Creative Lab czyli projektowanie modeli biznesowych i propozycji wartości w Lublinie
Od 2016 r. przeszkoliłem z Michałem Korbą ponad 180 firm i startupów z projektowania modeli biznesowych, propozycji wartości oraz eksperymentów biznesowych. Gościliśmy z warsztatami w Warszawie, Krakowie, Rzeszowie, Kielcach i Stalowej Woli, ale z Lublinem w ostatnich miesiącach było nam jakoś nie po drodze. Przez ostatnie 12 miesięcy byliśmy tu z warsztatami tylko raz. Kolejna szansa nadeszła dopiero w miniony weekend, tym razem w ramach 2 edycji programu „Creative Lab”.
Dzisiejszym wpisem uruchamiam cykl notek warsztatowych, w których będę starał się w miarę regularnie dzielić się swoimi wrażeniami z warsztatów biznesowych i marketingowych, które od czasu do czasu prowadzę. W tym tygodniu kilka słów o „Creative Lab” czyli warsztatach dla studentów kierunków kreatywnych organizowanych przez Urząd Miasta Lublin we współpracy ze Startup Academy, z którą to regularnie razem z Michałem współpracujemy.
W programie wzięło udział 20 studentów lubelskich uczelni, którzy poświęcili 3 dni na szlifowanie swoich pomysłów na biznes. W piątek, na zajęciach z Tomkiem Jabłońskim i Damianem Strzelczykiem, uczestnicy poznali najciekawsze startupowe trendy oraz 25 niestandardowych modeli biznesowych. Z kolei w sobotę i niedzielę mieli „ciężkie starcie” ze mną i Michałem (z reguły na zajęciach „jeńców nie bierzemy”). Program był dosyć napięty, bo uczestnicy musieli opracować kanwy modeli biznesowych swoich projektów (w oparciu o metodykę Business Model Canvas firmy Strategyzer), propozycje wartości (Value Proposition Canvas) oraz eksperymenty biznesowe (sprawdzające podstawowe założenia projektowe). Oprócz tego pogadaliśmy też trochę o MVP (Minimum Viable Product), marketingu i growth hackingu.
[ngg_images source=”galleries” container_ids=”42″ display_type=”photocrati-nextgen_basic_thumbnails” override_thumbnail_settings=”0″ thumbnail_width=”100″ thumbnail_height=”75″ thumbnail_crop=”1″ images_per_page=”20″ number_of_columns=”0″ ajax_pagination=”0″ show_all_in_lightbox=”0″ use_imagebrowser_effect=”0″ show_slideshow_link=”1″ slideshow_link_text=”[Show as slideshow]” order_by=”sortorder” order_direction=”ASC” returns=”included” maximum_entity_count=”500″]
16 godzin i kilkadziesiąt zapisanych kartek oraz zużytych post-itów później mam wrażenie, iż udało nam się przekonać uczestników warsztatów do zmiany sposobu myślenia oraz innego spojrzenia na swoje projekty. Nie było łatwo, bo tradycyjne podejście produktowe, tj. : „sprzedaję to co wyprodukowałem” – zamiast „produkować to co się sprzeda” – ma się w Polsce ciągle bardzo dobrze. Wydaje mi się jednak, że koniec końców większość uczestników zrozumiała, iż w tej całej zabawie najważniejsze jest zidentyfikowanie klienta oraz poznanie jego potrzeb, oczekiwań i problemów, a następnie próba dopasowania do tego propozycji wartości. Zaszczepiliśmy też podejście startupowe, tj. metodę małych kroczków (nie buduj od razu całego produktu, najpierw zbuduj prototyp i przetestuj go z użytkownikami, by móc szybko zweryfikować, czy to co robisz ma w ogóle sens). Mam też cichą nadzieję, że chociaż część osób zapamięta raz na zawsze że marketing to nie tylko promocja i że to nie jest synonim ściemy i manipulacji (to taka moja prywatna misja edukacyjna).
Warsztaty, nie tylko moim zdaniem (wnoszę z tego co było w ankietach ewaluacyjnych) udane, choć przyznam szczerze, że w sobotę rano trochę z duszą na ramieniu wchodziłem do kamienicy na Lubartowskiej 30 a, gdzie pracowaliśmy. Trzymam kciuki, żeby nowy cowork przyjął się w tej dosyć oryginalnej lokalizacji, a cała ulica przeszła taką metamorfozę jak niegdyś część warszawskiej Pragi (okolice Ząbkowskiej).
Kolejna relacja z lubelskich warsztatów już w drugiej połowie czerwca, tuż po zakończeniu Business Academy w ramach Smart Foodies. To bezpłatny program akceleracyjny powstały z inicjatywy Urzędu Miasta Lublin. Obejmuje m.in.: warsztaty dla 60 mieszkańców Lublina, mających pomysł na startup w branżach żywienia, żywności funkcjonalnej, odżywek, wellbeing, fitness, sportu, healthcare, life science i agri-tech.
Rekrutacja ciągle trwa, więc jeżeli jesteście zainteresowani udziałem, to więcej informacji znajdziecie TUTAJ. Polecam!
Spodobał Ci się wpis?
Polecam sprawdzić też
Jak działa streaming? Artykuł gościnny
Połączenie streaming pozwala odtwarzać wideo lub muzykę bez wcześniejszego pobierania pełnego pliku na komputer, tablet, telefon lub telewizor. Technologia jest zatem idealna do transmisji na żywo wszelkiego rodzaju wydarzeń z dowolnej części świata.
Jak skutecznie wykorzystać segmentację?
Dlaczego dobry marketing nie zabezpiecza miejsca produktu na rynku? Dlaczego szczegółowo zaplanowany proces sprzedaży nie gwarantuje tego, że produkt się sprzeda? Co wspólnego z sukcesem na rynku ma segmentacja klientów? Dzisiejszy gościnny post powie Wam o tym, jak na podstawie segmentacji klientów można zaplanować skuteczne działania marketingowe.