„Copywriting internetowy” Maciej Dutko

Data wpisu21 maja 2012 Ilość komentarzy2

copywriting-internetowy_73164Drugi, obok recenzowanego wcześniej na blogu „Webwritingu”, klasyczny podręcznik dla początkujących i średniozaawansowanych webwriterów. Książka, którą przeczytałem w czytelni on line wydawnictwa PWN, to prawdziwa książeczka zdrowia copywritera internetowego w formie FAQ. Krótki i przystępny kurs pisania w sieci. Konkrety, prosty język, przykłady z praktyki autora, zdjęcia reklam – to wszystko czego możesz spodziewać się w książce Macieja Dutko. Więcej szczegółów i ciekawostek ze świata webwritingu w obszernej recenzji! Zapraszam do lektury i komentowania…

 

 

Dawno temu, kiedy rozpoczynałem bolesną dla stanu mojego portfela przygodę z literaturą specjalistyczną, odebrałem cenną lekcję. Po kilku mocno nietrafionych zakupach przekonałem się, że w 75 proc. przypadków wartość danej pozycji np. książki o marketingu, można ocenić po spisie treści. Od tej pory w ten właśnie sposób przeprowadzam wstępną selekcję.

W przypadku książki „Copywriting internetowy” odstąpiłem od powyższej reguły. Spis treści, oględnie mówiąc, nie prezentował się nadzwyczaj zachęcająco:

  • O autorze
  • Wstęp, Podstawy,
  • Tytuły i nazwa domeny
  • Język a skuteczność oferty
  • Słowa a wizerunek
  • Marketing
  • Zakończenie

Na szczęście nie zniechęciłem się mało obiecującym początkiem. Rzut oka na podtytuły zachęcił mnie do dalszej lektury. Czy tekst pisany do Internetu musi różnić się od tego do druku? Co to jest unikalna cecha oferty? Czy lepiej pisać rzeczowo czy emocjonalnie? Jak zbudować skuteczny lead? Zasady reklamy porównawczej, cechy dobrego tytułu i sloganu, architektura informacji, SEO copywriting – chyba nie muszę wymieniać dalej…

 

Książka Macieja Dutko ma charakter wybitnie poradnikowy. Jakie rady autora warto wziąć sobie do serca? A może powinien napisać „do pióra?

15 punktów do zapamiętania!

  1. Zawsze sprawdź do jakiego źródła odsyłasz klienta (np. za pomocą linku na Twojej stronie).
  2. Nie owijaj w bawełnę, ponieważ w Internecie pierwsze wrażenie często bywa ostatnim. Liczą się pierwsze słowa Twojej oferty, reklamy, strony itp. (max. 20 słów).
  3. Pamiętaj, że ludzie w ocenie rzeczywistości kierują się nazwami.
  4. Jakie zadania spełnia dobry tytuł lub slogan? Przyciąga uwagę, intryguje, informuje, szokuje, wspomaga wyszukiwanie, budzi i uświadamia potrzeby i obiecuje korzyści. 
  5. Opisuj korzyści, a nie cechy produktu!
  6. Najpierw zainteresuj, później sprzedawaj.
  7. Uświadom sobie, że klient poszukuje uzasadnienia słuszności swojego wyboru, inaczej nic od Ciebie nie kupi
  8. Jakie teksy sprawdzają się najlepiej? Język korzyści, odwoływanie się do emocji, solidna prezentacja produktu uzupełniona copywriterskim błyskiem!
  9. Pamiętaj, że strach jest bardzo silnym argumentem perswazyjnym.
  10. Architektura informacji – jak ją zbudować? Zaplanuj układ typograficzny, podziel dłuższy tekst na akapity, wprowadź śródtytuły, dodaj elementu graficzne, stosuj wypunktowanie tam gdzie to możliwe, stosuj odsyłacze, pamiętaj że nie wszystkie czcionki czyta się dobrze z monitora i unikaj chaosu wyróżnień typograficznych.
  11. Unikaj błędów w opisach np. sprzeczność wizualna ”najniższa CENA w sieci”.
  12. Używaj konkretów, by konsument miał się na czym oprzeć podejmując decyzję.
  13. Nie zapominaj, że podświadomość człowieka nie toleruje zaprzeczeń.
  14. Zawsze miej na uwadze, iż każdemu tekstowi marketingowemu powinien towarzyszyć jeden, główny cel (primary action).
  15. Wzbogacaj teksty innymi środkami przekazu, one uzupełniają komunikat.

 

Copywriting jest w swojej istocie pisaniem wizualizującym. Autor malując obrazy słowami stara się przekonać odbiorcę do swojej oferty, osoby, pomysłu lub idei. Książka Macieja Dutko na pewno Cię tego nie nauczy. Jak każda książka może Ci zarysować pewne ramy działania, dać kilka wskazówek, ale sama tekstu za Ciebie nie dopisze.

Zresztą w ten sposób należy patrzeć na wszystkie książki-podręczniki dotyczące pisania kreatywnego. Być może niezrozumienie tej prostej prawdy jest powodem różnych opinii krążących o tej pozycji w necie (usłyszałem to od jednej z Czytelniczek strony mojego bloga na Facebooku).

Moim zdaniem książka “Copywriting internetowy” to pozycja, po którą bezwzględnie powinna sięgnąć każda osoba rozpoczynająca przygodę z webwritingiem.Chociażby po to, by wydrukować sobie i powiesić na biurkiem przykłady super skutecznych tytułów…

„Nieprzyzwoicie łatwa strona www – 30 tys. wyświetleń na Allegro”

„Bezwstydnie dochodowy e-biznes. Jak to się robi?”

.

..oraz zbiór reguł!

DEKALOG COPYWRITERA WG MACIEJA DUTKO:

  • przemawiaj korzyściami i wywołuj żądzę posiadania,
  • bądź empatyczny wobec klienta,
  • stwórz ofertę unikalną,
  • pisz kontekstowo,
  • oszczędzaj słowa (internet nie lubi długich tekstów),
  • pisz konkretnie,
  • pisz obrazowo,
  • pisz poprawnie językowo,
  • pisz adekwatnie do poziomu odbiorcy,
  • unikaj szablonowości (znajdź swój styl),
  • NAUCZ SIĘ TEŻ MĄDRZE ŁAMAĆ TE ZASADY!

Brzmi może nieco banalnie, ale sam łapię się (chociażby w trakcie pisania niniejszego tekstu) na nieprzestrzeganiu większości z tych zasad…

OCENA KSIĄŻKI “COPYWRITING INTERNETOWY”: 8/10

Miłego czytania, polecam!

Jacek Lipski

 

PS. przy okazji przypominam, że blog „Marketing, książki i życie” ma swoją stronę na FACEBOOKU! Dołącz do ponad 220 Czytelników i weź udział w dyskusji!

Jacek Lipski

Jacek Lipski

Marketer z ponad 16 letnim doświadczeniem. Od grudnia 2015 r. działa pod marką B&L Consulting jako niezależny konsultant i szkoleniowiec w obszarze strategii marketingowych dla MŚP i startupów. Doświadczenie zdobywał również w lubelskiej agencji reklamowej Vena Art oraz w korporacyjnych działach marketingu i komunikacji w Warszawie i Gliwicach. Wykładowca na UMCS Lublin oraz WSB w Chorzowie, Gdańsku i Opolu.