Marketing relacji – na czym to polega?

handshakeMarketing jest postrzegany jako stosunkowo młoda dziedzina wiedzy, wykorzystywana przede wszystkim na gruncie prowadzenia działalności gospodarczej. Wsparcie marketingowe jest niezbędne dla osiągnięcia sukcesu w sferze biznesu, w możliwie jak najkrótszym czasie. Marketing bardzo często utożsamiany jest stricte z reklamą, ale jest to wąskie pojmowanie idei marketingowej. Marketing jest bardziej sposobem na komunikację pomiędzy firmą, nadawcą komunikatu marketingowego, a klientem – który jest odbiorcą takiego komunikatu. Marketing nie jest dziedziną jednorodną. Między innymi w jego zakresie wymienić można marketing relacji. Czym on jest i jak można go zastosować w praktyce?

 

Pojęcie marketingu relacji

Pod pojęciem marketingu relacji kryje się sposób komunikowania się przedsiębiorstwa z każdym, indywidualnym klientem. Tematykę komunikatu może stanowić asortyment produktów i usług świadczonych przez daną firmę. Celem, dla którego podejmowany jest marketing relacji, jest ciągły, nieprzerwany rozwój długoterminowej relacji pomiędzy klientem, a firmą i na odwrót, z korzyścią dla obu stron. Marketing relacji bardzo często nazywany jest marketingiem partnerskim, marketingiem powiązań czy marketingiem związków.

Najważniejszym aspektem, na jakim skupia się marketing relacji, jest utworzenie i utrzymywanie więzi z klientem. Zgodnie z poglądem mówiącym o tym, że łatwiej i taniej utrzymać lojalność dotychczasowego klienta, niż zdobyć kolejnego klienta, marketing relacji rzeczywiście nabiera na znaczeniu i wydaje się być bardziej uzasadniony. W marketingu relacji najważniejszy jest klient, który na każdym etapie komunikacji pozostaje w centrum zainteresowania.

 

Koncepcja rynkowa w marketingu relacji

strategyMarketing relacji idealnie wpisuje się w jedną z ostatnio wykorzystywanych przez firmy koncepcji funkcjonowania. Mowa tu koncepcji orientacji rynkowej, którą w praktyce stosują firmy, które chcą zdobywać klientów i utrzymywać z nimi kontakt. Lojalność uzyskana w ten sposób skłania klienta do dokonywania zakupów w tym przedsiębiorstwie, a nie u konkurencji.

 

Można w tym względzie powiedzieć, że marketing partnerski, czy relacji prowadzi do osiągnięcia określonych przez firmę celów strategicznych.

Skuteczność rynkowa firm jest uzależniona w idei marketingu relacji, od nawiązania partnerskich stosunków z uczestnikami rynku, nie tylko z klientami, ale również strategicznymi kontrahentami w biznesie.

 

Jak prowadzić działania z zakresu marketingu relacji

Każdy klient w marketingu relacji wymaga indywidualnego podejścia ze strony sprzedającego, ekspedienta, czy doradcy. Nie można za każdym razem nawiązywać znajomości z klientem suchym stwierdzeniem „Dzień dobry, w czym mogę pomóc?”. Należy wyczuwać intuicyjnie, czego klient oczekuje i jakie ma preferencje.

W marketingu relacji ma się tylko jedną chwilę na zdobycie przychylności klienta. Jeśli sprzedawca odpowiada na potrzeby klienta, tworzy niewidzialną więź, która według zasad, marketingu relacji, przekłada się na osiągnięcie realnych korzyści przez firmę.

 

Artykuł opracowany przez portal www.biznes-firma.pl

Ps. to jest artykuł sponsorowany.

Spodobał ci się wpis? Doceń autora „lajkiem”!



Nie chcesz przegapić kolejnych wpisów? Zapisz się na newsletter.

No related posts.

Jacek Lipski

Ekspert ds. strategii marketingowych dla MŚP w B&L Consulting. Mentor w AIP Lublin oraz współautor e-booka "Lubelskie Startupy 2015". Poprzednio Social Media & Account Manager w agencji reklamowej Vena Art, specjalista ds. komunikacji marketingowej w Żagiel S.A, oraz asystent ds. komunikacji wewnętrznej w Vattenfall Distribution Poland. Po godzinach pasjonat "creative writing", polskich kryminałów i koszykówki.

  • http://www.rafalkochanowicz.pl/2013/01/marketing-relacji-klient-partnerem-twojej-firmy/ Rafał Kochanowicz

    Marketing relacji to doskonała strategia biznesowa jeśli się do niej właściwie zabrać. Niestety więszość firm nie może się na tym polu pochwalić zbyt dobrymi wynikami.
    Dobry wpis, pozdrawiam.

    • http://www.jaceklipski.pl Jacek

      Fakt, to nie takie proste. Dziękuję za miłe słowa, niemniej jednak przypominam że to jest wpis gościnny z portalu http://www.biznes-firma.pl/

      Pozdrawiam

  • Jacek Puzanista

    „Najważniejszym aspektem, na jakim skupia się marketing relacji, jest utworzenie i utrzymywanie więzi z klientem.”
    Czy nie mówimy tu po prostu o marketingu. Czy tworzenie nowej koncepcji marketingu nie jest trochę na wyrost, jak jej założenia pokrywają się z założeniami dziedziny „matki”?

    • http://www.jaceklipski.pl Jacek

      Tak i nie. Marketing relacyjny wcale nie jest nową koncepcją. Jest znany co najmniej od kilkunastu lat. Czy w jakiś szczególny sposób różni się od „matki”? W moim odczuciu tylko rozłożeniem akcentów. Pracowałem przez kilka lat w firmie usługowej z sektora usług finansowych, która specjalizowała się w marketingu relacyjnym. Doświadczenie podpowiada więc, że marketing relacyjny jest charakterystyczny właśnie dla sektora usług. Tutaj nacisk położony jest bardziej na obsługę, kontakt i komunikację niż ciągłe ulepszanie produktu (jakość, innowacyjność).

  • Jacek Puzanista

    „Tutaj nacisk położony jest bardziej na obsługę, kontakt i komunikację niż ciągłe ulepszanie produktu (jakość, innowacyjność).”
    Jeżeli mówimy o produktowej orientacji marketingowe, to zgadzam się. W tamtych czasach można było wyodrębnić marketing relacyjny z „twardego”, opartego na funkcjonalnych wartościach produktu, marketingu.

    Obecny marketing kojarzy mi się jednak z ukierunkowaniem biznesu na klienta, czyli właśnie proponowaną mu wartością, komunikacją z nim i spełnianiem danej obietnicy. Budowanie relacji już nie może być odrębnym modelem marketingu, a tym bardziej nie może być „specjalizacją” konkretnej branży.

    • http://www.jaceklipski.pl Jacek

      Nie chodziło mi o specjalizację, ale bardziej o kwestie rozłożenia akcentów. Niektóre branże są po prostu bardziej „relacyjne” niż inne np. pośrednictwo kredytowe (produkt jest dużo mniej istotny niż relacje). Być może masz rację, że w XXI wieku nie ma sensu wydzielać specjalnie „marketingu relacyjnego”. Warto jednak cały czas o nim pamiętać.