Creative Lab czyli projektowanie modeli biznesowych i propozycji wartości w Lublinie

Data wpisu28 maja 2018 Ilość komentarzy2

Od 2016 r. przeszkoliłem z Michałem Korbą ponad 180 firm i startupów z projektowania modeli biznesowych, propozycji wartości oraz eksperymentów biznesowych. Gościliśmy z warsztatami w Warszawie, Krakowie, Rzeszowie, Kielcach i Stalowej Woli, ale z Lublinem w ostatnich miesiącach było nam jakoś nie po drodze. Przez ostatnie 12 miesięcy byliśmy tu z warsztatami tylko raz. Kolejna szansa nadeszła dopiero w miniony weekend, tym razem w ramach 2 edycji programu „Creative Lab”.

Dzisiejszym wpisem uruchamiam cykl notek warsztatowych, w których będę starał się w miarę regularnie dzielić się swoimi wrażeniami z warsztatów biznesowych i marketingowych, które od czasu do czasu prowadzę. W tym tygodniu kilka słów o „Creative Lab” czyli warsztatach dla studentów kierunków kreatywnych organizowanych przez Urząd Miasta Lublin we współpracy ze Startup Academy, z którą to regularnie razem z Michałem współpracujemy.

Creative Lab Lublin

W programie wzięło udział 20 studentów lubelskich uczelni, którzy poświęcili 3 dni na szlifowanie swoich pomysłów na biznes. W piątek, na zajęciach z Tomkiem Jabłońskim i Damianem Strzelczykiem, uczestnicy poznali najciekawsze startupowe trendy oraz 25 niestandardowych modeli biznesowych. Z kolei w sobotę i niedzielę mieli „ciężkie starcie” ze mną i Michałem (z reguły na zajęciach „jeńców nie bierzemy”). Program był dosyć napięty, bo uczestnicy musieli opracować kanwy modeli biznesowych swoich projektów (w oparciu o metodykę Business Model Canvas firmy Strategyzer), propozycje wartości (Value Proposition Canvas) oraz eksperymenty biznesowe (sprawdzające podstawowe założenia projektowe). Oprócz tego pogadaliśmy też trochę o MVP (Minimum Viable Product), marketingu i growth hackingu.

[ngg_images source=”galleries” container_ids=”42″ display_type=”photocrati-nextgen_basic_thumbnails” override_thumbnail_settings=”0″ thumbnail_width=”100″ thumbnail_height=”75″ thumbnail_crop=”1″ images_per_page=”20″ number_of_columns=”0″ ajax_pagination=”0″ show_all_in_lightbox=”0″ use_imagebrowser_effect=”0″ show_slideshow_link=”1″ slideshow_link_text=”[Show as slideshow]” order_by=”sortorder” order_direction=”ASC” returns=”included” maximum_entity_count=”500″]

16 godzin i kilkadziesiąt zapisanych kartek oraz zużytych post-itów później mam wrażenie, iż udało nam się przekonać uczestników warsztatów do zmiany sposobu myślenia oraz innego spojrzenia na swoje projekty. Nie było łatwo, bo tradycyjne podejście produktowe, tj. : „sprzedaję to co wyprodukowałem” – zamiast „produkować to co się sprzeda” – ma się w Polsce ciągle bardzo dobrze. Wydaje mi się jednak, że koniec końców większość uczestników zrozumiała, iż w tej całej zabawie najważniejsze jest zidentyfikowanie klienta oraz poznanie jego potrzeb, oczekiwań i problemów, a następnie próba dopasowania do tego propozycji wartości. Zaszczepiliśmy też podejście startupowe, tj. metodę małych kroczków (nie buduj od razu całego produktu, najpierw zbuduj prototyp i przetestuj go z użytkownikami, by móc szybko zweryfikować, czy to co robisz ma w ogóle sens). Mam też cichą nadzieję, że chociaż część osób zapamięta raz na zawsze że marketing to nie tylko promocja i że to nie jest synonim ściemy i manipulacji (to taka moja prywatna misja edukacyjna).

Warsztaty, nie tylko moim zdaniem (wnoszę z tego co było w ankietach ewaluacyjnych) udane, choć przyznam szczerze, że w sobotę rano trochę z duszą na ramieniu wchodziłem do kamienicy na Lubartowskiej 30 a, gdzie pracowaliśmy. Trzymam kciuki, żeby nowy cowork przyjął się w tej dosyć oryginalnej lokalizacji, a cała ulica przeszła taką metamorfozę jak niegdyś część warszawskiej Pragi (okolice Ząbkowskiej).

Smart Foodies w LublinieKolejna relacja z lubelskich warsztatów już w drugiej połowie czerwca, tuż po zakończeniu Business Academy w ramach Smart Foodies. To bezpłatny program akceleracyjny powstały z inicjatywy Urzędu Miasta Lublin. Obejmuje m.in.: warsztaty dla 60 mieszkańców Lublina, mających pomysł na startup w branżach żywienia, żywności funkcjonalnej, odżywek, wellbeing, fitness, sportu, healthcare, life science i agri-tech.

Rekrutacja ciągle trwa, więc jeżeli jesteście zainteresowani udziałem, to więcej informacji znajdziecie TUTAJ. Polecam!

 

Logo Jacek Lipski

Jacek Lipski

Jacek Lipski

Marketer z ponad 16 letnim doświadczeniem. Od grudnia 2015 r. działa pod marką B&L Consulting jako niezależny konsultant i szkoleniowiec w obszarze strategii marketingowych dla MŚP i startupów. Doświadczenie zdobywał również w lubelskiej agencji reklamowej Vena Art oraz w korporacyjnych działach marketingu i komunikacji w Warszawie i Gliwicach. Wykładowca na UMCS Lublin oraz WSB w Chorzowie, Gdańsku i Opolu.