„Zakamarki marki” Paweł Tkaczyk – recenzja książki

"Zakamarki marki" okładka książki Pawła TkaczykaMarketing. Zero teorii. Sama praktyka. Polski autor w polskich realiach. Najbardziej aktualna wiedza. Rzeczy, o których mogłeś nie wiedzieć, zapomnieć lub pominąć podczas budowania swojej marki. Tę długą litanię komplementów można przeczytać na okładce książki Pawła Tkaczyka. Czy „Zakamarki marki” zasługują na każde z wyżej wymienionych określeń? W mojej ocenie niekoniecznie…

 

Paweł Tkaczyk „zwykł mówić o sobie (cytuję, sam tego nie wymyśliłem), że „zarabia na życie opowiadaniem historii”. Jego książka „Zakamarki marki” też opowiada swego rodzaju historię. Szkopuł w tym, że poszczególne odsłony tej historii są sobie nierówne i wyraźnie brakuje zakończenia.

 

Czytając „Zakamarki marki” miałem wrażenie, iż znajduję się na łódce rzucanej po ocenie przez fale olbrzymiego sztormu. Upraszczając, książka jest nierówna. Rozdziały świetne takie jak „Relacja klient – marka” przeplatają się ze słabymi jak np. „Nowy marketing”. Fajne podrozdziały w typie „Test Sinatry”występują razem z tymi ewidentnie nieudanymi np. „Marka to wizerunek, a nie logo!”. Kompletnym rozczarowaniem jest, mający pełnić chyba formę puenty całej opowieści, rozdział Case study” kończący książkę. Pobieżnie przedstawione analizy przypadków raczej nie skłaniają czytelnika do głębszej refleksji.

 

Podsumowując, „Zakamarki marki” pozostawiają po sobie mieszane uczucia. Odkładając książkę na półkę, odczuwałem spory niedosyt. Przyznam szczerze, iż odbierając książkę z Paczkomatu spodziewałem się dużo więcej. Książkę na pewno warto przeczytać, zwłaszcza jeżeli dopiero rozpoczyna się przygodę z reklamą i marką, ale na pewno nie od niej rozpoczynałbym edukację marketingową. O wiele wyżej oceniam książki Jacka Pogorzelskiego „Mity marketingowe” i „(R)ewolucja marki”, które recenzowałem na łamach blogu ‚Marketing, książki i życie”. 

Pozdrawiam

Jacek Lipski

 

Ps. jeżeli Paweł Tkaczyk wydawałby w przyszłości uzupełnione wznowienie „Zakamarków marki” z miłą chęcią przeczytałbym w rozdziale „Case study” opis kampanii promocyjnej niniejszej książki. Obserwowałem kampanię w sieci i muszę przyznać, że do dzisiaj jestem pod dużym wrażeniem.

Spodobał ci się wpis? Doceń autora „lajkiem”!



Nie chcesz przegapić kolejnych wpisów? Zapisz się na newsletter.

Jacek Lipski

Ekspert ds. strategii marketingowych dla MŚP w B&L Consulting. Mentor w AIP Lublin oraz współautor e-booka "Lubelskie Startupy 2015". Poprzednio Social Media & Account Manager w agencji reklamowej Vena Art, specjalista ds. komunikacji marketingowej w Żagiel S.A, oraz asystent ds. komunikacji wewnętrznej w Vattenfall Distribution Poland. Po godzinach pasjonat "creative writing", polskich kryminałów i koszykówki.