Content marketing – czy masz jego filar? Artykuł gościnny

„Najlepszy marketing to ten, który nie wygląda jak marketing” – te złote słowa wypowiedział John Miller. Znany influencer zajmuje się przede wszystkim content marketingiem, więc nietrudno zgadnąć, jaki rodzaj marketingu miał na myśli, mówiąc o „niewidzialnych działaniach”. Być może zastanawiasz się w tym momencie, jak mogłaby wyglądać taka strategia promocyjna, która działa, choć nikt jej nie zauważa. Podpowiem Ci – najpewniej już dobrze ją znasz. Być może nawet z niejednej w życiu skorzystałeś albo sam jakąś rozwijasz. Mowa o blogu firmowym. To potężniejsze narzędzie niż mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka.

Jak podkręcić SEO dzięki blogom firmowym?

Roboty wyszukiwarek kochają świeże treści. Mają oczywiście szereg innych wyznaczników, decydujących o pozycji strony na liście wyszukiwań – tempo ładowania się strony, odpowiednia struktura etc. – ale content zdecydowanie jest królem. Pierwszą sprawą, jeżeli chodzi o prowadzenie bloga firmowego, jest lepsza widoczność danej witryny w Google. Lepsza widoczność z kolei przekłada się na większy ruch. Ten oczywiście nie gwarantuje konwersji, ale gdy sprawnie nim pokierować…

Blogi firmowe to też doskonałe miejsce do poszerzania zasobności fraz kluczowych strony. Każdy umieszczony artykuł umożliwia wzmocnienie lub dodanie kolejnych haseł do bazy strony. Pomyśl o tym, jak o stale powiększającym się skarbcu. Śledząc popularność zamieszczanych treści oraz analizując ruch ich czytelników (sprawdzanie np. czy po przeczytaniu danego artykułu odbiorcy wychodzili ze strony, czy pobierali ebooka albo dokonywali zakupu), możesz dostosować zawartość witryny tak, by spotęgować pożądane zachowania odbiorców – innymi słowy: zwiększyć konwersję.

Budowanie relacji z klientem

Aktualizowany i zadbany blog z wartościowym contentem pozwoli Ci nawiązać z klientem relację, która może zaprocentować w przyszłości. Chodzi tu przede wszystkim o faktyczne zbieranie informacji przez użytkowników na Twój temat (jak w życiu – poznajemy i zbliżamy się do innych poprzez dowiadywanie się o nich różnych rzeczy). Odbiorcy witryny widzą, że za katalogami i ofertami stoi jczłowiek z określoną wiedzą, zainteresowaniami, a nawet słownictwem – to wszystko dodaje punkty do zaufania. W końcu dużo łatwiej zaznajomić się z kimś o podobnych zainteresowaniach czy sposobie wypowiedzi, prawda? Pomyśl o swoim najlepszym przyjacielu i wykorzystaj to – jak zaczęła się Wasza znajomość?

Jest jeszcze druga strona medalu. Czytelnicy bloga zostawiają komentarze, proszą o rozwiązywanie problemów, dyskutują ze sobą czy oceniają produkty. Z takich informacji możesz wyciągać wnioski dotyczące oferty i rozwijać ją w odpowiednim kierunku. Pamiętaj, każda akcja powoduje reakcję, a Ty możesz prześledzić cały proces i pokierować rozwojem sytuacji.

Sposób na zbudowanie autorytetu

Kiedy widzisz Apple, myślisz – Steve Jobs. Czas mija, a nierozłączne traktowanie jego i nazwy firmy pozostaje niezmienione. Jobs przez wiele lat stanowił twarz gigantycznego przedsiębiorstwa, swoim zachowaniem i wizjonerskimi planami stworzył obraz Apple jako marki dynamicznej i nowoczesnej. Ty też możesz zrobić coś podobnego.

Nie mówię, że od razu wejdziesz na poziom międzynarodowych potęg, ale bogaty zasób umieszczanych na stronie treści przyczynia się do kształtowania pozycji na rynku z perspektywy autorytetu. Zamiast przypadkowym przedsiębiorcą, możesz stać się ekspertem w swojej dziedzinie. Wrażenie to spotęguje współpraca z innymi witrynami. Jeżeli klient będzie musiał wybrać jedną z dwóch zbliżonych ofert, ale na Twojej stronie zobaczy listę gościnnych artykułów, wypowiedzi dla specjalistycznych czasopism, czy po prostu – długą listę wartościowych z jego perspektywy poradników, uzna, że przekonujesz go swoim autorytetem. Ba, w końcu jak Steve Jobs będziesz sam w sobie stanowił reklamę produktu!

