Marketerze, dbaj o swój rozwój
Prof. Kotler powiedział kiedyś do swojego rozmówcy, że „teorii marketingu nauczy go w jeden wieczór, ale marketerem będzie stawał się całe życie”. Trudno nie zgodzić się z tym stwierdzeniem. Konieczność samodoskonalenia wynika po części z praktycznego charakteru zawodu, ale również z nieustannych zmian zachodzących w obszarach wiedzy wpływających na marketing. By nie pozostać w tyle, dobry marketer musi być nastawiony na ciągłe podnoszenie wiedzy i kompetencji zawodowych. Wbrew pozorom nie musi to kosztować milion dolarów. Czasem wystarczy tylko dobrze poszperać w internecie.
O edukacji marketera słów kilka
W necie oraz w świecie off-line znajdziemy olbrzymią ilość materiałów oraz okazji na poszerzenie wiedzy bez ponoszenia żadnych kosztów (inwestujemy tylko swój czas).
Do wyboru mamy m.in.: kursy internetowe (w tym MOOC’s), magazyny internetowe (np. „Marketing i Biznes”, „Marketing Progress”), branżowe media i blogi (np. „Nowy Marketing”, „Marketing przy Kawie”, blog „Marketing XXI wieku”), specjalistyczne materiały (np. raporty, infografiki, case studies, webinary) oraz wydarzenia off-line’owe (np. szkolenia, warsztaty, konferencje). Wartościowej lektury, formalnej edukacji, a przede wszystkim praktyki zawodowej na pewno nie zastąpią, ale mogą stać się ich cennym uzupełnieniem. Oczywiście, jeżeli podejdziemy do tego z głową!
Dla wszystkich poszukujących dodatkowej wiedzy marketingowej mam 2 wskazówki. Pomogą one uniknąć błędów, które sam niejednokrotnie popełniałem.
1. Skoncentrujcie się na zdobyciu wiedzy, której najbardziej potrzebujecie. Unikajcie nawet najciekawszych tematów, jeżeli nie wnoszą realnej wartości do Waszego życia zawodowego.
2. Polegajcie tylko na sprawdzonych źródłach. Nie wszystko co znajdziecie w internecie jest warte Waszego czasu oraz uwagi.
Dzisiaj skoncentruję się na sprawdzonych źródłach kursów internetowych, które uważam za najlepszą (obok off-line’owych wydarzeń) formę uzupełniania wiedzy marketingowej.
Bezpłatne kursy internetowe
Słyszeliście już o kursach typu MOOC (z ang. Massive Open Online Course)? To bezpłatne kursy internetowe prowadzone przez uczelnie z całego świata. Skorzystać z nich może każdy zainteresowany. Po ukończeniu kursu zazwyczaj można otrzymać oficjalne potwierdzenie uczestnictwa. Jedyne ograniczenie to wymóg znajomości języka angielskiego (większość kursów jest prowadzonych w języku Szekspira).
Gdzie szukać najlepszych MOOC’s marketingowych?
- Coursera: amerykańska platforma edukacyjna oferująca kursy prowadzone przez dziesiątki uczelni z całego świata. Zdecydowanie największy wybór specjalizacji. Polecam kursy „Introduction to marketing” (Wharton Business School, University of Pennsylvania), “Content Strategy for Professionals” (Northwestern University) oraz “Marketing in a Digital Word” (University of Illinois at Urbana-Champaign).
- edX: amerykańska platforma edukacyjna stworzona przez Harvard University oraz Massachusetts Institute of Technology (słynny MIT). Rekomenduję kurs “User Innovation: A Path to Entrepreneurship” (MIT Sloan School of Management).
- Iversity: europejska platforma edukacyjna ze sporym zasobem kursów. Sprawdźcie koniecznie “Store Design, Visual Merchandising and Shopper Marketing” (University of Vienna) oraz “Gamification Design 2015”.
- Open2Study: australijska platforma edukacyjna udostępniana przez organizację Open Universities Australia. Korzystałem z 3 kursów: “User Experience for the Web”, “Online Advertising” oraz “Writing for the Web”. Ciekawe zajęcia, ale tylko dla początkujących.
Inne kursy internetowe
- HubSpot Academy: program amerykańskiej firmy specjalizującej się w „inbound marketingu”. Obecnie można skorzystać z 2 rodzajów kursów certyfikujących: „Inbound Certification” oraz „HubSpot Design Certification”.
- Akademia PARP: portal edukacyjny dla małych i średnich przedsiębiorstw z systemem bezpłatnych szkoleń internetowych. Oferuje mnóstwo szkoleń, ale zdecydowana większość z nich jest na poziomie podstawowym tj. dla osób rozpoczynających przygodę z danym tematem. Przykładowe szkolenia marketingowe: „Media społecznościowe w biznesie”, „Komunikacja marketingowa i public relations” oraz „E-commerce i marketing internetowy w MŚP.
Zastrzegam, że to jest tylko subiektywny wybór platform oraz kursów. W rzeczywistości jest ich znacznie więcej (np. Udemy, Future Learn, Stanford Online). Na potrzeby niniejszego artykułu starałem się wybrać tylko te, które miałem okazję zaliczyć lub chociaż krótko przetestować.
Zdecydowanie polecam Waszej uwadze kursy typu MOOC. To niepowtarzalna okazja, by choć przez chwilę zetknąć się z wykładowcami z najlepszych uczelni świata, a także by móc popracować w międzynarodowym środowisku (wspólne projekty i fora dyskusyjne dla uczestników kursów, itp.).
Artykuł ukazał się w czerwcowym numerze miesięcznika “Marketing & Biznes” (5 czerwca 2015 r.).
Autor: bloger II klasy Jacek Lipski
Spodobał Ci się wpis?
Polecam sprawdzić też
Case Open 2016 czyli forum dla strategów marketingowych
Interesujecie się strategią marketingową, ale taką z prawdziwego zdarzenia, przez duże „S”? Super, w takim razie koniecznie przeczytajcie ten post do końca. Napisałem dla Was parę słów o forum strategii marketingowej Case Open 2016, które odbędzie się 14 kwietnia br. w Warszawie. To spotkanie z najlepszymi strategami w naszym kraju i 10 inspirujących case studies z różnych obszarów polskiego rynku. Polecam Waszej uwadze, zwłaszcza że mam dla Was fajny kod rabatowy na udział w forum.
Kurs zawodowy „Certyfikowany Online Marketing Manager”. Czy warto o nim pomyśleć?
Warszawa. Piątkowe popołudnie, tuż przed drugim w listopadzie przedłużonym weekendem. Kilka minut po 15:30 opuszczam budynek Millenium Plaza. W torbie niosę jeszcze świeży certyfikat ukończenia kursu „Certyfikowany Manager Online”. Dwumiesięczna przygoda edukacyjna dobiegła końca. Czego się nauczyłem? Czy warto było zainwestować w szkolenie organizowane przez redakcję Online Marketing Polska? Zapraszam do lektury krótkiej recenzji.