucję marki czyta się trochę trudniej niż “Mity marketingowe”, ale informacje w niej zawarte dużo mocniej wbijają się w pamięć!
Spodobał Ci się wpis?
Polecam sprawdzić też
Wywiad z Grzegorzem Olifirowiczem, autorem książki „Gamifikacja – czyli 100 sposób gamifikacji Twojego biznesu”
Czym jest grywalizacja? Jak wykorzystać grywalizację w małej firmie i startupie? Czy warto pomyśleć o self-publishingu? O tym wszystkim przeczytacie w najnowszym wywiadzie, który ukazał się na blogu w ramach cyklu “Marketing w małej firmie i startupie”. Tym razem w moje sidła wpadł Grzegorz Olifirowicz, autor niedawno opublikowanej książki “Gamifikacja – czyli 100 sposobów gamifikacji Twojego biznesu”.
„Opowieści w marketingu” Jacka Szlaka – subiektywna recenzja nr 1
Content marketing. Storytelling. Marketing szeptany. Real-time marketing. Reklama natywna i prowokacyjna. To poszczególne kamienie milowe szlaku opowieści marketingowych, na który zabiera nas w swojej książce Jacek Szlak. Autor, którego na pewno znacie z portalu „Marketing przy kawie”, przeprowadzi Czytelnika suchą stopą przez wszystkie meandry współczesnego marketingu. To zdecydowanie jedna z najmądrzejszych książek branżowych, jakie przeczytałem od początku swojej ponad 10 letniej przygody z branżą.