Historia pisze się teraz

W dzisiejszych czasach założenie firmy do drobnostka. Przedsiębiorstwa pojawiają się i znikają. Chociaż same hasła jak „firma z tradycjami” na nikim dzisiaj nie robią wrażenia, to możliwość prześledzenia dłuższej obecności danej działalności na rynku, potrafi zrobić bardzo dobre pierwsze wrażenie. W końcu dużo łatwiej zostawić samochód w warsztacie, który funkcjonuje od kilku lat niż w takim, co go otworzyli w zeszłym tygodniu, prawda? Ludzie boją się straty, w każdym rozumieniu tego słowa. Co więcej, boją się jej tak samo w przypadku potencjalnej kradzieży samochodu, jak i straty pięciu złotych. Padnięcie ofiarą oszustwa jest bowiem po prostu zawstydzające.

Firmowy blog jest (a przynajmniej może) być nieco jak pamiętnik. Obok wymyślonych dla korzyści tematów (np. do pożycjonowania w wyszukiwarce), możesz umieścić na nim treści referujące osiągnięcia czy opisujące wprowadzanie nowych usprawnień. Wystarczy zgromadzić je wszystkie w odpowiednim miejscu, by potencjalny klient sam wyciągnął wnioski i powiedział pod nosem „tak, to firma z tradycjami”.

Wartościowa promocja

Chociaż prowadzenie witryny stanowi promocję działalności samą w sobie, to nie można nie doceniać potęgi marketingowej artykułów na stronie o wysokim poziomie czytelności. Subtelna promocja Twoich usług czy przedstawianie ofert w praktycznych poradnikach może przynieść Ci więcej klientów niż wykupienie nachalnego banera na innej witrynie. Piszesz o sposobach porządkowania odzieży w małych mieszkaniach i prowadzisz sprzedaż mebli? Zaprezentuj w treści grafikę swojej szafy dedykowanej niewielkim powierzchniom albo dorzuć link do tejże szafy w jakimś miejscu artykułu. Opisujesz gatunki najpiękniejszych storczyków i sam zajmujesz się ich sprzedażą? Zrób zdjęcia swoim najpiękniejszym okazom i umieść je w tekście, opisując odpowiednio fotografię (zwróć np. uwagę na wyjątkowe cechy danego okazu, świadczące o jego nieprzeciętnej urodzie lub zdrowotności) i dodaj link do swojego sklepu.

Trzeba nadążać za trendami

Posiadanie firmowego bloga należy dzisiaj do podstaw aktywności przedsiębiorcy w sieci. Już samo jego założenie uplasować Cię może w grupie osób nadążających za zmianami komunikacji i wymaganiami odbiorców. Content marketing, czyli pozyskiwanie klientów dzięki dostarczaniu im wartościowych treści, nieustająco znajduje się w rozkwicie i uważany jest za jedną z najskuteczniejszych metod zwiększania ruchu na stronie oraz konwersji. Wymagania wyszukiwarek się zmieniają, a niektóre aktywności promocyjne (jak mailing czy marketing w social mediach) generują spadki efektywności. Przydatne, zasobne w praktyczne informacje artykuły tematyczne nie wychodzą jednak z mody. Miej to na uwadze, planując strategię marketingową swojej firmy i pamiętaj, że w swojej skali możesz być jak Steve Jobs.

Copywriter Izabela Aftyka
Autorka: Izabela Aftyka

Copywriterka specjalizująca się w tworzeniu tekstów sprzedażowych, które podnoszą konwersję.
Swoimi słowami wspiera małe i średnie firmy, a na stronie Copywriting Biznesowy dzieli się wiedzą z zakresu tworzenia skutecznych treści.

 

Spodobał ci się wpis? Doceń autora „lajkiem”!



Nie chcesz przegapić kolejnych wpisów? Zapisz się na newsletter.

Podobne wpisy:

  1. Mistrzostwa Polski w Content Marketingu

Jacek Lipski

Ekspert ds. strategii marketingowych dla MŚP w B&L Consulting. Mentor w AIP Lublin oraz współautor e-booka "Lubelskie Startupy 2015". Poprzednio Social Media & Account Manager w agencji reklamowej Vena Art, specjalista ds. komunikacji marketingowej w Żagiel S.A, oraz asystent ds. komunikacji wewnętrznej w Vattenfall Distribution Poland. Po godzinach pasjonat "creative writing", polskich kryminałów i koszykówki.